Radon Jealous: nieuw frame, twee uitvoeringen
“Op ruw terrein sneller dan een gravelbike en tegelijkertijd lichter dan een fully: een echte “One Bike for All Terrain”. Met z’n nieuwe Jealous probeert het Duitse Radon het enigszins stoffige blazoen van de carbon hardtail in het algemeen en z’n eigen Jealous in het bijzonder wat op te poetsen. Het belangrijkste argument: de veelzijdigheid. En wie kan ze daarin ongelijk geven? Hoe hard de gravelstorm ook over ons heen raast, wat een gravelbike kan, kan een lichtgewicht hardtail-mountainbike ook. Maar dan beter.
Radon brengt de nieuwe Jealous in twee uitvoeringen: de Jealous 8.0 van 2.999 euro en de Jealous 10.0 die 3.799 euro kost. Over het gewicht van het frame doet Radon geen uitspraken, maar de complete Jealous 8.0 zou op 10,1 kilo komen en de Jealous 10.0 op 9.5 kilo (in maat M). Beide uitvoeringen komen met een dunne 27,2 millimeter zadelpen van carbon, het topmodel heeft bovendien een carbon cockpit uit een stuk. De zadelpenklem is geïntegreerd in de zitbuis, min of meer analoog aan het systeem dat Cube in z’n nieuwe Reaction toepast.
Uiteraard heeft de nieuwe Jealous een UDH-achterpat en lopen de kabels en leidingen via het bovenste balhoofdlager naar binnen. Binnenin de voordriehoek passen twee grote bidons, met onder de bovenbuis ook nog twee nokjes voor het bevestigen van gereedschap of een binnenbandje. Te oordelen aan de foto’s is de bescherming van de liggende achtervork op z’n minst karig, maar of dat bij de uiteindelijke serieproductie ook zo minimalistisch uitpakt kunnen we nu niet zeggen. Ook hebben we het vermoeden dat de balhoofdbuishoek instelbaar is door middel van draaibare lagerschalen, maar ook op dat punt kan Radon (nog) geen duidelijkheid verschaffen.




Geometrie geactualiseerd
De maatreeks van de Radon Jealous omvat vier maten, van S tot XL. Ten opzichte van het oude model is de balhoofdbuishoek flauwer geworden en de zitbuishoek juist steiler. Voor zij die meeschrijven: respectievelijk 67,6 versus 69,6 graden en 73,5 versus 74,5 graden. De liggende achtervork is in alle framematen even kort: slechts 430 millimeter. De reach neemt met 432 millimeter in het nieuwe model toe, de stack neemt met 612 millimeter juist af (maat M).

Prijzen en modellen


Bron en meer info: radon-bikes.de










