Cannondale lanceert nieuwe SuperX als gravelracer en cyclocrosser

Vraag er één en je krijgt er twee: dat is al sinds de SuperX uit 2019 en de daarop volgende SuperSix Evo bij Cannondale het geval. Deze fiets is er namelijk als gravelracer en als cyclocrosser. Nu komt Cannondale met de compleet nieuwe versie, waarbij weer teruggrepen wordt naar de ‘SuperX’ naam. En het nieuwe carbon frame is meer aero, heeft meer comfort en weegt minder. Minder dan een kilo zelfs. De nieuwe SuperX heeft zeker nog cyclocross-genen, maar met ruimte voor banden tot 48 millimeter breed achteraan en 51 millimeter vooraan (ja…), zal-ie vooral als gravelracer over de toonbank gaan.

Cannondale SuperX 2025 gravelbike, gravelracer en cyclocrosser

Geef het fietsfabrikanten maar te doen hoor; cyclocross als sport mooi vinden, daar ook aan bij willen dragen, maar óók beseffen dat de markt voor crossers beperkt is. En dat terwijl menig crosser het niet bij één fiets houdt. Cannondale was één van de eerste merken die tijdens opmars van de gravelbike inzag dat ze met één ontwerp op twee pa(ar)den konden wedden. Ze gaven hun cyclocrosser, de SuperX, bredere banden en zetten hem ook neer als gravelracer. Dat bleek goed te werken. Zo goed, dat Cannondale – naast de dikbandige Topstone met z’n unieke comfortconstructie –, in 2021 in de vorm van de SuperSix CX en SE een compleet nieuwe, schizofrene opvolger lanceerde. De nu introduceerde opvolger grijpt weer terug naar de naam van de crosser die aan de basis stond van dit alles: de SuperX.

Cannondale SuperX 2025 gravelbike, gravelracer en cyclocrosser

SuperX 2025: bredere banden, méér aero, méér comfort, minder gewicht

Cannondales SuperX 2025 is – op de geometrie na, daarover zo dadelijk meer – volledig nieuw. Het nieuwe carbon frame biedt nu ook ruimte aan bredere banden, waarbij je achteraan tot 48 millimeter breedte kunt gaan. Opvallend is dat Cannondale heel duidelijk stelt dat er in de voorvork banden tot 51 millimeter breedte passen. Wat hierbij het achterliggende idee is laat Cannondale in het midden.

Die voorvork heeft overigens een ‘delta stuurbuis’; die is in doorsnede niet rond, maar hoekig en biedt daardoor meer ruimte aan remleidingen en schakelkabels. Alhoewel het systeem wel werkt met reguliere stuurpennen, bereik je de mooiste integratie met Cannondale’s Conceal-stuurpennen en SystemBar R-One-cockpits. Laatstgenoemde is ook meer aerodynamisch. Aero is sowieso een ding bij de nieuwe SuperX, waarbij Cannondale het gehele frame op de kritische plaatsen heeft geoptimaliseerd om sneller door de lucht te kunnen klieven.

De vorkbuis is niet rond, maar heeft een deltavorm. Daardoor is er méér ruimte voor de (onvermijdelijke) kabels binnendoor.

Het frontaaloppervlak van de SuperX is geminimaliseerd om sneller door de lucht te klieven.

Zonder geïntegreerde cockpit sla je aan de start bij een gravelrace uiteraard een flater. En hoewel het erg strak oogt, is het aanpassen naar jouw lastig. Gelukkig is de SuperX ook compatibel met een losse stuurpen en stuur.

Comfortconstructie

Meest in het oog springende framedetail is de zitbuis, die naar de trapas toe duidelijk dunner wordt. Samen met de specifieke D-vormige zadelpen en de vorm van de achtervorken, moet de nieuwe SuperX meer comfort geven dan z’n voorganger. Qua flex-zones lijkt het enigszins op het principe dat we bij de meer avontuurlijke Topstone zien, met z’n unieke Kingpin-constructie. De comfortconstructie bij de SuperX zal waarschijnlijk iets minder beweging hebben en is vooral op een laag gewicht ontwikkeld.

Cannondale claimt dat z’n nieuwe SuperX-frame minder dan 900 gram weegt. Dat is een Lab71-frame in 56 centimeter mét lak. Wat het exacte gewicht onder die 900 gram is, geeft het merk niet aan, maar sceptisch bekeken zou dat dus maximaal 899 gram zijn. Sceptisch of niet; dat is gewoon licht. Lab71 is overigens voor Cannondale wat M voor BMW en AMG voor Mercedes is. Oftewel: het meest geoptimaliseerde product, waarbij je het niet per se moet hebben van de scherpste prijs. De SuperX Lab71 heeft dan ook een iets andere carbon-samenstelling dan de reguliere modellen. Wat de reguliere SuperX-frames wegen, meldt Cannondale echter niet.

De afgeplatte zitbuis en specifieke zones in de liggende en staande achtervork moeten de nieuwe SuperX meer comfort geven dan z’n voorganger.

De zadelpen is D-vormig in doorsnede. Daarmee is-ie aerodynamisch en kan dankzij de afgeplatte achterkant iets beter ‘flexen’, voor méér comfort.

Overige framedetails

De SuperX is geschikt voor groepen zonder en mét voorderailleur. Cannondale merkt daarbij expliciet op dat – ondanks geïntegreerde kabels – de nieuwe SuperX compatibel is met zowel elektronische (draadloos én bedraad) als mechanische schakelgroepen. Kies je voor een 1x-aandrijving, dan kun je vooraan maximaal een 46-tands kettingblad monteren. Er zullen gravelracers zijn die dát te klein vinden.

Achteraan vinden we uiteraard een UDH-dropout en de nieuwe SuperX is logischerwijs dan ook compatibel met Srams XPLR 13-speed groep. En over dropouts gesproken: die hebben een reguliere inbouwbreedte die symmetrisch is verdeeld. Big deal? Ja, toch wel. Cannondale promootte lange tijd het Asymmetric Integration (AI) concept, waarbij de achternaaf uit het midden van het frame stond. Daardoor werden de spaakhoeken aan beide zijden van het achterwiel meer gelijk (= sterker wiel) en ontstond een betere kettinglijn. Nadeel: je had dus een specifiek gespaakt achterwiel nodig. Met het loslaten van AI is dat verleden tijd. Ook de trapaslagers worden gemonteerd in een ‘standaard’ 68 millimeter brede bracketpot met schroefdraad.

Montagepunten voor dragers of spatborden ga je op de SuperX niet vinden. Wel biedt het nieuwe frame, zelfs in de kleinste framemaat, ruimte aan twee grote bidons. Tot slot is er nog een montagepunt op de bovenbuis voor een frametas. Maar als je die niet gebruikt, zorgt een afdekkapje voor een strakker voorkomen.

Op de zitbuis past een kettinggeleider of een voorderailleur.

Geometrie

Wat goed is, moet je niet veranderen. Dat is wat ze bij Cannondale bij het ontwerpen van de SuperX gedacht moeten hebben. Want hoewel het frame van balhoofd tot dropout volledig nieuw is, is de geometrie vrijwel een carbon copy van de voorloper. Enkel bij de kleinste twee framematen wijken de getallen wat af, met een iets rechtere zitbuis en lager geplaatste trapas. Voor de rest houdt Cannondale vast aan een 71 graden balhoofdshoek (70 graden bij framemaat 46), die samen met een vorksprong van 55 millimeter een naloop van 65 millimeter geeft (72 millimeter bij framemaat 46). OutFront, noemt Cannondale die specifieke combinatie van balhoofdshoek en naloop. Het voorwiel staat dus relatief ver naar voren, maar doordat de naloop toch vrij kort is, zou dat rechtuit-stabiliteit combineren met een relatief ‘snel’ stuurgedrag.

Cannondale SuperX 2025 geometrie gravelbike, gravelracer en cyclocrosser

SuperX modellen

De compleet nieuwe SuperX wordt in 2025 aangeboden in één Lab71-uitvoering als complete fiets voor 14.999 euro. Ook is de Lab71-versie als frameset inclusief voorvork en carbon zadelpen aangeboden voor 5.499 euro. SuperX staat dan ook onofficieel voor Super eXtreme prijs… Verder zijn er twee ‘reguliere’ SuperX-modellen. De SuperX 3 is er vanaf 4.499 euro en komt met een mechanische Shimano GRX 820 2×12-speed groep en DT Swiss G1800 Spline-wielen met aluminium velgen. De SuperX 2 kost 6.899 euro en Shimano’s GRX Di2 2×12-groep en carbon Reserve 40|44 GR-wielen met DT Swiss 370-naven. Opvallend is dat Cannondale voor z’n SuperX géén specifieke cyclocross-afmontage aanbiedt.

Cannondale SuperX 2025 gravelbike, gravelracer en cyclocrosser

Als frameset is de SuperX alleen in de Lab71-uitvoering leverbaar.

Cannondale SuperX Lab71

Als complete gravelracer met Sram Red XPLR 1×13-speed en carbon Reserve 40|44 GR-wielen weegt de SuperX Lab71 7,4 kilo (framemaat 56) en dat maakt dus 2.026,90 euro/kilo…

Voor 6.899 euro heb je de SuperX 2 met Shimano’s GRX Di2 2×12 en carbon Reserve 40|44 GR-wielen met DT Swiss 370-naven. Hij weegt in maat 56 8,6 kilo.

Je hebt de SuperX vanaf 4.499 euro. Deze SuperX 3 komt met een mechanische Shimano GRX 820 2×12-speed groep en DT Swiss G1800 Spline-wielen met aluminium velgen. Deze ‘opstapper’ weegt 9,1 kilo bij een framemaat 56.

Bron en meer info: cannondale.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments