Hope carbon seatpost: zadelpen én piketpaal

Goh, een nieuwe zadelpen. Van carbon. Boeien! De markt is er al vol mee, en het is niet eens een dropper! Loop maar door mensen, hier is niks te zien.

Maar wacht, niet zo snel. Als je weet wáár en door wié deze pen gemaakt is, dan wordt het wel degelijk interessant! De pen wordt namelijk geproduceerd in Engeland, door de aluminium-specialisten van Hope. Juist, Hope introduceert haar eerder beloofde carbon zadelpen, gemaakt in eigen huis!

Hope carbon seatpost
De Hope carbon zadelpen. Op zijn aluminium productiemal. Net freeswerk, overigens.

Deze zadelpen is méér dan alleen een product. Het toont de nieuwe richting die Hope opgaat. Uiteraard blijft Hope de prachtige CNC-gefreesde aluminium producten maken waar ze bekend om staan. Hope breidt nu het productengamma echter langzaam uit met composiet onderdelen, gemaakt in een gloednieuwe carbon-componentenfabriek op het eigen bedrijfsterrein. De zadelpen is nu uit. Een stuur komt er aan. En daarna… wie weet?

De zadelklemconstructie, een groot cilindrisch gat waar de zadelklem in kan draaien, is overgenomen van de aluminium zadelpen die hij vervangt. Hebben we hier te maken met een sterk staaltje black metal engineering door een optisch laagje over een verder volledig aluminium zadelpen te zetten, of is er meer aan de hand? Gelukkig wel. Composieten engineeren vereist andere kennis en kunde dan het engineeren van aluminium onderdelen. Hope heeft die kennis en kunde naar eigen zeggen opgedaan bij de buren (Rolls-Royce, wellicht kent u dit bedrijfje).

Het is daarom niet zomaar dat die cirkelvormige top met de aluminium klem is gehandhaafd. Deze ringconstructie zorgt voor een gunstige krachtsverdeling en, specifiek interessant voor composieten, de mogelijkheid om zoveel mogelijk doorlopende vezels te gebruiken. De middelste inzetfoto toont dit. Dat moet resulteren in een sterker, stijver en lichter product.

Hope carbon seatpost production 2
Hmmm, prepregs… die moet je niet in je baard krijgen! Ze zijn namelijk nogal plakkerig.

Een leuke bijkomstigheid is dat composiet onderdelen in mallen op hoge temperatuur en onder hoge druk “afgebakken” worden. Mallen die je prima van aluminium kan maken. En dat is precies wat Hope doet. Ze frezen hun eigen mallen en besparen daarmee tijd en geld.

Hope carbon seatpost production
De op elkaar geplakte, maar nog niet “afgebakken” pen boven, en het gerede product onder.

Om het verhaal helemaal mooi af te ronden: De zadelpen is voor het grootste deel opgebouwd uit de zogeheten prepregs. Dat zijn inkoopdelen. Het overige carbon wordt echter aangevoerd in de vorm van niet-voorgeïmpregneerde, geweven matjes. Geweven in een oude wolspinnerij in de buurt van de Hope fabriek. Een gebouw dat zelf vroeger ook dienst deed als wolweverij. Zo is de zadelklem uh… de cirkel weer rond.

De getallen

  • Maten:  Ø27.2 x 350 mm, Ø30.9 x 400 mm, Ø31.6 x 400 mm.
  • Gewicht: vanaf 195 gram
  • Adviesprijs: €170,-
  • Leverdatum: april 2016

Meer informatie: www.hopetech.com

Tekst: Lars Vogelenzang
Bron en foto’s: Hope Tech

Posted in Nieuws and tagged , , .