Cannondale Moterra: nieuwe elektrische all-mountain met Bosch CX en 800 wattuur

Met z’n nieuwe CX-motor en bijbehorende accu van 800 wattuur veroorzaakt de Duitse gigant Bosch een stortvloed aan nieuwe e-mountainbikes. Eén daarvan is de zojuist gelanceerde Moterra Carbon van Cannondale, de derde generatie alweer. Net als z’n voorganger straat de nieuwe Moterra voor en achter op 29 inch wielen, met 150 millimeter veerweg aan de achterkant en 160 millimeter vooraan. Opvallend: het nieuwe frame is korter en hoger dan dat van z’n voorganger. Zijn we hiermee aan het eind van de langer-lager-en-luiertrend gekomen?
Cannondale Moterra
Nu ook met Bosch CX Gen 5 en 800 wattuur accu: de Cannondale Moterra. Deze elektrische all-mountain met carbon frame staat op 29 inch wielen en beschikt over 150 millimeter veerweg achter en 160 millimeter aan de voorkant.

Cannondale Moterra Gen 3

Het persbericht dat de foto’s die je hier ziet vergezelde, was vooral ronkend positief over de eigenschappen en kwaliteiten van de nieuwe Moterra en helaas maar weinig feitelijk. Desondanks proberen tussen alle superlatieven door toch nog wat concrete gegevens voor je op een rijtje te zetten. Cannondale claimt dat het frame en de motor plus accu van de nieuwe Moterra bij elkaar een kilo minder wegen dan bij de voorganger. Aangezien ruim een halve kilo op het conto komt van Bosch’ nieuwe CX-motor en de bijbehorende 800-wattuur-accu, lijkt het erop, dat de constructeurs er ook in geslaagd zijn een kleine vierhonderd gram van het frame af te schaven. Een frame dat ondanks de gewichtsbesparing nog steeds over een open accubak in de onderbuis beschikt. Hier heeft gebruiksgemak dus prioriteit gekregen.

Net als z’n voorganger staat de Moterra van de derde generatie op 29 inch wielen en biedt het frame 150 millimeter veerweg aan de achterkant en 160millimeter vooraan. Ook de achtervering is niet schokkend anders: nog steeds een klassieke Horst-link en een horizontaal onder de bovenbuis geplaatste demper. Cannondale claimt dat de kinematica is aangepakt, zodat het onderstel meer grip en comfort genereert, met name bij remmen. Cannondale benadrukt bovendien dat de kinematica maatspecifiek is. Oftewel: dat de vering is aangepast aan de lengte en het gewicht van de rijder.

Geen flipchips of excentrische lagerschalen

Bijzonder in een tijd dat veel fabrikanten de aanpasbaarheid van hun bikes als en belangrijke UPS zien; bij de nieuwe Moterra lijkt niets verstelbaar. Geen flipchips, geen aanpasbare balhoofdlagerschalen, niets van dat alles. Jammer? Wel als je graag met de geo en de vering van je bike aan het pielen bent. Maar in alle andere gevallen kan het ook een pluspunt zijn als je aan de basisafstellingen niets kan doen.

Cannondale Moterra

Het klassiek veersysteem met Horst-link biedt 150 millimeter veerweg.

De kabels en leidingen gaan via het bovenste balhoofdlager het frame in.

Subtiele aanpassingen in de geometrie

Ook als het gaat om de geometrie zijn de veranderingen subtiel. Opvallend is wel dat de reach wat korter uitvalt: die gaat van 485 naar 480 millimeter in maat L. Oké, dat is maar 5 millimeter minder, maar toch… het eind van de trend naar alsmaar langere, luiere en lagere frames is blijkbaar bereikt. Alhoewel… de trapas van de nieuwe Moterra staat lager, de cranks zijn korter, de stack neemt toe en de zitbuis staat meer rechtop. En dat is juist heel erg progressief.

Volgens Cannondale is de geometrie maatspecifiek, waarbij de liggende achtervork als voorbeeld genoemd wordt. Bij de de grootste twee framematen is deze langer dan bij de kleinste twee modellen. Echter, we vragen ons af wie een verschil van slechts 5 millimeter gaat voelen, vooral ook omdat zowel 455 als 460 millimeter in beide gevallen redelijk lang is. Ter vergelijking: bij de nieuwe Turbo Levo van Specialized meet de liggende achtervork slechts 435 millimeter. De Moterra komt in vier maten, van SM tot XL.

Cannondale Moterra

Bosch CX Gen 5 met uitneembare 800-wattuur-accu

Een geheel eigen systeem ontwikkelen of gewoon een motor, accu en display bij Bosch uit het schap trekken, inclusief de bijbehorende software en dito app? Veel fabrikanten kiezen voor dat laatste. En met reden: met Bosch zijn fietsfabrikanten weliswaar veel minder uniek en onderscheidend, maar halen ze wel een beproefd systeem in huis met uitstekende ondersteuning. Plus: met de vijfde generatie van de CX-motor heeft Bosch laten zien dat ze nog steeds weten waar Abraham de mosterd haalt. De nieuwe motor is weliswaar niet heel veel lichter en compacter dan z’n voorganger, maar de nieuwe accu’s zijn dat wel. Zo is de nieuwe 800-wattuur-accu kleiner én lichter dan de oude 750-wattuur-pendant!

Cannondale plaatst die 800-wattuur-accu zoals gezegd in de met een klep toegankelijke onderbuis. Een frame met zo’n constructie is over het algemeen wat zwaarder dan frames met volledig geïntegreerde, niet of slechts moeilijk uitneembare accu’s. Maar gebruiksgemak is ook wat waard. In de voordriehoek past Bosch’ Power More range-extender met 250 wattuur extra sap. Of de onderbuis ook de kleinere en lichtere 600-wattuur-accu accepteert, om daarmee een lichtere bike te realiseren, is nog niet bekend.

De nieuwe Bosch CX-motor is (iets) lichter dan z’n voorganger.

Cannondale Moterra

De 800-wattuur-accu is uitneembaar en met de optionele range-extender komt de totale inhoud op 1.050 wattuur. Of er een lichtere 600-wattuur-accu in de accubak past meldt het persbericht niet.
Op de speciale Trail HeadsUp-stuurpen past een grote Kiox 500-display of de iets kleinere Kiox 300. Ziet er strak en overzichtelijk uit, maar aangezien er bij Bosch een geïntegreerde bovenbuis-display in de pijplijn zit, is het toch wel verrassend dat Cannondale hier niet op anticipeert. Nu past alleen de kleine Bosch System Controller in de bovenbuis.

Twee uitvoeringen

Cannondale brengt de nieuwe Moterra in twee uitvoeringen: de Moterra 1 van 8,799 euro en 24,4 kilo en de Moterra 2 van 6.999 euro en 24,1 kilo, beide in twee kleurstellingen. De Moterra 1 is een luxe machine met veerelementen uit de Fox Factory-serie, Sram X0 Eagle Transmission, Magura MT7’s en alumiunium 1900 Spline-wielen van DT Swiss, met daaromheen Kryptonals met Conti’s Enduro Soft-compound.

De Moterra 2 is uitgerust met veerelementen van Rockshox, met een ZEB Select aan de voorkant en een Deluxe Select+ luchtveer aan de achterkant. De transmissie is niet van Sram, van Shimano, met een degelijke combinatie van XT en Cues uit Shimano’s zeer fijne en bovengemiddelde slijtvaste Linkglide-collectie. Ook hier remmen van Magura, maar dan de wat gunstiger geprijsde MT5’s. De wielen worden geleverd door WTB, de rubbers zijn wederom Kryptonals van Continental.

Cannondale Moterra

De Cannondale Moterra 1 komt in twee kleuren.
Bron en meer info: cannondale.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments