Test | Radon Jealous CF 10.0 2021: Carbon KOM-killer met karakter

Alhoewel het Duitse fietsenmerk Radon hier nog niet de bekendheid geniet van een Canyon of een Rose, doet deze online aanbieder zeker niet onder voor deze twee concurrenten. Anders gezegd: met de Jealous CF 10.0 hardtail haal je voor je zuurverdiende euro’s qua carbon frame en onderdelen een hoop moois in huis. Fijn als je dat gedeelte kunt afvinken van je lijstje, maar het moet natuurlijk ook lekker rijden. En op dat vlak stelt deze lichte carbon hardtail evenmin teleur, zo vindt testrijder Arjan. “Op snelle Nederlandse mtb-parkoersen een echte KOM-killer!”

Tekst & Foto's: Arjan Kruik

Test Radon Jealous CF 10.0 carbon hardtail

Disclaimer

Laat ik dit testverslag maar gelijk beginnen met een disclaimer: als ik moet kiezen, dan pak ik liever een fully dan een hardtail. Vandaar dat je in mijn schuur wél een dubbelgeveerde xc-knaller aantreft, maar géén hardtail. Maar geen hardtail hebben betekent niet dat ik ze niet waardeer. Integendeel; met name als ze van lichtgewicht carbon zijn kunnen hardtails me door hun directheid en acceleratievermogen het gevoel geven alsof ik uit de pot met epo hebt gesnoept.

Lichtgewicht carbon hardtail

De Jealous CF 10.0 van Radon is preciés zo’n hardtail. Slechts 9,14 kilo weegt het carbon exemplaar dat deze Duitse internetaanbieder bij mij liet bezorgen. Radon claimt een framegewicht van 950 gram. Dat is licht, maar niet schokkend licht. Er zijn immers ook merken die inmiddels frames weten te construeren van minder dan 800 gram. Maar extreem licht of gewoon heel erg licht; ik vind het sowieso bijzonder dat een modern carbon hardtail-frame zomaar minder kan wegen dan een pak melk! En dat niet eens dubbelvouwt als je per ’m per ongeluk iets te stevig aan de tand voelt.

“Met name als ze van lichtgewicht carbon zijn kunnen hardtails me door hun directheid en acceleratievermogen het gevoel geven alsof ik uit de pot met epo hebt gesnoept”

Radon Jealous CF 10.0 carbon hardtail

Dankzij z'n lage totaalgewicht, lichte wielen en stijve frame gaat de Radon Jealous CF 10.0 als een malle vooruit!

Jealous carbon hardtail frame

Radon claimt voor de Jealous CF een framegewicht van slechts zo'n 950 gram! De complete bike komt op 9,14 kg.

Jealous carbon hardtail frame

Praktische en rammelvrije kabeldoorvoer.

Lage roterende massa

Een licht frame vertelt uiteraard maar een gedeelte van het verhaal. Immers, om een lichtgewicht mountainbike te realiseren zijn ook lichte componenten noodzakelijk. Waarbij een zo laag mogelijke roterende massa prioriteit heeft. Vandaar dat Radon uitpakt met een set Reynolds Carbon TR 249-wielen. In combinatie met Sram Centerline X-remschijven en een tubeless Racing Ray/Ralph-bandencombi van Schwalbe brengen die de roterende massa naar slechts 3,86 kilo. Wat qua gewicht trouwens niet eens het eindstation is, want de gemonteerde Schwalbe-rubbers hebben het relatief zware Super Ground-karkas. Wie overstapt op dezelfde banden met het lichtere Super Race-karkas kan dus nog wat grammen besparen.

Radon monteert op de Jealous Reynolds TR 249 wielen

Nice! Met de lichte maar stevige carbon Reynolds TR 249-wielen op de Radon Jealous CF 10.0 hebben we al eerder goede ervaringen opgedaan.

Schwalbe Racing Ralph en Racing Ray

Klassieke Schwalbe-combi: Racing Ralph achter, Racing Ray voor. De gekleurde strepen geven aan welke rubbermix gebruikt is. De rode streep op de achterband geeft aan dat de hardste en lichtst rollende compound is toegepast. Het blauw op de voorband staat voor een wat zachtere rubbermix. Die loopt iets minder licht, maar biedt wel meer grip.

Superieure RockShox SID Ultimate

Naast het strakke en lichte carbon frame steelt ook RockShox' SID SL Ultimate-voorvork de show. Niet alleen vanwege de in het oog springende kleur, maar vooral ook vanwege z’n kwaliteiten. Ondanks dat-ie maar net iets meer dan 1.300 gram weegt, zijn z’n prestaties namelijk groots. Collega Jeroen schreef het al eerder in z’n review van deze vork en ik kan het hier alleen maar beamen: de huidige SID SL Ultimate is dé referentie als het om lichtgewicht xc-vorken gaat. Hij spreekt voor een xc-vork ongekend soepel aan, dempt ook op hoge snelheden zeer goed en slaat bij grote klappen niet door. En bij dit alles is-ie stijver dan z’n grote concurrent: de Fox 32 SC.

Vooraan vind je een RockShox SID SL Ultimate in de Radon Jealous 10.0

Niet alleen superlicht, maar ook de beste in z'n klasse qua vering en demping. De RockShox SID SL Ultimate spreekt zeer soepel aan en is tegelijkertijd voldoende progressief om wegzakken tegen te gaan.

RockShox SID SL Ultimate

Werkt perfect: met de RockShox TwistLoc zet je de voorvork snel en makkelijk op slot. Over de bijbehorende handvatten zijn we minder enthousiast. Knalhard!

Kneiterhard frame

Fijn dat die voorvork zo goed is, want als het om comfort gaat heeft de Radon Jealous CF 10.0 verder niet veel te bieden. En nee, dat ligt niet aan het feit dat ik mijn onverharde kilometers voornamelijk op een xc-fully afleg. Ook voor een hardtail is de Jealous bovengemiddeld hard. Ondanks de afgeplatte staande achtervork komen wortels en remknippen stevig door. En waar een aantal merken op hun race-hardtail een 27,2 mm dunne zadelpen monteert om zo toch nog wat basaal comfort te realiseren, daar zit in de Jealous een carbon exemplaar van 30,9 mm. Ontegenzeglijk een licht en fraai ding, maar niet bepaald gezegend met een meegaand karakter. De euforie die de lichte en directe Jealous in mij oproept komt dus wel met een prijs: de vermoeidheid slaat namelijk eerder toe en het herstellen na een lange rit duurt langer.

Radon Jealous CF 10.0 heeft een extreme onderbuisdoorsnede

Extreme onderbuisdoorsnede voor maximale stijfheid. De onderbuisbescherming is echter wat minimalistisch. Want xc.

Dunne staande achtervork geven carbon hardtail frames wat comfort.

De relatief dunne staande achtervork zou voor comfort moeten zorgen. Er zal ongetwijfeld wat flex in de achterbrug zitten, maar we hebben hardtails gereden die aan de achterkant wat minder hard zijn. Ook minimalistisch: de geringe bescherming op de liggende achtervork.

Newman Advanced carbon zadelpen

Fraaie carbon zadelpen van Newmen. Als gevolg van z'n relatief grote diameter (30,9 mm) valt het rijcomfort echter tegen.

Selle Italia SLR Boost

Kort, stevig maar verrassend comfortabel, deze Selle Italia SLR Boost.

KOM-killer

De stijf- en hardheid van de carbon Jealous, die je er min of meer toe verplicht er een actieve rijstijl op na te houden, met goed anticiperen en veel staand pedaleren, heeft natuurlijk óók voordelen. En hoe! Naast een eenmalig rondje over de bekende mtb-lussen op de Utrechtse Heuvelrug, heb ik de Radon Jealous CF 10.0 verder voornamelijk gereden op de West-Brabantse mtb-parkoersen. Oosterhout, Dorst, Hoogerheide, Bergen op Zoom. Op de vele korte klimmetjes die je op deze routes vindt is deze Duitse hardtail echt een KOM-killer. Het uitgebeende cliché van iedere trap die raak is, gaat hier absoluut op. Staan, aanzetten, hop, hop, hop en je bent alweer boven, zonder dat je zelfs maar terug hoeft te schakelen. Een verslavende ervaring!

Supersnel weer op gang

Datzelfde gevoel van snelle en makkelijke acceleratie manifesteert zich ook nadrukkelijk als je na een krappe bocht weer op gang moet komen. Even krachtig aanzetten en je bent weer op snelheid! Als dat aanzetten überhaupt nodig is. De Jealous is namelijk lekker wendbaar en beschikt in snel genomen bochten over veel grip. Hierdoor lukt het regelmatig om een bocht net zo snel uit als in te sturen. Daarbij valt op dat bij té snel insturen de fiets over beide wielen gaat schuiven, in plaats van alleen over het voorwiel. Dat maakt het opzoeken van de grenzen minder risicovol. Ik schrijf deze eigenschap niet alleen toe aan de evenwichtige geometrie van de Jealous, maar ook aan de bovengemiddeld laag geplaatste trapas, waardoor het zwaartepunt lekker laag zit. En dat is in snelle bochten écht een voordeel.

“Datzelfde lekkere gevoel van onwaarschijnlijk snelle acceleratie manifesteert zich ook nadrukkelijk als je na een krappe bocht weer op gang moet komen. Even krachtig aanzetten en je bent weer op snelheid!”

Sram GX-cassette

Sram GX-cassette met 520% bereik.

Sram X01-derailleur

Schakelt als een zonnetje: Sram X01-derailleur.

Sram X1-crankset

Sram X1-crankset met 34-tands kettingblad. Dat is lekker doorrijden!

Gecontroleerd stuiteren

Klimvermogen, acceleratie en wendbaarheid, dat zijn dus absoluut argumenten om voor een Radon Jealous te gaan. En het dalen dan? Laat ik het zo zeggen: op de bekende, van remknippen en wortels vergeven Snakerun op de route van Leersum rammelen de tussenwervelschijven uit je wervelkolom. Desondanks – ja, er is hier een desondanks – is het verbazingwekkend hóeveel controle je ook dán nog over deze bike hebt. Ik schrijf deze toch wel verrassende eigenschap toe aan een aantal factoren. Het stijve frame noemde ik al, evenals de zeer goede en vooral niet slappe vork. En dan is er nog het brede stuur met relatief korte stuurnok. Door dit alles gaat in het afdaalgeweld de stuurprecisie niet verloren.

Evenwichtige geometrie

Ook de eerder genoemde, bovengemiddeld lage trapaspositie speelt zeker mee. Het maakt dat de Jealous zeker aanvoelt. Maar ook – er is immers geen voordeel zonder een nadeel – dat je met een pedaal soms een uitstekende wortel raakt. De balhoofdbuishoek kan ik wat lastiger plaatsen; met 69,5º is die luier dan een decennium terug gebruikelijk was, maar naar huidige maatstaven zeker niet revolutionair en misschien zelfs wel wat behoudend. Hetzelfde geldt voor de reach van 418 mm. Maar blijkbaar maakt dat niet heel veel uit. Uiteindelijk gaat het om het geometrische totaalplaatje, waarbij balhoofdbuishoek en reach maar twee van de vele variabelen zijn. Het totaalplaatje moet kloppen. En bij deze carbon Jealous klopt het als een zwerende vinger.

“Het totaalplaatje moet kloppen. En bij de Jealous klopt het als een zwerende vinger.”

Radon Jealous heeft een racey cockpit

Aanvallen! De cockpit van de Radon Jealous is vlak, strak en hard.

Newman stuur

Carbon stuur van Newman. En ook de fraaie en vooral vederlichte stuurnok met slechts twee klemboutjes komt bij dit Duitse merk vandaan.

Sram Level

De Sram Level-achterrem is mooi in de achterdriehoek weggewerkt. De remkracht houdt niet over, maar is zeker voldoende voor het toepassingsbereik. En de doseerbaarheid is top!

Net als Canyon en Rose

Als het jou wat lijkt, deze dynamische carbon bossencrosser, dan kan je ’m niet zomaar bij een bikeshop in de buurt gaan halen. Zoals ik in de introductie al schreef is deze bike namelijk niet in de winkel te koop. Althans, niet in Nederland. Net als een merk als Rose is ook Radon een huismerk van een grote Duitse winkelier. In het geval van Radon is dat H&S Bike-Discount uit Bonn. Je kunt de bikes daar in hun megastore kopen. Of anders online bestellen en in een doos thuis laten bezorgen.

Vat het bovengenoemde woord ‘huismerk’ trouwens niet geringschattend op! Viel er anderhalf decennium terug wellicht nog wel het een en ander af te dingen op de mountainbikes van de Duitse ‘Fahrradversender’, tegenwoordig doen ze niet meer onder voor de fietsen van de grote A-merken. Terwijl de prijsstelling vanwege hun directe levering aan de consument onverminderd zeer scherp is.

Proefrijden kan niet

Een nadeel van hun online distributiemodel is en blijft natuurlijk wel dat je een Radon (of een Canyon of een Rose en noem ze allemaal maar op) niet zomaar even kunt proefrijden. En dat na aankoop niemand de vering en demping nauwkeurig afstelt op jouw gewicht en rijstijl. Natuurlijk, net als alle andere online merken heeft ook Radon een praktische module op z’n online bestelformulier waarmee je in de meeste gevallen bij de juiste framemaat belandt. En waarmee je de vering vooraf kunt laten afstellen op jouw gewicht en voorkeur.

Grote kans dus, dat de geleverde fiets precies goed is. Maar écht zeker weten doe je het nooit. Met name als je, zoals ikzelf, nét tussen twee frame-maten invalt, kan een online gemaakte keus verkeerd uitpakken. Kán, want de Jealous CF 10.0 die ik geleverd kreeg was spot-on, zowel qua maat als qua afstelling van de vering. Meer dan het stuur rechtzetten en er een paar pedalen opschroeven heb ik niet gedaan.

Conclusie

Een vraag die ik mezelf altijd stel als ik bij de conclusie van een fietstest ben aanbeland: zou ik de geteste bike aan m’n vrienden aanbevelen? Voor de Radon Jealous CF 10.0 is het antwoord op die vraag zonder twijfel ja. Natuurlijk, wie al een decennium of langer op dezelfde mountainbike door de bossen crost en nu wel toe is aan een nieuw modelletje, die schrikt zich rot van de prijs. Want bikes zijn er de afgelopen jaren niet goedkoper op geworden en de € 4.029,- die Radon voor de Jealous CF 10.0 vraagt is een hoop geld. Maar aan de andere kant: we hebben het hier wel over een superlicht en superfunctioneel topmodel, waarvoor de offline concurrentie zonder uitzondering nog veel meer vraagt. Met de value-for-money zit het bij deze Radon dus echt wel goed.

Maar ook de rijeigenschappen zijn helemaal in orde. Tenminste, als je kunt leven met de bovengemiddeld harde achtertrein. Ik zou dat, ervan uit gaande dat ik de Jealous voornamelijk in Nederland gebruik, zeker kunnen. De beloning is namelijk een verschroeiende acceleratie en een dito klimvermogen. Terwijl ook de daaleigenschappen zeker niet verkeerd zijn, met – voor een hardtail – verrassend veel controle en stuurprecisie. Als je gaat voor comfortabel en relaxed cruisen moet je deze koolstof knalbak misschien even aan je voorbij laten gaan, maar liefhebbers van snelheid en dynamiek gaan het op deze lichte carbon KOM-killer absoluut heel erg naar hun zin hebben.

Als het er snel uit ziet, dan is het vaak ook snel. Voor de Radon Jealous CF 10.0 gaat dat zeker op.

Radon Jealous CF 10.0 | Prijs, specificaties en geometrie

Radon Jealous: programma en prijzen

Met een prijs van € 4.029,- is de Radon Jealous CF 10.0 het op één na duurste model in een reeks van vier. Naast de door ons gereden grijs-met-blauw subtopper is er de nóg luxere en lichtere Jealous CF 10.0 EA. Bij Radon begint de carbon hardtailpret bij de Jealous CF 8.0 van € 2.629,-. Een los Jealous-frame kost overigens slechts € 999,-. Een goeie deal voor zelfbouwers! De modelreeks met aluminium frames begint bij de Jealous 8.0 AL van € 1.049,-. Via nog drie andere uitvoeringen eindigt deze serie met de Jealous 10.0 SL voor € 2.099.

Radon Jealous CF 10.0: onderdelen en gewicht

Frame Radon Carbon Superlite
Vork Rock Shox SID SL Ultimate RD, 100 mm veerweg
Achterderailleur Sram X01 Eagle, 12-speed
Schakelaar Sram X01 Eagle, 12-speed
Crankset Sram X1 Eagle, 34-tands kettingblad
Cassette Sram GX Eagle, 12-speed, 10/52t
Remmen Sram Level Ultimate
Remschijven Sram Level Ultimate, 180/160 mm (v/a)
Wielset Reynolds Carbon TR 249
Voorband Schwalbe Racing Ray Evo Super Ground Speedgrip 29×2.25”
Achterband Schwalbe Racing Ralph Evo Super Ground Speed 29×2.25″
Stuur Newmen Advanced SL Carbon, Ø 31,8 mm, 740 mm
Stuurpen Newmen Evolution SL, 70 mm
Zadel Selle Italia SLR Boost
Zadelpen Newmen Advanced Carbon, Ø 30,9 mm
Gewicht 9,14 kg (framemaat M)
Prijs € 4.029,-

Radon Jealous 10.0: geometrie

Framemaat 18″
Zitbuislengte ST 445 mm Offset O 46 mm
Bovenbuislengte TT 602 mm Trail T
Reach R 418 mm Balhoofdbuislengte HT 110 mm
Stack S 627 mm BB drop BBD 68 mm
Zitbuishoek STA 73,6° Liggende achtervork CS 432,5 mm
Balhoofdbuishoek HTA 69,6° Wielbasis WB 1108 mm
Framemaat 18″
Zitbuislengte ST 445 mm
Bovenbuislengte TT 602 mm
Reach R 418 mm
Stack S 627 mm
Zitbuishoek STA 73,6°
Balhoofdbuishoek HTA 69,6°
Offset O 46 mm
Trail T
Balhoofdbuislengte HT 110 mm
BB drop BBD 68 mm
Liggende achtervork CS 432,5 mm
Wielbasis WB 1108 mm

Website fabrikant: www.radon-bikes.de


Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Steve
Steve
1 jaar geleden

Beste Arjan, ik heb momenteel een fully Cannondale Scalpel Hi-MOD 1 maat medium voor mijn 1m76. deze gebruik ik voorral voor marathons en toertochen. omdat ik ook heel graag op de weg rij en gravelritjes meepik overweeg ik nu om een lichte hardtail aan te schaffen en mijn oog valt op de Radon 10.0 EA model 2022. ziet er een zeer gaaf fietsje uit Maar wat mij opvalt is de zeer korte reach 418 met een 70 stuurpen. Mijn Cannondale waar ik zeer goed op zit heeft een reach van 435 en 80 stuurpen wat in totaal al bijna 3cm… Lees meer »

Jeroen
Admin
Jeroen
1 jaar geleden
Reply to  Steve

Dag Steve,
Als je – zo grof gerekend – op de Radon 3 cm méér stuurpenlengte nodig hebt om hetzelfde te zitten, zou ik eerder een framemaat groter overwegen. Op een hedendaagse fiets is 3 cm méér stuurpenlengte fors. De Radon heeft niet de meest moderne (lees: lange) geometrie, maar de rijeigenschappen gaan er niet op vooruit wanneer je door een lange stuurpen stelselmatig téveel op het voorwiel hangt.

Steve
Steve
1 jaar geleden
Reply to  Jeroen

Bedankt voor uw reactie Jeroen.
Ik ben maar 1m76 en volgens Radon pas je dan perfect op een M. Al mijn vorige fietsen waren ook medium en koersfiets 54.
Het exacte verschil is 2,7cm.