Fuel EX 27.5″: Driekwart vol graag… en snel een beetje!

27,5″. Een maataanduiding die eigenlijk niet klopt. Net zo min als 29″. Of 26″. 650b dan maar? Irrelevant.

De mountainbike-industrie denkt tegenwoordig in drie wielmaten. Waarbij de maat die zich ongeveer in het midden bevindt het best aangeduid kan worden met “de poldermaat”.

Wie nu denkt aan een drassig pad langs een slootrand: Denk overdrachtelijk. Polder staat hier voor  “na overleg zijn de meeste mensen er wel mee akkoord, ofzo.”  Want dat is wat er aan het gebeuren is.

Trek denkt hier ook zo over en vervangt alle 26″ modellen van hun allemansvriend Fuel EX door een nieuwe reeks met de polderwielen.

FuelEX98_275
Fuel EX 9.8 27,5. OCLV carbon frame, Shimano XT afmontage en Fox Performance vork en RE:Aktiv demper

Logisch als je het ons vraagt. Het verschil met 26″ is niet heftig genoeg om verstokte 26″ rijders af te schrikken. Toch is het anders genoeg om die rijders verleiden tot een testrit. Tja, en eenmaal in de winkel…

Wat is er verder nieuw?
Allereerst wordt deze allemansvriend wat ruiger en meer trail-worthy, de Fuel EX distantieert zich nog sterker van de cross country Superfly FS. De wielbasis groeit lichtjes en de trapas is enkele millimeters lager gepositioneerd. De veerweg blijft  120 mm.

FuelEX9_275
Fuel EX 9 27,5. Aluminium frame, SRAM X1 afmontage en Fox Performance vork en RE:Aktiv demper

Deze 120 mm veerweg wordt bij de twee duurste modellen voorzien van een nieuwe dempingstechnologie, RE:Aktiv genaamd, die met veel trom- uh motorengeroffel wordt geïntroduceerd. Kijk maar naar de volgende video.

Je beste maat kies je zelf
Trek levert alle EX’en -dus zowel de nieuwe 27,5″ als bestaande 29″ modellen- aan in alle framematen. In dit segment en in deze prijsklasse legt Trek dus de keus bij de kritische biker die weet wat hij wil. Speelser of stabieler? Wat jij wilt.

Opvallend genoeg doet Trek aan de andere kant van de markt iets totaal anders:

Persbericht

Smart Wheel Size aims to clear up rider confusion
(Waterloo, WI) – With the unveiling of their latest edition of the Trek Marlin, X-Caliber, and Skye, popular entry-level hard tail mountain bikes and Smart Wheel Size, Trek has set out to end the debate surrounding 29″ wheels versus the 27.5″ within the cross country hardtail category…

…Trek’s R&D teams determined 29″ wheels roll faster and are more efficient for riders of a certain height. Riders beneath that size saw the same benefit when paired with a 27,5″ wheel over the previous standard of 26″. Using this knowledge as the baseline for Smart Wheel Size, Trek will be offering 29″ wheels exclusively on hardtails sized at 17,5″ and above while smaller frames (13″ and 15,5″) will be equipped with 27,5″ wheels. This will allow riders to focus on “which bike is right for me?”, rather than “which wheel size is right for me?”

 

De eenvoudige hardtails krijgen 27,5″ wielen of 29″ wielen, afhankelijk van de framemaat. Een slimme zet in dit segment: de beginnende biker weet misschien nog niet wat zijn voorkeur is, Trek maakt de keuze voor hem of haar op basis van een begrijpelijke gedachte: des te groter de rijder, des te groter de optimale wielmaat.

Tegelijkertijd bespaart Trek zich hiermee in dit segment van lage winstmarges en grote aantallen een flink aantal modelvarianten! Dat is pure winst. Kritische noot: Voor wie zich afvraagt wie de enorme keuzevrijheid in het hogere segment betaalt… Inderdaad.

BAM – dit is nieuw en je kunt het nu kopen!
Fietsmerken houden er allerlei introductiecampagnes op na. Een veelgebruikte strategie is tegenwoordig de volgende. Stap 1: “Oei, we lekken per ongeluk express iets vaags.” Stap 2: “Er komt iets aan maar we laten het nét niet zien, blijf ons volgen!” Stap 3: “Hier is het dan!” Stap 4: “O ja, het staat pas over een half jaar in de winkel”.

Trek volgt sinds enige tijd een andere lijn. Ze introduceert nieuwe modellen midden in wat we vroeger een ‘modeljaar’ noemden en heeft de fietsen direct beschikbaar bij de dealer op de hoek. Naar mijn mening is dit een prettige en consumentvriendelijke werkwijze.

Trek is daarin aardig consequent, want ja er komt een Fuel EX 9.9 27,5” aan, maar Trek introduceert deze pas officieel als de geplande XTR M9000 groep beschikbaar is.

FuelEX8_275
Fuel EX 8 27,5. Aluminium frame, Shimano XT/SRAM X7 afmontage en Fox Evolution vork en DRCV demper

FuelEX7_275
Fuel EX7 27,5. Aluminium frame, SRAM X5/Shimano SLX afmontage en Fox Evolution vork en DRCV demper

Modellen en prijzen

Fuel EX 7 27,5 – €2.299
Fuel EX 8 27,5 – €2.599
Fuel EX 9 27,5 (RE:Aktiv demper) – €3.799
Fuel EX 9.8 27,5 (RE:Aktiv demper) – €4.599
Fuel EX 9.9 27,5 (RE:Aktiv demper) Volgt dus later

Bron: www.trekbikes.com

Tekst: Lars Vogelenzang

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Tags: , , ,
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments