Endura Singletrack: een echte enduro/a helm?

Endura Ltd werd in Edinburgh, Schotland in 1992 opgericht door Jim McFarlane na een verblijf van 14 maanden in Sydney. Nadat in Australië zijn fietskleding werd gestolen en hij naar zijn smaak geen fatsoenlijke kleding ter plekke kon krijgen, besloot McFarlane dat hij bij terugkeer naar Schotland fietskleding zou gaan ontwerpen, gericht op de functie en materiaal- en constructie kwaliteit. Dat motto blijft tot op de dag van vandaag doorklinken binnen Endura. Recentelijk werd ook succes geboekt in Endura kleding: Nairo Quintana wint de Giro, Tracy Moseley de Enduro World Series. Endura treedt daarmee toe tot de grote merken.

Sinds een tijd voert Endura naast kleding ook helmen in het assortiment. De Airshell en de Snype helm zijn daarvan de weg- respectievelijk XC-variant. Endura heeft ook de trend van trail en enduro-rijstijlen ontdekt en daarom is het helmen assortiment uitgebreid met de Singletrack helm. Tijd voor ons om ermee op de fiets te kruipen voor de eerste indrukken.

endura01

Van Theorie naar Praktijk: uitpakken en rijden
De Endura Singletrack is verkrijgbaar in drie maten S/M, M/L en L/XL en is daarmee traploos te verstellen voor hoofdomtrekken van 51 tot 63cm. De helm is te verkrijgen in de kleuren black, orange, ultramarine en kelly green en heeft een adviesprijs van €95. De lancering staat officieel gepland voor medio juli/augustus. Bij de helm kregen we een ‘helmet pod’ meegeleverd, een beauty-case-achtige tas waarin je helm veilig kan worden opgeborgen en vervoerd, en tegelijkertijd kan drogen voor de volgende rit. Deze zit echter normaal gesproken niet bij de levering van de helm en kun je los bijbestellen. Tevens is de helm voorzien van de Endura’s Crash Replacement Policy.

Veel technieken van de Singletrack zijn geleend van de al succesvolle Snype helm. Waar zit dan het verschil zou je zeggen? De ‘Extended rear-wrap design’ zorgt voor een verdere doorloop van helmmateriaal zodat je achterhoofd nog beter wordt beschermd. Endura is sowieso niet vies van wat technische termen; op de verpakking lees ik ‘ClearThru air vents’, ‘Internal HeadStream air flow’ en ‘One-hand micro-adjustment’.

Snel uitpakken dus, want door die termen word ik wel getriggerd. Eenmaal in mijn handen ervaar ik een lichtgewicht helm die erg compleet wordt geleverd: naast het gebruikelijke garantie- en instructieboekje wordt er een extra paddingset meegeleverd inclusief een padding-mount-set die de padding in de helm vast houdt. Eén van de twee padding-sets is voorzien van een gaas-materiaal wat vliegen en ander ongedierte buiten de deur, euh, helm moet houden. Had ik trouwens al verteld dat de gemonteerde visor ook afneembaar is? Je verandert daardoor echter wel in een blockhead uit het land van herkomst.

endura02

De afstelling van de helm is eenvoudig: aan beide zijden zitten verstelbare sluitingen die de spreiding van de bandjes naar de helm verdeelt. Aan de achterzijde zit een ‘micro-adjustment button’ waarmee je met één hand met wat zachte klikjes in beide richtingen (vast/los) de helm kunt verstellen. De spanning vanuit de achterzijde wordt prettig rondom het hoofd verdeeld. Wat hoger in de helm, aan de achterzijde, is nog een klemband te vinden die de ‘micro-adjuster’ in drie standen op de juiste hoogte van het achterhoofd positioneert. Laatste leuke opvallende punt; de helmbandjes zijn voorzien van een enkele reflecterende draad; toch handig als je iets te lang in het bos bent blijven zwerven en in het schemer nog naar huis moet.

Rijden maar!
Het eerste wat ik ervaarde na het opzetten van de helm: zekerheid. De helm sluit fijn aan op mijn hoofd en zit stevig maar comfortabel. Met de indruk van een voorgaande testhelm -die toevalligerwijs ook al groen was- vers in het achterhoofd, heb ik extra gelet op de passing in de nek. Op zich valt de ‘micro-adjuster’ fijn in de nekplooi, maar de visor zit bijna hinderlijk in het zichtveld. Na het verstellen van de hoogte van de klemband kwam de helm horizontaler op het hoofd te zitten en de visor prettiger in het zichtbeeld zonder dat de klemband in de nek qua positie verschoof. Prima dus!

Ondergetekende is een fervent buff- en brildrager en was dan ook benieuwd hoe dit samengaat met de helm. Daar kan ik kort over zijn: prima. De ventilatie is ook dan nog goed en mijn fietsbril past prima om de helm-straps heen.

endura03

Conclusie
Voor de prijs van de Singletrack helm kan worden gesteld dat dit een ‘bang-for-bucks’ product is. Licht, prettig, comfortabel en niet onbelangrijk, een veilig gevoel wanneer je het product draagt. Gelukkig hebben we de helm niet bloot hoeven stellen aan situaties waar hij binnen de richtlijnen van de crash-replacement policy valt, maar gezien de EC-normeringen valt deze helm (haha, pun intentend) moet dat wel goedzitten. Velozine tip: de klemband ‘trekt’ de helm vanuit de achterzijde tegen je voorhoofd. Kijk daarom als je tussen twee maten inzit, welke helm je neemt. De keuze voor de grotere variant geeft je meer stelmogelijkheden, zeker als je er een buff onder draagt.

SK

Geplaatst in Reviews.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments