
Van avonturenfiets naar echte gravelracer
Toen Merida in 2017 de Silex lanceerde, draaide alles om lange ritten, extra nokjes voor tassen en maximaal comfort. Maar gravelen is natuurlijk véél meer dan dat, met inmiddels ook al een flink verschil tussen diverse gravelraces in Amerika en Europa. Vraag Unbound-deelnemers maar eens wat ze van het WK Gravel vinden… In 2024 kwam Merida dan ook met een nieuwe Silex met een behoorlijk progressieve geometrie voor meer stabiliteit en capaciteit. Het frame kreeg ook méér ruimte voor banden. En voor wie het niet om 45 millimeter verlegen zit, heeft Merida dan ook de Scultura Endurance GR; een endurance-racer met ruimte voor banden tot 35 millimeter. Het Taiwanese bedrijf vindt het helemaal prima als dat noppenbandjes zijn. Maar tussen beide bikes zit volgens Merida een gat en dat wordt nu opgevuld met de nieuwe Mission. Een naam die eerder op Merida’s cyclocrosser prijkte, maar nu op het frame van deze nieuwe gravelracer een nieuw thuis heeft gevonden.

Gravelracer met maximaal 40 millimeter brede banden
Oogjes voor dragers of tassen op het frame of voorvork van de Mission zoek je tevergeefs. De onderbuis heeft weliswaar een opbergvak, maar dat is voor energiereepjes, een reservebandje en gereedschap; niet voor een arsenaal aan campingartikelen. De Mission komt uitsluitend met Merida’s CF4-carbon, heeft aerodynamische buizen, (bij de drie duurste versies) een geïntegreerde cockpit en biedt maximaal ruimte aan banden met een breedte van 40 millimeter. Merida zet de Mission dus expliciet neer als gravelracer. Een toch wel opvallende keuze; bij gravelracers is er duidelijk een trend naar breder rubber. En echt niet alleen bij Amerikaanse gravelracers.
Merida geeft verder weinig duiding over de keuze, behalve dat ze het als het perfecte midden zien tussen de 35 en 45 millimeter bandbreedte bij respectievelijk de Scultura Endurance GR en de Silex. Numeriek is dat in elk geval een steekhoudend argument. Maar toch voelt het ergens al gedateerd en zal het waarschijnlijk nog wel wat wenkbrauw doen fronzen in de showroom. Verder refereert Merida wel aan het samenspel met de stroomlijn. Daarin zou je dus ook kunnen lezen dat ze bredere banden op dat punt als een te groot compromis zien.



Geometrie
Waar de Silex een uitgesproken gravelbike is met een ontspannen zit en veel stabiliteit voor lange tochten en de Scultura Endurance GR vooral een endurance-racefiets is die niet zwicht voor wat gravel, positioneert Merida de Mission ook met z’n geometrie daartussenin.
| Silex (M) | Mission (M) | Scultura Endurance GR (M) | |
|---|---|---|---|
| Reach | 412 millimeter | 391 millimeter | 380 millimeter |
| Stack | 607 millimeter | 569 millimeter | 584 millimeter |
| Balhoofdhoek | 69,5 graden | 72 graden | 73 graden |
| Zitbuishoek | 74,5 graden | 73,5 graden | 73,5 graden |
| Achtervorklengte | 430 millimeter | 419 millimeter | 418 millimeter |
| Bottom bracket drop | 75 millimeter | 72 millimeter | 66 millimeter |
| Wielbasis | 1.082 millimeter | 1.013 millimeter | 1.001 millimeter |
Uit de getallen valt op te maken dat de gravelracer Mission meer neigt naar de Scultura Endurance GR, wat gezien de toepassing van beide gravelbikes volledig logisch is. Ten opzichte van de Scultura Endurance GR is de Mission iets langer, maar vooral ook lager aan de voorzijde, waardoor een sportievere zit ontstaat. Zelfs met de balhoofdhoek die een graad vlakker is, zal de Mission een direct stuurgedrag vertonen, terwijl de langere wielbasis en lagere trapas meer stabiliteit geven. Voor een gravelracer anno nu komen de geometriekeuzes zeer logisch over.

Framedetails
De Mission komt uitsluitend met het CF4-carbon frame dat volgens Merida 1.100 gram weegt (onbekend welke framemaat). De carbon voorvork weegt 500 gram. De Mission is Merida’s eerste gravelbike met een geïntegreerd G.U.T.-opbergvak (Gear, Useful, Things) in de onderbuis, bereikbaar via een Fidlock-deksel.
Waar de in 2024 geïntroduceerde gravelbike Silex het nog zónder Universal Derailleur Hanger (UDH) moet stellen, daar is de Mission wél compatibel met de laatste generatie direct mount derailleurs van Sram. En via de UDH zijn andere groepen ook prima thuis op de Mission. De fiets accepteert daarbij 1x én 2x aandrijvingen en Merida benadrukt dat er voldoende ruimte is voor racecranks met grote kettingbladen, zoals bijvoorbeeld Shimano Dura-Ace 52×36. Iets wat bij veel toegespitste gravelracers geen vanzelfsprekendheid is.
Kabels en leidingen lopen uiteraard binnendoor, waarbij Merida de optie om mechanische schakelkabels te gebruiken, ook gewoon aanhoudt. Ook dat is iets wat bij veel high-end gravelracers helemaal niet meer zo vanzelfsprekend is. Op voorvork en frame kunnen tot 180 millimeter remschijven, waarbij Merida extra koelvinnen monteert voor betere warmteafvoer bij lange afdalingen.
Zoals al aangehaald biedt het frame slechts beperkte montagepunten; op de bovenbuis kun je een tasje kwijt. Verder zijn er wel drie bidonposities en zijn er, net zoals bij de Scultura Endurance, verborgen montagepunten voor spatborden. Houd bij montage van spatborden wel rekening met minder ruimte voor de banden; 35 millimeter breed is dan het maximum.
Tot slot monteert Merida op de drie topmodellen z’n Team SL GR1P-cockpit.








Beschikbare modellen van Merida Mission
Merida Benelux brengt de gravelracer Mission uit in vijf afmontages, waarbij alle modellen het carbon frame CF4 delen. Het topmodel is de Mission 10K voor 8.999 euro, met Sram Red XPLR 13-speed met powermeter en carbon wielen van Zipp. Deze knalkar weegt in de maat medium volgens Merida 7,6 kilogram. De Mission is er vanaf 2.399 euro, waarbij je een mechanische Shimano GRX 400 2×10-speed aandrijving hebt.
| Model | Adviesprijs | Afmontage |
|---|---|---|
| Mission 10K | € 8.999,- | Sram Red XPLR AXS dertien-speed (powermeter), Zipp 303 XPLR SW carbon wielset, Team SL GR1P cockpit |
| Mission 9000 | € 5.999,- | Sram Force XPLR AXS dertien-speed (powermeter), Zipp 303 XPLR S carbon wielset, Team SL GR1P cockpit |
| Mission 7000 | € 4.999,- | Shimano GRX 825 Di2 twee-bij-twaalf-speed, Reynolds ATR TSS carbon wielset, Team SL GR1P cockpit |
| Mission 6000 | € 3.699,- | Sram Rival XPLR AXS dertien-speed, DT Swiss G1800 aluminium wielset |
| Mission 4000 | € 2.399,- | Shimano GRX 400 twee-bij-tien-speed, Shimano WH-RX180 aluminium wielset |





Bron en meer info: merida.nl










