Rock Shox E.I. Suspension – It’s electrifying!

Soms komen er van die nieuwtjes voorbij die, om wat voor reden ook, wat under-the-radar lijken te blijven. Of waarvan je, na een nadere bestudering, zou verwachten dat ze toch wat grootster publiekelijk zouden zijn gemaakt in een uitgebreide media campagne. Dat wordt immers al vaak genoeg gedaan als er weer een nieuwe kleur is ‘uitgevonden’.

De voorbije week presenteerde Rock Shox iets wat toch wel als een stevig statement gezien kan worden. In het diepste geheim werd er door de demper specialist binnen het SRAM firmament in samenwerking met de Accell Group gewerkt aan een geëlektrificeerde demper! De voorbije week werd een aantal LaPierre mountainbikes getoond met daarop deze nieuwe techniek, gebaseerd op gepatenteerde technologie ontwikkeld door LaPierre en nu in samenwerking met Rock Shox en Trelock toegepast op een Monarch RT3 demper. Eigenlijk waren het de LaPierre ingenieurs die de techniek ontwikkeld hebben en daar Rock Shox en Trelock bij gevraagd hebben en is het systeem dan ook in de openbaring gekomen via de perspresentatie van het fietsmerk en niet via de marketing machine van SRAM.

E.I. – Electronic Intelligence Suspension
Anders dan bij de elektronisch bedienbare lockout die Fox onlangs presenteerde, is dit systeem uitgerust met meer vernuft waardoor je zelf nooit meer bezig hoeft te zijn om je demper om te schakelen van een volledige open stand voor een afdaling naar een platform-setting voor efficiënt trappen of een volledige lockout wanneer je wilt sprinten of aan het klimmen bent.

Het hart van dit nieuwe systeem wordt gevormd door een computer op het stuur, diverse sensoren en een servomotor boven op de Monarch RT3 demper. Deze servomotor is, naar men zegt, in staat om in 0,1 seconde de low-speed demping van een volledige dichte stand naar volledig open te zetten. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er een aantal sensoren nodig die dan ook op diverse plaatsen op de fiets gemonteerd zitten.


Foto: www.pinkbike.com

Een sensor op de trapas detecteert je trapfrequentie en een aantal sensoren op je vork en in de montagesteun van de computer op de stuurpen meten de acceleratie als gevolg van het rijden over obstakels. Door deze sensoren dus vooraan op de fiets te positioneren kan in die geclaimde 0,1 seconde reactietijd het dempingcircuit open worden gezet zodra je een oneffenheid onder je wielen krijgt. Als basis setting heeft de computer de opdracht om bij het detecteren van een trapbeweging de compressie demping dicht te draaien, maar wordt dus direct overrulled waneer een obstakel wordt gedetecteerd nog voordat het achterwiel het obstakel zal raken.


Foto: www.pinkbike.com

Voor wie toch wil ingrijpen op het elektronische brein is het systeem ook uitgerust met een standenschakelaar voor op het stuur, zodat je zelf tussen alle standen van de demper kunt schakelen.

De toekomst?
Echt ‘heel nieuw’ is het concept niet. Cannondale presenteerde enkele jaren terug de Simon; een elektronisch geregelde Lefty vork. Die is echter nooit naar de markt gebracht, terwijl de kritieken toch veelbelovend waren. Daarvoor had men al wel een elektronisch geregeld lockout op de Lefty beschikbaar en Noleen/K2 had rond de millenium-wisseling al eens een demper met een piëzo-elektrisch element om de demping te regelen. Ook deze elektro-technieken werden niet echt door de markt opgepakt. Zou dat nu anders zijn? Het zou zomaar eens kunnen. De huidige markt lijkt, meer dan ooit, massaal nieuwe technieken (ook al zijn ze dus niet zo heel nieuw) op te pakken. Misschien zit er hetzelfde werkingsprincipe achter als bij de massale gekte rond de iPod, iPad, iPhone en alles waar een ‘i’ voorstaat. Zeg maar het gizmo-wannahave-syndrome. Hoe het ook zij; de stand der techniek schrijdt voort en daarmee ook de kwaliteit en haalbaarheid van de systemen die wellicht 10 jaar geleden nooit tegen een betaalbare prijs op de markt gezet konden worden.

De eerste reacties van mediacollega’s zijn in elk geval veelbelovend. Dit systeem zou zo’n 350 gram extra gewicht met zich mee brengen, maar zou, wanneer het echt vlekkeloos werkt, voor frame-ontwerpers een ware eureka kunnen zijn. De layout van een veersysteem kan dan optimaal worden uitgelegd voor een ideale veercurve zonder al te veel rekening te moeten houden met trapinvloeden.

Een nadeel is echter vooralsnog wel dat je met een spaghetti aan extra kabels op je fiets rondrijdt en daarnaast een batterij op je fiets mee moet nemen. Een batterij die door het continue opereren van het systeem ‘slechts’ 25 rij-uren mee gaat.

Prijzen zijn nog niet bekend en de kans is klein dat het systeem op korte termijn los verkrijgbaar is, aangezien LaPierre de geestelijk vader van het concept is en ongetwijfeld met Rock Shox een exclusiviteits-deal voor meerdere jaren gemaakt zal hebben.

Wordt vervolgd…

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
4 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
bonky
bonky
11 jaren geleden

Handig, nog meer dingen die kapot kunnen gaan in het bos.

En ik vraag me af hoe dat systeem werkt als je doortrapt op ruig terrein.

Tjeerd
Tjeerd
11 jaren geleden

De werking ervan klinkt super maar al die kabels en extra gewicht zijn toch wel een nadeel. Is het nadeel het voordeel waard is dan de vraag. Nadelig genoeg ben ik zelf ook een voorstander van een clean cockpit. Het liefst zou ik met een fixie het bos ingaan maarja de nadelen daarvan wegen dan weer niet op tegen de voordelen.

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Ik vind vooral al die bedrading jammer en het feit dat er een aparte display en sensoren bij zit. Alsof we verder niets op de fiets hebben zitten… Ik hoop echt dat dat nog ontwikkeld wordt, anders gaat dit geen vaart maken in de markt. De aansturing zou wat mij betreft helemaal bij de demper mogen. Maak Ant+ compatible trapfrequentie en speed sensoren, waar je ook gelijk de versnellingsmeters in verwerkt. De demper vangt de versnelling data op, de Garmin, of whatever, kan blijven doen wat ie altijd al deed, namelijk snelheid en trapfrequentie registreren. Op die manier heb je… Lees meer »

Dennis
Dennis
11 jaren geleden

Wat gebeurt er als de accu leeg is? Blijft ie dan in de huidige stand staan, of gaat ie gewoon volledig open? Dat laatste lijkt mij de voorkeur hebben, maar ik vermoed het eerste. Verder ben ik het met @JeroenK eens dat bestaande technieken gebruikt moeten worden. Dit is weer zo’n typische in-house ontwikkeling waarbij externe technieken vergeten worden en dan niet de beste oplossing gekozen wordt.