Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Stereo Hybrid One44 HPC: toerbike met trailpotentie
De Cube Stereo Hybrid One44 HPC heeft net als z’n voorganger achteraan 140 millimeter veerweg en tien millimeter meer aan de voorkant. Teveel om nog allround te zijn? Daar denken ze in Duitsland anders over. De Stereo Hybrid One44 is een van de meest verkocht fullsuspensions met trapondersteuning die de Duitse fabrikant in huis heeft.
De Stereo Hybrid One44 is rondom nieuw. Nieuw carbon frame, nieuwe geometrie, nieuwe opstelling van de hevel en de demper, nieuwe Bosch CX-motor, nieuwe Powertube-accu. Desondanks, zo benadrukt Cube, is het veelzijdige en toegankelijke karakter dat van de oude Stereo Hybrid 140 zo’n verkoophit maakte, niet verloren gegaan. Oftewel: probleemloos eindeloze tochten door de bergen maken. Comfortabel omhoog, vertrouwenwekkend naar beneden.
Om uit te vinden of die claim klopt, heb ik een Stereo Hybrid One44 in de Action Team-uitvoering meegenomen naar het Italiaanse Lago di Como. Want als je érgens toertochten kan maken die het uiterste van een e-mountainbike vragen, dan is het daar wel. Andiamo!


Stereo Hybrid One44 HPC: programma en prijzen
Alhoewel de 2025-modellen nog niet van de winkelvloer zijn verdwenen, hebben ze op de website van Cube sinds half september plaatsgemaakt voor de 2026-modellen. Aangezien ook onze testfiets, de Stereo Hybrid One44 HPC AT, uit modeljaar 2025 stamt, vind je ook deze online niet meer terug. Dus wat is wijsheid? Hier een overzicht brengen van de ‘oude’ modellen of de 2026-collectie als uitgangspunt nemen? Omwille van de continuïteit kiezen we voor dat laatste.
Topmodel binnen de 2026 Stereo Hybrid One44 HPC-collectie is de SLT, die 8.499 euro kost. De model is uitgerust met alles dat licht en duur is, inclusief de Bosch CX Race-motor. Daaronder komt de 2026-uitvoering van onze testfiets, de AT. Alhoewel de prijs met 6.999 euro is gelijkgebleven, krijgt je volgend jaar de nieuwe, elektrische XT Di2-transmissie én XT-remmen met ABS! Alles wordt duurder? Blijkbaar niet bij Cube.
Het volgende model is de Stereo Hybrid One44 TM, die inclusief Fox Performance-veerelementen en Sram GX Eagle AXS Transmission voor 5.999 euro op de prijslijst staat. Dan zijn er de SLX Evo en de SLX, die respectievelijk 5.799 euro en 4.999 euro kosten. Voornaamste verschil: de SLX Evo is uitgerust met ABS-remmen, de gewone SLX niet. Hekkensluiter is de Stereo Hybrid One44 Race, waarvoor je 4.499 euro moet neertellen. Dit model komt met Shimano Deore en veerelementen van Fox uit de Rhythm-serie.
Meer info op cube.eu

Frame
Ook bij de nieuwe Stereo Hybrid One44 HPC houdt Cube vast aan z’n succesformule: carbon voorframe, aluminium achterframe. Zo kunnen ze in Beieren de prijs schappelijk houden, zonder ingrijpende consequenties ten aanzien van het gewicht en de stijfheid. Over het type carbon dat Cube gebruikt om het voorframe te maken heerst wat verwarring. Cube gebruikt namelijk zowel de aanduiding HPC – die letters staan voor high performance carbon – alsook de term C:62-carbon. Vreemd, want bij alle andere Cube’s die van C:62 gemaakt zijn, komt die aanduiding ook in de modelnaam terug. Whatever, de combinatie van carbon en aluminium levert een aangenaam laag totaalgewicht op van 23,2 kilo in maat L.
Uiteraard is de Stereo Hybrid One44 voorzien van een UDH-achterpat. Daarnaast is het frame op de cruciale plaatsen uitgerust met degelijke beschermers, is de balhoofdbuis voorzien van excentrische lagerschalen om de geometrie aan te passen, lopen de kabels en leidingen via het bovenste balhoofdlager het frame in en biedt de korte zitbuis plaats aan een dropper met een royaal 180 verstelbereik van millimeter. Klein minpuntje is de geringe ruimte in de voordriehoek: meer dan een 500 milliliter bidonnetje past er helaas niet in.








Geometrie
Alhoewel bij veel merken de ontwikkeling naar langer, lager en luier inmiddels gestopt is, had Cube op dat vlak nog wel wat in te halen. En dus is de nieuwe Stereo Hybrid One44 langer, luier en lager dan z’n voorganger. Op de meeste plekken zijn de veranderingen gering, maar als het om de balhoofdbuishoek gaat is de aanpassing rigoureus: die staat met 65 graden een graad meer onderuit. De zitbuis staat met 76 graden een halve graad steiler dan voorheen. In testmaat L groeit de reach tot 477 millimeter, terwijl de stack met 632 millimeter iets lager uitkomt. Logisch, want als de vork onderuit zakt en de balhoofdbuis 120 millimeter blijft, dan komt de balhoofdbuis lager te staan.
Over lager gesproken: de zitbuis krimpt van 460 naar 420 millimeter. Daardoor zit er nu af fabriek een dropper met 180 millimeter verstelbereik in. De totale lengte van de bike is met ruim een centimeter toegenomen: 1.264 millimeter. Een aanzienlijk deel van die lengte komt op het conto van de liggende achtervork: die meet maar liefst 457 millimeter. Die lengte is over de gehele maatreeks gelijk, behalve bij de S, die op kleinere wielen staat.
Maatvoering en zit
Cube brengt de Stereo Hybrid One44 in vier maten: van S tot XL. Met mijn 1,79 meter lengte val ik volgens de online maatcalculator van Cube tussen de M en de L in. En dat geval wordt het de L, want in de Alpen kan wat extra lengte geen kwaad. Plus: de zitpositie op die maat L is zeker niet te gestrekt. Maar ook niet radicaal rechtop, zoals op veel andere moderne trailbikes. Daardoor is het op deze Cube niet moeilijk een houding te realiseren die efficiënt aanvoelt.
Dat wil zeggen, als je gewend bent geraakt aan het hoge stuur met 40 millimeter rise. Om m’n handen omlaag te krijgen heb ik in eerste instantie alle spacers onder de stuurpen weggehaald, maar gedurende de test heb ik er toch weer een paar teruggeplaatst. Een hoge cockpit biedt in afdalingen namelijk meer controle. En dat kan op de soms zeer lastige sentieri boven het Comomeer zeker geen kwaad.
De zitbuishoek is wel een dingetje. Zorgt die in het vlakke en in gematigde klimmetjes voor een evenwichtige gewichtsverdeling, in steile secties is-ie niet steil genoeg naar mijn smaak en ontstaat het gevoel teveel van achteren te trappen. Om dat gevoel tegen te gaan heb ik het zadel zo ver mogelijk naar voren geschoven.




Veersysteem
Als het gaat om het veersysteem kiest Cube als sinds jaar en dag voor de klassieke Horst-link in de liggende achtervork, waarbij de beweging van het achterwiel via een wip wordt overgebracht de demper. Nou is het toepassen van zo’n beproefde configuratie natuurlijk geen garantie voor goed functionerend vering, maar zoals gezegd hakt Cube al wat langer met dit bijltje en in eerder tests manifesteerden fullies van Cube zich als comfortabel en gripvast.
Aan de achterkant van de Stereo Hybrid One44 is 140 millimeter veerweg beschikbaar. De schokdemper van dienst is een Float X Factory met een instelbare rebound en lowspeed-compressiedemping, plus een apart bedienbare klimstand. De 150 millimeter veerweg aan de voorkant wordt geleverd door een Fox 36 Float Factory met Grip X-demper. Deze biedt een duidelijk gedefinieerde highspeed– en lowspeed-compressiedemping, met voor de liefhebber de optie de demping nagenoeg geheel te sluiten, bijvoorbeeld tijdens het klimmen over asfaltwegen.




Trapondersteuning
Bosch CX 5
Sinds de introductie van de nieuwste Bosch CX-motor in het najaar van 2024 hebben we met een redelijke hoeveelheid CX-bikes gereden, dus het is wat teveel van het goede om deze motor hier wederom tot in detail te belichten. Als je meer wilt weten kan je onze test van de Bosch CX-motor even nalezen. Hier hou ik het bij de constatering dat de vijfde generatie van de CX-motor met z’n een stillere aandrijving, verbeterde sensoren en een extra, adaptieve ondersteuningsmodus een fijne stap vooruit is.
Ook de grotere energiedichtheid van de nieuwe accu is een aanwinst. Zo weegt de 800 wattuur accu in de nieuwe Stereo Hybrid One44 een halve kilo minder dan de 750 wattuur accu in de oude. Minder gewicht, maar desondanks toch verder en hoger komen. In de e-mtb-stand haalden we met de Stereo Hybrid One44 meer dan vijftig kilometer en 2.200 hoogtemeters, bij een rijdersgewicht van zo’n 75 kilo.
Qua bediening en displays was Cube met de Stereo Hybrid One44 net iets te vroeg. Of kwam Bosch net iets te laat, zo kan je het ook zien. In ieder geval ontbreekt Bosch’ nieuwe, geïntegreerde Kiox 400-display in de bovenbuis van de Stereo Hybrid One44. De opening voor die display is er wel, maar daarin zit een zwart afdekplaatje met in het midden Bosch’ minimalistische System Controller. Jammer, maar zeker geen dealbreaker, want naast de stuurpen vindt je de compacte, eveneens nieuwe Purion 400-display, die ook alle gewenste info paraat heeft.
Digitale doping
De Bosch CX-motor komt af fabriek met 85 newtonmeter, 600 watt en 340 procent maximale ondersteuning, maar met behulp van een update via de Bosch Flow-app zou je daar 100 newtonmeter, 750 watt en 400 procent van kunnen maken. “Zou kunnen”, want tijdens onze test aan het Comomeer is de digitale doping nog niet beschikbaar. En tijdens een tweede Alpentripje in september, als de online opwaardering wel beschikbaar is, blijkt deze na een schijnbaar succesvolle installatie uiteindelijk toch niet te werken. Overigens, dit is niet uniek voor Cube, want ook bij de Trek Rail+ slagen we er niet in de update operationeel te krijgen. Cube noch Bosch kon ons voor het online gaan van deze test uitleggen wat er verkeerd gaat.
Jammer? Absoluut. Rampzalig? Zeker niet. De standaardwaarden die de CX-motor levert zijn wat mij betreft al meer dan voldoende. Er is tijdens mijn ritten met de Stereo Hybrid One44 echt geen enkel moment geweest dat ik kracht of koppel te kort gekomen ben. Ik heb het hier al vaker betoogd: als ik zo snel mogelijk omhoog wil, dan koop ik wel een enduromotor.



Hoe rijdt de Cube Stereo Hybrid One44?
Effectief klimmen
Als je vanaf een crosscountryfiets komt is een bike als de Stereo Hybrid One44 even wennen. Met name op lage snelheid heeft het voorwiel vanwege de luie balhoofdbuishoek de neiging om te vallen. Gelukkig vermindert dit effect naarmate de snelheid toeneemt. Klimmen is een relatief ontspannen en gevoelsmatig efficiënte activiteit, zelfs als het pad steil en ruw is.
De gripvaste achterband en de gevoelige vering waarborgen samen de tractie en de lange achterbrug bewijst zijn dienst als het gaat om het aan de grond houden van het voorwiel in de steilste secties. Pedal strikes? Die blijven vrijwel uit, niet alleen dankzij de korte 165-millimeter cranks, maar vooral ook omdat de trapas iets minder laag staat dan bij het oude model.
Dat alles uiteraard in combinatie met de krachtige CX-motor. Dankzij de vele sensoren is de dosering van de ondersteuning veel gelijkmatiger dan bij de vorige generatie. Van doorslippen wegens teveel power is geen sprake meer. En ook de extended boost, zeg maar de ondersteuning die nog even doorgaat zodra je de pedalen stil houdt, is aanmerkelijk minder bruut. Daardoor slaag ik er in technische secties met meer controle te overmeesteren.
Gecontroleerd dalen
De Stereo Hybrid One44 is niet alleen een fijne bike als het pad omhoog gaat, maar ook in de tegenovergestelde richting staat deze Duitser z’n mannetje. Met mijn lichaam gecentreerd tussen de grote wielen en mijn handen stevig op het hoge stuur, ‘zuigt’ het onderstel gretig alle oneffenheden op. Hoewel de hoogwaardige veerelementen met gemak keien en wortels neutraliseren, bieden ze voldoende tegendruk. Dat geldt vooral voor de voorvork, die standaard relatief hoog in zijn veerweg staat. Daardoor heb je ook in steile passages niet snel het nare gevoel dat je voorover kiepert. Ook achteraan krijg je precies genoeg feedback over wat er onder je gebeurt, zonder dat het geheel hard of oncomfortabel aanvoelt.
De Rail+ van Trek en de Turbo Levo van Specialized, die we gelijktijdig met de Stereo Hybrid One44 getest hebben, zijn vanwege hun centimeter extra veerweg en langere wielbasis nóg potenter. Maar tegelijkertijd dankzij hun kleinere 27.5 inch achterwielen niet minder speels. Integendeel: de Stereo Hybrid One44 is ondanks z’n geringere veerweg de minst speelse van het bovengenoemde trio. Zo vraagt het optrekken van het voorwiel vanwege het grote 29 inch achterwiel en vooral vanwege de lange achterbrug om kracht en techniek. Daar staat tegenover dat die lange achtertrein in snelle secties voor meer rust en controle zorgt dan je op basis van de feitelijke veerweg zou verwachten.
Accu-overdenkingen
Zoals ik bij de bespreking van het frame al aanstipte, past naast de standaard gemonteerde 800 wattuur accu in de onderbuis van de Stereo Hybrid One44 ook een kleiner exemplaar met 600 wattuur. Op zich doordacht, want niet iedereen heeft 800 wattuur nodig. Zo heb ik na een tocht van dik veertig kilometer en 1.500 hoogtemeters, die ik grotendeels overmeester met de ondersteuning in de Tour+-stand, nog bijna de helft van de accu-inhoud over. Met een 600 wattuur accu zou ik niet alleen een kilo gewicht besparen, maar in ook minder duur uit zijn. Althans, in theorie, want helaas biedt Cube de Stereo Hybrid One44 niet aan met een kleinere accu.


Onderdelen
Banden en wielen
De Stereo Hybrid One44 wordt geleverd met Beskar 30-wielen van Newmen. De aluminium velgen van dit wielenmerk uit de Duitse Allgäu hebben een binnenbreedte van 30 millimeter, waarbij de velg van het achterwiel zwaarder (lees: sterker) is uitgevoerd dan de velg van het voorwiel. Om diezelfde reden heeft het achterwiel 32 spaken en het voorwiel 28. Doordacht!
Ook bij de banden zijn doordachte keuzes gemaakt. De Schwalbe Magic Mary aan de voorkant komt in het lichtere en minder stugge Trail-karkas, terwijl bij de Big Betty aan de achterkant omwille van de lekbestendigheid en de ondersteuning voor een stugger Gravity-karkas is gekozen. Dus ook hier geldt: lichter waar het kan, sterker waar het moet.


Transmissie en remmen
De transmissie van de Stereo Hybrid One44 is een no-brainer: Srams X0 Eagle AXS Transmission. Dit systeem schakelt feilloos, ook met de motor in de krachtigste ondersteuningsstand. En gezien onze ervaring met X0 Eagle AXS Transmission is ook de slijtvastheid boven alle twijfel verheven. De AXS Pod Controllers op het stuur overtuigen echter nog steeds niet honderd procent.
De remmen, in dit geval Shimano XT’s uit de ‘oude’ M8120-serie, zijn minstens zo overtuigend. Het op online fora veelbesproken wisselvallige drukpunt van deze remmen laat zich op onze Stereo Hybrid One44 van z’n meest constante kant zien. Oftewel: op dit vlak ervaren we geen enkel probleem, ondanks afdalingen van bijna tweeduizend hoogtemeters aan een stuk. En ook de remkracht zelf laat niks te wensen over.


Niet alles is feilloos
De Fox Transfer heeft een verstelbereik van 180 millimeter. Tot zover dikke prima. Maar net als we al eerder bij Transfers uit de Factory-serie ervaren hebben, is deze lichtgewicht dropper vanwege z’n dunwandige constructie nogal gevoelig voor het juiste aandraaimoment van de zadelpenklem. Bij te weinig klemkracht schuift de pen bij iedere schok een stukje dieper in de zitbuis, bij teveel klemkracht keert de dropper niet meer of slechts met moeite in de hoogste stand terug. Een lik montagepasta lost dit euvel gelukkig snel en effectief op.
Een ander zitvlak gerelateerd puntje: het Cube-zadel is te smal en eigenlijk ook te kort voor de One44. Reden: vanwege de relatief rechte zitpositie staat er veel druk op de zitbotjes. Druk die door het smalle zadel onvoldoende opgevangen wordt. Helaas worden lange tochten hierdoor een pijnlijke ervaring.
Dan is er nog de tik in de motor, die zich na iedere pedaalomwenteling laat horen. Tijdens de test hebben we de oorzaak niet kunnen vaststellen. De testfiets is inmiddels weer terug naar Cube en we wachten nog op hun analyse van het probleem.



Conclusie
Een e-mountainbike volgens het boekje, dat is wat de Cube Stereo Hybrid One44 is. De makers hebben deze dubbelgeveerde bike met trapondersteuning werkelijk tot in het kleinste detail overdacht. De constructie en de geometrie van het frame, de motor met bijbehorende bedieningselementen, de wielen en banden, de transmissie. Het geheel vormt een zorgeloos geheel, met rij-eigenschappen die er mogen zijn, zowel omhoog als omlaag. Wie op zoek is naar een een e-mtb om tochten door de Alpen te maken, kan deze Beierse bergbeul gerust op z’n shortlist zetten.
Ondanks alle moeite die zichtbaar in de Cube Stereo Hybrid One44 is gestoken, is deze e-mountainbike helaas niet perfect. Het grootste pijnpunt is – letterlijk – het zadel. Ter relativering: voor een paar tientjes zet je er een ander model op. En ook het probleem met de dropperpost is snel en goedkoop op te lossen. Lastiger is de tik in de motor. De testfiets is inmiddels terug naar Cube en we wachten nog op een diagnose.
Stereo Hybrid One44 HPC AT 2025 | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
| Frame | C:62-carbon/aluminium |
| Vork | Fox 36 Float Factory, Grip X-demper, 150 mm veerweg |
| Achterdemper | Fox Float X Factory, 140 mm veerweg |
| Motor | Bosch CX, 85 Nm/750 W (100 Nm/800 W na update) |
| Accu | Bosch Powertube, 800 Wh |
| Range-extender | Bosch Powermore, 250 Wh (optie) |
| Bediening en display | Bosch mini-remote en System Controller |
| Achterderailleur | Sram X0 Eagle AXS Transmission, 12-speed |
| Schakelaar | Sram AXS Pod Controller |
| Crank | Acid MTB Hybrid Pro, 165 mm, 34t |
| Cassette | Sram XS-1275, 10/52t |
| Ketting | Sram GX Eagle Transmission |
| Remmen | Shimano XT BR-M8120 |
| Remschijven (v/a) | Shimano XT MT800, 203/203 mm |
| Wielen | Newmen Beskar 30 base/strong, 28/32 spaken, 30 millimeter brede velgen |
| Voorband | Schwalbe Magic Mary, Addix Soft, Super Trail, 29 x 2.4 inch |
| Achterband | Schwalbe Big Betty, Addix Soft, Super Gravity, 29 x 2.4 inch |
| Stuur | Race Face Era 35 (carbon), 780 mm breed, 40 mm hoog |
| Stuurpen | Cube Performance, 50 mm lang |
| Zadel | Acid Venec EMTB Trail, 140 mm breed |
| Zadelpen | Fox Transfer Factory, 180 mm drop |
| Gewicht | 23,2 kg (framemaat L) |
| Maximaal systeemgewicht | 125 kg |
| Prijs | € 6.999,- |
| Garantie | Twee jaar garantie op frame, motor en accu voor 1e eigenaar |
| Extra | Crash replacement-service voor het frame (i.o.m. Cube-dealer) |
Geometrie
![]() |
![]() |
Website fabrikant: cube.eu
Voor deze test gereden routes
Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen en biketests. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie mountainbikeavonturen te beleven als wij. De routes die we voor deze test gereden hebben vind je hieronder.

































