Trek in gravel? Trek introduceert de Checkpoint

Want de Domane Gravel was niet gravel genoeg…

Gravel is hot. We concludeerden al eerder dat ook in Nederland dit nieuwe genre in de interesse wekt bij menig fietser. Hoe dat komt? Pure commercie en hyping door bedrijven en media? Uiteraard is dat er een onderdeel van en ook wij doen daar aan mee, simpelweg omdat het leuk is. Dat gravel-gebeuren, bedoel ik dan hé…

Je weet dat het hype-stadium voorbij is en een trend wordt, wanneer het de niche-bedrijven ontstijgt en door de grote merken opgepakt wordt. Zo ook door Trek. Zij brachten aanvankelijk de Domane Gravel Disc uit. Simpelweg een carbon en aluminium Domane waar ze dikkere banden op monteerden. Maar een toerracefiets met 35 mm banden maakt nog geen echte gravelbike volgens velen… en blijkbaar denkt Trek daar nu zelf ook zo over: ziehier de Checkpoint.

Checkpoint SL 6

Checkpoint

Een gravelbike moet dus meer zijn dan een racefiets-met-dikke-banden of cyclocrosser-met-een-iets-relaxtere-geometrie, en veel merken nemen bewust de moeite een andere fiets te creëren. Het inzetgebied wordt er nóg breder van. De verschillen zitten hem in details, die opgeteld toch zorgen voor een compleet andere fiets.

Dat geldt ook voor Trek’s nieuwe Checkpoint. Je kan het zien als de Boone cyclocrosser, maar dan met ruimte voor nóg bredere banden, een iets hogere gepositioneerd stuur en een lagere trapas voor meer stabiliteit. De Checkpoint is daarnaast voorzien van allerlei montagenokken voor tassen en dragers zodat je je gravelrit een fietsavontuur van meerdere dagen kan worden. Dat mag overigens ook gewoon op het asfalt – uiteraard… Er is in/op de frames ruimte voor 3 bidons bij de kleinere frames en zelfs 4 bij de grotere frames. Spatborden kunnen er ook nog op.

Trek zet na hun eerste Domane-poging enthousiaster in en lanceert niet minder dan 10 modellen; 6 ALR modellen met een aluminium frame en 4 SL versies in carbon. Beide frames zijn ook los te koop. De carbon frames hebben de Isospeed constructie; een zitbuis die geïsoleerd is van de bovenbuis en zodoende méér comfort geeft.

Alle Checkpoint’s rollen op 35 mm brede Schwable G-One’s. Er is echter ruimte voor 45 mm brede banden. Het persbericht meldt overigens ook dat er 27,5” wielen in kunnen om met nog meer bandvolume op pad te kunnen. Opvallend is de keuze voor de Stranglehold dropouts, die we kennen van de eerder geteste Stache. Je kunt daarmee de wielbasis aanpassen of zelfs kiezen om de fiets als singlespeed in te zetten.

Legio bevestigingspunten, verstelbare dropouts, ruimte voor 3 tot 4 bidons, kabels binnendoor, Isospeed decoupler zitbuis (SL modellen) en 12 mm steekassen voor- en achteraan. En alles mooi geïntegreerd

Uitvoeringen

Het carbon SL frame weegt 1.240 gram (framemaat 56 cm) en de bijbehorende carbon vork 470 gram. De aluminium ALR heeft een gewicht van 1.570 gram (framemaat 56 cm) en de carbon vork weegt 600 gram. Van de ALR 4, ALR 5 en de SL 5 zijn er ook damesspecifieke WSD uitvoeringen.

  • Checkpoint ALR 4 – Kleuren: Matte Trek Black / Roarange / Royal (WSD) – €1.599
  • Checkpoint ALR 5 – Kleuren: Solid Charcoal / Volt Green / British Racing Green (WSD) – € 1.999
  • Checkpoint SL 5 – Kleuren: Gravel / Cobra Blood / Era White (WSD) – €2.999
  • Checkpoint SL 6 – Kleuren: Matte Trek Black – €3.799

Checkpoint ALR 5

Checkpoint SL5 WSD

De losse ALR en SL framesets kosten $599,99 respectievelijk $1.999,99. Euro-prijzen zijn niet medegedeeld, maar gezien de vrijwel rechtstreekse ‘vertaling’ van de Dollar naar Euro prijzen bij de volledige fietsen, is onze inschatting dat je dat ook kunt toepassen op de losse framesets. Alle fietsen zijn overigens per direct leverbaar!

Bron: www.trekbikes.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .