MTB Utrechtse Heuvelrug: Amerongen op de schop en vignet voor het gehele gebied!

Niet alleen de autosnelwegen raken steeds voller, ook in het bos wordt het steeds drukker. Enerzijds door de toename van buitensportactiviteiten, waaronder het door ons zo geliefde mountainbiken, anderzijds door de concentratie van de buitensport-beoefenaars in dezelfde gebieden. Mede hierdoor ontstaat er nogal eens wat irritatie tussen de diverse gebruikersgroepen in het bos. Tel daarbij op dat een groot deel van bestaande routes in slechte staat van onderhoud verkeren, waardoor modderpoelen en ‘nieuwe’ omleidingsroutes ontstaan. Eveneens wordt er meer en meer om routes heen gezworven om meer uitdaging te zoeken om de rij-skills aan te scherpen. Dit alles draagt er toe bij dat de spanningen tussen de onderlinge bosgebruikers toenemen. Tijd voor verandering!

De afgelopen periode is er flink wat beweging op het gebied van mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug. Oude routes worden opgeknapt en aangepast en in Kwintelooijen, nabij Rhenen, verrees een compleet nieuwe route uit de bosgrond. Ondergetekende schepte daar een dagje mee en ondervond aan den lijve wat er bij de aanleg van duurzame routes komt kijken. Ook de bestaande routes van Amerongen gaat op de schop. De oude routes zijn technisch niet de meest uitdagende en daarmee niet meer van deze tijd. De vaart zit er op de Heuvelrug goed in. Recent nam ik nog eens een kijkje naar de stand van zaken en schepte andermaal mee. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat de laatste stukjes van een grote puzzel eindelijk in elkaar lijken te vallen.

Digthat2_01Sun’s up: Let’s Dig!

Amerongen
Van alle routes op de Heuvelrug is dit wellicht het grootste zorgenkindje. Van nature een wat nattere route, befaamd om zijn modderstroken. Tegelijkertijd vanwege zijn hoogteverschillen een heel populaire ronde. Inmiddels wordt er hard gewerkt aan Amerongen V2.0, waarbij delen van de route anders worden aangelegd zodat de route droger zal zijn en dus beter rijdbaar is in de verschillende seizoenen. Patrick Jansen van Track & Trails heeft wederom de eerste delen van het nieuwe parcours uitgezet. Gezien zijn eerdere werk aan de routes van Zeist, Rhenen en Kwintelooijen, kunnen we er vanuit gaan dat wij mountainbikers het een stuk leuker gaan krijgen in Amerongen! De eerste delen die nu al klaar en rijdbaar zijn, geven al een klein beetje aan wat we kunnen verwachten. Flowende trails met hier en daar mooie uitdagingen om je mountainbike skills te vergroten, uit te proberen, of te onderhouden. De vernieuwde route is voorlopig nog niet af; daar is een hoop mankracht voor nodig. Ik heb met plezier weer een steentje bijgedragen en nodig iedereen dan ook graag uit te overwegen hetzelfde te doen.

DigThat2_02Mocht je over de nieuwe route delen heen rijden en jezelf afvragen waarom er zoveel kuilen naast de route liggen… Dat zijn geen berenkuilen, maar afwaterings- ‘putten’.

Puzzelstukken maken het complete plaatje
Je zou het MTB-route netwerk op de Utrechtse heuvelrug als een grote 3D puzzel kunnen zien. In 2D als landkaart met daarop de routes met hun verbindingswegen. De derde dimensie (als een ‘filosofische hoogte’) alle zaken die nodig zijn om die 2D kaart tot stand te brengen. Zaken zoals milieubelasting, de discussies met landeigenaren, de kosten van aanleg en onderhoud, de vrijwilligers, de politiek, de wensen van recreanten, enzovoorts. Stuk voor stuk puzzelstukjes. Wat maakt nu deze mooie complexe puzzel compleet?

  • Door scheiding van recreanten en minder kruisingen met andere paden ontstaat er minder irritatie tussen de diverse recreanten in het bos.
  • Door aanleg van uitdagende trails is er niet tot nauwelijks behoefte buiten de paden te fietsen, het is daar immers minder uitdagend.
  • Lagere natuurbelasting als gevolg van boven genoemd punt.
  • Het besef hebben dat we met elkaar kunnen blijven genieten van onze hobby door aanleg van onder andere dit routenetwerk. En daar worden we blij van!
  • De grote groep vrijwilligers die helpt de routes te maken en onderhouden. Dit creëert binding en betrokkenheid; iets wat de mountainbike community vaak verweten wordt weinig te hebben.

NP Utrechtse Heuvelrug introduceert vignet
De aanleg van het nieuwe routenetwerk over de Utrechtse Heuvelrug kost natuurlijk een flinke duit. Het onderhouden in de toekomst ook! Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug zal daarom binnenkort beginnen met het invoeren van een vignet om gebruik te kunnen maken van de MTB-routes op de Heuvelrug. Daarmee zal een deel van de onderhoudskosten kunnen worden gedekt. Door het onderhoud eveneens uit te voeren met vrijwilligers worden de kosten zo laag mogelijk gehouden: het vignet zal €7,50 op jaarbasis gaan kosten. Naar verwachting zal het vignet medio januari 2015 zijn intrede doen en verplicht zijn om gebruik te kunnen maken van de routes.

Het vignet is enkel geldig voor de Utrechtse Heuvelrug. Andere populaire routes zoals Montferland, Loonse & Drunense Duinen en ook Rheden zijn niet inbegrepen. Deze routes zijn in beheer van Natuurmonumenten. De vignetten zullen online en op diverse locaties te verkrijgen zijn. Zodra hierover meer informatie beschikbaar is, zullen we dit melden.

Dit vignet lijkt het laatste missende puzzelstukje van een duurzame oplossing die de puzzel van het routenetwerk op de Heuvelrug is. Voor €7,50 per jaar ben je dus verzekerd van attractieve routes en zullen de discussies met de lokale boswachters en de andere bosgebruikers vooral positief en met wederzijds een grote glimlach zijn!

DigThat2_03

Tekst en foto’s: Mark ten Napel

Posted in Nieuws, Spots.
  • Geen geld! Ik ben al het dubbele kwijt PER KEER dat ik in de auto stap naar Zeist. Nu zit ik op 3 routes erg veel, maar als ik voor die pakweg 8 routes die ik 1x rij per jaar ook overal een vignet moet kopen, dan wordt het vooral lastig.