Cube Stereo 120: muziek uit meer dan twee kanten…

Als je één mountainbike zou moeten kiezen die voor zoveel mogelijk terrein geschikt is, welke zou het dan zijn?

Vrijwel alle Velozine redactieleden vermijden die vraag hardnekkig door voor elk inzetbereik een fiets te hebben of verlangen. Eentje voor het bikepark, eentje voor XC-racen, eentje voor dagtochten in de bergen, enduro, zelfs 4-cross… Zoveel takken van mountainbike sport, zoveel discipline-getunede fietsen kan je aanschaffen. Dit is echter ver van het bed voor de meesten. Er schijnen zelfs mensen te zijn voor wie er meer in het leven is dan mountainbiken. Dat heb ik van horen zeggen, ik ken ze niet.

Toch zijn er stiekem veel mountainbikers die de veelzijdigheid van onze sport opzoeken, maar niet zo fanatiek dat ze geld willen uitgeven aan inzetbereik-geoptimaliseerde fietsen. Die toeren in de buurt, maar doen ook wel eens een buitenlands avontuur, een marathon of prestatietocht. Een enkeling leent een full face helm en doet voor de grap en de spanning eens mee met een lokaal enduro evenementje. Fabrikanten spelen hier op in en komen met fietsen waarmee je vrij compromisloos heel veel kan.

Als je zo’n do-it-all bike zoekt, mag de Cube Stereo 120 HPC PRO 29 op de shortlist. Deze Stereo heeft 29″ wielen, 120 millimeter veerweg en een carbon voorframe met aluminium achterbrug. Er zit muziek in en die komt er uit aan meer dan 2 kanten.

cubestereo01

cubestereo03

De combinatie van 120 millimeter veerweg en 29″ wielen maakt de Stereo zeer capabel in lastig terrein. De tijden van de energie verspillende fully zijn na een paar jaar evolutie van achterbrug constructies en dempertechnologie voorbij, maar het directe en efficiënte gevoel van de Stereo valt op, ook bij 30% sag. De voor Cube getunede Fox demper heeft af fabriek een vrij zware low speed compressie demping. Die zorgt er voor dat de achtervering een subtiele drempel over moet om in te veren. Dit houdt trapinvloeden buiten de deur en heeft nauwelijks invloed op comfort en grip. Dit drempeltje viel pas op nadat het achterwiel weer de grond raakte na air time, maar had bij zittend trappen over hobbels geen enkele merkbare invloed op het comfort.

Dat gezegd, er zijn in hetzelfde genre fietsen die nèt wat soepeler aanspreken en bij het remmen iets minder over de remknippen ‘skippen’. Echter, daarvan voelt de vering doorgaans wat zachter aan. We kunnen eindeloos debatteren of dat ten koste gaat van de efficiëntie, maar feit is dat dat gevoel niet ieders’ voorkeur heeft. Die voorkeur is doorslaggevend bij keuze van een do-it-all bike. Wil je veel comfort en controle in moeilijk terrein, maar ben je ook een Strava-streber op de lokale vaste route, dan gaan de eigenschappen van de Stereo je aanspreken.

cubestereo09

cubestereo04
Efficiënt klappen opvangen

Doordachte afmontage
De afmontage van de Stereo past bij het veelzijdige frame. Een Rock Shox Reverb dropper seatpost en 2.35″ Snakeskin Nobby Nics maken dat hij veel kan hebben. Op de vaderlandse fora tekent zich een mooi fenomeen af. Daar verschijnen zelf opgebouwde fietsen met wat meer veerweg en 29″ wielen. Aanvankelijk hebben die een vaste zadelpen en banden met flinterdunne zijwanden. Na slechts 1 of 2 ritten in het nabije buitenland is de conclusie in vrijwel alle gevallen: Die dropper post komt er, want dat voegt enorm veel fun toe. Na 1 uitstapje in stenig gebied maken meestal ook de dunwandige bandjes plaats voor meer protectie, dikkere noppen en daarmee minder lekrijden en meer vertrouwen. Het mooie is: Voor een prestatiegerichte tocht in Nederland zitten de lichte, rap lopende en tubeless gemonteerde banden er zo weer op. Met een dikke, naar arrogantie neigende knipoog zeggen we: Je wil die berg-bestendige onderdelen ook, maar je weet het zelf alleen nog niet.

 

Je wil die berg-bestendige onderdelen ook, maar je weet het zelf alleen nog niet.

 

Cube weet het al wel en levert de Stereo’s standaard met een afmontage geschikt voor echte bergen, inclusief klein 22 tands voorblaadje voor het steile klimwerk. Die zit aan een triple crankset samen met een 30 en 40 tands blad. Dat onderstreept de brede inzetbaarheid van de Stereo nog eens en zorgt voor kleine stappen tussen de versnellingen. Toch is een dubbel crankset met 36 tands buitenblad misschien praktischer, want veel rijders zullen in Nederland vaak schakelen tussen de 30 en de 40. Bovendien, als je jezelf betrapt op een hoog traptempo op de 40-11, had je dan niet beter over een mooier, lastiger pad kunnen afdalen? De Stereo vraagt hier om en zal je belonen…!

cubestereo05

Grenzen
Ook een do-it-all fiets komt onvermijdelijk aan zijn grens. Op die grens, in snelle, mulle of hobbelige bochten bergaf, krijg ik een licht gevoel van onderstuur. Het is volstrekt normaal dat een meer voor bergaf bedoelde fiets met een minder steile balhoofdhoek hier beter in is.

Bergop ligt de grens bij jezelf. Ik klap alvast uit de school bij je medebikers en bikesters: Excuus zoeken bij de Stereo is simpelweg niet meer mogelijk. Tenzij de ondergrond volledig onder je vandaan rolt of wegzakt, heb je het echt zelf gedaan als je stilvalt en af moet stappen. De Stereo kan vreselijk steile klimmen aan. Pas bij zeer steile hellingshoeken moet je moeite gaan doen om het voorwiel omlaag te houden en het achterwiel blijft bijten zolang de grond stevig genoeg is. In de kleinste versnelling kruip je de meest onmogelijke passages op zolang de macht in je benen niet opraakt. De klimeigenschappen zijn het resultaat van een redelijk lange achterbrug, niet-superkorte wielbasis en voor een XC fully ‘middle of the road’ balhoofdhoek.

Bij keuze van de maat is het verstandig om op een aantal dingen te letten, onder andere de maten van de Rock Shox Reverb. De zitbuishoek is met 74,5 graad vrij steil, maar een Reverb heeft een kop zonder setback. Ik kon daardoor mijn zadel niet zover naar achteren zetten als ik wilde. Verder was de reach van de framemaat Large voor mij de juiste, maar de zadelpen had door de relatief lange zitbuis slechts een paar millimeter verder het frame in gekund.

cubestereo06
Ziet er strak uit, maar heeft niets over.

 

Het voelde meteen goed, maar… wat horen we? Kettinggeklapper? Beste Cube Bikes, geen clutch derailleur?

 

Ik kies tussen de maten in altijd voor de grotere maat, omdat ik liever stabiliteit in de downhill heb dan nervositeit. Om voldoende druk op het voorwiel te kunnen zetten, monteerde ik een kortere stuurpen. Daarna liet de Stereo zich met weinig lichaamstaal door bochten sturen, ondanks de relatief lange wielbasis ten opzichte van mijn postuur. Velozine collega Eric paste met 5 centimeter meer lichaamslengte beter op de Large dan ik en gaf meteen aan onder de indruk te zijn van de rij-eigenschappen. Hij rijdt nauwelijks op 29ers, maar voelde zich meteen lekker bij hoe de Stereo zit en stuurde. Er op wegrijden alsof je nooit anders hebt gedaan: zo moet een fiets bij de eerste kennismaking voelen. Het voelde meteen goed, maar… wat horen we? Kettinggeklapper? Beste Cube Bikes, geen clutch derailleur? Een van de weinige echt nuttige recente uitvindingen mag toch eigenlijk niet ontbreken op een fiets van dit kaliber.

cubestereo07
Het vorige decennium wil je terug!

Op de rest van de afmontage is weinig aan te merken, al is de cockpit vrij druk. De Reverb hendel en poplock voor de vork combineren niet super met de XT I-spec geïntegreerde rem/schakel hendels en uiteindelijk komen er 6 kabels uit het stuur. Gelukkig verdwijnt het schakelende deel meteen weer in het frame. Dat de rest buiten blijft liggen, is praktisch. Zo hoef je geen hydraulische leidingen te ontkoppelen en ontluchten mocht je andere remmen monteren. Voor de dropper post geldt dit niet. Daarvan gaat de leiding bij het bottom bracket het frame in. De Reverb is volgens Cube helaas nog niet voorzien van de connectamajig koppeling die losmaken van de kabel mogelijk maakt zonder hem te moeten ontluchten.

cubestereo02

cubestereo10
Wilt u daar bolognese saus bij?

Veel waar voor je geld
Uiteindelijk bevinden de opmerkingen over de afmontage zich in de marge. Het ongemak is maar klein en het gaat over onderdelen die weinig geld kosten om te vervangen. Je krijgt met deze Stereo simpelweg veel waar voor je geld en een mooie basis voor upgrades. Daarvoor zou ik als eerste een clutch derailleur nomineren en daarna een meer capabele vork. De Reba doet zijn werk uitstekend, maar wie zijn skills ontwikkelt en steeds vaker bergachtig terrein opzoekt zal baat hebben bij een hoogwaardigere vork. Liefst heeft die een stand tussen volledig open en geblokkeerd in, want dat is zeer effectief bij lastige offroad klimmen. Dat lijkt beter bij het karakter van de Stereo te passen dan een harde lockout.

 

Als je dagdroomt over wat je met de Cube Stereo 120 HPC PRO 29 kan doen, dan levert dat veel mooie ervaringen op…

 

De Stereo doet het over een heel breed inzetbereik erg goed. Als je dagdroomt over wat je met de Cube Stereo 120 HPC PRO 29 kan doen, dan levert dat veel mooie ervaringen op, van alledaags dichtbij huis tot Alpen oversteek of op de grens van je grip knokkend tegen de tijd. Als je ook maar een deel van die ervaringen zoekt en je houdt van Kawasaki motoren, Monster Energie én je bent bestand tegen een retina burn, dan maak je met deze fiets een goede keuze!

Wij testten de 2014 versie, maar voor 2015 blijft de prijs van €2599,- onveranderd, voor dezelfde afmontage, op het wielset na. Wil je een DT wielset in plaats van Fulcrum, sla dan toe op een uitverkoopje van het huidige modeljaar!

cubestereo08

Tekst: Jeroen Kooij
Foto’s: Coen de Jongh

Posted in Reviews.