EuroBike 2011 – Dag 1

Hadden we het in onze eerste reportage nog over de déjà vu momenten op de Demodag, vandaag zijn we haast euforisch over het grotendeels ontbreken van zulks! Oké, het ‘nieuws’ wordt, niet verrassend, vooral gedomineerd door de opmars van de 29er en eigenlijk willen we het daar niet eens meer over hebben want dat was te verwachten. Carbon, grote wielen, geïntegreerde kabelgeleidingen, postmount schijfremmen, BB30 of Press Fit trapassen en in een aantal gevallen een steekas achternaaf. Dat is eigenlijk wel de opsomming van het over grote deel van het nieuws. Wij laten ons echter niet van de wijs brengen en zoeken verder naar andere nieuwigheden. Anders dan voorgaande jaren hebben we daar ditmaal minder moeite voor hoeven te doen! Diverse producenten hebben dit jaar toch echt wel nieuwe producten die wat functionaliteit betreft een verbetering of geheel nieuw zijn in plaats van slechts een nieuw kleurtje.

Zo toonde Hope hun versie van een cyclocross-compatible schijfremset met een indrukwekkend gevoel in de remgreep. Gebruikte Ibis deze EuroBike om hun nieuwe Ripley 29″ fully met excentrische achterbrug lagering voor het eerst aan het publiek te tonen. Stijn Deferm, de tikkie eigenwijze Vlaming, toonde eveneens een 29er. Ook hij gaat dus mee in de trend, maar kan het niet laten dat op zijn eigenwijze eigen wijze (…) te doen.

Diverse importeurs nemen zelfs extra moeite om echt wat moois en niet-alledaags neer te zetten. Chris King’s Cielo zien we nu al weer voor het 3e opeenvolgende jaar op de beurs en is haast al ‘normaal’. Meer bijzondere unicaten zoals een frame van Drew Guldalian van Engin Cycles en een enkel bamboo frame van Calfee trekken vooral onze aandacht, het oog wil immers ook wat en het wijkt nogal af van de algehele tendens op de beurs. Sowieso lijken vooral de Amerikanen de weg naar de EuroBike goed te vinden. Niet slechts een importeur neemt de honneurs waar, maar Chris King, Joe Breeze en onder meer Tom Ritchey zelf zijn aanwezig om persoonlijk hun nieuwe producten toe te lichten.

Wat ons echter nog het meest positief stemde was het enthousiasme van veel mensen op de beurs! Waar we de vorige edities nog al eens merkten dat er een hoog verkoop-blousjes-gehalte op diverse stands was en dat er net zo goed koelkasten op de beurs hadden kunnen staan, was het erg verfrissend om op diverse plekken weer passie te vinden en de fonkeling in de ogen te zien. Er wordt niet meer geklaagd over een economische crisis en het effect daarvan op de verkoop. Misschien te wijten aan de populariteit van de e-bikes of de opmars van de 29er? Eigenlijk is dat ondergeschikt aan het uiteindelijke effect. Mensen die met passie en toewijding weer hun producten aanprijzen is precies hoe wij het graag zien!

Op naar dag 2!


Na 6 jaar afwezigheid weer terug op de EuroBike met de onthulling van 2 nieuwe frames! Nog warm van het lassen: de Divide MX met 100 mm veerweg met 29″ wielen en de Divide met dito veerweg en 26″ wielen


StijnCycles’ 29er met een 405 mm korte achterbrug en een 9-36t cassette voor een 1×10 setup.


De voormalige, Duitse Independent Fab. importeur nu met een eigen label: Crema Cycles


“Jonguh, oewe klets is sterker dan oewe erm ouwe!”


Lynskey-made Idworx titanium ’30incher’ met de ‘Idworx package’: Rohloff naaf, doordachte kabelgeleiding, stuurbegrenzer, RVS tandwiel…


Hydraulische schijfremmen geeft cyclocrosser Hope. Uh… Hope geeft cyclocrossers hydraulische schijfremmen….


DING DONG “Wil de eigenarese van de grijze omafiets zich naar de fietsenstalling begeven; uw mandje is gestolen…”


VanDeyk, made by ….


De fried chicken was op… dus Chris King moest het maar doen met ‘lokales Schweinenhaxe’…


Bij Rocky Montagne geen over-the-top-tube.


Wat doe je als carbon je de neus uit komt? Juist, titanium smeden!


Na drie dagen in de mood-room heb je het in eens! We geven de cassettes een kleur!


Deze moet wel haast scherp sturen!


De nieuwe Look van Mondraker?


Ze zijn er toch nog; conceptbikes!


Specialized geloofd niet zo in e-bikes…


… wel in cyclocrossers met schijfremmen.


Wat?! Fats and Bikes?


Klassiek in voorkomen, doordacht in details. Specifiek gebutte buizen en een uniek stukje buismanipulatie voor de balhoofdsbuis die juist door een kleinere diameter een stabielere frameconstructie geeft.


Na de Carbide carbon fully nu ook, verrassend, een 29er hardtail in carbon bij Intense


Rij je naar Zuid-Duitsland, kunnen we het schijnbaar online vinden?


Fox Float met 34 mm binnenpoten. Immers, stijf was nog niet stijf genoeg!


Pronto! De fietsrok!


Woei! Kleurtjes!

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Pieter d’Haens & Dennis Jöris

Posted in EuroBike 2011, Specials.
  • Intense Hard Eddy…mooi kleurloos. 🙂

  • Ziet er weer goed uit mannen, leuke gadgets!

  • Oef, ik zie hier al 2 toppertjes… de Ibis Ripley, en de fietsrokjes! Kan niet wachten om die in het wild te zien! 😀

  • Ik wil z’on Ritchey P-##. Ze staan niet op de site, iemand al een idee wat zoiets gaat kosten? Instand classic lijkt me.

  • Ai, wat een vette Controltech stuurpen!

    De Ripley valt me tegen, vooral de looks. Ik had een Mojo-achtig voorkomen, of in ieder geval een niet naar onderen ingeknikte bovenbuis mooier gevonden. De achterbrug constructie vind ik dan wel weer echt fraai!

    De Intense vind ik qua kleur echt fraai, maar WAAROM die Corratec bovenbuis boogjes tegenwoordig? Aargh…

    @Roel, klein weetje bij de Ritchey: Het productieframe wordt een redelijk zware en low tech aziaat. Dat wil niet zeggen dat het design niet mooi is, maar verwacht geen door Tom zelf fillet-brazed frame, zoals de juwelen van weleer.

    Highlight: Rokjes. Rokjes zijn altijd goed, mits er niet te veel cellulitis-melkbus onder vandaan komt, maar daar hoeven we bij fanatieke fietsters denk ik niet zo bang voor te zijn.

  • Ze doen t weer he! Mooie foto’s mooi verslag…en al dat moois.
    Nu nog wat vrouwelijk schoon 😉

  • Wauw, wat een mooie stuurpen van Controltech! Zal ook wel een godsvermogen kosten. De Stijncycles ziet er trouwens ook lekker fris uit, incl oldskool Chris King purple headset (?) en lelijke chainguide.

  • Cross-seizoen is bijna daar.
    – is dat Hope-systeem ~productieklaar, of is het meer een studie?
    – die specialized ziet er goed uit, maar: gezien de banden meer een long-distance dirtroad tourbak.

    Mooi nieuws!! We wachten nu al weer gespannen op de volgende update.

    • Die Hope adapters voor CX wordt eerst nog een seizoen getset door 1 of 2 teams. Dus helaas pas volgend jaar in de winkel. Als het testen goed gaat natuurlijk.

  • Dat niemand over die Rocky struikelt!
    Ik ga de kerstman mailen. Twitteren. Facebooken.

  • @Sven: Die Rocky in real life net zo mooi (gezien tijdens de Transalp). Wist je dat de kerstman ook aan old fashion briefpost doet?

    • @gene ook nog? Ik ben een epistel schrijven… Djeez wat een bak. Als ie al half zo goed rijdt als ie er uit ziet… Rrrrr..

  • Ano paars terug, rrrrrr

    Zonoskar, dames.

  • Exar

    Gekleurde cassettes? Hoe lang heb je daar plezier van dan? De enige zinnige kleur anders dan zilvergrijs lijkt me ‘already grimey black’…

  • Die Moots! Die wil ik hebben! Ziet er gaaf uit en het is titanium, kwijl…
    De Ibis blijft vet, maar eens met Jeroen, alleen de onderbuis blijft in het uiterlijk achter, maar is nog steeds een beter vormgegeven fiets dan vele andere fully’s.
    Die mondraker stuurpen/frame combi, dat is pas vet!! Weet alleen niet of dat zo mooi blijft bij grotere maten? Echt schitterend en een mooie kleur, naast al dat saaie zwart/zilver/grijs. (….ja de ibis zou ook mooier zijn met een andere kleur….)

    Ja, gekleurde cassette’s…pfff. dat is iets voor 1 dag, de dag waarop je de foto maakt en de tekst plaatst; ‘kijk mijn nieuwe racebak voor dit seizoen’.

  • 34 fox –> VET! Perfecte Alpen-trailbike vork!