Radon vernieuwt carbon hardtail Jealous: de ATB is terug van weggeweest

De verkoop van de good old hardtail staat flink onder druk. De reden: de gravelbike. Die kan inmiddels min of meer hetzelfde, maar heeft de tijdgeest mee. Radon gooit het daarom bij de introductie van z’n nieuwe carbon Jealous over een andere boeg. In z’n persbericht heeft deze Duitse fabrikant het niet meer over “mountainbike”, maar over “all-terrain bike”. Oftewel: de term ATB is weer terug van weggeweest. Opstappen op een Radon Jealous kan vanaf 2.999 euro, inclusief Sid Ultimate en rondom Shimano XT.
Radon Jealous carbon hardtail vernieuwd voor 2026

De Jealous van het Duitse Radon Bikes is geheel vernieuwd. Opvallend: Radon benadrukt niet de snelheid en efficiëntie van deze nieuwe carbon hardtail, maar de veelzijdigheid.

Radon Jealous: nieuw frame, twee uitvoeringen

“Op ruw terrein sneller dan een gravelbike en tegelijkertijd lichter dan een fully: een echte “One Bike for All Terrain”. Met z’n nieuwe Jealous probeert het Duitse Radon het enigszins stoffige blazoen van de carbon hardtail in het algemeen en z’n eigen Jealous in het bijzonder wat op te poetsen. Het belangrijkste argument: de veelzijdigheid. En wie kan ze daarin ongelijk geven? Hoe hard de gravelstorm ook over ons heen raast, wat een gravelbike kan, kan een lichtgewicht hardtail-mountainbike ook. Maar dan beter.

Radon brengt de nieuwe Jealous in twee uitvoeringen: de Jealous 8.0 van 2.999 euro en de Jealous 10.0 die 3.799 euro kost. Over het gewicht van het frame doet Radon geen uitspraken, maar de complete Jealous 8.0 zou op 10,1 kilo komen en de Jealous 10.0 op 9.5 kilo (in maat M). Beide uitvoeringen komen met een dunne 27,2 millimeter zadelpen van carbon, het topmodel heeft bovendien een carbon cockpit uit een stuk. De zadelpenklem is geïntegreerd in de zitbuis, min of meer analoog aan het systeem dat Cube in z’n nieuwe Reaction toepast.

Uiteraard heeft de nieuwe Jealous een UDH-achterpat en lopen de kabels en leidingen via het bovenste balhoofdlager naar binnen. Binnenin de voordriehoek passen twee grote bidons, met onder de bovenbuis ook nog twee nokjes voor het bevestigen van gereedschap of een binnenbandje. Te oordelen aan de foto’s is de bescherming van de liggende achtervork op z’n minst karig, maar of dat bij de uiteindelijke serieproductie ook zo minimalistisch uitpakt kunnen we nu niet zeggen. Ook hebben we het vermoeden dat de balhoofdbuishoek instelbaar is door middel van draaibare lagerschalen, maar ook op dat punt kan Radon (nog) geen duidelijkheid verschaffen.

Radon Jealous carbon hardtail vernieuwd voor 2026
Details van het carbon frame van de voor 2026 vernieuwde Radon Jealous hardtail


Geometrie geactualiseerd

De maatreeks van de Radon Jealous omvat vier maten, van S tot XL. Ten opzichte van het oude model is de balhoofdbuishoek flauwer geworden en de zitbuishoek juist steiler. Voor zij die meeschrijven: respectievelijk 67,6 versus 69,6 graden en 73,5 versus 74,5 graden. De liggende achtervork is in alle framematen even kort: slechts 430 millimeter. De reach neemt met 432 millimeter in het nieuwe model toe, de stack neemt met 612 millimeter juist af (maat M).


Prijzen en modellen

Radon Jealous 8.0 in details

De Radon Jealous 8.0 doet in maat M 10,1 kilo en kost 2.999 euro. Daarvoor krijg je een Rockshox Sid Ultimate, Shimano XT schakel- en remmenspul en X1900-wielen van DT Swiss.

De vernieuwde Jealous 9.0 wordt door Radon neergezet voor 3.799 euro

En de Radon Jealous 9.0 komt op 3.799 euro en 9.5 kilo. Deze uitvoering heeft een Fox 32 SC aan boord, aluminium Beskar-wielen van Newmen, Magura MT8-remmen en een elektrisch schakelsysteem van Sram met een mix van X0- en GX-onderdelen.

Bron en meer info: radon-bikes.de

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments