Trek introduceert Procaliber hardtail in aluminium voor 2024…

… en versimpelt het crosscountry-programma

Net voor de zomer gaf Trek z’n Marlin instap-crosscountryhardtail een update. Daarboven staat de X-Caliber in het programma. Of liever, stond. Want Trek vervangt de X-Caliber nu met een nieuwe aluminium model met een bekende naam: Procaliber. De nieuwe aluminium Procaliber heeft géén IsoSpeed, maar is desondanks in sommige opzichten moderner dan z’n carbon broer.
Trek 2024 Procaliber 8 aluminium

De Procaliber is – of beter – was Treks high-end carbon crosscountry hardtail. Want voor het modeljaar 2024 komt Trek met een aluminium Procaliber. Met de introductie van deze nieuwe hardtail versimpelt Trek, naar eigen zeggen, z’n crosscountryhardtailprogramma. Dat programma omvat de Marlin-instappers en daarnaast de Roscoe trail-hardtail. De X-Caliber vulde het gat op tot de Procaliber in carbon met z’n befaamde IsoSpeed-constructie, waarbij de zitbuis bovenmiddel kan flexen door een draaipunt bovenaan bij de zitbuis. Het X-Caliber-model is komen te vervallen en wordt opgevolgd door een Procaliber in aluminium. Netto blijft het aantal modellen dus gelijk, maar de naamgeving is wat meer eenduidig geworden.

Procaliber aluminium: moderne hardtail

Trek zet de aluminium Procaliber scherp geprijsd neer in twee smaken voor 1.299 euro en 1.499. En dat doen ze zonder aan de laatste trends op het gebied van geometrie voorbij te lopen. Sterker, Trek geeft de aluminium Procaliber zelfs een progressievere geometrie mee dan z’n duurdere carbon pendant.

Zo vind je op beide uitvoeringen van de aluminium Procaliber een voorvork met 120 millimeter veerweg. Zoals vaker gezegd; 120 millimeter lijkt stilaan de nieuwe crosscountry-standaard te worden. Die voorvork staat onder een hoek van 67 graden. Dat is maar liefst 2,5 graad vlakker dan in de uitgaande X-Caliber. Maar de balhoofdbuishoek is tevens 1,3 graden vlakker dan die van de Procaliber in carbon. Trek combineert dit bovendien met een genereuze framelengte. De reach is bij een medium-frame 10 millimeter langer dan bij de Procaliber in carbon. Wat in combinatie met de korte stuurpen méér controle geeft in afdalingen en op snelheid. Met 74,3 graden staat de zitbuis ook ruim 1,3 graden meer rechtop dan bij zowel de uitgaande X-Caliber als de huidige carbon Procaliber.

Anno 2024 inmiddels de nieuwe standaard: óók de nieuwe aluminium Procaliber wordt door Trek voorzien van een voorvork met 120 millimeter veerweg.

Trek Procaliber aluminium 2024 geometrie

Framedetails

De nieuwe Procaliber aluminium rolt in alle framematen op 29 inch wielen, waarbij 2.4 inch brede banden standaard zijn. Kabels lopen bij het nieuwe aluminium frame binnendoor, maar gaan op de ‘ouderwetse’ manier via de zijkant van het frame naar binnen. Prima zet, wat ons betreft. Om rammelen van de kabels tegen te gaan lopen worden ze in het frame door schuimrubber buisjes gevoerd.

Verder heeft de 2024 aluminium Procaliber een tapse balhoofdbuis, iets dat zowel de Marlin als de uitgefaseerde X-Caliber nog niet hadden. En ten opzichte van de carbon Procaliber is dit nieuwe aluminium frame dankzij de UDH-dropout wél compatibel met Sram Transmission. Om de aluminium Procaliber zo veelzijdig mogelijk te maken zijn er montagepunten voor een drager aangebracht.

Hoewel Trek de Procaliber afmonteert met Shimano derailleurs, is de dropout er één volgens het UDH-principe en daarmee kun je de 2024 Procaliber dus ook upgraden met Sram Transmission.

Kabels lopen intern door het frame en worden aan de zijkant naar binnengevoerd. Intern zijn ze rammelvrij dankzij schuimrubber voeringen.

Aan de binnenzijde van de staande achtervork zijn subtiel nog twee montagepunten aangebracht voor het monteren van een drager.

Op de dropouts vind je montagepunten voor een drager. En ook een standaard is te monteren op de Procaliber.

De onderbuis is voorzien van een antisteenslag strip en de achtervork is ook goed ingepakt met rubber om beschadigingen door de ketting te voorkomen.

Procaliber aluminium 2024: twee modellen

Voor modeljaar 2024 heeft Trek twee versies van de Procaliber met een aluminium frame in het programma. Dat klinkt als niet veel en in feite is dat ook zo. Maar met de Procaliber 6 van 1.299 euro en Procaliber 8 van 1.499 euro vult Trek precies het gat op tussen de Marlin en Procaliber in carbon.

Bij de Procaliber 6 heb je een mix van Shimano’s Deore shifter, Deore XT-achterderailleur en MT512-serie cranks. De remmen zijn Shimano’s MT200 schijfremmen. Vooraan heb je een RockShox Judy Silver voorvork met SoloAir luchtveer.

Naast de rode versie is de Procaliber 6 er ook in het zwart.

De Procaliber 8 heeft óók een Shimano Deore XT-achterderailleur, maar dan in combinatie met een Shimano SLX shifter en een E*Thirteen crankset met een stalen kettingblad. De Procaliber 8 heeft verder een RockShox Recon Gold RL voorvork met DebonAir luchtveer en een Motion Control-demper.

Mocht het groene je te opzichtig zijn, dan is de Procaliber 8 er ook in grijs-wit.

Bron en meer info: trekbikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments