Test | Cube Stereo One55 TM 2023: Brutale bergbike met ballen

Dikke Duitser verrast met superbreed inzetbereik

Alhoewel we inmiddels al héél veel verschillende mountainbikes hebben gereden, is onze ervaring met dubbelgeveerde bikes met meer dan 150 millimeter veerweg beperkt. Dat is niet zo gek: zulke dikke bakken gaan hier in de Lage Landen namelijk niet bepaald als warme broodjes over de toonbank. Want, zo is de consensus, teveel veerweg. De Cube Stereo One55 TM, met z’n 155 millimeter aan de achterkant en 160 millimeter vooraan, is daarom een enorme verrassing. Want in combinatie met z’n lage gewicht en efficiënte onderstel heeft het surplus aan veerweg vooral voordelen en nauwelijks nadelen. Klinkt ongeloofwaardig? Onze trailexpert Sebastiaan weet het toch echt zeker.

Tekst: Sebastiaan Kruik. Foto’s: Arjan Kruik

Cube Stereo One55

Cube Stereo One55: veelzijdiger dan een trailbike?

Afgelopen jaar heeft Cube z’n hele Stereo-assortiment – dat wil zeggen hun bikes met voor- en achtervering – op de schop genomen. En binnen die reeks vervult de Stereo One55 de rol van allmountain, met aan de achterkant 150 millimeter veerweg en vooraan 160. Onder de Stereo One55 staat de Stereo One44, de trailbike van het stel met 140 en 150 millimeter veerweg. En erboven vind je de One77, de endurobike van het stel, met 170 millimeter rondom.

Ik heb gedurende mijn mountainbikecarrière op veel verschillende trailbikes gereden. Op de overtreffende trap daarvan, de allmountain, maar weinig. Daarvoor zijn twee redenen. De eerste is dat in de Lage Landen dikke bakken maar mondjesmaat verkocht worden. Een fietsmerk zal daarom eerder een trailbike als testbike aanbieden. Niet dat dát nou zulke kaskrakers zijn, maar omdat jaar in Nederland ook nog wel wat mee kan, rollen die in ieder geval nog redelijk de shops uit. Een tweede reden is dat ik altijd heb verondersteld dat de trailbike het beste van twee werelden vertegenwoordigt, het meest veelzijdige compromis tussen klim- en daaleigenschappen. En dat de allmountain teveel doorslaat richting downhill.

Nu ik gereden heb met de Stereo One55 moet ik dat beeld bijstellen. Met z’n surplus aan veerweg ten opzichte van een trailbike is deze dikke Duitser in de afdaling significant beter, terwijl ik in het vlakke of tijdens beklimmingen eigenlijk nauwelijks zwaarwegende nadelen heb ervaren. Ik vertel je hieronder hoe ik dat dat inzicht ben gekomen.

Spoiler alert: de Cube Stereo One55 TM…

Cube Stereo One55

… is een supersnelle daler…

Cube Stereo One55

… maar tevens een capabele klimmer.

Cube Stereo One55 2023: programma en prijzen

Cube brengt vier uitvoeringen van de Stereo One55, allemaal met een frame van C:62-carbon. De reeks begint met de One55 Race van 3.499 euro tot de One55 SLT die 7.099 kost. ‘Onze’ One55 TM valt daar met 5.499 euro min of meer tussenin. Maar welke uitvoering je ook neemt, de value-for-money is typisch Cube. Oftewel: bovengemiddeld goed. Al bij de ‘instapper’ Stereo One55 Race is het niet bepaald behelpen, met  hoogwaardige veerelementen van Rockshox (Lyrik Select+ vooraan en een Super Deluxe Select+ aan de achterkant), uitstekende Newmen Evolution SL A.30-wielen en stevige en gripvaste Maxxis-banden.

Cube brengt de Stereo One55 in vier maten, van S tot XL. Alle maten staan op 29 inch wielen.

Meer info op cube.eu

Frame

Lichtgewicht carbon

Cube past voor z’n carbon frames verschillende materiaalmixen toe, waarbij de lichtste het duurst zijn. Hun C:62-carbon zit qua gewicht min of meer in het midden. Niet het beste dat Cube in huis heeft, maar zeker ook niet het minste. Plus: rustte Cube om kosten te besparen z’n Stereo’s voorheen uit met een aluminium achterbrug, de Stereo One55 is in tegenstelling tot z’n voorganger volledig van carbon. Voorframe, wip én achtertrein. Het geheel weegt volgens Cube slechts 2.620 gram in framemaat L. En dat is best licht!

Maar er is meer. Zo heeft Cube de Stereo One55 ook voorzien van een opbergvak in de onderbuis. Met een knop aan de onderkant van de onderbuis kun je de ‘kofferklep’ ontgrendelen. In de onderbuis tref je een etui aan met daarin een paar praktische multitools van Cube’s huismerk Acid. Die krijg je er gratis bij! Behalve het opbergvak vind je onder de bovenbuis ook nog een tweetal montagepunten, zodat je ook daar desgewenst nog spullen kwijt kunt.

Maar ook dát is nog niet alles. Stonden Cube Stereo’s van de vorige generatie nou niet bepaald bekend om het uitbundige gebruik van framebeschermers, op de One55 is er juist geen plekje dat niét zorgvuldig beschermd is. “Als we het doen, dan doen we het goed”, moet iemand bij productontwikkeling gedacht hebben. Zo is de liggende achtervork aan weerszijden beschermd tegen langsschurende schoenen. Top!

En dan is er nog de belijning van het frame. Geen fratsen, gewoon strak, precies zoals ik het graag zie. Ook de weggewerkte lagers tussen de wip en de staande achtervork zien er mooi uit. Punt is wel dat je de eerst demper moet losmaken voordat je deze lagers kunt nalopen. Hier was iets meer functie en iets minder vorm misschien praktischer geweest.

Geometrie: helemaal van nu én verstelbaar

Je kunt van alles van Cube vinden, maar dat dit Duitse merk niét voor de fanfare uitloopt als het gaat om innovatie op het vlak van geometrie kunnen we toch wel stellen. Of beter: uitliép, in de verleden tijd, want met de geometrie van nieuwe Stereo One55 laat Cube zien dat het wel degelijk weet waar Abraham de mosterd haalt. Lang, laag en lui? Deze bike is het allemaal. Met als bonus dat je de geometrie met behulp van een draaibare lagerschaal in de balhoofdbuis desgewenst iets minder lang en lui kan maken.

Kán, want de standaard positie is wat mij betreft spot-on. Ga maar na. In onze framemaat L is de wielbasis een niet geringe 1.252 millimeter, zijn de zit- en balhoofdbuishoek respectievelijk 76,7 en 64,2 graden en bedragen de reach en stack 475 en 634 millimeter. De trapas staat 36 millimeter lager dan de denkbeeldige lijn door de wielassen. Ook op een ander punt, de lengte van de zitbuis, is Cube helemaal bij. Die meet 420 millimeter, zodat er ruimte is voor droppers met een groot verstelbereik. En ruimte voor kleinere rijders die graag een lang frame rijden. Nee, dat is alles bij elkaar zeker niet extreem. Maar wel helemaal van nu.

Uniforme achterbrug in gehele maatreeks

Tot slot is er nog wel het puntje ‘achterbrug’. Cube past in alle framematen dezelfde lengte toe, 438 millimeter. Op zich niks mis mee, mountainbikes hebben al decennia door de verschillende maten heen aan de achterkant dezelfde lengte. Maar mijn ervaring met bikes van merken die de lengte van de liggende achtervork met de framemaat laten meegroeien, is dat deze door de gehele maatreeks heen beter in balans zijn.

Cube Stereo One55

De Cube Stereo One55 is nog capabeler dan-ie eruit ziet.

C:62: Cube’s op twee na lichtste carbonconstructrie.

Alles carbon: voorframe, wip, achterdriehoek.

Cube Stereo One55

Ook bij Cube gaan de kabels nu via de balhoofdbuis het frame in.

De balhoofdbuishoek is desgewenst iets meer dan een halve graad steiler te zetten. Daarmee wordt ook de wielbasis iets korter en komt de trapas enigszins omhoog.

Cube Stereo One55

Dat doe je door de lagerschaal 180 graden te draaien.

Maar op dit soort trails hoeft de balhoofdbuishoek echt niet steiler…

Terug van weggeweest: buitenboordlagers met schroefdraad.

Helemaal 2023: ook de Stereo One55 heeft een kofferbak.

Cube Stereo One55

Je ontgrendelt de kofferklep met een knop onder de onderbuis. Openen gaat makkelijk, sluiten is soms lastig, want de vergrendeling pakt niet altijd gelijk.

Nokjes onder de bovenbuis om nog meer spullen mee te kunnen nemen.

Cube Stereo One55

Cube heeft echt óveral beschermers geplaatst.

Cube Stereo One55

Ook een goede beschermer tegen kettingslag.

Op de Stereo One55 is geen enkele reden om met de handrem aangetrokken af te dalen. Gáan!

Klassieke vierpuntsvering

Al sinds de begindagen van het merk vertrouwen de ontwerpers van Cube op een vierpuntssysteem met Horst-link, een draaipunt net voor/onder de achteras dat in theorie garant staat voor actieve vering met minimale trapinvloeden. Nou is het niet zo dat iedere bike met Horst-link goed veert of andersom, maar bij de Stereo One55 lijken de technici aan de juiste knoppen gedraaid te hebben. Dat wil zeggen, zolang je klimt met je zitvlak op het zadel. Dan volgt het achterwiel nauwkeurig de ondergrond en is er tractie in overvloed, maar heb je nadrukkelijk niet het gevoel dat je spierkracht in de vering verdwijnt.

Dat verandert als je stáánd gaat klimmen, de demper begint dan enthousiast op en neer te deinen. Gelukkig is de lowspeed-compressiedemping van de Rockshox Superdeluxe Ultimate goed in te stellen. Draai de knop een of eventueel twee klikjes tegen de klok in en de vering voelt bij staand fietsen al een stuk steviger aan, zónder daarbij tekort te schieten in de afdalingen. Want man-o-man, wat is die Cube Stereo One55 een beest als het pad naar beneden gaat!

Hoogwaardige veerelementen

Het is daarbij altijd lastig om te bepalen wat op het conto van het veersysteem komt en wat de bijdrage is van de veerelementen. Ik geef graag een deel van de credits aan Rockshox, want de ervaring die ik op de Stereo One55 heb met de Lyrik Ultimate vooraan en de Superdeluxe Ultimate aan de achterkant, komt overeen met eerdere zeer positieve kennismakingen. Voor zowel vork als demper geldt dat ze makkelijk hun initiële veerweg vrijgeven, zeer goede ondersteuning bieden in het midden van de slag en voldoende progressief zijn aan het einde van de veerweg. Het is wellicht teveel een cliché om te zeggen dat de veerweg aanvoelt als meer, maar het voelt in géén geval aan als minder.

Cube Stereo One55

Al sinds jaar en dag kenmerkend voor dubbelgeveerde Cube’s: vierpuntsvering met Horst-link.

Cube Stereo One55

Een fijne Rockshox Lyrik Ultimate met 160 millimeter makkelijk instelbare veerweg.

Cube Stereo One55

De Rockshox Superdeluxe Ultimate is minstens zo fijn. Met klimstand én instelbare lowspeed-compressiedemping.

Het samenspel van geometrie en vering zorgt ervoor dat tricky secties zich verrassend makkelijk laten overmeesteren.

Onderdelen

Sublieme prijs-kwaliteitverhouding

Voor het bedrag dat de Stereo One55 kost – 5.499 euro – biedt Cube echt onvoorstelbaar goede onderdelen. Sterker: er is deels zelfs sprake van enigszins overbodige blingbling. Zoals het draadloze X01 Eagle AXS-schakelsysteem van Sram, dat meestal op bikes vindt die dubbel zo duur zijn. Dito voor het carbon stuur met geïntegreerde stuurpen. Mooi spul, daar niet van, maar ik zou er geen traan om laten als het er niét op zou zitten en de bike een nóg betere prijs zou hebben.

De rest van het spul op en aan de Stereo One55 is functioneel, degelijk en doordacht. De zeer goede Ultimate-veerelementen van Rockshox heb ik al genoemd, maar de remmen, wielen en banden spelen in dezelfde divisie. Omdat ik het gevoel heb dat de rollende massa in dit geval het meest karakterbepalend is, pak ik die er eerst even bij. De wielen komen bij Newman vandaan, een vaste toeleverancier van Cube. Het gaat om de Evolution SL A.30’s, met brede aluminium velgen. Ondanks dat deze wielen relatief licht zijn, hebben ze de reputatie onverwoestbaar te zijn. Ik weet niet of dat altijd en overal klopt, maar ik heb zelf met deze wielen nog nooit problemen gehad.

En dan zijn er nog de rubbers. Een Maxxis Minion DHR in 2.4 inch aan de achterkant en een Maxxis Assegai in 2.5 inch vooraan, beide met het stevige Exo+ karkas. Met name die voorband draagt in niet geringe mate bij aan de capaciteiten van de Stereo One55. Het gaat namelijk om de uitvoering met de Maxxgrip-rubbermix. Wat heeft die een grip op stenen en wortels! Als je dát eenmaal door hebt pak je in tricky secties niet meer de chickenline, maar ga je gewoon vol over de features heen. Want die band, die houdt het wel.

Fijne stoppers, dito dropper

Ook de remmen dragen in hoge mate bij aan het rijplezier en -gemak dat de Stereo One55 TM biedt. De stopkracht die de Magura MT7-vierzuigerremmen in huis hebben behoort tot de beste in de business. En daarbij zijn ze ook nog eens redelijk goed doseerbaar. Niet zo subtiel als remmen van Sram, maar zeker ook niet zo hard en direct als Shimano-remmen. Een beetje ertussenin en dat is fijn. Opvallend: had ik voorheen bij vierzuigerremmen van Magura regelmatig te kampen met remschijven die ik maar niet slijpvrij kreeg, de exemplaren op de Stereo One55 lopen op de een of andere manier totaal niet aan. Lekker!

Ook lekker is de Tellis-dropperpost van SDG. Supersmeuïg, met een lichte bediening en zonder speling. Waren alle droppers maar zo. Punt van aandacht is misschien nog wel de achterste remschijf. Voor mijn vlieggewicht van zo’n 65 kilo is de gemonteerde 180 millimeter schijf groot genoeg, maar ik kan me voorstellen dat zwaardere rijders een grotere remschijf monteren.

Cube Stereo One55

Bewezen kwaliteit: Sram X01 AXS-derailleur met draadloze bediening

Cube Stereo One55

Jammer van de Sram GX-cassette: die gaat namelijk minder lang mee dan de X01-pendant, zo is onze ervaring. Gelukkig is de ketting wel een hoogwaardig X01-exemplaar.

Cube Stereo One55

Carbon crank met 32-tands kettingblad, kettinggeleider én bash-guard.

Cube Stereo One55

Fijne MT7 vierzuigerremmen van Magura.Tip voor zware rijders: monteer achteraan een 203 millimeter remschijf.

De perfect afgestelde Magura’s op de Stereo One55 geven geen met hun fijne mix van remkracht en doseerbaarheid enkele reden tot klagen.

Fijn om te weten dat de Maxxis Assegai-voorband bovengemiddeld gripvast is.

Qua functionaliteit een no-brainer: Newmen Evolution SL A.30-wielen.

Cube Stereo One55

Ondanks de slechts 28 spaken zijn de wielen vrijgegeven voor een systeemgewicht van 150 kilo.

Cube Stereo One55

Hou je van lezen? Moet je een paar Maxxis-banden kopen…

Cube Stereo One55

De Maxxis Assegai aan de voorkant heeft een stevig EXO+ karkas en zeer gripvaste Maxxgrip-rubbersamenstelling.

Cube Stereo One55

De Minion DHR achteraan, ook met EXO+ karkas, heeft een loopvlak van iets minder zacht Maxterra-rubber.

Cube Stereo One55

En gáán!

Hoe rijdt de Cube Stereo One55 TM?

Klimmen: verrassend makkelijk

Ik heb met de Stereo One55 voornamelijk in het Duitse Saarland gereden. Aangezien de trails daar alleen op spierkracht bereikbaar zijn, moet een bike niet alleen goed kunnen dalen, maar ook goed klimmen. De royale veerweg van de Stereo One55 blijkt dan minder een nadeel dan verwacht. Zolang je lekker op het zadel blijft zitten rijdt de Stereo One55 verrassend makkelijk omhoog. Dat wil zeggen: voor zo’n dikke bike. Okay, met 13,8 kilo is z’n gewicht binnen de klasse van de allmountains echt heel laag, maar de zitpositie is te rechtop en de banden rollen te zwaar om écht vlot omhoog te komen.

Wat bij klimmen ook niet helpt is de luie balhoofdbuishoek. Althans, als de snelheid laag is. Met name in technische secties wil het voorwiel als gevolg van wheelflop, zeg maar het wegkiepen van het wiel, soms een andere kant op dan jij. In dit soort situaties is het van belang het stuur goed vast te houden zodat je de regie houdt. Lang verhaal kort: je zult met de Stereo One55 geen KOMmetjes rijden, maar het klimmen is zéker niet behelpen.

Dalen: supercapabel

Dan het dalen. Hier laat de Stereo One55 zien wat-ie écht in huis heeft. Wat blijkt: meer veerweg betekent gewoon meer controle en meer snelheid. Voor mij een eye-opener, ik had niet verwacht dat die centimeter extra ten opzichte van een trailbike zóveel uit zou maken. Maar toch is het zo, zo merk ik als ik een lastige trail eerst met de Stereo One55 rijd en vervolgens met een Giant Trance X, die achteraan over 135 en voor over 150 millimeter beschikt. Alhoewel zo’n Trance X toch ook geen tamme bike is – het tegendeel is eerder waar – moet ik in sleutelsecties toch echt eerder in de ankers dan met de Stereo One55. Oftewel: de Stereo One55 brengt me sneller en gecontroleerder naar beneden.

Maar dat is niet het enige. Doordat de Stereo One55 zoveel controle biedt, durf en kan ik ook m’n grenzen verleggen. Nog minder remmen, nog steilere secties, nog verder springen, dat werk. En dat is een fijn gevoel. Nou heb ik het steeds over de “veerweg” van de Stereo One55, maar het gaat natuurlijk om het totaalplaatje, dat naast de pure veerweg gevormd wordt door het veersysteem, de veerelementen, de geometrie en niet te vergeten de banden. En dat plaatje heeft Cube bijna perfect ingekleurd.

Spijkers op laag water

“Bijna”, want als deze Cube Stereo One55 TM mijn eigen bike was, dan zou ik een dropperpost met een groter verstelbereik monteren. Voor een bike als dit, met z’n steile zitbuishoek, is 150 millimeter eigenlijk te weinig. Daarnaast zou ik de zaag in het stuur zetten, 800 millimeter is te breed. Voor mij persoonlijk ligt de sweetspot rond 770 à 780 millimeter breedte en zeker niet meer. Maar goed, dat is wel een beetje spijkers op laag water zoeken, want de basis van de Stereo One55 TM staat als een huis.

Het geïntegreerde stuur is nogal breed.

Cube Stereo One55

Om precies te zijn: 800 millimeter. Niks aan doen als je dat fijn vindt en anders gewoon een zaag pakken.

Cube Stereo One55

Voor een frame in maat L is de balhoofdbuis best wel kort. Een stapeltje vulringen brengt het stuur op de gewenste hoogte.

Cube Stereo One55

De SDG-handvatten bieden veel grip, maar zijn niet de meest comfortabele.

Gebruik je geen fietscomputer? Cube levert ook een gewone topcap mee.

Cube Stereo One55

Superfijne dropper, die Tellis van SDG. Maar met 150 millimeter is het verstelbereik aan de korte kant. Waarom niet meer? Het frame kan prima hebben…

Cube Stereo One55

In dit soort technische klimsecties is de Stereo One55 soms wel heel veel fiets…

Cube Stereo One55

… maar lastige afdalingen blinkt-ie écht uit.

Conclusie

De Cube Stereo One55 TM heeft mijn perceptie van allmountain-mountainbikes veranderd. Verkeerde ik voorheen in de veronderstelling dat het klimmen met dit soort dikke bikes op z’n zachts gezegd behelpen zou zijn, sinds ik met de Stereo One55 TM gereden heb weet ik wel beter. Niet dat de Stereo One55 een topklimmer is; met een lichtgewicht xc-fully rijd je er natuurlijk rondjes omheen. Maar dat wil niet zeggen dat de Stereo One55 een sléchte klimmer is. Integendeel; deze bike klimt heel behoorlijk en zéker niet minder goed dan een doorsnee trailbike die het met minder veerweg moet doen.

Dat gooit ook m’n beeld overhoop van hoe een goede mountainbike-quiver eruit zou moeten zien. Bij mij bestaat die uit een xc-fully voor de Nederlandse routes en een trailbike voor de tripjes naar het buitenland. Maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Sterker; gezien de rijeigenschappen van de Stereo One55 TM in beklimmingen vraag ik me af wat ik nog met een trailbike zou moeten. Of iets anders geformuleerd: waarom zou ik genoegen nemen met minder veerweg als méér veerweg niet slechter klimt maar wel beter daalt?

“De Stereo One55 TM rijdt als een droom. Maar wel een bereikbare droom. Natuurlijk, 5.499 euro is een hoop geld. Maar wat Cube voor dat bedrag biedt is ronduit bizar.”

Kortom, de Stereo One55 TM rijdt als een droom. Maar wel een bereikbare droom. Natuurlijk, 5.499 euro is een hoop geld. Maar wat Cube voor dat bedrag biedt is ronduit bizar. Ik denk dat er geen enkel ander merk met distributie via dealers is dat zulke scherpe prijzen kan bieden. Zelfs zónder die peperdure X01 AXS-schakelgroep en zónder dat geïntegreerde carbon stuur zou 5.499 euro nog een zeer schappelijke prijs zijn. Maar goed, dat luxe spul zit er dus wél bij. Op zoek naar een bovengemiddeld capabele mountainbike voor de bergen? Dan is de Cube Stereo One55 TM absoluut een aanrader.

Reactie van Cube:

“We zijn blij dat jullie zo enthousiast zijn over deze fiets. Met de ‘dropperpost’ op jullie testfiets is blijkbaar iets misgegaan bij de eerste montage in de fabriek, want de Stereo One55 wordt in de framematen L en XL geleverd met een dropper-zadelpen met 170 millimeter verstelbereik. De M heeft 150 millimeter en de S 125 millimeter drop.”

Cube Stereo One55

Wat een lekkere bergfiets, die Stereo One55!

Cube Stereo One55 C:62 TM 2023 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame C:62-carbon, UDH
Vork Rockshox Lyrik Ultimate RC2, 160 mm veerweg
Achterdemper Rockshox Super Deluxe Ultimate, 155 mm veerweg
Achterderailleur Sram X01 Eagle AXS, 12-speed
Schakelaar Sram X01 Eagle AXS, 12-speed
Crankset Sram X01 Carbon, 32t, 170 mm
Cassette Sram XG-1295, 10/52t
Ketting Sram PC-XO1 Eagle
Remmen Magura MT7
Remschijven (v/a) Magura Storm HC, 203/180 mm
Wielen Newmen Evolution SL A.30, 30 mm binnenbreedte, 28 spaken
Voorband Maxxis Assegai, Maxxgrip, EXO+, 2.5 WT
Achterband Maxxis Minion DHR II, Maxxterra, EXO+, 2.4 WT
Stuur Cube Stereo Carbon System, 800 mm breed
Stuurpen Cube Stereo Carbon System, 40 mm
Zadel SDG Bel Air V3 Lux
Zadelpen SDG Tellis, 150 mm drop
Gewicht compleet 13,8 kg (framemaat L)
Prijs € 5.499,-
Garantie Drie jaar garantie op frame voor 1e eigenaar
Extra Crash replacement-regeling

Geometrie

Cube Stereo One55
Geometrie

Website fabrikant: cube.eu

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments