Quarq ShockWiz vanaf nu verkrijgbaar

De ideale verings-afstelling voor iedereen?

Afgelopen zomer kwam het nieuws naar buiten dat een klein apparaatje, ontwikkeld door de Australiër Nigel Wade geadopteerd, werd door SRAM, nog voor het goed en wel de markt op kwam via een Kickstarter campagne…

SRAM bracht de ShockWiz onder bij hun ‘data and digital technology’-label Quarq, dat het product verder door heeft ontwikkeld. Nu meldt SRAM dat ‘ie vanaf vandaag verkrijgbaar is.

Shockwiz_01

Quarq ShockWiz

Vanaf nu is de naam dan ook officieel ‘Quarq ShockWiz’ en het heeft een verfijnder ontwerp dan de versie die Nigel Wade zelf presenteerde tijdens zijn Kickstarter campagne. De werking is hetzelfde gebleven. Je verbindt de ShockWiz met een korte slang permanent aan het ventiel van de luchtkamer van je voorvork of achterdemper. Druk bijvullen of aflaten doe je via het ventiel dat op de ShockWiz zit, net zoals je dat voorheen rechtstreeks op de vork of demper deed. Door deze verbinding staat het kleine kastje continue onder druk van de luchtkamer. Bij het in- en uitveren verandert de druk in het luchtkamer en de ShockWiz meet dit. Het meten van de snelheid van de drukverandering maakt nauwkeurige analyse mogelijk van niet alleen de juiste instelling van de luchtdruk, maar ook compressie en rebound demping.

Het apparaatje werkt op een CR2032 knoopcel die, naar SRAM’s zeggen, maanden mee moet gaan. Het geheel is uiteraard afgeschermd tegen water en vuil (IP67). Het systeem meet met 100 Hz (100 keer per seconde) terwijl je rijdt. De data wordt verwerkt en opgeslagen in de ShockWiz. Na je rit kun je via een Bluetooth koppeling met je smartphone de data uitlezen via een speciale app. Deze iPhone of Android compatible app laat je het gedrag van je veerelement zien en komt met suggesties voor fine-tuning, naar gelang je rijstijl en voorkeuren.

ShockWiz_app

Compatibiliteit

De ShockWiz wordt met een tie-wrap simpelweg gemonteerd aan de vorkkroon of demper. De meegeleverde slang is voorzien van een schrader-ventiel, waarmee elke luchtveer is te verbinden. Daardoor past de ShockWiz op nagenoeg elk merk en type vork of demper.

Shockwiz_02

Er zijn echter uitzonderingen. De tabel hier onder geeft een overzicht:

ShockWiz_Compatibility_Chart

Het slangetje staat continue onder druk en vergroot feitelijk de luchtkamer. Voor wie denkt dat dat een nadelig effect geeft, meldt SRAM zelf dat het hier slechts over een vergroting van slechts 0,5 ml gaat.

Heb je een RockShox RS-1 dan kun je een specifieke versie krijgen die rechtstreeks onder aan de vorkpoot op het ventiel geschroefd kan worden.

Voor wie?

“Leuk, nog meer data-aquisitie. Kan ik het ook uploaden naar mijn Strava-profiel?” Nee, en dat is ook niet het idee. Wat dan wel en voor wie het dan?

Eigenlijk is het een perfecte tool om elke biker meer te laten genieten van zijn dure fiets. Een groot gedeelte van de bikers is van het type ‘set and forget’. Ze stellen zelf eenmalig hun vork en demper in en ‘geloven het wel’. Of laten dit hun dealer doen onder het motto ‘zij zullen het wel weten…’. Het blijft voor velen een soort ‘black magic’. Soms werkt dat, maar eigenlijk is de redenatie wat krom. Je geeft veel geld uit aan een fiets met hoogstaande technologie, waarvan je niet eens weet of je die wel optimaal benut.

Dit apparaatje heeft het in zich om voor velen de drempel voor het goed instellen van vork en demper behoorlijk te verlagen. Met de ShockWiz en zijn app hoef je géén expert te zijn, om je systemen toch optimaal te leren benutten. Zeker wanneer je ook nog eens in veel verschillende terreinen rijdt.

Voor veringexperts geeft deze tool concrete data bij wat voorheen alleen op gevoel geregistreerd werd. Hoe gekalibreerd dat gevoel ook; cijfers zijn cijfers en de reproduceerbaarheid van je instellingen kan er veel nauwkeuriger door worden.

Prijzen

Dit alles komt echter wél met een flinke prijs die voor velen toch wel een drempel op zal werpen… De ShockWiz is verkrijgbaar vanaf €419,-. Standaard worden twee slangen van verschillende lengte meegeleverd. De Direct Mount versie voor je RS-1 kost €469. Een kit met een (extra) rubber beschermhoesjes en tie-wraps kost €40,-. Een kit met twee nieuwe slangen en tie-wraps kost je €55,-.

Dat zijn flinke prijzen en geeft te hopen. Na nog wat jaren door te ontwikkelen én volume toename op de markt, zou het toch wel mooi zijn als de prijzen dalen en applicaties als deze gemeengoed worden. Datzelfde effect zien we min of meer nu ook met vermogensmeters. Maar waar dat vooral gericht is op de prestatie gerichte bikers, heeft eigenlijk elke biker baat bij optimaal ingestelde vering…

Bron en meer informatie: www.quarq.com/category/shockwiz

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .