Rijk van Nijmegen op de schop! Routes 2.0 weer dichterbij

Langer en spannender….. Check!

De routes van Nijmegen gaan op de schop. In augustus afgelopen jaar kondigden we de Versie 2.0 van de routes al aan. Inmiddels zijn we een half jaar verder, zijn de plannen een stuk concreter en is het dus tijd voor een update.

Eén van de initiatiefnemers is Alex Peters, voorzitter van MTB club Licht Verzet en voor deze gelegenheid spreekbuis van de 8 man tellende beheersstichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen. Hij stuurde ons een mooi nieuwsartikel uit de Gelderlander over de plannen met als kop: ‘MTB-routes langer spannender’. Voldoende aanleiding om daar eens verder in te duiken.

Archiefbeeld: Tijdens de Hel van Groesbeek worden veel van de voor dit gebied zo kenmerkende brede paden opgezocht, maar weten ze ook technisch meer uitdagende paden te vinden, die buiten de bestaande routes liggen. Dat het gebied dus potentie heeft, is duidelijk.

Langer en spannender – Wat betekent dat nou concreet?

De huidige plannen gaan over een netwerk van vijf á zes lussen van zo’n 80 tot 90 kilometer. Dit is in ieder geval langer dan de huidige 42 kilometer. – Check!

Wat spannender in de praktijk gaat betekenen is misschien wel dé hamvraag. Spannender dan de huidige routes in Het Rijk is niet echt een uitdaging; die zijn met het tracé over bestaande en vooral brede paden nogal van de oude school. Op verschillende plekken klinkt dan wel de roep om juist minder flow-trails en meer technische secties met bijvoorbeeld north shores, drops en rock gardens, maar spannender dan huidige hoogste standaard in Nederland is wél even iets anders. Er wordt bij de natuurbeheerders namelijk gewerkt aan richtlijnen die het gebruik van dergelijke ‘kunstmatige objecten’ juist sterk aan banden legt. Dit in verband met aansprakelijkheden, zoals routebouwer Patrick Jansen ons eerder al wist uit te leggen. Een lastig thema, dat ongetwijfeld een deel van de discussies rond (nieuwe) routes zal blijven beïnvloeden. Blijft er dan nog genoeg over voor een spannende route? Het huidige plan bevat in elk geval een extra lijn mét jumps op de Zandberg bij Mook; dat is een begin. – Check!

De huidige route bestaat uit twee lussen de samen 42 km lang zijn en vooral over brede paden gaan. De huidige plannen gaan over een netwerk van vijf á zes lussen van zo’n 80 tot 90 km. – Bron kaart: mtbroutes.nl

Als onderdeel van de routeontwikkeling was er op dinsdag 6 maart nog een informatie-avond. Naast mountainbikers waren hier ook – zij het mondjesmaat – andere gebruikers van het gebied aanwezig zoals ruiters en wandelaars. Juist omdat de routes zijn bedoeld om gebruikers van elkaar te scheiden en iedereen op haar manier te laten genieten van het gebied is het mooi dat ook die gebruikersgroep actief wordt opgezocht en is bereikt.

Wensen: géén vignet, méér vrijwilligers

En de routes zelf dan? De exacte loop zijn op de informatie-avond niet bekend gemaakt, maar worden wel steeds concreter. De samenwerking met de twee provincies, gemeenten en landeigenaren (Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en gemeentes Heumen en Nijmegen) verloopt daarbij erg goed volgens Alex Peters. Ook wordt de zorgvuldige aanpak erg gewaardeerd door natuurgroepen.

De financiering voor de bouw is geregeld. Daarvoor is een bedrag van €120.000 toegekend aan subsidies van provincies en gemeenten. Maar met alleen de bouw ben je er niet. Voor het onderhoud hebben ze een financieringsplan zonder een vignet. Daar moeten dan ook de terreineigenaren in mee willen. Het zou fantastisch zijn als dat lukt.

Wat er hoe dan ook nog nodig is, zijn vrijwilligers. Initiatieven als deze vallen of staan bij de daadkracht van vrijwilligers. Mocht je als vrijwilliger aan de slag willen, heb dan nog even geduld. Het plan is om aan het eind van de komende zomervakantie de eerste schop in de grond te zetten. Rond die tijd zal er een specifieke Facebookpagina worden geopend waar vrijwilligers zich kunnen melden. Zodra deze live is, berichten we daarover.

Posted in Nieuws, Spots and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , .