SRAM: Het gaat bergaf met X01!

Na XX1, X01 en een cyclocrossvariant komt er nu ook een downhill editie van SRAM’s nieuwste groepenconcept: X01 DH. Met de toevoeging van wéér een krans op de cassette volgde eerdere keren door een deel van het fietsende publiek telkens in koorzang dat we al lang genoeg kransen hadden. U verwacht dus minder tandwielen? U vraagt, SRAM draait!

X01DH_RD

Wat moet 7-speed X01 DH dan beter maken dan een normale 9- of 10-speed aandrijving met een korte kooi derailleur? Ten eerste: inderdaad het gebruik van allerlei technologie die onmisbaar leek om 1×11 echt werken te krijgen, zoals X-Sync bladen en een XX1 ketting – de meest slijtvaste ketting die SRAM tot nu toe produceerde. Ten tweede maakt X01 DH het mogelijk om met nog kleinere tandjes te rijden – beginnend bij 10 – en dus ook een kleiner voorblad. Ergo: meer speling voor je de tandjes rond je crankstel in een boomstronk of tegen een steen prakt. Tot slot is, volgens SRAM, de cassette de lichste…ooit.

X01DH_Cassette

Merk wel op dat de verhoudingen als tandikte en afstand tussen de kransen identiek zijn aan de XX1 en X01 11-speed cassette. Eigenijk 11 – 4 = 7 speed, dus. Voor de nieuwe 7-speed groep is slechts één model cassette verkrijgbaar: 10-24 tands, eveneens uit één stuk gefreesd zoals de XX1 en X01 versies en uitsluitend passend op een XD cassettebody. De ‘loze’ ruimte achter de zevende krans wordt opgevuld door een geïntegreerde ring die voorkomt dat de ketting achter de cassette valt. Bijkomende gedachtegang van SRAM is dat dit bereik, verdeeld over slechts 7 tandwieltjes, voorkomt dat je tijdens je run te veel dubbel op- of af moet schakelen. Bij een (voor DH wel – dat terzijde) ‘normale’ racefietscassette lopen de tandwielen aanvankelijk in enkele stapjes op. Bij de Micro Block cassette van X01 DH zijn dat stappen van minstens twee tanden.

Maar wacht, er is meer (zei uw redacteur in TellSell stem)! Nee, echt. Drie tandjes. Letterlijk. Naast de 7-speed X01 DH groep komt er ook een 10-speed variant, die onderdelen als de shifter(s) (trigger of twister) en PG1070 cassette in feite overneemt van andere groepen. 10-speed X01 DH biedt cassette’s voor normale cassettebodies en is leverbaar in klassieke verhoudingen: 11-23, 11-25 en 11-26.

X01DH10_Cassette

X01DH_Shifters
Merk op: de GripShifter is er enkel in een 10-speed uitvoering!

Het enige dat beide groepen delen is het nieuwe X01 DH crankstel, uiteraard verkrijgbaar met X-Sync bladen met een even aantal tandjes lopende van 30 tot 38, in varianten voor GXP en BB30 trapaslagering.

X01DH_Cranks

Of je XSync vertanding daadwerkelijk nodig hebt als je toch een chainguide gebruikt is natuurlijk discutabel, maar alle kleine beetjes helpen. Of je kan misschien de onderste roller van je guide thuis laten… We zijn benieuwd of er rijders zullen zijn die de chainguide in zijn geheel onder aan de berg laten…

SRAM-X01-DH-7-speed-component-group-spec-list-600x410

SRAM-X01-10-speed-component-group-spec-list-600x372

Bron: www.sram.com

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
7 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Matthijs
Matthijs
10 jaren geleden

Da’s wel een dure cassette voor verhoudingsgewijs weinig gewichtswinst dan… Ik zie het nog niet helemaal, geloof ik.

Dennis
Dennis
10 jaren geleden

Toch jammer dat SRAM niet meteen de kans beetgenomen heeft om een kortere body te gebruiken met speciale naaf zodat de spaken aan de drive-side meer in paraplu stand staan als ze nou toch een speciale cassette gebruiken met minder tandjes (en dus minder breed).

Dennis
Dennis
10 jaren geleden

Veel singlespeed naven zijn geschikt voor 5/6 speed cassettes. Bijv die van Hope. En daar zou vrij eenvoudig een DH specifieke XD body voor gemaakt kunnen worden lijkt me. Bovendien, hoe lang heeft het geduurt voor fabrikanten kwamen met XD body’s (afgezien van Chris King dan)?

Matthijs
Matthijs
10 jaren geleden

Singlespeed naaf is wel een leuk idee, maar hoeveel singlespeed naven zijn er in 150mm breedte? Voor de intro van de XD body hoefde enkel de body aangepast te worden, terwijl 150mm naven normaliter een apart naafhuis hebben.

Over singlespeed gesproken: de ervaring daar is dat micro-drives wel leuk zijn, maar ook minder efficient. Is dat die paar mm extra bodemspeling waard?

Dennis
Dennis
10 jaren geleden

Je moet je afvragen waarom ze met 150mm naven rijden bij DH. Is dat omdat die breedte extra stijfheid oplevert in het frame of de naaf? Of een betere kettinglijn? Ik denk het niet. Ik denk dat ze dat doen om extra paraplu in het wiel te krijgen. Datzelfde kun je dus met zo’n singlespeed naaf, maar dan met een standaard 135mm naaf en een betere kettinglijn en een stijvere (marginaal) achterkant.