Cannondale’s inhaalslag: introduceert 27,5″ Over Mountain modellen

Er zijn merken die meteen bovenop de trends springen. Anderen zijn juist initiatiefnemers en weer anderen nemen voegen zich later bij het feestje maar doen dat dan liefst met een duidelijk statement. Cannondale is vaak initiatiefnemer geweest. Kijk maar eens naar de BB30 trapasstandaard. De term ‘freeride’ werd door Cannondale geïntroduceerd. Of de Lefty vork. Die is niet tot een industriestandaard uitgegroeid, maar uitgesproken is ie wel en hij volgt de redenering ‘Omdat het -beter- kan’.

Wat de massale doodverklaring van 26″ wielen -ten gunste van de 27,5″- betreft, deed het Amerikaanse merk het wat rustiger aan. Op de EuroBike troffen we weinig nieuws, maar begrepen al wel dat men achter de schermen drukdoende was met – zo kunnen we het toch wel noemen – een inhaalslag.

Die inhaalslag vertaalt zich nu naar de introductie van de nieuwe Trigger en Jekyll voor 2015 die de 26″ broertjes in de line-up definitief aflossen.

Trigger: adventure-focused
De Trigger met 27,5″ wielen wordt duidelijker gepositioneerd dan zijn 29″ broertje dat een beetje ‘van alles wat’ leek te zijn, met als gevolg dat velen de fiets niet echt ‘begrepen’. Met een verstelbare veerweg van 85 tot 140 mm benoemt Cannondale de fiets in het persbericht “…the adventure-focused 2015 Trigger brings unmatched versatility to the all-mountain/trail category.”.

Het veersysteem heeft eenzelfde layout gekregen als de 29″ Trigger, waar dat bij de 26″ versie nog sterke gelijkenissen had met het concept dat we van de Jekyll kennen. De stuurhoek is met 68 graden wat vlakker gemaakt om de daalcapaciteiten van de Trigger te vergroten, terwijl de langere bovenbuis en de steilere zitbuishoek garant moet staan voor goede klimeigenschappen.

MY15_Trigger1
Trigger Carbon Team

De 26″ Trigger verdwijnt dus geheel van het toneel. De 29″ versie blijft in het programma en wordt nu aangevuld met twee carbon modellen en twee aluminium versies. De Trigger 27,5″ 4, voorzien van aluminium frame Shimano SLX onderdelen en een Fox Float EVO CTD Fit vork is er vanaf €2.599. De Trigger 27,5″ Carbon Team met een SRAM XO1/XX1 afmontage en de vernieuwde Lefty SuperMax Carbon PBR voorvork kost €6.499. Een speciale Carbon Black Ink versie met standaard Enve wielen en een volledige SRAM XX1 afmontage zal er zijn voor €8.999.

MY15_Trigger2
Trigger 2

Jekyll: All-new enduro weapon
Enduro World Champ Jerome Clementz gaf input voor de geheel vernieuwde Jekyll. Dat resulteerde in een volledig nieuwe geometrie met een nog vlakkere stuurhoek van 67 graden en een vergroting van de veerweg van 150 naar maximaal 160 mm, welke terug te stellen is naar 95 mm.

MY15_Jekyll1
Jekyll Carbon Team

De Jekyll zal eveneens in twee carbon en twee aluminium uitvoeringen in het programma te vinden zijn. Het topmodel, de Carbon Team is uitgevoerd met een SRAM XO1/XX1 aandrijflijn, WTB wielset en de Lefty SuperMax Carbon PBR vork met 160 mm veerweg. Deze versie kost €6.499. De Jekyll 4 is met een prijs van €2.599 het instapmodel. Qua afmontage krijg je dan een Shimano SLX aandrijflijn, WTB wielen en een Rock Shox Pike RC voorvork.

MY15_Jekyll2
Jekyll Carbon 2

Alle prijzen:
MY15_Prijslijst1

Vernieuwde demper
Zowel de Trigger als de Jekyll hebben een verstelbare veerweg middels de DYAD achterdemper die we bij de eerdere Jekyll en Trigger modellen ook al tegen kwamen. Deze demper is door Fox en Cannondale gezamenlijk ontwikkeld en werkt volgens het ‘pull’ principe. Waar de meer traditionele demper samengedrukt wordt bij het inveren van de achterbrug, trek je de DYAD juist uit.

Het is deze demper – met twee standen – die de Trigger en Jekyll hun gespleten persoonlijkheid geeft. In de Elevate Mode beschikt de Trigger over 85 mm en de Jekyll over 95 mm veerweg en is de luchtkamer compact voor een progressieve veercurve. Schakel je om naar de Flow Mode, dan krijg je 140 mm veerweg in het geval van de Trigger en 160 mm bij de Jekyll. In deze stand is de luchtkamer vergroot en komt een groter dempingscircuit in werking waardoor er een minder progressieve veercurve ontstaat. Dit maakt de fietsen capabel voor het incasseren van grote klappen bij hoge en lage snelheden.

CdaleDyad01

Ten opzichte van de eerdere versie is met name het Flow circuit aangepast, waardoor er minder (30% in plaats van 40%) sag nodig is en de rebound demping beter instelbaar zou moeten zijn.

SuperMax Lefty
De SuperMax werd geïntroduceerd op de Trigger 29 voor 2013. Je kan deze oversized vork zien als een Lefty op steroïden! Voor de Trigger 27,5″ krijgt deze 140 mm veerweg en in de Jekyll 160 mm. Met 1850 gram is de SuperMax 160 de lichtste vork in zijn categorie en Cannondale schermt graag met de uitspraak dat de Lefty gram voor gram de sterkste vork ter wereld is, iets wat Jerome Clementz gevraagd werd om te onderstrepen.

LeftySuperMax

Voor 2015 is de zuiger in de PBR Trail/Enduro demper vergroot, waardoor de oliestroom toeneemt. Dit zou een veel soepeler gedrag geven waarmee dus ook de fijngevoeligheid voor kleine oneffenheden toeneemt.

Bron: www.cannondale.com

JB

Posted in Nieuws.