Canyon Inflite cyclocross programma uitgebreid

Tweede carbon-optie en een aluminium versie

Toen vorig jaar zomer al geruchten gingen dat Mathieu van der Poel op Canyon zou gaan rijden, moest er natuurlijk een passende crosser komen in hun programma. De carbon Inflite CF SLX werd dan ook nét voor het nieuwe crossseizoen voorgesteld en bleef niet onopgemerkt. Blijkbaar slaat het – ietwat normbrekende – ontwerp aan, want nu breidt Canyon het cross-aanbod uit.

Zo is er nu een scherper geprijsde carbon optie: de Inflite CF SL. Iets goedkoper, maar ook iets zwaarder, al is 1050 gram voor een frame in maat M nog steeds erg licht. Het is ook slechts 110 gram meer dan het topmodel, de Inflite CF SLX.

Het lichte CF SLX frame zien we enkel terug bij het topmodel, de CF SLX 9.0 Race. Daar onder komen vier Inflite CF SL modellen met prijzen vanaf €1.999 oplopend tot €3.599. Het CF SL frame is als frameset inclusief voorvork, zadelpen, stuur en stuurpen los verkrijgbaar voor €1.599

De carbon CF SL en SLX zijn identiek, op de lay-up van het carbon na. De SLX weegt slechts 940 gram. De SL doet 1050 gram op de weegschaal…

Naast de nieuwe carbon-optie kun je ook kiezen voor een aluminium versie. Die is er als complete fiets voor €1.399 in twee kleurstellingen en is daarmee de instapper van de hele range crossers.

Het frame van de AL SLX volgt de lijnen van de carbon broers.

Qua frameontwerp verandert er niets. Zo is de vorm rond de zitbuis nog altijd prominent in beeld, maar belangrijker nog; geeft het dus een beter draagcomfort bij het lopen én is de zadelpen langer wat méér flex geeft, voor iets meer comfort. Handig? Dat is persoonlijk. Maar als crossen comfortabel is, doe je het verkeerd…

Ze hebben er over nagedacht: de bovenbuis loopt horizontaal en zit daarmee gemiddeld iets hoger dan bij dezelfde framehoogte van de concurrenten, waardoor extra ruimte ontstaat. De extra knik zou zelfs beter ‘aanliggen’ bij het schouderen dan de traditionele overgang tussen bovenbuis en zitbuis… Of je die denkwijze als een verbetering ervaart, is persoonlijke voorkeur. Onze indruk: leuk bedacht, maar afgaande op de plaatjes kan het ook juist onprettig zijn.

Geen dwarsbrug, wel een dunne staande vork: minder plekken waar modder kan ophopen. De zadelpen wordt vastgezet met een klemming die bereikbaar is via het zwarte afdekkapje. Door deze vrij laag te plaatsen, claimt Canyon nog méér flex in de zadelpen te creëren.

Alle versies zijn disc-only en maken ze daarnaast gebruik van 12 mm steekassen voor- en achteraan. Er zijn modellen mét en zonder voorderailleur. Alle Inflite modellen zijn UCI-goedgekeurd en komen dus met de maximale bandbreedte van 33 mm. Er is ruimte voor meer: 40 mm zou – afhankelijk van merk en type band – zelfs passen.

Ook de aluminium optie neemt deze details van de carbon versies over en datzelfde geldt voor de geometrie. Canyon heeft een groot aantal framematen, waarbij opvallend genoeg framematen 3XS en 2XS 650B wielen hebben. Vanaf framemaat XS is de wielmaat de meer reguliere 700C.

Alle modellen zijn nu beschikbaar op: www.canyon.com/road/inflite

Posted in Cyclocross, Nieuws and tagged , , , , , , , .