
Hout als high-end alternatief materiaal voor framebouw
Het verhaal van Ornus begon niet in een houthok met een schaafbank en alleen de voorliefde voor het natuurlijke materiaal. Nee, Ornus komt voort uit ontwikkeldrift van MLK Innovazione, een technologische start-up uit het Italiaanse Toscane. Zij ontwikkelden TimberTech, een gepatenteerde constructiemethode waarbij holle, CNC-gefreesde houten schaaldelen met behulp van kleine, intern aangebrachte aluminium bruggen worden samengevoegd. Niets ‘artisanaal’ aan dus, maar gewoon puur natuur plus moderne techniek! Het gaat Ornus dus niet zo zeer om het maken van frames uit hout als hip statement, maar als een serieus alternatief voor high-end toepassing.
Deze frames zijn volledig volgens de ISO-normen getest en goed bevonden. En met een gewicht van zo’n twee kilo zijn ze dus ontwikkeld als hoogwaardig alternatief op frames van de meer gebruikelijke, maar tevens meer milieubelastende metalen en carboncomposieten. Twee kilo is voor een frame op zichzelf niet extreem licht, maar je kunt er nog steeds een lichtgewicht gravelbike mee opbouwen zonder dat je er obscure onderdelen voor moet selecteren.
Ornus is niet de enige of zelfs niet eerste die frames aanbiedt in hout. Partijen als Twmpa Cycles, My Esel, Sila, Brenvelo en ook het Nederlandse Korner Bikes delen eveneens de visie dat hout een zéér goed alternatief kan zijn voor sportieve, high-end fietsen.

Waarom hout interessant is voor frames
Hout gebruiken als framemateriaal klinkt misschien als een flirt met nostalgie, maar het heeft wel degelijk eigenschappen die het voor een sportieve fiets interessant maken. Zo heeft het veelal gebruikte essenhout een sterkte-gewichtsverhouding die zich kan meten met staal. Oftewel: als je de framevormen goed ontwerpt, kan het net zo sterk én licht zijn als een hoogwaardig stalen frame. Bovendien heeft het materiaal dempingseigenschappen die technische materialen maar moeilijk kunnen evenaren. Verder heeft het materiaal – indien goed voorbehandeld – een uitstekende vermoeiingsweerstand en kan het als de vezelrichting goed benut wordt verrassend torsiestijf zijn. Ook is het beter bestand tegen harde stoten met scherpe voorwerpen (denk aan grote stenen) dan carbon.
Daarnaast is hout, afkomstig uit FSC-gecertificeerde bossen, een hernieuwbare grondstof. Het kost aanzienlijk minder energie om te bewerken en te recyclen. Verder heeft iedere framebuis per definitie een uniek uiterlijk: de nerfstructuur zorgt ervoor dat geen twee frames identiek zijn. En zonder dat dat impact heeft op de sterkte of rijeigenschappen, aldus Ornus.



Ornus Grain gravelbike
Waar de Radix vooral gericht is op lange afstanden en avontuur, positioneert Ornus zijn nieuwe Grain nadrukkelijk als gravelracer. Het houten gravelbike-frame is opgebouwd uit holle schaaldelen van essenhout. Die delen worden vervolgens met aluminium ribben en koppelingen verlijmd. Ornus gelooft dermate in deze techniek, dat je levenslange garantie krijgt. Of dat ook tegen wortelschieten is, is ons niet bekend…
Het materiaal wordt overigens vacuüm gedroogd en volledig waterdicht gemaakt. Je kunt het houten frame van de Ornus Grain dus op dezelfde manier gebruiken én poetsen als een gravelbike van metaal of composietmateriaal.
De Grain heeft een trapaslagering met schroefdraad een UDH-pat voor compatibiliteit met Srams Transmission en XPLR-groepen. De kabels lopen allemaal binnendoor het voorframe.

Geometrie
Over de sportieve inborst is op basis van de geometrietabel van de gravelbike Grain niets gelogen door Ornus. De achtervork is betrekkelijk kort en groeit (…) niet mee bij de grotere framematen. De naloop is betrekkelijk kort en met de steeds steiler wordende balhoofdbuis neemt die verder af naarmate je een groter frame nodig hebt. De naloop van 54 bij de XL is ons inziens erg kort, wat een (zeer) levendig stuurgedrag geeft.

Modellen en prijzen
Ornus levert de Grain als complete gravelbike of als frameset. Als complete fiets is-ie afgemonteerd met Sram Force XPLR 1×13-speed en heeft-ie Fulcrum Soniq Carbon wielen. De voorvork en cockpitonderdelen komen van 3T en daarmee kost de Grain 8.990 euro. Wil je er zelf een opbouwen, dan is het frame inclusief een carbon voorvork en stuurpen van 3T verkrijgbaar voor 5.490 euro. In geen geval een koopje, uniek des te meer…
Bron en meer info: ornusbike.com











