Sram introduceert Eagle Powertrain e-bike-aandrijving

Sram Eagle Transmission + Middenmotor = Eagle Powertrain

Met een middenmotor met 90 newtonmeter koppel en twee forse accu’s van 630 en 720 wattuur stap Sram met Powertrain de markt in van e-bike-aandrijvingen. Opvallend daarbij is dat de motor bij Brose betrokken wordt en niet bij Amprio, de Duitse firma die Sram begin dit jaar nog overnam. Powertrain is in feite een de combinatie van Srams nieuwe (draadloze) Transmission die onder belasting erg goed schakelt, gecombineerd met een middenmotor. Daarbij krijg je Auto Shift en Coast Shift, of te wel automatisch schakelen op basis van je trapsnelheid én schakelen terwijl je níet trapt.
Sram Eagle Powertrain e-bike en e-mountainbike aandrijving met middenmotor van Brose en Eagle Transmission

De tijd dat een fiets naast een frame, stuur, zadel, een paar wielen en alleen nog een setje trappers had, liggen lang en breed achter ons. Een overgroot deel van de verkochte fietsen heeft tegenwoordig een motor in één van de wielen of rond de trapas. Oók mountainbikes met trapondersteuning zijn een verkoophit. Misschien niet per se in Nederland, maar in de ons omringende landen met beduidend meer glooiing in het landschap des te meer. Talloze nieuwe partijen van buiten de fietsenbranche weten de markt naar hun hand te zetten met motoren en accu’s en geven de klassieke fabrikanten van fietsonderdelen het nakijken.

Shimano heeft inmiddels met z’n middenmotoren een plek weten op te eisen in een markt die vooral gedomineerd wordt door (voorheen) branche-vreemden. Eigenlijk is het best vreemd dat een fabrikant van aandrijfonderdelen (derailleurs, naafversnellingen, etcetera) dit niet al eerder lukte. En nu, nu de markt écht groot is geworden, vervoegt ook Sram zich met een eigen systeem. Met hun Eagle Powertrain zetten ze een complete aandrijving bestaande uit motor én derailleur(s) neer.

Sram Eagle Transmission + motor = Eagle Powertrain

Heel simpel gesteld is Srams nieuwe Eagle Powertrain een combinatie van de eerder geïntroduceerde draadloze Eagle Transmission-schakelonderdelen en een middenmotor. En de integratie én interactie tussen deze onderdelen is dé sleutel, aldus Sram. Want zoals we eerder al ontdekten, schakelt Transmission vooral extreem goed onder zware belasting en doet dat op een wijze waarbij verkeerd schakelen amper nog voor kan komen. Precies wat je nodig hebt om bij een fietsaandrijving mét motor te garanderen dat je ketting en kettingbladen een lang(er) leven zijn beschoren.

Sram Eagle Powertrain

Brose motor met 90 newtonmeter koppel en flinke accu

Sram Eagle Powertrain is opgebouwd rond een Brose-motor met maximaal 90 newtonmeter aan trapkoppel en een piekvermogen van 680 watt. Daarmee is het meteen één van de krachtigste aandrijvingen op de markt. Het is tegelijkertijd een vrij forse motor qua afmetingen, maar daar staat tegenover dat het ook een van de stillere is op de markt.

Sram Eagle Powertrain Brose motor

De Brose-middenmotor is niet de meest compacte motor. Met 90 newtonmeter aan trapkoppel wél een van de krachtigste en bovendien een van de stillere exemplaren.

Bijzonder is de keuze voor Brose wel te noemen. Sram nam immers begin 2023 de eveneens Duitse firma Amprio over. Opvallend is daarbij dat Amprio met z’n Rmag namelijk óók een middenmotor heeft met een maximaal trapkoppel van 90 newtonmeter. Over de reden waarom Sram z’n Eagle Powertrain nu dan ook uitrust met een motor van een partner een niet van het inmiddels eigen label, rept het persbericht niet. “We geven geen commentaar op de geruchten rond deze acquisitie,” aldus Moritz Dittmar, MTB Communications Specialist van Sram in antwoord op onze expliciete vraag.

Sram combineert de Brose-middenmotor met een 630 wattuur of 720 wattuur accu in de onderbuis. Beide zijn opgebouwd uit 21700 cellen, waarbij de compactste zo’n 3 kilogram en de grootste 4,1 kilogram weegt.

Maar twee ondersteuningsstanden

Sram zet Eagle Powertrain duidelijk in de markt voor ‘performance mountainbiking’, aldus het persbericht. Daarbij is het versimpelen van het gebruik hét uitgangspunt geweest. Sram biedt daarom slechts twee dyamische ondersteuningsstanden bij Eagle Powertrain. In de ‘Range Mode’ is de ondersteuning afgestemd op langere ritten en gemakkelijker terrein, waarbij de ondersteuning dus eerder conservatief is om de acculading te sparen. Voor kortere en meer intensieve ritten, of secties tijdens je langere rit, schakel je naar de ‘Rally mode’ voor maximale ondersteuning. Ingewikkelder dan dat wordt het niet. Beide standen zijn dynamisch, wat zo veel wil zeggen dat ze de mate van ondersteuning continu aanpassen aan de input die je zelf geeft via de pedalen. Beide standen kun je via de bluetooth verbinding met een app naar wens verder aanpassen.

Sram is verder vrij spaarzaam over de motoraansturing, behalve dat ze claimen dat het een uiterst natuurlijk aanvoelende ondersteuning biedt. We zijn óók benieuwd of Sram de motor in bijvoorbeeld de ‘Rally mode’ ook nog iets langer laat doorlopen, nadat je je pedalen stilhoudt. Bij diverse middenmotoren is dat tegenwoordig het geval. Daarbij is het idee dat je dus net wat gemakkelijker een steile klim opkomt of over een obstakel heen kunt komen. Tegelijkertijd vergt dat ook weer enorm veel gewenning en kan zelfs contraproductief werken wanneer je in een technische sectie continu flirt met het doorslippen van je achterwiel.

Sram Eagle Powertrain Display toptube

Eagle Powertrain komt met een eigen display geïntegreerd in de bovenbuis. Hierop lees je de meest belangrijke gegevens, zoals het welke van de twee ondersteuningsstanden je hebt geselecteerd. Maar ook hoe vol je batterij is. Via het display kun je ook zaken aanpassen, zodat je niet afhankelijk bent van een app op je telefoon.

Het schakelen tussen de standen doe je via de draadloze Pod-controller. Via de app kun je zelf bepalen welke knop wát doet.

Zowel de Range als Rally-stand zijn naar persoonlijke wens te veranderen, uiteraard óók via de app.

Auto Shift

Elke achterderailleur is te schakelen onder volle trapbelasting. Maar zoals we op zowel een spierfiets als op een e-mountainbike met Eagle Transmission uitgebreid hebben ervaren, schakelt Transmission steeds beter naar mate je méér kracht zet. Zoals we dan ook al voorspelden is Eagle Transmission dé opmaat naar automatisch schakelen op e-bikes. En dan op een simpele manier. Want waar de concurrent dit óók aanbiedt, gaat dat eigenlijk altijd gepaard met het kortstondig terugschroeven van het assistentiekoppel vanuit de motor. Een delicate balans die niet altijd even praktisch uitpakt wanneer je een lastige sectie probeert te overmeesteren. Bij Srams Eagle Powertrain hoeft dat dus niet. Want de schakelactie achteraan is al mechanisch gewaarborgd door de verregaande optimalisatie van tandprofilering.

Altijd de juiste versnelling, dat is wat ‘Auto Shift’ in feite beloofd. Of dat dat in alle scenarios in uitdagend terrein feilloos werkt, moet nog blijken. De gekoppelde Eagle Transmission-cassette en derailleur schakelen in elk geval onder volle belasting perfect.

Voorafgaande aan korte klimmetjes of het oprijden van een obstakel zet je normaal gezien altijd even extra aan. Als je dan dus kortstondig even snel trapt, schakelt het geautomatiseerde schakelsysteem zeer waarschijnlijk toch een tand zwaarder. Bij Eagle Powertrain heb je dan dus nog gewoon het volledige assistentiekoppel ter beschikking. Maar schakelen kan nog steeds flink verstorend zijn wanneer je met jouw beenvermogen, het assistentiekoppel én flinke body language bezig bent je bike het obstakel op te worstelen. We zijn dus erg benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt ten opzichte van de concurrentie.

Coast Shift

Naast Auto Shift biedt Sram, net als concurrent Shimano, het kunnen schakelen terwijl je je benen stilhoudt. Coast Shift, noemt Sram dit. Dit kan omdat bij de Brose middenmotor het kettingblad niet rechtstreeks vast verbonden is met de cranks. Met Coast Shift ingeschakeld, draait de motor het kettingblad voldoende om de ketting achteraan van krans(en) te verwisselen. Zo kun je dus bij het insturen van een bocht alvast schakelen naar het verzet om de bocht uit te kunnen accelereren. Of je schakelt tijdens een afdaling alvast lichter voor de klim die direct volgt.

Uiteraard zijn zowel Auto Shift als Coast Shift zijn aan te passen via de app op je telefoon en tijdens gebruik ook altijd te overrulen door simpelweg op een van de schakelknoppen op je stuur te drukken.

Prijzen en verkrijgbaarheid

Prijzen van de nieuwe Eagle Powertrain-componenten heeft Sram niet medegedeeld. Sowieso omdat dit soort onderdelen in de regel niet los verkocht worden. De motor en het display hebben uiteraard hun eigen montagepunten en frames moeten daarop afgestemd zijn. Het programma te bestaat uit één middenmotor, verschillende accu’s en range-extenders. En uiteraard zijn er combinaties met Sram XX1, X01 of GX Eagle Transmission-schakelonderdelen te maken. Per direct zullen Propain, Nukeproof, Transition en Gasgas e-mountainbikes leverbaar hebben met Sram Eagle Powertrain. Sram beloofd in hun persbericht dat meer fietsfabrikanten snel zullen volgen.

Bron en meer info: sram.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments