Test | Conway GRV 6.0 2022: Veelzijdige aluminium gravelbike

Nu het fietsen op een gravelbike bijna net zo hip is als het eten van poke-bowls en het drinken van bubbelthee, heeft zo’n beetje iedere fabrikant een uitgebreide reeks van deze veelzijdige offroaders in z’n collectie. Zo ook het Duitse Conway. Met € 1.699,95 is de GRV 6.0 met z’n aluminium frame de op één na goedkoopste gravelbike van Conway. Arjan kreeg hem mee; “Niet de lichtste, wel degelijk en doordacht. En hij rijdt echt superlekker.”

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Conway GRV

Conway GRV 6.0: gravelbike in optima forma?

“Gravelbikes worden steeds populairder. En terecht! Het zijn heuse allrounders die snelheid koppelen aan betrouwbaarheid en brede inzetbaarheid. Onze GRV-serie gooit hoge ogen met zijn vele montagepunten voor fietstassen en bevestigingssystemen, een vernieuwde carbon voorvork en een aangename geometrie tegen een voordelige prijs”, zo introduceert het Duitse merk Conway z’n nieuwe GRV-modelreeks. Prima omschrijving, lijkt mij. Want dat is wat een gravelbike in mijn optiek zou moeten zijn: een allrounder waarmee bijna niks niet kan. Asfalt, klinkers en onverharde wegen en paden. Toeren, trainen en avonturen beleven. In de polder, in het bos en in het buitenland. Zonder tijdwaarneming of juist met.

“Een gravelbike is geen mountainbike. En ook geen racefiets. Het is een hybride die daar precies tussenin zit en daarmee een brug slaat tussen beide uitersten.”

Heb ik met deze visie op de gravelbike de waarheid in pacht? Zeker niet. Check de laatste Evilzone-column over dit onderwerp nog maar eens even. Er zijn bijna meer verschillende interpretaties van de gravelbike dan dat er gravelbikers zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik mijn eigen visie wél meeneem in mijn ervaring met de GRV 6.0, de aluminium gravelbike van Conway, waarop ik de afgelopen weken heb kunnen rijden. Dat wil zeggen dat ik ’m niet zal benaderen als een mountainbike met een krom stuur. En ook niet als een racefiets met noppenbanden. Maar juist op wat het is: een hybride die daar precies tussenin zit en daarmee een brug slaat tussen beide uitersten.

Conway GRV 2022: programma en prijzen

Onze testfiets, de Conway GRV 6.0, kost € 1.699,95. In 2022 brengt Conway acht uitvoeringen van de z’n gravelbike GRV, waarvan drie in carbon en vijf in aluminium. De aluminiumreeks start met de GRV 3.0 van € 1.499,95 en eindigt met de GRV 8.0 van € 1.899,95. Fijn voor forenzen en vakantiefietsers: de GRV 4.0 C en GRV 5.0 C van respectievelijk € 1.599,95 en € 1.799,95 komen met spatborden, bagagedrager en dynamoverlichting. De carboncollectie bestaat uit de GRV 9.0, 10.0 en 12.0, die respectievelijk € 2.499,95, € 2.799,95 en € 3.199,95 kosten.

Meer info op conwaybikes.de/nl

De 2022 Conway GRV 6.0 gravelbike met aluminium frame: ondanks dat ’t geen lichtgewicht is, wil-ie graag vooruit!

Nokjes…

… overal praktische nokjes.

Praktische, no-nonsense kabeldoorvoeropeningen.

Aan de binnenkant van de carbon voorvork vind je geleiders voor een stroomkabel. Handig als je de GRV 6.0 wilt ombouwen tot reisfiets met dynamoverlichting.

Minpuntje: een kettingbeschermer op de liggende achtervork ontbreekt. Geen probleem op een racefiets, wel op een gravelbike.
Conway GRV

Relaxed rollen

Met € 1.699,95 is de GRV 6.0 binnen het gravelbike-programma van Conway het op één na goedkoopste model. Z’n frame is gemaakt van drievoudig verjongde buizen van 6061 aluminium. Dat wil zeggen dat de wanddikte variabel is: dik waar het moet, dun waar het kan. Dat komt over het algemeen niet alleen het gewicht ten goede, maar ook het rijcomfort. Eerst maar even over dat gewicht: 10,85 kilo voor de complete fiets (zonder pedalen) is, ondanks dat triple butted-frame, niet echt licht. Hinderlijk? Ja en nee. Ja, want de GRV 6.0 mist hierdoor enigszins de dynamiek en levendigheid die lichtere gravelbikes wel kenmerken. Daar zijn overigens voornamelijk de wielen debet aan. Met 1,91 kg voor het voorwiel en 2,42 kg voor het achterwiel is de roterende massa, ondanks de relatief lichte Terra Speed-banden van Continental, niet bepaald gering. Aan de andere kant: als je eenmaal op gang bent is die extra massa niet zo bezwaarlijk en merk je vooral dat die luxe Conti-bandjes héél erg licht rollen. En door deze tubeless te maken valt nog flink wat gewicht te besparen.

“Desondanks zijn de wielen de achilleshiel van de Conway GRV 6.0. Dat is met name te wijten aan de relatief hoge en smalle Mach 1-velgen.”

Desondanks zijn de wielen de achilleshiel van de Conway GRV 6.0. Dat is met name te wijten aan de velgen van het Franse merk Mach 1. Los van hun relatief hoge gewicht zijn ze ook smal (19 mm intern) en hoog (29 mm). Vanwege die geringe breedte staan de Conti Terra Speeds er minder mooi op. En de grote velghoogte levert een stug wiel op, dat in combinatie met de 32 ongebutte spaken als dat nodig is maar zeer matig meegeeft. Dat betekent dat de band ál het werk moet doen als het gaat om het opvangen van oneffenheden. En nu ik het toch over comfort heb: ook de aluminium zadelpen geeft, ondanks z’n geringe diameter, onregelmatigheden in de ondergrond vrijwel ongefilterd door aan het zitvlak van de berijder. Geen nood: met een carbon comfortpen kan op dit vlak voor slechts een geringe investering heel veel winst behaald worden.

test Conway GRV

De staande achtervork is voor een groot deel afgeplat. Reden: het realiseren van rijcomfort, zonder daarmee de laterale stijfheid tekort te doen.

Ook de dunne, 27,2 mm zadelpenis een prima keus als het om rijcomfort gaat. Met een speciale carbon comfortpen zou nog extra comfortwinst te behalen zijn.

De soepele, 40 mm brede Terra Speed-gravelbanden van Continental lopen lekker licht en leveren behoorlijk veel comfort. Dankzij Conti’s befaamde Black Chili-rubbersamenstelling is de grip op harde en droge ondergronden ook bovengemiddeld goed. Echter, in blubber lopen de lage nopjes snel tegen hun grenzen aan.

Bevallen de banden erg goed, de hoge Mach 1 Gravel 19-velgen waar ze omheen liggen zijn minder ideaal, want zwaar, smal en oncomfortabel.

Wie dikker rubber wil dan de af fabriek gemonteerde 40 mm bandjes kan zich op de Conway GRV lekker uitleven. Plek zat!

Comfortabele en veelzijdige geometrie

Wie de bovenstaande paragraaf gelezen heeft, zou kunnen denken dat ik de Conway GRV 6.0 geen fijne gravelbike vind. Maar het tegendeel is waar! Wat je namelijk overhoud als je de zware en harde wielen uit de vergelijking weghaalt, is een capabele en vooral veelzijdige gravelbike. Ik voel me er direct op thuis, alsof Conway deze maat – ik heb de 51 cm meegekregen – speciaal voor mij heeft gemaakt. Het stuur zit exact op de juiste plek; diep genoeg om vaart te maken en tegen de wind in te beuken, hoog genoeg om op lastige offroad-secties controle te bieden. En ook de afstand tussen het zadel en het stuur is voor mij precies goed. Vanwege de lange wielbasis (1.056 mm), de relatief luie balhoofdbuishoek (70°) en de korte stuurpen (80 mm) zit het zwaartepunt prettig centraal, wat in steile secties en op losse ondergronden veel zekerheid biedt.

“Ook de constructie van het frame biedt volop vertrouwen. Hoe gek je ook doet, het stijve kader geeft geen krimp. Dito voor de carbon voorvork.”

Ook de constructie van het aluminium frame biedt volop vertrouwen. Hoe gek je ook doet, het stijve kader geeft geen krimp. Dito voor de carbon voorvork. En dat is best fijn als je net iets te hard een bocht instuurt. Overigens dragen ook de remmen en de banden bij aan het solide rijgedrag. Die remmen (Shimano GRX) omdat ze goed gedoseerd maar krachtig vertragen, de banden (Conti Terra Speed 40 mm) omdat ze ondanks hun kleine nopjes over verrassend veel grip beschikken. Dat wil zeggen, op droge en/of gladde ondergronden. Is het blubberig, dan is het met deze Conti’s oppassen geblazen.

De geometrie van de Conway GRV is veelzijdig en comfortabel.

Met een lengte van 145 mm biedt de balhoofdbuis een comfortabele zitpositie met veel controle. De balhoofdbuishoek is met 70 graden relatief lui. Fijn, want dat maakt deze fiets bovengemiddeld stabiel en koersvast.

Comfortabele gravelcockpit met ondiepe, naar buiten gebogen beugels. De breedte is bovenin 420 mm, onderin 480 mm en de drop is 100 mm.

test Conway GRV

Wat een lekker stuur! Ondiep en kort, voor veel controle en en dito comfort.

De zitpositie en geometrie zijn een fijne mix van sportiviteit en comfort.

Transmissie: Shimano GRX 2×10

Conway heeft de GRV 6.0 rondom opgetuigd met de specifiek voor gravelbikes geconcipieerde GRX-onderdelen van Shimano; de rem- en schakelhendels, de remklauwen en de transmissie. Weliswaar de 10-speed instapvariant, maar dat maakt de schakelprecisie er niet minder op. En met twee maal tien versnellingen is op zich ook niks mis. Voor een mountainbiker als ik voelt het rijden met twee voorbladen in eerste instantie als een stap(je) terug in de tijd, maar de oude reflexen keren verrassend snel weer terug. Voor ik het weet gebruik ik, als ik van zwaar naar veel lichter wil, eerder de voor-, dan de achterderailleur.

“Eén ding zit mij, als relatief matig getrainde hobbyfietser, wel dwars en dat is de cassette die Conway op de vrijloop heeft geschroefd. In lange en steile beklimmingen is voor mij een lichtste verzet van 30-op-32 aan de krappe kant.”

Eén ding zit mij, als relatief matig getrainde hobbyfietser, wel dwars en dat is de cassette die Conway op de vrijloop heeft geschroefd. In lange en steile beklimmingen is voor mij een lichtste verzet van 30 voor op 32 achter aan de krappe kant. Misschien ervaar ik dat zo omdat ik aan de veel lichtere verzetten van mijn mountainbike gewend ben. Maar hoe je het ook bekijkt; een 11/34-tands of liever nog een 11/36-tands cassette zou, zeker tijdens lange tochten, de angel uit steile offroad-beklimmingen halen.

De Conway GRV 6.0 is uitgerust met een volledige Shimano GRX 10-speed gravelgroep.

Verstandig: zowel voor als achter een 160 mm remschijf. Wel jammer dat het goedkope gestansde schijven zijn.

Met de soepel van verzet wisselende GRX-crankset bewijst Shimano dat dubbels nog steeds niet uitgerangeerd zijn.

Ook de 10-speed GRX-derailleur doet feilloos z’n werk.

De 10-speed GRX-cassette van Shimano schakelt heerlijk soepel. In heuvel- en bergachtig terrein kan de grootste, 32-tands krans echter aan de kleine kant zijn.

Fijn voor thuissleutelaars: buitenboordlagers met schroefdraad.

Conclusie

Op wielrenners die voor het eerst op het zadel van de Conway GRV 6.0 plaatsnemen kan deze Duitse gravelbike wellicht wat log overkomen. Voor mij als mountainbiker echter zijn het rijgevoel en de zitpositie al vanaf de eerste pedaalomwenteling precies goed. Snel op de weg, vertrouwwekkend offroad en in beide gevallen zonder rug, nek en schouders overmatig te belasten. Daarbij zijn – zeker gezien de prijs – de detaillering, afwerking en afmontage absoluut niet verkeerd. Strak laswerk, nette krasvaste lak, echt óveral montagenokjes, een fraaie carbon voorvork en volop ruimte voor dikkere banden. Plus natuurlijk Shimano GRX rondom. Alleen de zware en vooral harde wielen bederven de pret enigszins. Gelukkig maken de snelle en comfortabele Continental-bandjes veel goed.

“Meer geld uitgeven aan een gravelbike kan altijd. Maar wie geen Strava-ambities heeft, maar iets zoekt om het gat tussen racefiets en mountainbike te overbruggen, heeft eigenlijk niet meer nodig dan wat de Conway GRV 6.0 te bieden heeft.”

Meer geld uitgeven aan een gravelbike kan altijd. Maar wie geen Strava-ambities heeft, maar iets zoekt om het gat tussen racefiets en mountainbike te overbruggen, heeft eigenlijk niet meer nodig dan wat de Conway GRV 6.0 gravelbike te bieden heeft. Van Achterhoek tot Apennijnen, met deze veelzijdige gravelaar ben je voor alle avonturen klaar. Korte dagtochten of meerdaagse trektochten met bepakking; op routes waar je verschillende ondergronden te verteren hebt is deze Duitser helemaal op z’n plaats.

Conway GRV 6.0 2022 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame triple butted 6061 aluminium
Vork Conway GRV Carbon Disc
Achterderailleur Shimano GRX RD-RX400, 10-speed
Schakelaar Shimano GRX RD-RX400, 10-speed
Crankset Shimano GRX RD-RX600, 30-46t
Cassette Shimano GRX HG500, 11/32t
Remmen Shimano GRX RD-RX400
Remschijven Shimano SM-RT56, 160/160 mm (v/a)
Naven Formula RX512/RX300, 12 mm steekassen
Velgen Match 1 Gravel 19 ETR Easy
Voorband Continental Terra Trail, 40-622
Achterband Continental Terra Trail, 40-622
Stuur Conway GRV, Ø 31,8 mm, 420 mm
Stuurpen Conway GRV, 80 mm
Zadel Selle Royal 2079
Zadelpen Conway, Ø 27,2 mm
Gewicht 11,25 kg (framemaat M/51 cm)
Prijs € 1.699,95

Geometrie

vz_cx_geometry

Framemaat M/51 cm
Zitbuislengte ST 510 mm Offset O
Bovenbuislengte TT 555 mm Trail T
Reach R 393 mm Balhoofdbuislengte HT 145 mm
Stack S 563 mm BB drop BBD 70 mm
Zitbuishoek STA 74° Liggende achtervork CS 435 mm
Balhoofdbuishoek HTA 70° Wielbasis WB 1.056 mm
Framemaat M/51 cm
Zitbuislengte ST 510 mm
Bovenbuislengte TT 555 mm
Reach R 393 mm
Stack S 563 mm
Zitbuishoek STA 74°
Balhoofdbuishoek HTA 70°
Offset O
Trail T
Balhoofdbuislengte HT 145 mm
BB drop BBD 65 mm
Liggende achtervork CS 435 mm
Wielbasis WB 1.056 mm

Website fabrikant: www.conwaybikes.de/nl

Conway GRV
Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments