Test | PowerStop-remschijven en DiscStop-remblokken van BBB Cycling

Betrouw- en betaalbaar vertragen

Een mountainbike upgraden is vaak een kostbare zaak. Immers: beter is meestal ook duurder. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Althans, als het om schijfremmen gaat. Dan kan een kleine investering namelijk al tot grote resultaten leiden, zo is de ervaring van testrijder Arjan. Hij tunede de Sram G2-remmen op zijn bike met remblokken en -schijven van BBB Cycling: “Goedkoper dan de originele blokken en schijven en minstens zo goed, zo niet beter.”

BBB PowerStop remschijven DiscStop remblokken

Onderweg in het Ertsgebergte met PowerStop-remschijven en DiscStop-remblokken van BBB.

Remmen: pas in serieuze heuvels doen ze er écht toe

Iedere keer weer trap ik weer in dezelfde valkuil; remmen die het op Nederlandse parkoersen prima lijken te doen, vallen op lange en steile buitenlandse afdalingen toch vaak door de mand. Zo ook de Sram G2-schijfremmen op mijn Giant Anthem. Tijdens het rijden van de Stoneman Arduenna blijken de remkracht en hittebestendigheid onvoldoende. Niet alleen moet ik bovengemiddeld hard in de remhendels knijpen om voldoende te kunnen vertragen, maar ook sluit ik de langste en steilste afdaling voortdurend af met dampende en stinkende remmen. Terwijl ik uit voorzorg rondom relatief grote 180 mm remschijven heb gemonteerd. En ik inclusief rugzak toch echt niet boven de 80 kilo uit kom.

“In plaats van een nieuw setje remmen kies ik voor een goedkopere oplossing: nieuwe remblokken- en schijven. Dat klinkt als een wilde gok, maar dat is het niet; al eerder, op mijn Alpenfiets, pakte deze optie namelijk goed uit.”

Aangezien ik met dezelfde bike ook nog de Stoneman Miriquidi ga fietsen, moet dat dus anders. Beter, betrouwbaarder. Maar in plaats van een nieuw setje remmen kies ik voor een goedkopere oplossing: nieuwe remblokken- en schijven. Dat klinkt als een wilde gok, maar dat is het niet; al eerder, op mijn Alpenfiets, pakte deze optie namelijk goed uit. Dus waarom zou het nu niet weer werken? De remschijven en -blokken komen deze keer niet uit Duitsland, maar uit de Hollandse polder. Ze zijn van BBB Cycling, het onderdelenmerk uit Leiden dat sinds een paar jaar onder de vleugels van automotive-gigant Pon opereert. Ze verkeren daarbij overigens in goed gezelschap, want ook merken als Cervélo, Focus en Santa Cruz zijn onderdeel van dezelfde holding.

BBB PowerStop remschijven DiscStop remblokken

BBB PowerStop-remschijf met een diameter van 180 mm.

PowerStop-remschijven

BBB Cycling noemt z’n remschijven PowerStop en z’n remblokken DiscStop. Die schijven brengen de Leidenaren van 140 mm tot maar liefst 220 mm diameter, allemaal met een dikte van 1,80 mm. Wie mijn stukjes op deze site een beetje volgt weet dat ik niet zo van dat geneuzel met kleine schijfjes ben. Gewicht besparen op een mountainbike is prima, maar niet als het om remschijven gaat. Want hoe je het ook wendt of keert, kleinere schijven remmen minder goed dan grotere. Ik schroef daarom voor én achter 180 mm BBB-discs op m’n Anthem.

“De BBB-schijven zien er op het eerste gezicht nogal basic uit, maar schijn bedriegt.”

De BBB-schijven zien er op het eerste gezicht nogal basic uit, maar schijn bedriegt. De buitenzijde is namelijk afgerond, waardoor je het wiel plus disc veel makkelijker in de vork plaatst. En door het ontbreken van de messcherpe randen die veel schijven van andere merken kenmerken, neemt ook het risico op letsel af. Ook zijn de schijven voorzien van drie ondiepe, zwartgelakte putjes in het remoppervlak. Je bent aan een nieuwe schijf toe als het remoppervlak tot aan deze slijtage-indicatoren is afgesleten.

BBB PowerStop remschijven DiscStop remblokken

Het remoppervlak van de BBB PowerStop-remschijven is voorzien van slijtageindicatoren. En de randen zijn afgerond; veilig en praktisch.

DiscStop HP Organic-remblokken

Voor Sram G2-remmen heeft BBB Cycling twee soorten remblokken: DiscStop HP Organic en DiscStop HP Sintered. HP staat daarbij voor High Power, ‘organic’ geeft aan dat er geen metaaldeeltjes in de samenstelling van het remblokje zijn opgenomen, wat bij de ‘sintered’ uitvoering juist wel het geval is. Volgens BBB zijn deze laatste vanwege hun betere hittebestendigheid en hardere, meer slijtvaste compound met name bedoeld voor lange, steile afdalingen, hoge snelheden en slecht weer. De organisch blokken adviseert BBB juist voor meer crosscountry-achtige parkoersen en droog weer.

“Het parkoers van de Stoneman Miriquidi classificeer ik ondanks de vele hoogtemeters toch eerder als crosscountry dan als alpine. Daarom kies ik ervoor deze test te beginnen met de DiscStop HP Organic-blokken, volgens BBB bij uitstek geschikt voor xc-gebruik.”

Het parkoers van de Stoneman Miriquidi, dat dwars door het Duits/Tsjechische Ertsgebergte loopt, classificeer ik ondanks de vele hoogtemeters toch eerder als crosscountry dan als alpine. Daarom kies ik ervoor deze test te beginnen met de DiscStop HP Organic-blokken, volgens BBB bij uitstek geschikt voor xc-gebruik. Mijn ervaring is voornamelijk positief. Voordat ik dat motiveer eerst nog dit: ik heb eigenlijk niet de juiste testprocedure gevolgd. In plaats van het hele spul – remschijven en -blokken – in één keer te vervangen, had ik deze onderdelen eigenlijk los van elkaar moeten testen. Alleen dan kan je immers uitvinden of het nieuwe onderdeel beter, gelijk of minder goed functioneert dan het origineel. Maar goed, dat heb ik dus niet gedaan. Desondanks denk ik dat mijn ervaring met de BBB PowerStop-remschijven en DiscStop-remblokken relevant is. De remmerij is er namelijk duidelijk op vooruit gegaan.

Boven de BBB DiscStop HP Organic-remblokken, onder de DiscStop HP Sintered.

De BBB DiscStop HP Organic-remblokken remmen in combinatie met de BBB PowerStop-remschijven krachtiger dan de originele schijven en blokken van Sram en hebben ook met regen geen enkel probleem.

BBB Cycling: “Inremmen niet nodig”

BBB claimt dat inremmen van hun HP-remblokken niet nodig is. Die uitspraak behoeft wat nuancering. Want net zoals bij iedere remblok-remschijfcombinatie moeten ook bij BBB schijf en blokken op elkaar inslijten. Echter, net als bij de Galfer-remblokken die collega Sebastiaan probeerde, hoef je de BBB-remblokken niet bewúst in te remmen. Gewoon een rondje Heuvelrug, Veluwezoom of Zuid-Limburg trappen en al na een paar keer remmen ontplooien de blokken hun volledige remkracht.

“Als de remblokken en de remschijven eenmaal ingeremd zijn, is het eerste dat me opvalt dat ik minder hard hoef te knijpen om de fiets te vertragen. Waar ik voorheen flink kracht moest zetten, daar volstaat nu een veel meer ontspannen greep aan de remhendel.”

Als de remblokken en de remschijven eenmaal ingeremd zijn, is het eerste dat me opvalt dat ik minder hard in de remgrepen hoef te knijpen om de fiets te vertragen. Waar ik voorheen flink kracht moest zetten, daar volstaat nu een veel meer ontspannen greep aan de remhendel. Tijdens lange afdalingen resulteert dat in minder vermoeidheid van de vingers en pezen in de hand en onderarm. Ook de geur van dampend hete schijven en remblokken manifesteert zich niet meer. En zelfs in lange afdalingen door de stromende regen blijft de remkracht op peil. Herrie? Alleen in de eerste meters; zodra de schijf is drooggeremd houden de stoppers zich weer koest. De fameuze doseerbaarheid die veel Sram-remmen en ook de G2’s kenmerkt is echter wel minder geworden; de organische BBB-blokken zijn absoluut bijteriger dan de originele blokken. Persoonlijk hou ik daar wel van, maar ik kan me voorstellen dat je een wat minder directe respons op het inknijpen van de remhendel prettiger vindt.

BBB PowerStop remschijven DiscStop remblokken

De doseerbaarheid van de organische BBB-remblokken is wat minder dan die van de Sram-originelen, wat in natte en steile secties een nadeel kan zijn.

Slijtage: snel of langzaam?

Na afloop van de Stoneman Miriquidi en nog wat extra rondjes over de mtb-paden van Trailcenter Rabenberg, bij elkaar zo’n 250 kilometer en 5.000 hoogtemeters onder zo nu en dan zeer natte omstandigheden, heb ik de dikte van de remschijven en -blokken gemeten. Eerst de schijven. Nieuw zijn die 1,80 mm dik, gebruikt voor en achter respectievelijk 1,69 mm en 1,67 mm. Aangezien BBB adviseert de schijven bij een dikte van 1,60 mm te vervangen, zit ik qua slijtage dus al over de helft. Dan de DiscStop HP Organic-remblokken. Nieuw meten die 3,87 mm, na de Stoneman is daar aan de voorkant nog 3,61 mm en aan de achterkant 3,58 mm van over. Ook hier ben ik dus ongeveer op de helft.

“Maar wat zeggen deze cijfers over de levensduur van deze remschijven en -blokken? Tsja, bij gebrek aan referentie eigenlijk niet zo heel veel. Ik was met een zware rugzak onderweg en bovendien regende het regelmatig. Dat is allebei niet gunstig voor de levensduur van slijtdelen als remschijven en -blokken.”

Maar wat zeggen deze cijfers over de levensduur van deze remschijven en -blokken? Tsja, bij gebrek aan referentie eigenlijk niet zo heel veel. Ik was met een zware rugzak onderweg en bovendien regende het zo nu en dan hevig. Dat is allebei niet gunstig voor de levensduur van slijtdelen als remschijven en -blokken. En dan reken ik de soort ondergrond niet eens mee. Zéker in combinatie met regen kunnen sommige grondsoorten vanwege hun agressieve schurende werking remblokken als sneeuw voor de zon doen verdwijnen.

BBB PowerStop remschijven DiscStop remblokken

De BBB HP Organic-remblokken na 250 kilometer en 5.000 hoogtemeters.

BBB PowerStop remschijven DiscStop remblokken

Nieuw zijn de blokken 3,87 mm dik, na de (natte) Stoneman is daar aan de voorkant nog 3,61 mm en aan de achterkant 3,58 mm van over.

DiscStop HP Sintered-remblokken

Later deze zomer heb ik het geluk dat ik een weekje naar het Italiaanse Comomeer kan. Een echt mountainbikewalhalla, met in de omliggende bergen een fijnmazig netwerk van oude mulatierre en strada militare. En met een enorm hoogteverschil. Zo is de verticale afstand van de Passo San Jorio naar de oever van het Comomeer ruim 1.800 negatieve hoogtemeters – in één keer! Een prima plek om de DiscStop HP Sintered-remblokken van BBB te proberen. Het verschil met de Organic-remblokken is evident. Minder bijterig, beter doseerbaar. In steile, langzame technische secties lijken ze echter ook iets minder krachtig, waardoor je harder in de remgrepen moet knijpen. Maar loopt de snelheid en dus ook de temperatuur op, dan etaleren deze blokken hun volledige potentie en vertragen ze bike plus rijder absoluut probleemloos.

“In steile, langzame technische secties lijken ze echter ook iets minder krachtig, waardoor je harder moet knijpen. Maar loopt de snelheid en dus ook de temperatuur op, dan etaleren deze blokken hun volledige potentie en vertragen ze bike plus rijder absoluut probleemloos.”

Ook deze remblokken meet ik na afloop. Voor wat het waard is, want niet alleen zijn de afdalingen rond het Comomeer minimaal dubbel zo lang als de langste afdaling in het Ertsgebergte, ook leg ik alle negatieve hoogtemeters in het zonnetje af. Toch even wat cijfers: nieuw zijn de BBB DiscStop HP Sintered-remblokken 3,78 mm dik, na 125 kilometer en bijna 4.000 negatieve hoogtemeters is daar voor en achter respectievelijk 3,76 mm en 3,74 mm van over. Oftewel: de slijtage stelt maar weinig voor. Maar goed, droge afdalingen zijn véél minder belastend dan natte. En over dat laatste kan ik in relatie tot de gesinterde remblokken maar weinig zeggen, want ik heb deze remblokken niet in de regen aan de tand kunnen voelen.

BBB PowerStop remschijven DiscStop remblokken

De BBB DiscStop HP Sintered-remblokken na 4.000 alpine hoogtemeters.

Nieuw zijn de BBB DiscStop HP Sintered-remblokken 3,78 mm dik, na een paar tochten boven het Comomeer is daar voor en achter respectievelijk 3,76 mm en 3,74 mm van over.

Gewichten en prijzen

BBB Cycling PowerStop remschijven (6-gaats)

  • PowerStop:
    • 140 mm: 105 gram, € 19,95
    • 160 mm: 148 gram, € 21,95
    • 180 mm: 167 gram, € 24,95 (getest)
    • 203 mm: 200 gram, € 27,95
    • 220 mm: 246 gram, € 34,95
  • CenterFit-adapter voor Shimano Center Lock: € 24,95

BBB Cycling CenterStop remschijven (Shim. Center Lock)

  • CenterStop:
    • 140 mm: 138 gram, € 29,95
    • 160 mm: 158 gram, € 31,95
    • 180 mm: 176 gram, € 34,95 (getest)
    • 203 mm: 211 gram, € 25,95
  • CenterBlock-lockring: € 8,95

BBB Cycling DiscStop remblokken

Meer info: bbbcycling.com

Conclusie

Moet je altijd remschijven en -blokken van hetzelfde merk als je remmen kopen? BBB Cycling bewijst met z’n PowerStop-remschijven en DiscStop-remblokken overtuigend van niet. Althans, als het gaat om het tunen van de prestaties van mijn Sram G2-remmen. Met de PowerStop-remschijven en de organische DiscStop-remblokken haal je meer remkracht en een betere hittebestendigheid in huis. Ten koste van de doseerbaarheid, dat wel. Maar uiteindelijk is in mijn ogen het totaalplaatje beter. En die bepaald niet geringe slijtage dan? Ik wijt die voor een belangrijk deel aan het uitzonderlijk natte weer; de combinatie van (stort)regen en lange afdalingen is voor ieder remblokje dodelijk.

“Moet je altijd remschijven en -blokken van hetzelfde merk als je remmen kopen? BBB Cycling bewijst met z’n PowerStop-remschijven en DiscStop-remblokken overtuigend van niet.”

De vergelijking met de gesinterde DiscStop-remblokken van BBB is daarom moeilijk te maken. Ja, die zijn nauwelijks gesleten. Maar ze hebben gedurende de testperiode ook geen druppel water gezien. En dat maakt alles uit. Dat gesinterde remblokken volgens BBB beter bestand zijn tegen nat weer kan ik dus niet beamen noch ontkennen. Ik signaleer wel dat ze minder bijterig zijn dan de organische remblokken en pas hun volledige remkracht ontplooien als je de zwaartkracht flink aan je bike laat trekken en de temperatuur oploopt.

Rijd je voornamelijk in Nederland of de Duitse en Belgische heuvels? Dan zijn de PowerStop-remschijven en DiscStop Organic-remblokken van BBB absoluut geen miskoop. En is jouw favoriete habitat het hooggebergte, dan ben je waarschijnlijk beter af met de BBB DiscStop Sintered-remblokken.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik, met speciale dank aan de VVV van het Duitse Ertsgebergte.

Organische of gesinterde remblokken? Wie voornamelijk in Nederland of de Belgische of Duitse heuvels fietst, is met de eerste het beste af. Tenzij je heel veel in de de bergen fietst. Dan kan je beter de gesinterde uitvoering nemen.
Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments