Ergon GD1 handvatten – Downhill handvatten; ook geschikt voor de toerder…?

Handvatten… je schroeft (of schuift) ze op je fiets en klaar, toch? Bij Ergon denken ze daar genuanceerder over: handvatten zijn de overgang tussen je handen en het stuur, dus moet er naast voldoende grip ook voldoende comfort zijn, zonder dat het gevoel met je stuur verloren gaat. En dan wordt het ineens lastig, want als rijder wil je dus nog wel wat voelen, maar er geen last van hebben…

Ergonomisch

Bij het horen van de naam Ergon, zullen de meesten denken aan de ergonomische handvatten met een groot plat oppervlak waarop je met je handpalm kunt steunen (ook verkrijgbaar met bar-ends, yeah!) Sinds enkele jaren hebben ze zich ook meer gericht op de gravity georiënteerde takken van de mountainbikesport. Zo verschenen al eerder de GE1 enduro handvatten, waarmee Barel en Co destijds goede sier maakten (en Richie Rude momenteel mee rondrijdt), nu hebben ze ook voor de downhillers een specifiek handvat: de GD1.

ergonga1_01

Features

De GD1 heeft eigenlijk 2 nieuwe dingen ten opzichte van eerdere Ergon handvatten: allereerst lopen ze taps toe, waarbij de binnenzijde van het handvat 30,5 mm diameter is en verloopt naar 32 mm aan de buitenzijde (wij hadden de Standard versie, er is ook nog een Slim versie, die gaat van 29 naar 30 mm). Hierdoor zou je aan de binnenzijde, tussen duim en wijsvinger, méér gevoel bij je stuur moeten hebben, zonder tekort te doen aan het comfort van dikkere handvatten aan buitenzijde, daar waar je er op leunt. Ten tweede is de GD1 voorzien van een opstaande rand aan de binnenkant, oldskool BMX style! Volgens Ergon kun je daarmee je handvatten makkelijker terug vinden… al zijn wij geen Mick Hannah die op iedere finishjump een no-hander doet en zit bij mij persoonlijk het probleem van handvatten terugvinden meestal in de rommel die het in de schuur is.

ergonga1_02

ergonga1_03

Voor de donwhill toerder in Nederland…

Hoewel ikzelf zeer zeker geen downhiller ben, geen ambitie die richting in heb, laat staan dat ik denk dat ik het kan, ging ik toch met deze handvatten op pad, om te ondervinden of de gemiddelde rijder in Nederland misschien ook bij deze handvatten gebaat is.

Wat opvalt is dat de handvatten voor mij nog steeds relatief dun aanvoelen. Weliswaar heeft de buitenzijde een diameter van 32 mm, maar gevoelsmatig hadden ze van mij ook wel van 31 naar 34 mm, of zo, mogen verlopen. Dan heb je juist aan de buitenzijde wat extra kussen, terwijl de binnenzijde redelijk dun blijft en duim en wijsvinger prima controle over je stuur hebben. Ook loop ik te stoeien met de buitenkant van de handvatten. Deze hebben een open eind met een losse plug voor in je stuur, maar daardoor missen de handvatten wat stevigheid aan de buitenzijde. Begrijp me goed, ik wil echt geen ODI lock-ons meer met aluminium klemring aan de buitenzijde, maar juist doordat ik zelf het stuur meestal zo ver mogelijk aan de buitenzijde vastpak, wil ik daar niet het gevoel hebben dat het handvat weer ‘naar binnen’ afloopt. Het GE1 handvat, waarvan de zijkant wél stevig én dicht is, vind ik persoonlijk wat dat betreft fijner.

ergonga1_04

Los van deze twee dingetjes merk ik wel goed dat de compound van deze handvatten heel prettig dempt. De structuur is echt spot-on: lekker fijnmazig, zonder harde of scherpe randjes (zodat je na een rit ineens een woord in je handpalm hebt staan). En hoewel ik de opstaande rand af en toe opmerk als ik met de kleine shifter wil schakelen, heb ik ook wel het gevoel dat het randje je toch enigszins richting geeft het stuur op de juiste plaats weer vast te pakken, nadat je die no-hander… uh, nadat je je bidon weer in de houder hebt gestopt.

De handvatten zijn, naast de twee afmetingen (Standard 32-30,5 mm en Slim 30-29 mm, gewicht respectievelijk 145 en 130 gram) verkrijgbaar in 2 kleuren: Frozen Black (soort doorzichtig grijs) en de geteste Frozen Orange, beide hebben een adviesverkoopprijs van €34,95. Uiteraard is er naast schoenen, handschoenen, een helm, niets zo persoonlijks als handvatten. Ergon noemt deze set downhill handvatten, maar mijn inziens doen ze de handvatten (en dus zichzelf) er mee te kort; de eigenschappen van de GD1 zijn ook te waarderen wanneer je niet zwaartekracht als voornaamste aandrijving hebt en veel door de lucht vliegt, op of achter je fiets…

Distributie in Nederland: www.kruitbosch.nl

Tekst & foto’s: Coen de Jongh

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments