Specialized Retül bikefitting – Meten is weten?

De komende drie maanden ga ik rond raggen op een Specialized Epic. Om het maximale daaruit te kunnen halen, nodigde Specialized me uit voor een Retül bikefitting. Nu was mijn laatste bikefitting alweer een tijdje terug, dus… laat maar komen!

De Müve SL pasfiets: is dit een bruut ding, of wát?

De Body Geometry Fit meting ken je wellicht: het is een uitgebreide meting van je bewegingsapparaat plus een fietssessie om je goed op te fiets te zetten. Maar sinds Retül eigendom van Specialized is, biedt het merk ook de nóg uitgebreidere Retül bikefitting aan. Het grote verschil? Electronics, baby! Lees verder, en weet wat je kan verwachten als je voor het totale pakket gaat. Waarschuwing vooraf: Was de originele meting al uitgebreid, voor de Retül bikefitting raad ik je écht aan om brood mee te nemen… Dit is namelijk het recept:

  • Interview met je fitter
  • Match: welke fiets/zadel/schoenen passen bij jou?
  • Body Geometry lichaamsanalyse
  • Bikefit op Müve pasfiets of je eigen fiets

Interview met je fitter

Je fitter wil een hoop weten, voor er ook maar iets gemeten wordt. Daarom stelt hij je een hoop vragen Hoe wil je eigenlijk fietsen? Hoe vaak fiets je? Wat is je fietsgeschiedenis? En heb je bepaalde klachten of oude blessures?  Mijn advies: wees eerlijk, het gaat uiteindelijk om je eigen fietsplezier…

 

Retül bikefitting

Een béétje alsof je op de WC zit, ja…

Match: wat heb je nodig?

Match omvat een groot computerscherm en een aantal enkele simpele vragen en metingen die samen bepalen welke soort en maat fiets, zadel, schoenen je nodig hebt. De eerste verrassing komt al bij de meting van de binnenbeenlengte en het advies voor de zadelhoogte. 828 mm, zegt het display. Wat? Dat is bijna 20 mm lager dan mijn huidige zit! Daarover later meer…

De tweede verassing volgt bij het zadel. Ik ga zitten op een enorme touchpad. Die meet de afstand tussen de zitbotten en adviseert een zadelbreedte. 143 mm, flink breder dan mijn eigen Fi’zi:k’s. Peter Kraaijvanger, Specialized: “Het is onze ervaring dat alleen mensen die extreem diep zitten (en dus op de voorzijde van de zitbotten, niet op de punten) zulke smalle zadels gebruiken. Zó diep zit je niet, vandaar de 143.

De digitale voetmeting geeft géén verrassing: ik heb zeer smalle, holle voeten. Direct krijg ik een paar custom gemaakte steunzooltjes aangemeten. Die kosten 100 € per paar. Of ze een serieus alternatief zijn voor mijn nog duurdere orthopedische steunzolen, kan ik uiteraard niet direct beoordelen.

Body Geometry Fit lichaamsanalyse

Mocht hier je meetlinten verwachten, dan heb je het mis. Het gaat hier om hoeken, stabiliteit, flexibiliteit en symmetrie. Hoe ver draait je heup? Heb je beenlengteverschil? Hoe stabiel is je romp? Kun je één been, door je knie zakken? Enzovoorts. In een half uur leert de fitter hoe jouw bewegingsapparaat in elkaar zit, waar dat invloed kan hebben op je fietsplezier, en wat dat betekent voor de afstelling van fiets, en schoenen. Het is het moeilijkste gedeelte van de meting en vraagt kennis en ervaring. Niet iederéén mag hem uitvoeren.

 

Nee, dit is geen wichelroede die vocht in mijn knie ontdekt. Het is een hoekmeter om de maximale flexie van mijn heupgewricht te meten.

De lichaamsanalyse gaf me een bevestiging van wat ik wist van mijn bewegingsapparaat. Flexibel genoeg, sterk genoeg. Maar niet overal even stabiel en een beetje raar. Geen schokkende zaken dus. Of toch: een klein beenlengteverschil dat verwisselt als ik van liggend naar zittend ga! Wees gerust: je fitter zal je niet “kraken” als hij zoiets tegenkomt. Wel zal hij je misschien aanraden om eens een specialist te raadplegen: er kan ergens iets vastzitten. Het feit dat mogelijke probleemgebieden worden gespot en waar mogelijk opgevangen, kan een goede invloed hebben op het fietsplezier op de langere termijn.

Mag ik dan nu eíndelijk op die pasfiets?

…vraag ik me ondertussen al even af. De Müve staat immers al anderhalf uur naar me te lonken. Maar nee, eerst moet ik nog bedraad worden. Want: Body Geometry Fit beoordeelt je fietsbeweging alleen op het oog. Retül voegt daar iets aan toe dat je kent uit de filmindustrie: motion capture. Gelukkig volstaat hier een klein harnasje, en hoef ik dus geen blauw schaatspak aan… Maar nóg zijn we er niet: Peter stelt de pasfiets af op een Specialized Epic XL met en de geadviseerde zadelhoogte. Pas dan mag ik plaatsnemen.

 
Retül bikefitting

8 meetpunten in één draadharnas. De zender naar het basisstation zit in mijn shirt.

Het systeem vertaalt de informatie van mijn fietsbeweging naar een 3D weergave en vergelijkt dit met “comfortgebieden” die volgden uit de lichaamsanalyse. “enkelstrekking maximaal”, bijvoorbeeld. Zit die waarde binnen die zone, dan toont de computer daar een groen getal. Zo niet: geel. En nu zou het voor de geloofwaardigheid van dat systeem leuk zijn als een gevoelde verbetering ook overéénkomt met de analyse van het systeem. Gelukkig bevestigt Peter regelmatig mijn gevoel als hij naar het scherm wijst. Het is daarom belangrijk om tijdens het meten te blijven communiceren over wat je voelt. “Nee, zadel 2 mm naar voren voelt tóch beter.” Meten blijft mensenwerk…

 
Retül bikefitting

Ik kan direct meekijken

Hét voordeel van de Müve pasfiets is dat die tijdens het fietsen versteld kan worden. Je hoeft dus niet af te stappen of te stoppen met trappen. Nu ben ik niet superkritisch in mijn fietsafstelling, maar ik stond verbaasd hoe klein de verschillen zijn die ik ik kon voelen, en hoeveel verschil dat kan maken. Dát is voor mij de meest bijzondere ervaring van de hele sessie, en de grootste plus van op die pasfiets: Omdat je doorfietst tijdens het verstellen, kun je je ongestoord concentreren op de verandering en wat dat met je doet. Heel tof.

 
Retül bikefitting

Verstelbaar tijdens het fietsen. Top

Na de meting scant Peter de afstelling van de Müve en ontvang ik een uitgebreid digitaal meetrapport waarin alle belangrijke maten met X-Y maten ten opzichte van het bracket staan. Peter zal hiermee “mijn” Epic afstellen.

Müve… of jouw mountainbike?

De Epic was nog niet binnen, dus maten we op de Müve. Niet elke dealer heeft die, maar je kunt ook gewoon meten op je eigen fiets. Het nadeel is dan dat het meer tijd kost en gevoelsmatig wat lastiger is: Tussen elke verandering zit dan immers een “afstap- en verstelmomentje”. Het voordeel is dat je na de meting direct met je afgestelde fiets naar buiten rolt en je zelf niet moeilijk hoeft te meten om je fiets af te stellen.

Hierbij één opmerking: de pasfiets houdt géén rekening met sag, ontdekte ik. Bij de Epic, die als ik er opstap voor en achter ongeveer even ver inzakt, is dat irrelevant. Maar een hardtail zakt alleen aan de vóórkant in, waardoor de hele fiets ongeveer een graad voorover kantelt. dat lijkt weinig, maar… ten opzichte van je bracket komt je zadel dan verder naar voren, en je stuur zit ineens circa 10 mm verder weg en 8 mm lager dan verwacht! Daar is het dus zéker relevant. Misschien een reden om een fitting voor je hardtail op je fiets te doen in plaats van op de Müve.

 
Retül bikefitting

De meeste metingen gaan draadloos en digitaal. Zo ook de voetmeting.

Wat heeft deze Retül bikefitting me allemaal gebracht?

  • Een bevestiging van wat ik al wist van mijn bewegingsapparaat. En een leuke ervaring: vooral het concentreren op en voelen van kleine verschillen was interessant!
  • Iets met zadelstand?! Uiteindelijk voelt een zadelhoogte van 840 mm het best aan, en laat Peter me een hoop groene cijfertjes zien. 840 is nog steeds een stuk lager dan ik verwacht had, maar wel serieus hoger dan de eerste meting aangaf. Ik vraag me dan ook af waar dát getal vandaan kwam. Ik ben in de loop van de jaren al wel lager gaan zitten, na herhaaldelijk advies van mijn fietsmaten. Vroeger reed ik erg met gestrekte enkels, dat doe ik nu een stuk minder. De zadelhoogtes op mijn fietsen variëren nogal (losgezien van de invloed van de verschillende cranklengtes en pedaalsystemen in mijn stal) maar zijn allemaal meer dan de 840 mm die de Retül bikefitting voorstelt. Daarbij moet ik wel opmerken dat het brede platte zadel me ook nog iets hoger zet dan een smaller, ronder zadel. Ik ga wel al mijn fietsen langs de lat leggen, en waarschijnlijk wat meer in lijn brengen met de meting. Hetzelfde ga ik doen met de horizontale positie van het zadel.
  • Een bruikbaar meetrapport. De lichaamsanalyse staat goed beschreven. De X-Y maten in het meetrapport zijn fiets-onafhankelijk gemeten en geven daarom perfect aan waar de verschillende contactpunten zich bevinden in de ruimte.

Een echt antwoord op de vraag: “is dit nu je perfecte houding?” moet ik je echter nog even schuldig blijven: Op het moment van schrijven heb ik twee korte ritten gemaakt op de testfiets. Ik had mijn voorkeuren ingesteld op “XC: gestrekt en diep”. Dat is het zeker geworden, als voelt het op de trail, waar je veel op de fiets beweegt, al wat minder ver en diep aan dan op de statische pasfiets. Het zou kunnen dat ik mijn uiteindelijke zit op de Epic nog iets korter maak dan dat hij nu is, maar dat gaan we zien.

 
Retül bikefitting

“Ontspant u maar even…”

Wat is de meerwaarde van de Retül bike fitting?

Als je een fiets koopt bij een fatsoenlijke winkel, dan mag je er óók zonder dure meting vanuit gaan dat ze je op het oog netjes op de fiets zetten. En bij aflevering ook zonder extra kosten een andere stuurpenlengte monteren. De meerwaarde van de Retül bikefitting – toch een fikse uitgave – zit hem daarom volgens mij in andere zaken: Kennis van je eigen lichaam. Het voorkomen van mogelijke problemen op de lange termijn. Een meer nauwkeurige meting en afstelling. En een goede rapportage, geschikt voor hergebruik. Ook al is het lastig om die meetwaardes (helemaal thuis met gebrekkige middelen) precies te reproduceren op een andere fiets. Die stap zie ik in de toekomst echter ook nog wel vereenvoudigd worden met laser guiding systemen. Of hologrammen natuurlijk…

Prijzen en beschikbaarheid Retül bikefitting

Match meting: gratis
Body Geometry Fit: € 150
Full Retull fit: € 200

De meeste Specialized dealers in Nederland en Vlaanderen bieden de Body Geometry fit en zitbotmeting aan. 25 doen de Retül bikefitting, 16 daarvan hebben ook de Müve testfiets.

Meer informatie: Body Geometry

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Joris van Ophuizen

Geplaatst in Specials en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments