Ritchey introduceert Septimer Break-Away: deelbaar carbon allroad-frame

Reisfiets herdefinieerd

Ritchey komt met de Septimer Break-Away: een carbon allroad-frame dat je in twee delen uit elkaar haalt om mee te nemen in een reiskoffer. Oftewel: de reisfiets herdefinieert. Ritchey past zijn Break-Away-systeem al ruim twintig jaar toe op stalen én titanium frames, en later ook op twee carbon raceframes. Met de nieuwe Septimer is er nu ook een modern gravel/all-road Break-Away-frame met ruimte voor banden tot 48 millimeter. Het frame kost 3.399 euro en dat is inclusief een fietskoffer!

Ritchey Septimer 2026 allroad gravelbike

Septimer Break-Away: reisfiets à la Ritchey

Wie Ritchey zegt, zegt staal. Van de P-Series mountainbikes tot de Outback en Swiss Cross: dunne, stalen buizen vormen al decennia het hart van het merk. Maar voor wie vaak met de fiets reist, is Ritchey óók al jaren de naam achter een van de minst opvallende maar meest doordachte oplossingen: Break-Away. Een frame dat je in twee stukken uit elkaar haalt, in een reiskoffer stopt en aan de andere kant van de wereld weer opbouwt, zónder dat je op een log vouw- of reisfiets rijdt.

Er zijn Break-Away-uitvoeringen van het racefietsframe Road Logic en de dikke avonturenfiets Outback, inclusief een tandemuitvoering! Eerder waren er ook al eens een racefietsframes in titanium/carbon en een compleet carbon-frame. Nu komt Ritchey opnieuw met een volledig carbon frame in de vorm van de allroad Septimer.

Ritchey Septimer 2026 allroad gravelbike

De nieuwe Ritchey all-roader dankt zijn naam aan de Septimer pas op de grens tussen Zwitserland en Italië.

Hoe werkt die Break-Away-constructie eigenlijk?

De kern van het Break-Away-systeem bestaat uit twee uiterst compacte koppelingen: één in de onderbuis, één bij de zitbuis en zadelpen. De zadelpen fungeert als verbindingspen tussen de twee framehelften. De onderste verbinding is uitgevoerd met een losse buizenklem. Geen scharnier, geen complex vertande koppeling. In plaats daarvan zijn de beide onderbuis-uiteinden uitgevoerd met een flens. Daaroverheen komt een kleine roestvaststalen klem. Eenmaal de schroeven aangetrokken, ontstaat zo een perfecte uitgelijnde en stijve verbinding. De claim: nauwelijks verschil in rijkwaliteit ten opzichte van een conventioneel frame.

Belangrijk daarbij:

  • Je hebt geen exotisch gereedschap nodig: inbussleutels volstaan;
  • Het frame kan in circa 15–20 minuten worden gedemonteerd;
  • De remleiding loopt extern, omdat een interne leiding het Break-Awayen in de weg zit;
  • Mechanische kabels breng je buitenom aan;
  • Loze nokjes kunnen worden weggelaten;
  • Voor Shimano Di2 semi-wireless (12-speed) is een interne kabel mogelijk (tussen voor- en achterderailleur;
  • De gewichtstoename ten opzichte van een vergelijkbaar niet-deelbaar frame: circa 100 gram.

Dat laatste is misschien wel de grootste verrassing: het systeem is vele malen compacter én lichter dan de befaamde S&S-koppelingen die je bij andere deelbare reisfietsen tegenkomt. In feite merkt een Break-Away-rijder dat z’n fiets demontabel is… alleen op de dag dat hij naar het vliegveld moeten.

Carbon all-road met klassieke lijnen

Het Break-Away-concept dicteert dat de onderbuis ter hoogte van de koppeling rond moet zijn. Maar dat ronde buizen-thema trekt Ritchey bij dit carbon frame gewoon door. En als je naar de verbinding tussen balhoofdbuis en de boven- en onderbuis kijkt, zou je door de strakke lijnen en overgangen kunnen denken dat het een klassiek stalen frame is.

Maar buiten dat is er weinig klassieks aan de Septimer. Het carbon frame en de Ritchey WCS Carbon Disc Gravel Fork bieden ruimte aan 700 x 48c banden. Daarmee schuurt dit all-road frame in de praktijk ook al gewoon met de term ‘gravelbike’. Zowel voor- als achteraan monteer je minimaal remschijven van 140 millimeter en maximaal 160 millimeter. Een optie om tot 180 millimeter te mogen gaan zou echter ons inziens niet ongepast zijn. Ritchey zet de Septimer niet weg als pakezel, maar er zijn wel wat montagepunten voor accessoires, waaronder bovenop de bovenbuis.

Het frame is geschikt voor zowel 1x als 2x-aandrijvingen, waarbij de voorderailleurmontage ook kan worden afgenomen voor een strakker voorkomen. Uiteraard is de derailleurpat achteraan vervangbaar, maar buiten dat is de Ritchey Septimer klassiek, want opvallend genoeg is-ie dit géén UDH-exemplaar.

Opvallend: géén UDH.

Geometrie

Ook bij de geometrie is het duidelijk dat de Ritchey Septimer beslist als meer dan een allroader beschouwd mag worden. Zo is de achtervork met 440 millimeter relatief lang, wat bijdraagt aan de stabiliteit in afdalingen en op het onverharde. Opvallend is verder dat de balhoofdhoek bij alle vier de beschikbare framematen, flink afwijkt. Van 70,8 graden bij de kleinste framemaat, tot 72,5 graden bij de grootste. De reach lijkt vrij beperkt te groeien per framemaat, maar tegelijkertijd vlakt de zitbuis ook af van 74 graden bij de kleine maat, tot 73 graden bij het grootste frame.

Ritchey Septimer Break-Away carbon allroad gravelbike geometrie 2025 2026

Specificaties en prijs

In de maat L weegt het frame overigens 1.360 gram, de voorvork komt op 440 gram (met niet-ingekorte carbon stuurbuis). Ritchey levert de Septimer als frameset voor 3.399 euro en daar krijg je de bijpassende fietskoffer óók meegeleverd. Compleet opgebouwde modellen levert Ritchey niet. De Septimer is vanaf nu te bestellen op Ritcheylogic.com, diverse online shops of via je lokale dealer.

Bron en meer info: ritcheylogic.com

Het frameset Septimer wordt standaard geleverd mét reiskoffer!
Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments