Eurobike Media Days: BMC Speedfox Trailcrew 02

Jack Russel met ADHD, 150 mm veerweg en 27,5″ wielen

Van 28 tot en met 30 juni vond in het Oostenrijkse Kirchberg in Tirol de EuroBike Media Days plaats. Zo’n 200 Europese journalisten en bedrijven uit de fietsenbranche kwamen bij elkaar om de laatste nieuwe racefiets- en mountainbikeproducten met elkaar te delen én te proberen. Wij waren ook ter plaatse en gingen voor de eerste indrukken op pad met een aantal kersverse fullies .

Klik hier voor de overige reportages vanaf de EuroBike Media Days

Je zou het haast al zijn vergeten, maar tot voor kort bestond er een consensus dat alleen 29” wielen de toekomst zouden zijn. De aanloop naar die consensus was lang: De grote wielmaat probeerde al sinds het begin van dit millennium momentum (…) te krijgen. Aanvankelijk met veel weerstand. Tot Eurobike 2011, jep, dat is slechts vijf jaar geleden. Toen hoorde je bijna overal: “29ers breken nu écht door”. Eenmaal overgeschakeld zou men niet terug gaan. Bij het Zwitserse BMC leken ze dezelfde denklijn te hebben. Het hele programma werd in mum van tijd omgezet naar – zoals zij het noemen – het Big Wheel Concept, kortweg BWC. Zelfs de dikste Trailfox full-suspension met 150 mm veerweg kreeg de grootste wielmaat aangemeten. Zo langzaam als de opmars en acceptatie van 29ers – in met name de Europese industrie en markt – was, zo plotseling bleek de ommekeer naar die andere, nieuwe wielmaat. 27,5” voor alles dat speels moet zijn of veel veerweg heeft. Ook BMC doorbrak vorig jaar haar 29”-only policy en introduceerde de Speedfox Trailcrew. Een fully met 150 mm veerweg en 27,5” wielen, genesteld tussen de 29” Speedfox met 130 mm veerweg en de 29” Trailfox met 150 mm veerweg.

“…Rider and dealer demand for 650b wheels could no longer be ignored.” en “The Speedfox Trailcrew Screams ‘I want to have fun!’ with dedicated 650b Geometry” – aldus het persbericht destijds over de Speedfox Trailcrew. Fietsen testen: Soms is het ook gewoon werk… maar als dat gecombineerd kan worden met ‘fun’ zeg ik: Kom maar op…

bmc03

Papier versus praktijk
De Speedfox Trailcrew liet zich een pak minder gemakkelijk in de gondel van de kabelbaan manoeuvreren dan de fiets die ik eerder die dag testte. Zelfs in de ‘small’ framemaat die ik meekreeg, is de fiets lang. Goed, in relatie tot de Finse Pole die ook aanwezig was op de Media Days, is niets lang meer. Maar laten we die Fin met compensatiedrang niet als referentie nemen. De lengte komt deels door de RockShox Pike voorvork met 150 mm veerweg die onder een hoek van 66,5 graden staat, maar vooral door de lengte van het voorframe. De achtervork is met 428 mm juist kort. De reach van 415 mm is voor mij (ik ben 1.68 m kort lang) werkbaar, maar aan de lange kant. De XS framemaat heeft een reach van 395 mm; dat sluit dichter aan bij de fietsen die ik momenteel zelf in de schuur heb staan. Qua getallen op papier loopt BMC met deze fiets redelijk in de pas met wat je breeduit in het veel-veerweg-segment tegenkomt…

“Doordat er minder druk op het voorwiel staat, lijkt het zijn eigen leventje te leiden.”
… maar fietsen test je niet op papier: Hoewel ik in eerste instantie de indruk had dat het voorwiel zich in een andere postcode bevond dan het achterwiel en dat het dus in mijn perceptie een stabiele rit moest worden, bleek het tegendeel waar. Deze fiets vraagt je, nee, beveelt je om bij de pinken te blijven. Door de lange voorkant én korte achterkant rij je meer ‘op het achterwiel’. Doordat er minder druk op het voorwiel staat, lijkt het zijn eigen leventje te leiden. Om diezelfde reden pak je ook vrij gemakkelijk airtime op elk opstaand kantje, flinke wortel of bult. Al snel kwam de naam ‘springbok’ in me op. Dat was óók een passende modelnaam geweest, trouwens.

bmc01

Net als alle andere full-suspension modellen van BMC heeft deze Speedfox Trailcrew het Advanced Pivot System (APS). De achtervork is met twee korte hevels aan het voorframe bevestigd. Eén nabij de trapas en één bovenaan die ook in verbinding staat met de achterdemper. Daarmee beweegt het achterwiel rond een virtueel draaipunt en is het dus een VPP systeem, net als bijvoorbeeld het veersysteem van de Santa Cruz Bronson en Giant’s Maestro. Bij deze Speedfox Trailcrew werkt het systeem gretig: De 150 mm veerweg wordt volop gebruikt zonder dat er een abrupt einde aan komt.

Het kostte alleen wat tijd om tot die conclusie te komen. Bij BMC zijn ze nogal fan van de dure CaneCreek Double Barrel Inline demper, ze monteren hem op veel verschillende modellen. Deze demper is complex en alles – op de kleur na – is te verstellen. Naast luchtdruk (en luchtvolume middels spacers) kun je spelen met de High én Low Speed Compression (HSC/LSC) en High én Low Speed Rebound (HSR/LSR). ‘Zo uit de doos’ waren de instellingen beslist niet spot-on voor mij, maar dat viel niet op te maken op het standaard rondje-parkeerplaats met wat duwen en springen. Gevolg: Bij de eerste rit rammelde mijn ene vulling (ja, gaaf gebit!) bijna los op de eerste remknippen en boomwortels.

bmc04

bmc12

Elke veringspecialist zal je aanraden om, als je met instellingen gaat spelen, slechts één instelling per keer te wijzigen. Pak je er méér, dan weet je immers niet wat elke verandering doet. Toch heb ik dat gedaan, ik had namelijk niet de tijd om tien testruns te maken. Nee, na stevige overpeinzing heb ik drie variabelen tegelijk veranderd: Wat minder lucht, minder High Speed Compression en iets meer High Speed Rebound. Mijn overpeinzing bleek niet tevergeefs: Het bracht de fiets ineens tot leven. De veerweg werd goed aangesproken en de BMC gaf me nu wél de controle die je van 150 mm veerweg verwacht.

bmc02

Omhoog: Zitten en malen
Klimmen is niet de Trailcrew’s forte. Waar ik normaal gesproken platformschakelaars op dempers met rust laat, zette ik de Climb Switch op de CaneCreek demper snel aan, om het klimmen wat minder afmattend te maken voor benen en moraal. In tegenstelling tot ‘lock out’ hendels op andere dempers die alleen de compressiedemping (dicht)knijpen, verstel je met Climb Switch zowel je compressie als een rebound demping. Het verschil is duidelijk merkbaar: De achterkant voelt beduidend strakker aan en obstakels worden met een goede controle over je tractie bedwongen. Een rasklimmer werd de Speedfox Trailcrew er echter niet door. Niet dat ie echt slecht klimt – je komt écht wel boven – maar er zijn vlottere klimmers in dit marktsegment. Het voelt in basis gewoon niet super direct aan en nodigt daardoor ook niet uit tot een sprintje bergop. Het devies: Zitten en malen; dan heb je er het ‘minste last van’. Door de lengte van de fiets en de relatief rechte zit (74 graden zitbuishoek) blijft het voorwiel goed op de grond. Met de lange wielbasis zijn korte switchbacks omhoog wél wat meer uitdagend. Je zult alle beschikbare ruimte in de bocht snel uitnutten, of voor extra stijlpunten de fiets telkens op het achterwiel ‘om moeten trekken’.

bmc05

bmc06

Uitgesproken

De Speedfox Trailcrew is in mijn optiek behoorlijk uitgesproken. Waar andere (even) dikke fullies alles lijken te kunnen en het gevaar lopen in niets écht uit te blinken is dit overduidelijk een fiets die mikt op de meeste lol per millimeter veerweg op alles van flowy trails tot grove lijnen van een bikepark. Geef je de voorkeur aan lange dagen op de pedalen op technische paden waarbij je lange klimmen naar epische afdalingen niet schuwt, dan ben je misschien beter af met de ‘gewone’ Speedfox met 29” wielen en 130 mm veerweg voor- en achteraan. Die fiets klimt beter en is capabel genoeg voor interessante lijnen naar beneden. Als pure snelheid over de ruwste afdalingen je voornaamste focus is, dan ben je mijn inziens misschien beter thuis op de Trailfox met 29” wielen en 160 mm veerweg vooraan en 150 mm veerweg achteraan. De Speedfox Trailcrew vult het gat tussen de Speedfox en de Trailfox: In dat gat bevindt zich de speeltuin waar je intensief en vol overgave speelt tot je er bij neervalt. Daar kun je op zowel de Speedfox als op de Trailfox ook best leuk spelen, maar het de Speedfox Trailcrew die daar de gangmaker is.

Je moet zelf als een Cesar Millan op zoek gaan naar settings die werken bij deze Jack Russel met ADHD én passen bij jouw rijstijl.

Het levendige karakter van deze Speedfox Trailcrew vraagt om een actieve rijstijl. Als je die er nog niet op na hield, dan stimuleert deze fiets je die alsnog aan te meten. Het voelt alleen wel een beetje aan alsof je een Jack Russel met ADHD en zonder zindelijkheidstraining voor het eerst los laat in je achtertuin. De eerste paar minuten is dat best amusant, maar zodra je uitwerpselen ruikt is de lol er af en wil je toch echt structureel werken aan een gecontroleerd gedrag van én tussen beestje en eigenaar.

De standaard op deze uitvoering meegeleverde CaneCreek demper geeft je hierbij een breed scala aan mogelijkheden. Deze demper wordt door velen ook gezien als het summum op dempergebied en misschien is ie dat ook wel. Het is een mooi stukje fijn-mechanica, maar daardoor ook gevoeliger zoals blijkt uit bovengemiddelde meldingen over problemen over de houdbaarheid van de demper. Andere dempers krijgen – in overleg tussen demper- en fietsfabrikant – een redelijk strikte basis ‘tune’ mee die afgestemd is op het karakter van de fiets zoals de ontwerper dat voor ogen heeft. Met de CaneCreek heb je meer een carte blanche… Je moet zelf als een Cesar Millan op zoek gaan naar settings die werken bij deze Jack Russel met ADHD én passen bij jouw rijstijl. Dat kost tijd en dat iteratieproces moet je liggen. Het kan ook juist dé reden zijn om een BMC (mét CaneCreek’s DB Inline demper) te overwegen.

bmc08

3 uitvoeringen

Het Speedfox Trailcrew frame is er in twee uitvoeringen: Eén met een carbon voorframe en aluminium achtervork en één volledig uit aluminium. Laatst genoemde komt met twee afmontagevarianten.

Ik ging op pad met de 02 met een adviesverkoopprijs van €4.999. Deze is voorzien van een carbon voorframe en aluminium achtervork, behangen met Shimano XT 1×11 aandrijfcomponenten in combinatie met een RaceFace Turbine crankset. De remmen zijn eveneens Shimano XT en de E1700 Spline wielen komen uiteraard van DT Swiss. Naast de genoemde CaneCreek DB Inline demper wordt vooraan een RockShox Pike RC Solo Air gemonteerd.

De Speedfox Trailcrew 03 heeft het volledig aluminium frame. Voor een framemaat M betekent dat een meergewicht van 300 gram voor het frame alleen (2850 gram voor de carbon/aluminium 02 versus 3150 gram voor de 03, volledig in aluminium). Er zijn twee afmontagevarianten. Voor €3.999 heb je een 03 met een 1×11 Shimano SLX aandrijfgroep, vooraan een RockShox Pike RC Solo Air en achteraan een CaneCreek C-Quent demper. Dit is de ‘kleinere’ broer van de DB Inline demper, heeft óók de Climb Switch, maar daarnaast is alleen de Low Speed Rebound te verstellen. Voor €2.999 is de 03 ook verkrijgbaar met SRAM’s NX 1×11 groepset, een RockShox Yari RC Solo Air voorvork en Fox’ Float DPS achterdemper. De 03 is in beide uitvoeringen dus minder te fine-tunen dan de 02 met zijn DB Inline demper; als je dat als groot nadeel beschouwt, moet je je misschien ook afvragen of de Speedfox Trailcrew in basis wel de juiste fiets is voor je…

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Coen de Jongh

Posted in EuroBike 2016, Reviews and tagged , , , , , , , , , , , .