Test | Cube Nuroad HPA Pro: Gravelbiken voor weinig

Kan dat, een goede gravelbike kopen voor weinig? Als het aan de Duitse fabrikant Cube ligt kan dat zeker. Hun instapper is de Nuroad HPA One. Daarmee kun je voor 899 euro op pad. Maar omdat dit model geen moderne steekassen heeft en het bovendien zonder hydraulische schrijfremmen moet stellen, slaan we die prijsknaller over en mikken we een treetje hoger, op de Nuroad HPA Pro. Die kost met 1.099 euro weliswaar iets meer, maar heeft wel steekassen, hydraulische schijfremmen, een kwalitatief goede aandrijflijn en een carbon voorvork. Saskia is ermee gaan rijden op binnen- en buitenlandse gravelroutes.

Tekst: Saskia van der Heijden // Foto’s: Richard Valent

Cube Nuroad HPA Pro: volwaardige gravelbike voor 1.099 euro?

Als je wilt kun je op een gravelbike heel wat geld stukslaan. Ik zie op deze website regelmatig modellen van vijfduizend euro of meer langskomen. Is dat nodig, zoveel uitgeven? Volgens mij niet. Maar hoe laag kan je gaan totdat je op een prijspunt komt waarop je ten aanzien van de functionaliteit teveel compromissen moet sluiten? Omdat ik voor mezelf op zoek was naar een betaalbare gravelbike – ik was inderdaad een van de weinige wielerenthousiasten die er nog geen had – ben ik te rade gegaan bij het Duitse Cube. Die hebben namelijk al voor 899 euro een gravelbike in de catalogus staan, de Nuroad HPA One.

Klinkt interessant, zo’n prijsknaller, maar dat is het bij nadere beschouwing toch niet. Dat het al wat oudere frame geen steekassen heeft, is op zich wel overkomelijk. Maar de mechanische schijfremmen zijn voor mij een no-go, evenals de enkelvoudige aandrijving met veertigtands voorblad en een 11/46-cassette. Ik wil de gravelbike namelijk meenemen op vakantie naar de Alpen. En dan zijn betrouwbare remmen en lichte versnellingen voor mij een prioriteit.

De volgende gravelbike in de collectie van Cube is de Nuroad HPA Pro. Die kost met 1.099 euro weliswaar tweehonderd euro meer dan de Nuroad HPA One, maar is wel uitgerust met steekassen, hydraulische schrijfremmen en een aandrijflijn met een breed bereik en lichte versnellingen. Lang verhaal kort: dit is het model dat ik heb meegenomen op mijn zomervakantie naar Duitsland en Oostenrijk en dat ik de maanden nadien ook nog veel heb gebruikt op gravelroutes in Nederland. M’n conclusie na al die kilometers: de Nuroad HPA Pro is een blijvertje.


Cube Nuroad HPA: programma en prijzen

Alhoewel ze allemaal Nuroad HPA heten, heeft Cube feitelijk niet één, maar drie verschillende aluminium gravelbikes. De Nuroad HPA One is met 899 euro de goedkoopste. Maar tevens de oudste, want het frame van deze gravelbike gaat al een klein decennium mee en moet het stellen zonder steekassen. Met 1.099 euro is ‘onze’ Nuroad HPA het volgende model in de rij, gevolgd door de Nuroad EX van 1.399 euro. Het frame van deze twee modellen stam uit 2022. Maar goed, als je kunt leven met een bandenvrijheid van maximaal 45 millimeter en het ontbreken van een UDH-achterpat, is die leeftijd niet storend. En de prijzen zijn extreem scherp.

Met de Nuroad HPA Race van 1.499 euro en Nuroad HPA SLX van 1.699 euro heeft Cube ook twee aluminium modellen met een compleet nieuw frame in z’n assortiment. Dat frame is wat lichter, er zit er een UDH-achterpat op, er passen banden tot 50 millimeter in en de kabels en leidingen gaan via het bovenste balhoofdbuislager het frame in. Daarnaast zijn er de optische verbeteringen. Niet alleen ziet dat nieuwe kader er slanker uit, ook zijn de belangrijkste lasnaden glad afgewerkt. Chique!

Meer info op cube.eu

Getest: de Cube Nuroad HPA Pro van 1.099 euro.

Frame en vork

Eerst maar even de basis van de Cube Nuroad HPA Pro: het aluminium frame. Zoals ik hierboven al schreef stamt dat uit 2022. Dat is redelijk recent. Dat de duurdere Nuroads een compleet nieuw kader hebben, heeft er vooral mee te maken dat Cube – net als overigens alle andere fabrikanten – zich genoodzaakt zag al z’n frames te voorzien van een UDH-achterpat. Anders passen de Transmission-derailleurs van Sram namelijk niet. De testfiets heeft zo’n universele derailleurhanger dus nog niet. Geen probleem, want zolang je met Shimano-derailleurs rijdt heb je geen UDH nodig.

De buizen waaruit het frame is opgebouwd zijn double butted. Dat wil zeggen dat de wanddikte van de framebuizen aan de uiteinden dikker is dan in het midden. Zo kan het gewicht van het frame lager zijn, zonder op sterkte in te boeten. Het in glanzend babyblauw gelakte kader weegt volgens Cube net iets minder dan 1.800 gram. Dat is niet superlicht, maar je tilt je er zeker ook geen breuk aan. Het laswerk rondom is netjes. De schakel- en remkabels lopen door de onderbuis naar achteren. Onder de trapas komen ze weer naar buiten, om vanaf daar buitenom hun weg te vervolgen naar de derailleur respectievelijk de achterrem. De bescherming van het frame is redelijk minimalistisch. De robuuste kunststof beschermers die andere fabrikanten soms toepassen om de onderbuis en de liggende achtervork te beschermen tegen steen- en kettingslag, ontbreken op de Nuroad HPA Pro.

De vork is van carbon, zowel de vorkpoten als de stuurbuis, met ook hier een remleiding die binnendoor loopt. Ook biedt de vork ruimte aan het doorvoeren van een stroomkabel van een naafdynamo, mocht je daar later behoefte aan krijgen. Frame en vork bieden plaats aan banden tot 45 millimeter, maar af fabriek hangt er 40 millimeter breed rubber in de Nuroad HPA Pro. Dan is er nog de geïntegreerde zadelpenklem. Het idee daarachter is dat er extra veel zadelpen boven het frame uitsteekt, wat het rijcomfort zou verhogen. Zou kunnen, maar de aluminium zadelpen beweegt niet bijster veel mee als het achterwiel een kuil raakt.

Uitleg op het frame: de letters HPA in de modelnaam staan dus voor high performance aluminium.

Laag aangezette staande achtervork.

Cube Nuroad HPA gravelbike

Geïntegreerde zadelpenklem. Vanwege de kleine inbusmaat en dito schroefjes is het instellen niet ideaal.
Af fabriek zijn 40 millimeter banden gemonteerd, maar volgens Cube past 45 millimeter ook.

Cube Nuroad HPA gravelbike

Klassieke kabeldoorvoer via de de zijkant van het frame en de voorvork.

Cube Nuroad HPA gravelbike

Oogjes voor een lowrider en een spatbordstangetje op de voorvork.

Cube Nuroad HPA gravelbike

En ook achter kunnen een drager en een spatbord worden gemonteerd.

Cube Nuroad HPA gravelbike

Nóg meer montagepunten.

Pressfit trapaslagers.

Matige bescherming op de liggende achtervork.
Cube Nuroad HPA Pro

Geometrie, maatvoering en zitpositie

Bij het kopen van een fiets kan het kiezen van de juiste maat soms lastig zijn. Ook bij Cube gaat dat op; met mijn 1.68 meter zou ik volgens het schema op de website van Cube framemaat S moeten hebben. Echter; gezien de maten van mijn eigen racefiets én het gegeven dat ik niet té gestrekt wil zitten, ben ik toch voor een XS gegaan. Het is een keuze die ik niet betreur; tijdens lange ritten spaart de rechte, relatief compacte zitpositie op de XS m’n rug, schouders en polsen, terwijl ik toch niet het gevoel heb op een slome omafiets onderweg te zijn.

Dan de geometrie. Inmiddels is er voor iedere doelgroep, hoe niche ook, wel een specifieke gravelfiets, van gravelracers die nauwelijks te onderscheiden zijn van echte racefietsen tot ruige avonturenfietsen die je meer associeert met een mountainbike dan met een gravelfiets. De Nuroad HPA Pro valt daar tussenin. Geen nerveuze gravelracer, maar zéker ook geen stoïcijnse offroad-machine. Niet alleen voor wat betreft het terrein en de ondergronden waar deze fiets zich thuis voelt – daarover straks meer – , maar ook als het gaat om de geometrie. Ik bedoel: de balhoofdbuishoek van 69 graden is voor een maat XS redelijk middle-of-the-road. En een liggende achtervork van 440 millimeter zien we ook vaker. Terecht, want een wat langere achterbrug verleent stabiliteit.

De geometrie van de Cube Nuroad HPA is een combinatie van levendigheid en efficiëntie enerzijds en controle en comfort anderzijds.

Cube Nuroad HPA gravelbike

Comfortabel: in framemaat XS meet de balhoofdbuis 113 millimeter. En dat is dan nog zónder de dikke, conische lagerkap.

Cube Nuroad HPA gravelbike

In framemaat XS is het aluminium stuur 400 millimeter breed. De ‘flare’ bedraagt 12 graden.

Cube Nuroad HPA gravelbike

De bocht zet al relatief snel in, waardoor de reikwijdte maar 75 millimeter bedraagt. Ook de diepte is met 110 millimeter relatief gering. En vanwege de vroeg inzettende kromming voelt het stuur nog minder diep. Anders gezegd: controle en comfort gaan hier voor aerodynamica.

Cube Nuroad HPA gravelbike

De zit is lekker ontspannen, voor urenlang toeren.

Hoe rijdt-ie?

Omdat gravelbikes toch een soort van kruising zijn tussen racefiets en mountainbike, is het altijd maar de vraag hoe het DNA verdeeld is. Plus: stap je over van een racefiets, dan is de kans groot dat je de Nuroad HPA Pro een lompe fiets vindt. En maak je de overstap van een mountainbike, dan komt de Nuroad HPA Pro juist nogal racefietsachtig over. Allebei perceptie, want in realiteit is deze Duitse gravelbike, zoals iedere kruising, natuurlijk een beetje van allebei.

Op asfalt, klinkers en bos- en veldwegen biedt het aluminium frame van de Nuroad HPA Pro ruimschoots vertrouwen. Het is op deze gravelfiets heerlijk kilometers maken. De zitpositie is comfortabel, maar zonder inefficiënt te zijn. De banden rollen ondanks de overvloed aan nopjes verbazingwekkend licht en dankzij hun soepele karkas en relatief grote volume bieden ze bovendien veel comfort. Gelukkig, want uit het frame komt dat niet echt. Niet dat het kader bokstijf is, maar supercomfortabel is het zeker niet.

Maar ieder nadeel heeft een voordeel en dat is in dit geval de koersvastheid waarin de Nuroad HPA Pro uitblinkt. Enerzijds komt die kwaliteit op het conto van het stijve frame, anderzijds speelt de lange achterkant een belangrijke rol. In de afdalingen in de Eifel en de Zuid-Duitse Allgäu groeit m’n waardering voor deze aluminium gravelbike met iedere meter die onder m’n wielen door rolt. Stabiliteit? Check! Koersvastheid? Dubbelcheck! Fijne eigenschappen, want zeker aan het eind van een dag heuvel op, heuvel af trappen is een foutje snel gemaakt. De Nuroad HPA Pro helpt je er dan doorheen.

Maar let op: met z’n koersvastheid en comfortabele zitpositie kan je deze Duitser je het gevoel geven dat je alles aankan. Zodra je in het terrein de proef op de som gaat nemen, is een reality-check echter nooit ver weg. Met daarbij de opmerking dat ik geen offroad-expert ben. Integendeel, ik ben een wielrenner die is gaan gravelen. Natuurlijk, ik kom heus wel ongeschonden over een wortelpad naar beneden, maar van harte gaat dat niet. Dat ligt dus grotendeels aan mijzelf, maar zeker ook aan hoe Cube deze gravelbike bedoeld heeft: als allrounder met focus op wegen en paden met verharde én onverharde ondergrond. Maar zeker niet als mountainbike met gravelstuur.

Cube Nuroad HPA Pro

De Nuroad HPA gaat vlot vooruit, ook op buitenlandse paden.
Cube Nuroad HPA Pro

Onderdelen

Aandrijving en remmen: 11-speed Cues

Je leest vaak dat de gravelbike een baby is van een racefiets en een mountainbike. En als je de aandrijving bekijkt die Cube aan de Nuroad HPA Pro heeft gehangen, dan lijkt die uitspraak op waarheid te berusten. Achteraan vind je namelijk een cassette die vanwege z’n afmetingen op een mountainbike niet zou misstaan. Met elf tandjes op de kleinste krans en vijftig op de grootste, is het bereik van die 11-speed Shimano Cues-cassette 455 procent. In combinatie met de veertig tanden op het voorblad levert dat behoorlijk lichte versnellingen op. Alhoewel nóg lichter geen kwaad kan, zo ervaar ik op sommige buitenlandse heuvels en bergen. Ik moet het namelijk niet van m’n kracht, maar van m’n souplesse hebben.

Maar niet alleen de verzetten zijn goed gekozen, ook de manier waarop Shimano Cues schakelt is heel erg goed. Dat is te danken aan de speciale vertanding die Shimano Linkglide noemt. Door het aantal versnellingen tot elf te beperken, creëerde Shimano ruimte voor dikkere kransen. Dat maakt ze niet alleen steviger en slijtvaster, maar biedt tevens de mogelijkheid meer geprononceerde schakelhulpen aan te brengen. Die schakelhulpen zijn bovendien zeer specifiek gepositioneerd. Beide kenmerken resulteren er niet alleen in dat de ketting zich nagenoeg uitsluitend bij zo’n schakelhulp van de ene naar de andere krans verplaatst, maar tevens dat de spanning op ketting gedurende het verloop van de schakelactie gelijkmatiger is. Hierdoor blijft het schokje in de ketting achterwege, dat je bij conventionele derailleursystemen met name bij het schakelen naar een lichter verzet soms kunt ervaren.

Ook de remmen komen uit de Cues-groep. De stoppers beschikken over ruim voldoende remkracht en zijn goed doseerbaar. Met één vinger remmen? Kan gewoon. De 180 millimeter grote remschijven voor en achter dragen daar ongetwijfeld aan bij, met een betere warmteafvoer dan bij de in het gravelsegment gebruikelijke 160 millimeter remschijfjes. Ook mooi: ondanks de grote remschijven passen de remklauwen passen zónder adapters op de vork en het frame. Top!

Een hit: 11-speed Shimano Cues.

De Shimano Cues-derailleur functioneert veel beter dan je verwacht op dit prijspunt.

Cube Nuroad HPA gravelbike

Cube monteert Acid-cranks met een stalen 40-tands kettingblad.

Cube Nuroad HPA gravelbike

De 11-speed Shimano Cues-cassette heeft een bereik van 455 procent. Maar belangrijker nog: hij schakelt soepel en schokvrij, en is bovengemiddeld slijtvast.

Cues-remgrepen…

Cube Nuroad HPA gravelbike

… en krachtige Cues-remmen met rondom 180 millimeter (!) remschijven. Prima, want beter mee verlegen dan om verlegen.

Wielen en banden: Acid en Schwalbe

In dit soort tests van gravelbikes krijgen de schakelgroep en de remmen altijd veel aandacht. Niet onterecht, maar voor het rijgevoel zijn de wielen en banden veel bepalender. De wielen van de Nuroad HPA Pro zijn door Cube zelf gefabriceerd, met naven en velgen van Cube’s eigen merk Acid. Met banden en remschijf komt het voorwiel op 1,92 kilo, het achterwiel weegt compleet 2,54 kilo. Dat is niet licht, maar voor deze prijsklasse niet exceptioneel. Van het gewicht valt als je de banden tubeless maakt, bovendien nog wel af te halen. De velgen zijn met een binnenbreedte van 25 millimeter lekker breed, waardoor de 40 millimeter brede banden mooi vallen.

Die banden zijn overigens een verhaal apart. Vanwege de enorme volumes die ze afnemen, kan Cube eigen versies van bekende Schwalbe-modellen laten maken. Zoals de G-One Allrounds op de Nuroad HPA Pro. Dankzij de vele kleine, dicht op elkaar geplaatste nopjes rollen deze banden lekker licht op harde ondergronden, terwijl ze in onverharde bochten geen grip tekort komen. Cube is de enige die deze veelzijdige banden brengt met bruine wangen in combinatie met double defense. Vanwege deze extra beschermingslaag in het karkas zijn deze banden weliswaar wat zwaarder dan de reguliere G-One Allrounds, maar tevens lekbestendiger.

Rond de 25 millimeter brede (intern) huismerkwielen liggen Schwalbe G-One Allrounds in een breedte van 40 millimeter.

De G-One Allround rolt veel lichter dan je op basis van het nopjesprofiel zou verwachten.

Conclusie

Een aanrader, de Nuroad HPA Pro van Cube. En niet alleen vanwege z’n prijs van nog geen 1.100 euro. Want ook als deze Duitse gravelbikeduurder drie- of vierhonderd euro duurder zou zijn geweest, dan nóg is het een fijne gravelbike. De Nuroad HPA Pro zit goed, stuurt goed en is buitengewoon veelzijdig. Een echte allemansvriend, die zich net zo makkelijk laat inzetten voor dagtochten als voor buitenlandse gravelavonturen. Of als snelle woon-werkfiets, zeker in combinatie met de spatborden, bagagedrager en geïntegreerde verlichting die Cube er voor een geringe meerprijs bij kan leveren.

Natuurlijk, een paar lichtere wielen zou niet verkeerd zijn. Maar wie zich niet stoort aan het relatief hoge gewicht van de roterende massa, kan vertrouwen op de degelijke constructie. En ook over de andere onderdelen hoef je je geen zorgen te maken. De montage van Shimano’s 11-speed Cues-transmissie is een gouden greep. Dankzij het enkelvoudige voorblad supersimpel in het gebruik, schakelend met dezelfde precisie als duurdere Shimano-groepen en met als bonus een zeer groot bereik en een bovengemiddeld goede slijtvastheid. Dito voor de Cues-remmen met rondom grote remschijven; ook niks meer aan doen.

Lang verhaal kort: ik kan de Cube Nuroad HPA Pro aan iedereen aanraden die op zoek is naar een gravelbike die niet de hoofdprijs kost, maar waarmee je wel jaren vooruit kunt.

Cube Nuroad HPA gravelbike

Cube Nuroad HPA Pro 2025 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame 6061 T6 Superlite-aluminium
Vork carbon
Achterderailleur Shimano Cues U6030, 1×11-speed
Schakelaars Shimano Cues U6030, 1×11-speed
Crankset Acid Gravel Pro, 40t, 165 mm
Cassette Shimano Cues LG400, 11-50t
Ketting KMC xGlide
Remmen Shimano Cues U6030
Remschijven Shimano Cues, 180/180 mm (v/a)
Wielen Acid Pro 2.5
Voorband Schwalbe G-One Allround, 40-622
Achterband Schwalbe G-One Allround, 40-622
Stuur Cube Gravel Race, 400 mm breed
Stuurpen Cube Performance, 80 mm
Zadel Cube Natural Fit Venec Lite, 145 mm breed
Zadelpen Cube Performance, Ø 27,2 mm
Gewicht 10,5 kg (framemaat XS)
Maximaal systeemgewicht 115 kg
Prijs € 1.099
Garantie Drie jaar garantie op het frame voor eerste eigenaar

Geometrie

Website fabrikant: cube.eu

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments