Getest: Ere Research Tenaci GR20 wielset en TLR banden

Gravelwielsets en -banden zijn er in haast oneindig veel smaken. Waarom? Omdat de definitie van gravel érg breed blijkt te zijn: van racefiets plus tot een ware mountainbikevervanger. Zodoende reikt het spectrum van snel, licht en aerodynamisch tot iets dat – op gebrek aan Boost spacing na – zo in je MTB thuis kan horen.

Modaal, waar je de meeste kanten mee op lijkt te kunnen is momenteel een 700 x 38c of 700 x 40c band. De hierbij passende wielset is degelijk, comfortabel en vooral niet te smal. Exact deze combinatie vult nu het Ere Research assortiment aan.

Ere_Research_Tenaci_TLR_GR20

GR 20 wielset

De Tenaci GR20 wielen zijn de nieuwste telg in het assortiment van Ere Research, een Nederlands bedrijf dat specialiseert in banden, wielen en tal van doordachte accessoires. De overige wielen in het gamma zijn een stuk smaller (17-19 mm) en bedoeld voor hooguit 36 mm (weg)banden. De GR20 is dan ook duidelijk een gravel-specifieke wielset. De binnenbreedte bedraagt 24 mm en is geschikt voor 35-50 mm banden. 50 mm? In menig crosser loopt 40 mm al vast en courante gravelframe’s leggen de grens bij 700C doorgaans bij 45 mm. Hier komt echter rap verandering in (en ruimte) bij, en met de GR20 ben je er op voorbereid.

Qua velghoogte zit de GR20 aan de zeer lage kant: 20 mm. Veel fabrikanten kiezen voor een hoger profiel – zelfs tot 45 mm – uit aerodynamische overwegingen. Een opmerkelijke keuze, mijn inziens, omdat de aerodynamica bij typische graveltocht-snelheden niet écht relevant is. Uitzonderingen hierop zijn natuurlijk deelname aan gravelraces (hoeveel daarvan zijn er in Europa?) of je gravelbak laten dubbelen als racefiets (steek dan een andere wielset…). Hoe dan ook: de keuze van Ere voor lage velgen is een logische, omdat het het comfort ten goede komt. En juist dat is van belang als je effectief met een racefiets met dikke banden offroad gaat jakkeren. De velgen zijn overigens gestoken, niet gelast, en zetten een voor de breedte zeer nette 470 g op de weegschaal.

Ere_Research_Tenaci_TLR_GR20

De 24 mm brede velg is juist weer smal rondom de spaaknippels, dus de o-ring van het tubeless ventiel wordt niet egaal platgedrukt. Gelukkig heeft dit nul effect op de afdichting…

Future-proof zijn ook de eigen ontwerp naven van Ere. De vrijloop is klassiek, met 6 (!) palletjes en daardoor een vrij korte vrije slag. Belangrijk is vooral dat modellen voor Shimano HG race, Sram XDR en Campagnolo (12 en 13 speed) verkrijgbaar zijn. Dit betekent dat je echt alles van een Ultegra 11-25t racecassette tot een Sram 10-50t 12s Eagle mountainbike cassette kunt monteren. Of gelijk een Ekar groep. Verder is de schijfremopname Centerlock. Alle lagers zijn afkomstig van het Japanse EZO. Typisch staat dit garant voor een zeer lange levensduur. Mits de toleranties van de naafhulzen zelf in orde zijn, natuurlijk! Met de hand draaien de assen in ieder geval lekker smeuïg.

Dikke, platte straight-pull (aero)spaken, 24 stuks in totaal en 2 maal gekruist, zorgen voor de verbinding tussen naar en velg. Tot slot: Ere Research biedt levenslange garantie op het geheel, plus een crash replacement regeling. Mocht je zelf een Ere wiel slopen, dan heb je een nieuwe velg tegen 50% korting.

Ere_Research_Tenaci_TLR_GR20

Naven zijn markconform: 100/142 mm inbouwbreedte, 12 mm steekassen, Centenlock schijfremopname en vrijlopen voor alle gangbare cassette’s (behalve Shimano Microspline)

Tenaci TLR banden

De GR20 testwielen werden geleverd met een set bijpassende Tenaci TLR banden. Zoals bij de wielen in het Ere assortiment is dit momenteel het enige ‘gravel’ model. Tot op heden had Ere de TU, die was verkrijgbaar in 30, 32 en 36 mm breedtes. De dikste TU kwam al eerder aan bod, maar merk op dat dit op een 5 (!) mm smallere velg was. De TLR vervangt hem nu, en hier worden de breedtes opgerekt naar 34, 38 en 44 mm. De toename in volume met de hier geteste 38 mm TLR is significant. Behalve in verschillende maten zijn deze banden ook in rustgevend zwart en retro skinwall kleurstellingen te krijgen. Het karkas en de hieldraad zijn tubeless ready, wat wil zeggen: quasi-luchtdicht, maar voeg toch maar voor de zekerheid dichtmiddel toe.

Ere_Research_Tenaci_TLR_GR20

Ietsje minder understated dan de wielset, maar nog steeds behoorlijk subtiel en duidelijk.

Omdat het inzetbereik van een gravelbike zo breed kan zijn, is het spectrum aan banden ervoor dat ook. De Tenaci TLR zit aan de licht lopende kant van wat er verkrijgbaar is. Het profiel is ondiep en aan de fijne kant, met een diamantpatroon op het loopvlak. De zijnoppen zijn nauwelijks als zodanig te benoemen, en zijn eerder een verdieping van de groeven van het diamantprofiel. Het gebruikte rubber is aan de zachte kant: 65a. Het gewicht van de 700 x 38c Tenci bedraagt gemiddeld 440 g. Inbegrepen bij levering zijn verder een kleine fles dichtmiddel en een ventiel (met verlenger), mocht je alsnog gravel-aerowielen gaan gebruiken.

Specificaties

Tenaci GR20 wielset

Maten: ETRTO maat 622×24 mm, 24 mm (intern) / 28 mm (extern) breed, 20 mm hoog
Inbouw naven12×100 mm (voor), 12×142 mm (achter)
Vrijloop: Shimano HG Road (t/m 11 speed), SRAM XDR, Campagnolo N3W
Gewicht: 740 g (voor), 880 g (achter)
Kleuren: decals naar keuze met highlights in zwart, wit, rood, blauw, groen of paars
Prijs: €399,- (set)

Tenaci TLR band

Maten: 700×30, 700×32, 700×35, 700×38 (getest), 700×44
Gewicht: 440 g (700×38)
Kleuren: zwart, skinwall
Prijs: €59,- (stuk)

Distributie: One Way Distribution
Meer info: Ere Research

Montage en op pad

Ik heb de GR20 in mijn eigen gravelbak gezet. Geen gravelracer, want deze fiets is voor mij vooral een middel om nieuwe paden en route’s te ontdekken. Dat betekent: kilometers maken op alle mogelijke ondergronden. Ik heb verder gebruik gemaakt van een E-thirteen XCX 9-33t cassette (met XD passing) en Shimano Centerlock schijven in 160 mm.

Ere_Research_Tenaci_TLR_GR20

Montage kan niet makkelijker; voor maximaal bereik op je gravelracer kies je een SRAM MTB cassette – een 1,85 mm vulring op de XDR vrijloop is dan vereist

Uit de doos blijken de GR20 net gebouwd en kaarsrecht, met een evenwichtige spaakspanning. Het wisselen van Shimano HG naar SRAM XDR vrijloop is makkelijk, maar vergt wel twee steeksleutels. De as van de achternaaf is namelijk vormgesloten, met schroefdraad op één einddop. Qua onderhoud kost demontage je hierdoor een minuut extra, maar het voorkomt dat je óóit een dopje zo maar verliest. En vervolgens vrijloop, palletjes en veertjes ergens in de achterbak van je auto terecht komen!

Eénmaal op pad blijkt Ere met deze combinatie van velgen en spaken een gulden middenweg te hebben gevonden. Qua rij-eigenschappen dan, met voetnoot dat dit voor mijn 75 kg en rijstijl geldt. De zijdelingse stijfheid is voor mij precies goed. Zoals ik al zo vaak roep: je moet enerzijds voldoende stuurprecisie hebben. Anderzijds: schamp een obstakel – op een starre bak met smalle banden is flinke kiezel dat al – en je wilt niet je stuur uit je handen geslagen hebben. De lage, brede velgen blijken ook aardig comfortabel, meer dan ik had verwacht. Aanvankelijk reed ik, ter wetenschappelijke experimentatie, met een absurde 5 bar handdruk. Ook dan was het rijden over flinke oneffenheden nog beheersbaar.

Onderhoud

Het siert Ere dat de GR20 als ‘gewone’ wielset is uitgevoerd, zonder de noodzaak van moeilijk verkrijgbare spaken of gereedschappen. Een normale spaaksleutel voldoet, mocht je met een tak in je wiel een spaak krom rijden. Spaaknippels zijn van de buitenkant van de velg bereikbaar, dus reparatie in het veld is altijd mogelijk. Handig als je nog 230 km aan grind te gaan hebt, of midden in je tweede week bikepacken zit. De naven zelf vereisen voor (de)montage, zoals gezegd, twee steeksleutels – beide 17 mm. Zodra de as uit je naaf is, kan je je vrijloop demonteren en reinigen.

Dit alles gezegd hebbende: na 2 maanden loopt alles nog perfect en ziet het er intern nog net niet steriel uit. Het vet is hier en daar wat verkleurd maar sporen van (grof) vuil in de naven is er nergens. Dit ondanks uiteenlopende omstandigheden. Het zou echter méér opvallend zijn wanneer we nu al tot een andere conclusie zouden zijn gekomen. Hetzelfde geldt voor lagers. Die zijn trouwens ‘gewoon’ gesloten. Onderhoud is er dus niet bij, alleen mettertijd vervanging.

Ere_Research_Tenaci_TLR_GR20

De balans na grofweg twee maanden rijden: het vet op het vrijloopmechanisme is wat verkleurd, maar geen korreltje zand is voorbij de afdichtingen gekomen.

Grip en rolweerstand

Op de GR20 velgen vallen de Tenaci TLR banden in de praktijk ietsje breder uit: 39 mm bij 3 bar. Op meer normale drukken (lees: lagere) zorgt het extra volume voor aardig wat comfort. Natuurlijk voel je ieder remkuiltje van de mountainbikeroute, maar op grof grind is stabiel in het zadel door te racen. Iedereen die ooit op een cyclocrosser heeft gereden weet dat je niet veel bandbreedte of noppen nodig hebt om voldoende grip te hebben in de meeste situaties. Dit geldt evenzo voor deze Ere gravelband, wellicht door de combinatie van volume (ergo: lagere druk) en relatief zacht rubber.

Op solide oppervlak is de rolweerstand laag en het stuurgedrag zéér voorspelbaar. Ook op asfalt, waar andere banden met hogere (zij)noppen wat vaag gaan sturen, voelen de Tencacis zich thuis. Wordt het nat of blijkt de toplaag mee te bewegen, dan kom je ook nog (gecontroleerd…) een heel eind. Natte bladeren op het fietspad? No problem. Los grind? Laagje koffiedrab op het pad? Idem. Natuurlijk drift een profiel als dit wat sneller, maar het voelt allemaal nog goed onder controle. Ook natte wortels, kiezels en een plukje nat leem of klei is zijn te doen, met aangepaste snelheid.

Ere_Research_Tenaci_TLR_GR20

Het diamantprofiel op het loopvlak rolt snel, loopt nauwelijks vol, en biedt door het zachte(re) rubber nog aardig wat grip; in (losse) bochten doen de zijnoppen goed hun werk.

Tractie en levensduur

Tractie is er doorgaans voldoende, tenzij je op je allerlichtste verzet, uit het zadel, aan het harken bent. Op grover grind voel je de Tenaci regelmatig een centimeter doorschuiven. Grip en tractie zijn te verhogen door onder de 2,5 bar te zakken, maar… Naar mijn mening is hiermee gebrek aan profiel compenseren nooit écht effectief. (Te) lage druk komt het bochtengedrag niet ten goede en als je écht te ver zakt riskeer je burpen of stootlekken.

Echt spannend wordt het met de Tenaci pas in situaties waar je denkt “Hier is mijn gravelbike eigenlijk uit z’n element”. Steile afdalingen vol mul zand, paden vol met grote, dikke wortels, modder een decimeter diep. Maar goed: dáár is deze band niet voor gemaakt – en je fiets ook niet. Als je in de buurt van deze situaties komt gaat de tractie ook snel verloren.

Ere_Research_Tenaci_TLR_GR20

Vergeleken met de achterband (vorige foto) ziet de voorband er nog gloednieuw uit – mits je de modder wegdenkt.

Over de levensduur is in enkele (overwegend natte) maanden natuurlijk weinig te zeggen. Tot dusver is de slijtage echt marginaal. Dermate dat de voorband er eigenlijk nog nieuw uit ziet. Lekrijden is me tot dusver niet gelukt. Wel met de oudere Tenaci TU in 30 mm, maar dat betrof een scherpe steen én een combinatie met binnenband. Ook snakebites heb ik tot dusver niet gehad, ondanks dat ik wel de velg meer malen heb gevoeld.

Conclusies: vooral opmerkelijke prijs-kwaliteitsverhouding

De GR20 wielset is een verrassend interessante optie in een markt die lang en breed uitpuilt aan keuze. Technisch gezien is alles namelijk goed uitgevoerd: stijfheid, comfort, lagering en gemak van (tubeless) banden monteren. Met een 24 mm binnenbreedte zijn ze ook aardig op een toekomst met nóg bredere banden voorbereid. Daarnaast evenaart de bouwkwaliteit die van wielen dubbel zo duur. Tpt slot oogt het geheel een flink stuk luxer dan wat je voor grofweg € 400 zou verwachten.

Ere_Research_Tenaci_TLR_GR20

De voornaaf geopend blijkt ook hier het vet lichtjes verkleurd te zijn; de naaf loopt als nieuw.

De Tenaci TLR banden zijn uiteraard een goede combinatie met de GR20 wielset, zoals in deze test naar voren kwam. Het grotere volume bij de 24 mm velgen vult goed aan op het zachte rubber. Daardoor kunnen de banden toch een stuk meer aan dan je ogenschijnlijk zou verwachten. Verder is ook hier de kwaliteit zeer hoog. (De)monteren en tubeless maken gaat makkelijk, wat aangeeft dat toleranties in orde zijn. Eenmaal om de velg liggen de banden ook erg mooi recht. Verder is lekrijden me nog niet gelukt (of het dichtmiddel heeft gewerkt…) en valt de slijtage van dit rubber me reuze mee.

Waar ik aanvankelijk verwachtte dat het geheel aan de lichtlopende en snelle kant van het gravelspectrum zou zitten, vind ik grip, tractie en comfort net wat verder rekken dat wat je in de 700 x 38-40c segment zou denken.

Onder de streep heeft de wielset – aangevuld met de banden – een positief opmerkelijke prijs-kwaliteitsverhouding en is Ere Research hiermee welhaast op weg om een nieuwe standaard (…) te zetten. Zowel banden als wielen zijn vanaf 11 december leverbaar.

Tekst & foto’s: Eric Wictor

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments