
Vittoria’s Terreno Pro-gravelbanden zijn groener dan ooit, ook al zijn ze bruin
Met de Terreno Pro breidt Vittoria het toch al niet bescheiden gravelgamma verder uit. De nieuwe Pro-serie bestaat uit vier modellen. Daarbij houdt de Italiaanse bandenmaker vast aan genummerde aanduiding om de grofheid van het profiel een z’n toepassing te duiden. Het T10-profiel is er voor harde ondergrond. T30 kies je voor fijne, losse gravel en als je grovere gravel tegenkomt is er de T50. Voor het nóg ruigere werk is er het T60-profiel.
Alle nieuwe Terreno Pro-uitvoeringen zijn tubeless-ready, vouwbaar en hookless-compatibel en verschijnen voorlopig in drie breedtes: 35, 40 en 45 millimeter.

Gravel Race en Eco Race Compound
De Terreno Pro is gebaseerd op Vittoria’s nieuwe Gravel Race-constructie. Dit is een karkas dat gemaakt is van biologisch katoen (!), versterkt met gerecycled nylon uit afgedankte visnetten (Seawastex®) en een coating van natuurlijke latex. Het loopvlak wordt gemaakt van een zogeheten Eco Race Compound. Dit is een samenstelling van natuurlijke rubber, soja-olie en silica. Silica wordt in alle banden gebruikt om het rubber meer grip en minder rolweerstand te geven. Maar Vittoria gebruikt hiervoor silica die afkomstig is uit de as van rijstkaf. Juist ja, het taaie schilletje van een rijstkorrel dat als afvalproduct uit de agrarische industrie middels pyrolyse (verbranding bij hoge temperaturen, zonder aanwezigheid van zuurstof) wordt omgezet tot silica. Het is dus een restproduct in plaats van een specifiek gewonnen grondstof.
Dankzij dit productieproces en de nieuwe, op groene stroom draaiende CarbonNeutral®-fabriek in Thailand weet Vittoria de CO₂-voetafdruk per band te halveren ten opzichte van de Endurance-serie.


Beter en bruin
Het nieuwe Gravel Race-karkas en de Eco Race Compound leveren volgens Vittoria niet alleen een soepeler rijgevoel op, maar ook concreet meetbare winst. Bij interne labtesten bleek de Terreno Pro gemiddeld zeven procent sneller en negen procent gripvaster dan concurrerende banden. En daarbij ook nog eens vierendertig procent meer lekbescherming. Ook zou de band comfortabeler rijden dan de eigen Endurance-varianten.
De banden onderscheiden zich ook visueel: een natuurlijke bruine loopvlak die overloopt in een lichtere zijwand van katoen. Het is een zeer bewuste keuze, waarbij Vittoria-CEO Stijn Vriends in het persbericht opmerkt: “Wij willen dat natuurlijke bruine banden straks de norm worden, terwijl traditionele zwarte banden met carbon black ouderwets gaan ogen.” Dus wat Vittoria betreft: wen er maar, die bruine loopvlakken!


Vittoria Terreno Pro: beschikbaarheid en prijzen
Alle vier de Terreno Pro-modellen zijn per direct verkrijgbaar voor 88,95 euro per stuk. Vooralsnog dus alleen in 35, 40 en 45 millimeter breed; de vooralsnog meest populaire maten bij gravelracers, aldus Vittoria. Breder maten en extra profielopties volgen later.
| Modelnaam | Maat | ETRTO | Gewicht (g) |
|---|---|---|---|
| Terreno PRO T10 (harde ondergrond) | 700×35c | 35-622 | 550 |
| 700×40c | 40-622 | 600 | |
| 700×45c | 45-622 | 670 | |
| Terreno PRO T30 (fijne, losse gravel) | 700×35c | 35-622 | 550 |
| 700×40c | 40-622 | 600 | |
| 700×45c | 45-622 | 670 | |
| Terreno PRO T50 (gemengde ondergrond) | 700×35c | 35-622 | 550 |
| 700×40c | 40-622 | 600 | |
| 700×45c | 45-622 | 670 | |
| Terreno PRO T60 (ruwe, gemengde ondergrond) | 700×35c | 35-622 | 550 |
| 700×40c | 40-622 | 600 | |
| 700×45c | 45-622 | 670 |
Bron en meer info: vittoria.com










