SRAM EX1 – e-MTB groepset: 1×8 is genoeg!

8 versnellingen, toch 436% bereik

E-bikes zijn al jaren hot in de fietsindustrie. Ook e-MTBs zien we meer en meer de markt op druppelen en logisch dat de onderdeelfabrikanten daar iets mee doen. Terwijl de Japanse concurrent haar bestaande XT groep onlangs uitbreidde met een middenmotor aandrijving, houdt SRAM het bij schakelonderdelen. Zij introduceren vandaag de EX1 groepset en zoals het SRAM betaamt: Nieuws met een verhaal. Dat verhaal begint bij de voorderailleurloze aandrijf(r)evolutie, aldus het persbericht:

“SRAM 1x technology was an incredible step forward for the mountain bike drivetrain, and has had a profound effect on not only the way bikes are designed but also the way people ride them.

SRAM EX1 is poised to have the same impact on the E-MTB world. EX1 is the first and only drivetrain available today that was designed from the ground up specifically for E-MTBs.”

SRAMEX1_groupset

Vrij vertaald komt het er op neer dat SRAM een ‘one-by’ groepset lanceert met een beperkte hoeveelheid versnellingen: 8 stuks verspreid over een cassette met een kleinste krans met 11 tanden en 48 tanden voor de grootste krans. Holy big gear steps, mama!

Ja, je leest het goed; een totaal bereik van 436% gemaakt met slechts 8 kransjes! Dat betekent dus gemiddeld stappen van ruim 30% tussen elke versnelling. De logica hier achter komt voort uit de analyse naar het gebruik van e-bikes. Door trapondersteuning schakelen e-bikers minder vaak. De motor is dusdanig sterk dat het aanhouden van een ideaal traptoerental minder relevant lijkt voor gebruikers.

Oplossing voor het échte gebruik

SRAM nut dit aspect uit door genoeg spreiding aan te bieden, zonder ‘een hoop versnellingen die men toch niet gebruikt’. Het resultaat is een compacte cassette die maakt dat de kettinglijn gemiddeld genomen rechter blijft wat de duurzaamheid ten goede komt. Tot zover logisch.

Het maakt echter dat gebruikers niet anders kunnen dan in veel gevallen té licht of té zwaar te trappen. Met name dat laatste is de achilleshiel voor veel e-bikes: Het ‘luie’ schakelgedrag maakt dat er veel meer trapondersteuning wordt gebruikt wat natuurlijk een flinke impact heeft op de actieradius van e-bike systemen. En juist de actieradius wordt door velen nog steeds als zwaarwegende factor bij aanschaf meegenomen.

SRAMEX1Bosch

SRAM geeft dus gehoor aan hoe velen e-bikes gebruiken en dat staat toch wel haaks op wat de motorfabrikanten en accu leveranciers het liefste aan e-bikers mee zouden geven: Blijf efficiënt trappen en je haalt vrij snel véél meer kilometers uit je acculading…

Enfin: ‘Er is blijkbaar behoefte aan en wie zijn wij om daar niet in te voorzien’. Zoiets moeten ze bij SRAM hebben gedacht. Geef ze eens ongelijk met de verkoop pitch dat je gewoon krijgt wat je werkelijk gebruikt. Gezien de prijzen is het echter niet zo dat je met ‘minder’ ook per definitie goedkoper uit bent…

Slim grabbelen in de voorraadkast

Logischerwijs grijpt SRAM terug op ontwerpen die zich al lang hebben bewezen. Voor deze 1×8 EX1 groepset zijn slechts de ketting en de cassette ’echt nieuw’. Door de kleinste krans 11 tanden te geven blijft de cassette compatibel met ‘reguliere’ (lees: Shimano compatibele) cassette bodies. De achterderailleur en de Trigger shifters zijn carry-over ontwerpen zoals we die in diverse andere groepsets terugvinden, zij het met iets minder exotische materialen.

SRAM_XG899

SRAMEX1Trigger

De EX1 cranks hebben een ISIS spline interface en zijn daarmee compatibel met Bosch, Brose en Yamaha (midden)motoren. Het kettingblad dat aan de uitgaande as van de motor wordt bevestigd is (uiteraard) voorzien van de X-Sync narrow-wide profilering.

Overzicht van de componenten

  • EX1 cranks – 170, 175 mm – aluminium, zwart – €55
  • EX1 kettingbladen – 14, 16, 18 tanden (voor Bosch motoren) – staal, zwart – €20
  • EX1 achterderailleur – X-Horizon type met kooi blokkering en roller bearing clutch voor behoud van kettingspanning – 289 gram – €165
  • EX1 Trigger shifter – 8 speed – 122 gram – €55
  • PCEX1 ketting – breder uitgevoerd dan ‘reguliere’ one-by kettingen voor zwaardere belasting – €30
  • XG-899 E-Block cassette – staal, zwart – 8 speed, 11t, 13t, 15t, 18t, 24t, 32t, 40t, 48t – €450

SRAMEX1_RD

Guide RE remmen

Om de EX1 groepset volledig te maken mixed SRAM de Guide R remgreep met een remklauw van de Code remmen om daarmee de Guide RE te vormen. Daarmee ontstaat een remmenset met 4 zuigers per remklauw om al die e-power (en extra gewicht) in bedwang te houden. De rem weegt 415 gram (per wiel) en is alleen verkrijgbaar in het zwart, voor €145,- per set.

De EX1 onderdelen zijn vanaf augustus verkrijgbaar. De Guide RE remmen al vanaf juni.

Bron en meer informatie: www.sram.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , .