Bevestigd: SRAM hydraulische remmen voor de race!

Er is zojuist een einde gekomen aan de talloze speculaties in de media dat SRAM bezig zou zijn met hydraulische remmen voor de racefiets. SRAM heeft immers officieel het doek gehaald van de vernieuwde RED groepset, de top groepset voor de racefiets.

SRAM gaat niet mee in de trend van elektrisch schakelen of het toevoegen van nog eens een extra kransje. Men blijft bij vertrouwde technieken, scherpt deze aan en schaaft 150 gram van de vorige RED groep. De groep krijgt zes nieuwe onderdelen. Naast de achter- en voorderailleur, de cassette, het crankstel en de remmenset, zijn ook de schakelhendels vernieuwd. Deels tegen verwachtingen in is de nieuwe remmenset nog steeds mechanisch. De remmen hebeen echter wel een nieuw (nokken)mechanisme. Daarnaast geeft het persbericht nog concreet antwoord op de speculaties:

“It’s been rumored that SRAM is developing RED level hydraulic brakes. We want to confirm this and let you know that we are currently working on a hydraulic disc brake and a hydraulic rim brake. Information on pricing will come at a later date and no photos are currently available.

Key features:
• Hydraulic disc brake: RED level / Drop bar DoubleTap lever actuated / All new master cylinder and caliper / 140-160mm discs
• Hydraulic rim brake: RED level / Drop bar DoubleTap lever actuated / tire clearance up to 28C / Firecrest rim compatible

Commercial availability – Fall 2012″

Enfin, dat er nog meer nieuws aan zit te komen is duidelijk, maar of dat dit ook betekent dat er nog een specifieke schakel/remgreep komt, is dus nog niet duidelijk.

Highlights
Hier bij Velozine zijn en blijven we primair mountainbikers, dus pikken we enkele highlights uit het persbericht op die we ten dele ongetwijfeld terug gaan zien bij de mountainbike onderdelen:

De verbeteringen van de RED groep zitten hem vooral in details. Zo beweegt de nieuwe ‘Yaw’ voorderailleur niet zuiver parallel meer zoals traditionele voorderailleurs, waardoor bij een schuinere kettinglijn de ketting niet tegen de kooi aan zal lopen. Deze truc paste je zelf misschien ook al toe wanneer je hier last van had, door gewoon de derailleur wat te verdraaien rond de zitbuis. Met de nieuwe montagestandaard voor voorderailleurs is dat niet altijd meer evident. We vragen ons alleen wel af in hoeverre deze update werkbaar is bij diverse kettingbladgroottes. SRAM weet ons wel te melden dat kleine markeringen op de kooi zijn voorzien om het afstellen gemakkelijker te maken…

Schakel je toch verkeerd of loopt je ketting om andere reden onverhoopt van je blad, dan biedt de optioneel te monteren kettinggeleider wellicht uitkomst. Ergens lijkt het wat apart dat deze optie direct met de nieuwe groep leverbaar is…

De velgremmen zijn meer aërodynamisch van vorm, krachtiger en meer moduleerbaar door een nok mechaniek in plaats van de gekende ‘double pivot’ layout. Uiteraard was een reductie in het gewicht een ontwerpcriterium en dat is onder andere te zien bij de nieuwe Exogram cranks. Deze zijn volledig hol, tot aan de spider. Een ANT+ compatibele Quarq powermeter geïntegreerd in de crank behoort ook tot de mogelijkheden. Overigens is de totale groepset, uitgaande van een BB30 crankstel, de lichtste op de markt met slechts 1739 gram.

SRAM gaat er prat op de groep een stuk vlotter en vooral stiller schakelt. Dit is grotendeels te danken aan de cassette. Deze 10 speed cassette is voor een groot deel uit 1 stuk gemaakt volgens het Powerdome principe. Daarnaast hebben de engineers een extra uitsparing voorzien tussen de tanden en worden er elastomeren ‘Stealth’ ringen geplaatst tussen de afzonderlijke kransjes. Dit heeft als effect dat de kettingrol niet ‘hard’ tegen het kransje aanslaat bij het ingrijpen. Leuk voor op de weg, off-road lijkt me dit naast niet strikt ‘nodig’ vooral een belemmering voor de afvoer van vuil. De RED groep blijft echter gewoon compatibel met de traditionele cassettes.

Net als de concurrentie heeft SRAM ook het kettingontwerp aangepakt om sneller schakelen mogelijk te maken. De PC1091R ketting heeft meer afschuining, wat in samenwerking met de schakelprofilering op de kettingwielen voor- en achteraan sneller zou schakelen dan de vorige generatie.

De nieuw ontworpen achterderailleur is voorzien van nieuwe derailleurwieltjes die ook bijdragen aan het stiller laten draaien van de aandrijflijn. Een licht gewijzigde kooiconstructie maakt het beter mogelijk om naar een 28t krans te schakelen en richting het voorjaar zal er een variant beschikbaar komen die zelfs tot 32t groot kan schakelen; ideaal voor de weightweenie-mountainbikers, die al eerder de RED derailleurs wilden toe passen.

Bron: www.sram.com

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden

Aangezien ik momenteel de highend Shimano hydraulische schijfremmen wat hoger heb staan dan die van SRAM: Shimano mag en zal toch niet achterblijven, of wel??

Exar
Exar
12 jaren geleden

Je zou denken dat het voor Shimano makkelijker moet zijn om een hydraulisch reservoir in te bouwen in een Di2 hendel, dan voor SRAM om het in een mechanische hendel te doen?