Uitbreiding MTB-routenetwerk Zuid-Limburg: biken op de Sint-Pietersberg!

We kregen op de redactie een berichtje binnen dat er in Zuid-Limburg een nieuwe mountainbikeroute gerealiseerd gaat worden. Euh… nieuw? Zuid-Limburg is een populaire mountainbikebestemming en heeft al een redelijk groot routenetwerk. Is daar nog uit te breiden?

Wat blijkt: er wordt een route aangelegd op onontgonnen gebied aan de andere kant van de Maas op en rond de Sint-Pietersberg, ten zuidwesten van Maastricht. Voor de mensen bij wie nu een belletje gaat rinkelen: dat is inderdaad de plek waar de Eerste Nederlandse Cement Industrie (ENCI) haar mergelgroeve heeft. We gingen te rade bij Sjef Eijmael van mountainbike vereniging Trailz043, een van de drijvende krachten achter de nieuwe route.

Velozine: Op de website van mountainbike vereniging Trailz043 kunnen we lezen dat jullie een MTB-route willen realiseren op en over de Sint-Pietersberg nabij Maastricht. Een ‘members only’ route?

Sjef Eijmael: Integendeel. Deze route is voor iedere mountainbiker die deze uitdaging aankan. We hebben de ambitie om deze tot ongekende hoogte op te waarderen, zeker op de Sint-Pietersberg zelf. De route zal voor ongeveer 25% op deze berg afspelen met heel veel singletracks. In dit Nederlandse deel van het Natura 2000 gebied worden deze door Patrick Jansen uitgezet en aangelegd, onder toeziend oog van de ecologen van de Provincie Limburg en Natuurmonumenten. Jansen heeft ook voor alle vergunningen gezorgd.

In 2010 heeft Natuurmonumenten de Sint-Pietersberg grotendeels onder haar hoede gekregen. De mergelwinning is al flink teruggeschroefd en in 2018 stopt men volledig met de winning. Parallel is er al een begin gemaakt met natuurontwikkeling en sinds het begin zijn er ook plannen om daar een mountainbikeroute aan te leggen.

Trailz043-01

De naam Patrick Jansen valt: hij is onder andere ook nauw betrokken bij de ontwikkelingen op de Utrechtse Heuvelrug. Zijn kennis en kunde heeft er onder meer toe geleid dat daar talloze nieuwe, uitdagende paden aangelegd konden worden, waarbij optimaal gebruik is gemaakt van de omgeving.

VZ: Gaat de route over bestaande paden lopen of komen er geheel nieuwe trails? Wat kunnen we aan ‘moeilijkheidsgraad’ verwachten? Met andere woorden: voor wie, welk type mountainbiker, is deze route bedoeld?

SE: De nieuwe route zal bestaan uit een combinatie van singletracks, veldwegen en bospaden. En soms ook een stukje asfalt als onvermijdelijke verbinding. Jammer genoeg is het niet te vermijden om de meeste veldwegen en bospaden te delen met andere gebruikers, maar we hanteren strenge voorwaarden om dit zo veilig mogelijk te laten verlopen.

We streven erna de route zodanig te maken dat die voor iedereen berijdbaar is, maar op de Sint Pietersberg zoeken we wel de grootste uitdagingen. Hier kan het mogelijk zijn dat we een paar chicken-runs moeten maken, zodat er een keuze gemaakt kan worden op basis van ervaring en beginners. Dit zal vooral voorkomen op en rond de Observant, de hoogste piek op de Sint Pietersberg. Daarbij kan gemakkelijk gekozen worden om de route op te splitsen door middel van verbindingswegen:

  • Pittige tocht met mooie uitzichten: rondje Sint-Pietersberg en langs Cannerbos – 10+ km
  • Gematigd met mooie landschappen en dorpen: Moelingen (richting Voerenroute), Bassenge/Visé, Eben Emael, Kanne, Vroenhoven, Kanne, Eben Emael, Bassenge en weer terug naar Moelingen. – 20+ km

VZ: Als het druk is op een technische trail ontstaat er wel eens wat filevorming. Komen er stukken in waar meerdere lijnen kunt rijden, al dan niet over een TTF of bij een klim?

SE: Meerdere lijnen rijden zal op de singletracks niet mogelijk zijn, maar omdat deze alleen voor mountainbikers toegankelijk zijn, heb je geen “last” van wandelaars of ruiters. Daarbij zijn er kansen genoeg om elkaar te passeren of langs te laten bij kruisingen met andere paden.

VZ: Jullie geven aan dat de route grensoverschrijdend wordt. Komen er verbindingen met Belgische route’s van Tongeren en Bilzen?

SE: We sluiten aan op zowel de Nederlandse als de Belgische routenetwerken. Dit is ook altijd een uitgangspunt van de Sportdienst van de Vlaamse Provincie, die het Belgische deel voor zijn rekening neemt.

Mountainbike vereniging Trailz043 heeft zich sterk ingezet om deze nieuwe route te kunnen realiseren en trekt dan ook flink aan de spreekwoordelijke kar. Naar verwachting zal de route in het derde en vierde kwartaal van 2016 aangelegd worden. Daarbij wordt er uiteraard een flink beroep gedaan op vrijwilligers.

Trailz043-02

VZ:  Een mountainbike route leg je niet zomaar aan zonder met diverse instanties te maken te krijgen. Met welke partijen zitten jullie aan tafel om dit plan voor elkaar te krijgen?

SE: Aan deze Euregionale route werkten veel instanties mee: Provincie Limburg, Gemeente Maastricht, Natuurmonumenten, Limburgs Landschap, Routepunt (VVV), gemeente Riemst, gemeente Bassenge/Visé, Bloso en tenslotte de Sportdienst van de Vlaamse Provincie. Na drie jaar zijn we bijna zover dat deze route gerealiseerd kan worden in de tweede helft van 2016.

VZ: Zo’n nieuwe route groeit niet spontaan uit de bodem; kunnen mensen ook helpen met de aanleg?

SE: We formeren een trailcrew die deels uit Trailz043 leden zal bestaan en deels uit vrijwilligers van de nieuwe stichting Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg (MOZL). Deze stichting, waar ik zelf kwartiermaker van ben, heeft als ultieme doel om alle MTB-routes van Zuid-Limburg op te waarderen om weer zo hoog mogelijk in de ranking te komen.

VZ: De Sint-Pietersberg, dat is mergel: kunnen we dan ook enkele ondergrondse passage’s verwachten?

SE: Haha, wij hebben deze optie wel, maar alleen voor de locals. Deze gangen zijn (nog) geen onderdeel van de route.

Ook mountainbikend Limburg is dus volop in beweging en laat zien dat er nog steeds ruimte en mogelijkheden zijn tot aanleg van uitdagende routes. Successen uit het verleden zijn nooit een garantie voor de toekomst, maar de recente ontwikkelingen op route-gebied hebben veel brede grijnzen tot gevolg gehad. Zowel bij bikers als bij de natuurbeheerders.

Een nog onbelicht voordeel van deze nieuwe locatie is dat deze relatief dicht tegen Maastricht aan ligt. Al waren bikers nog niet bourgondisch, dan worden ze dat van zelf als ze eenmaal na het fietsen een afzakkertje nemen in de mooie oude stad! Sjöd es e pèlske veur miech!

Tekst: Mark ten Napel

Posted in Nieuws, Spots and tagged , , , .