DB8: Sram’s eerste schijfrem met minerale olie

Wie aandachtig keek naar Sram’s videoserie over schijfremmen , zag het misschien al een beetje aankomen, want de uitvoerige uitleg over de voor- en nadelen van DOT- versus minerale remolie was een dikke hint: Sram komt met schijfremmen met minerale remolie. De DB8 is Sram’s nieuwste 4-zuiger schijfremmenset en vergt minder onderhoud. Maar… heeft ook minder remkracht.
Sram DB8 schijfrem met minerale remolie

Tot dusver gebruikte Sram DOT remolie in al zijn hydraulische schijfremmen. Want hoewel het kookpunt van DOT en minerale olie nagenoeg identiek zijn, zou DOT een meer consistent gedrag vertonen over een bredere temperatuurrange. Dat ligt niet zozeer aan de olie, maar aan de afdichtingen in de remklauw. Het rubber rond de zuiger fungeert namelijk óók als veer om de zuiger terug te trekken en het rubber dat compatibel is met minerale olie kan minder goed tegen extreem lage en hoge temperaturen. Voor ‘high performance’ remmen is dat volgens Sram dus duidelijk een nadeel.

DOT absorbeert echter water (vocht uit de lucht bijvoorbeeld). Sram adviseert daarom om hun DOT-remmen minimaal één keer per jaar van nieuwe olie te voorzien. Minerale olie kun je over het algemeen langer laten zitten, want het neemt géén water op. Minder onderhoud dus.

Sram: “DB8 met minerale olie is onderhoudsvrijer”

Daarom komt Sram nu dus met de DB8, zijn eerste schijfrem met minerale olie. De remklauw van de DB8-remmen zijn – op de zuigers en afdichtingen na – identiek aan de Code 4-zuiger-remmen. Ook de remblokken zijn identiek. De remgreep is nieuw, maar Sram zegt dat het remgevoel zo goed als identiek als dat van de Code. Wel heeft de DB8-rem met de nieuwe greep 10% minder remkracht dan de Code. De Code-remmenset staat dus boven de nieuwe DB8 wat betreft prestaties in kracht en temperatuurbereik.

Sram DB8 schijfrem met minerale olie

De remklauw identiek aan die van de Code-schijfrem. Althans, voor wat betreft de buitenkant. De afdichtingen en zuigers zijn anders. De DB8-remklauw gebruikt weliswaar dezelfde remblokken als de Code, maar – mede door de andere remgreep – moet je rekenen op circa 10% minder remkracht.

Om te voorkomen per ongeluk je Sram DB8 remmen vult of ontlucht met een DOT-bleed kit, is het aansluitpunt van de ontluchting bewust anders. En uiteraard levert Sram naast de nieuwe DB8 rem ook een specifiek passende ontluchtingskit voor minerale olie. Maar erg vaak ga je die niet nodig hebben: Sram adviseert om de minerale olie in de DB8-remmen om de twee jaar te vervangen. Dat is een verdubbeling van de éénjaarlijkse onderhoudsinterval van zijn DOT-remmen. Minerale olie is overigens ook nog eens minder agressief dan DOT; zowel je huid als de lak op je fiets zullen dat beamen.

Voorlopig alleen op complete fietsen

Sram levert de nieuwe DB8 hydraulische schijfremmen met minerale olie in eerste instantie alleen aan fietsfabrikanten. Je kunt ze dus voorlopig nog niet los kopen. Uiteindelijk gaat dat wel gebeuren, maar wanneer dat is, heeft Sram nog niet medegedeeld. Zodra ze op de markt los verkrijgbaar zijn, moet je rekenen op een adviesprijs van circa € 148,- per rem en dat is aanzienlijk minder dan de €190 adviesprijs van een Code R.

Maak Sram uiteindelijk een volledige ommezwaai naar minerale olie?

De stap van Sram is op zijn minst opmerkelijk. Twee type remolie en op details afwijkende remmensets voeren lijkt niet heel logisch met oog op productie, logistiek en service bijvoorbeeld. Eén ding is zeker; het zal absoluut niet bij deze ene remmenset, de DB8, blijven. Het zou zo maar eens kunnen dat Sram de introductie van nieuwe generaties, of eerder nog simpelweg opvolgers van bestaande remmen met nieuwe namen, alleen nog maar minerale-varianten lanceert. En met nieuwe namen breken ze meteen met het stigma dat sommige typenamen toch wel wat met zich meedragen. Tijd zal het leren…

Bron en meer info: www.sram.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments