EuroBike 2011 – Demodag

In 2007 werd, voorafgaande aan de eigenlijke beurs, de eerste Demodag georganiseerd. Die viel letterlijk in het water; dat jaar was er weinig zon te vinden in de regio. Ook dit jaar bleek echter eens te meer dat het concept door de internationale vakhandel en pers groots omarmt wordt. Zeker wanneer het wederom zulk perfect weer is als de drie eerdere edities! Net als de voorgaande keren, waren de toch niet gering vertegenwoordigde testfietsen snel bij de stands weg en op de uitgezette routes rond het plaatsje Ratzenried te vinden. Juist ook bij de grotere merken vind je veel testfietsen, maar minstens zoveel mensen, die met elkaar dan toch voor schaarste zorgen. Heb je iets specifieks op je wensenlijstje staan zul je engelengeduld mee moeten brengen. Wij konden gelukkig toch veel van ons lijstje afvinken.

De laatste jaren is er een sterke toename van e-bikes. Deze zijn de conceptfase voorbij en er stonden dan ook diverse volwassen geworden fietsen op de Demodag. Je kunt je alleen afvragen of het wel zo slim is om die elektrische brommers (…) ook los te laten op een mountainbike parcours… Door de schaarste aan ‘echte’ mountainbikes leek menig journalist daar toch net wat gemakkelijker over te denken… Over het nut van dragen van helmen leek een enkeling eveneens makkelijk te denken. Goed, de ambulance broeders hoefden ook dit jaar niet slechts als toeschouwers op te draven…

Déjà vu
Elk jaar is de Demodag al een voorproefje van wat we op de beurs zelf kunnen verwachten. Voorafgaande aan de beurs geven diverse bedrijven middels persberichten al de nodige hints of zelfs volledige informatie uit over de nieuwtjes en dus kun je al enigszins inschatten wat het nieuws zal zijn. Daardoor wordt nog een hele speurtocht om ‘echt’ nieuws te vinden. Eigenlijk is de trend van de laatste jaren dat er weinig echt groot nieuws is. Dat was in 2009 al onze conclusie en in 2010 kwamen we met eenzelfde eindoordeel terug. Dit jaar lijkt een déjà vu van dat déjà vu te worden. Waar is het nieuws?!

Het mag geen ‘nieuws’ meer heten dat de Europese markt het 29er concept ‘eindelijk’ ziet zitten. Grote wielen zijn voor velen niet langer een ‘geloofsovertuiging’, maar een concept dat een duidelijke positie in heeft genomen in de mountainbike scene. Vorig jaar presenteerden veel Europese merken reeds een 29er, opgetrokken uit aluminium en gericht op het entry- en mid-level segment. De logische volgende stap zouden high-end carbon frames zijn. En ja, die waren er dan ook vandaag in veelvoud te vinden! Echter niet alleen hardtails. De grotere wielmaat wordt nu ook ontdekt door zij die wat meer dan enkel cross country willen. Diverse merken springen op deze ontwikkeling en komen uit met fully frames met 80 tot grofweg 120 millimeter veerweg, vaak opgetrokken uit carbonvezels.


29er fullies voor het oprapen…

Maar deze trend – lichtgewicht carbon fullies – zien we ook terug in combinatie met de ‘oude standaard’ 26″ wielen. De grotere jongens op de markt lijken op beide paarden te wedden en komen met zowel 26″ als 29″ varianten op de markt van hun lichtgewicht carbon fullies. Typisch zijn de 26″ varianten dan voorzien van meer veerweg dan de 29″ afgeleide. Scott heeft in deze gedachten de Spark opnieuw ontworpen en geeft de 26″ versie 120 millimeter veerweg mee, terwijl de 29″ variant 100 millimeter ter beschikking heeft.


Scott Spark RC, met 26″ wielen…


Niner Jet 9 RDO, aan de rijeigenschappen waren we snel gewend, de looks echter…?


Rocky zet ook vol in op 29ers. De nieuwste 29″ Element MSL is nu nog voorzien van een aluminium frame langs de lijnen van zijn carbon 26″ MSL en RSL broers. Volgend jaar een 29″ Element met carbon frame?


Kalle Nicolai doet het op zijn manier: een CNC-machine en een flinke lastoorts, dat zijn zijn basiselementen.


Een maand geleden hadden we de wereldprimeur, nu konden we hem voor het eerst proberen. Racey? Jazeker!

En 650b dan? We hebben ons best gedaan, maar we hebben geen enkele 650b fiets op de Demodag teruggevonden. De Europese markt mag dan nu wel de 29er eindelijk omarmd hebben, het blijft toch nog altijd een conservatieve markt….

Nieuwe balhoofdstandaard
Als er dan al wat nieuws te vinden is, vinden we dat de laatste jaren vooral terug op het gebied van de standaarden. Was het Giant die drie jaar geleden de grote drijfveer achter het ‘tapered headtube’ concept was met een 1.5 – 1 1/8″ stuurbuis en dit ‘Overdrive’ noemde, is het diezelfde firma die voor 2012 nogmaals de stuurbuis en balhoofdlager afmetingen herdefinieert in de vorm van een nieuwe open standaard die ze zelf Overdrive 2 noemen. Deze open standaard is ontwikkeld in samenwerking met Fox Racing Shox, Marzocchi en RockShox. Overdrive 2 is eigenlijk wat de naam zelf al zegt: een overdrijving (…) van de eerste variant. In plaats van een 1.5″ vorkbuis die taps toeloopt naar 1 1/8″ gaat men nu van 1.5″ onderaan naar 1 1/4″ (1.25″) bovenaan. Het resultaat? 30% meer stijfheid… Want volgens de productmanager van Giant was stijf nog niet stijf genoeg…

Conclusies na deze Demodag?
De 26″ fiets is zeker niet verleden tijd. Met de high-end lichtgewicht 26″ fietsen met iets meer veerweg en de verwante 29ers met iets minder veerweg wordt de term ‘cross country’ meer opgerekt naar ‘ XC+’ wat volgens de marketeers het grootste afzetgebied in de komende jaren zal worden. E-bikes met hoge snelheden maken mountainbike paden onveilig en ineens geschikt voor ongetrainden en tot slot lijkt het standaard dat er elk jaar een nieuwe standaard komt…?

Zal er na deze Demodag nog meer nieuws te zien zijn op de beurs? Morgen meer!

Acros A-GE hydraulische derailleurs en schakelaars. De concept-fase van 5-Rot overgenomen en productierijp gemaakt!


Fox werkt graag samen met grote fietsfabrikanten. Samen met Trek hebben ze de DRCV technologie op de markt gezet. Samen met Specialized komt men nu ook ‘auto sag’. Demper oppompen volgens de instructies, lucht aflaten via een tweede ventiel… et voila!


Bij Scott doen ze het zo ook op ‘hun’ manier. TwinLoc bedient de achterdemper en voorvork, waarbij zowel de DT-Scott demper als de RockShox vork middels de TwinLoc simultaan in 3 rijstanden geschakeld kan worden.


Vlascarbon. Ow?

Al onze reportages over de EuroBike 2011 zijn ook via de menubalk boven aan op de pagina te vinden onder ‘artikelen > EuroBike 2011’

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Pieter d’Haens
Video’s: Dennis Jöris

Posted in EuroBike 2011, Specials.
  • Video’s van de Demodag worden a.s.a.p. nog aan de post toegevoegd….

  • Benieuwd naar de video’s en eerste indrukken!

    De RDO moet je al toevallig van houden, maar dat hebben ze nog een stukje lastiger gemaakt door die drukke wielen en een idiote zadelstand. Hier had iemand 1 of 2 maatjes groter moeten pakken…

    Is dat ook een demodag symptoom? Goede maat fiets niet beschikbaar, dan maar de verkeerde maat?

    Geen 650b demo = conservatief? Wie zegt dan dat wél 650b vooruitstrevend is? 😉

  • Eric

    Lelijke rommel allemaal, zeg ik. Er is maar één 29er om te hebben:

    http://www.ibiscycles.com/bikes/ripley_29er/

  • Autosag… Bleh.

    Tis lelijker, complexer en een onnodige functionaliteit die je niet nodig hebt. Gaat het ook ten koste van de normale instelbaarheid? Dan moet je ineens voor een straffere setup een rugtas met bakstenen opdoen, of, moeilijker, niet met je volle gewicht op de fiets gaan zitten voor een softere setup.

  • @Eric, waar is de DW-link bij de Ibis?!? Zit ie ergens achter verborgen? Lijkt wel een single pivot ontwerp zo. Wel mooi dat ze een achterbrug-demper verbinding gemaakt lijken te hebben die dwarskrachten op de demper voorkomt.

    @Mateis, autosag is mooi man. Zo kunnen de mensen die geen enkele sjoege hebben van vering instelling ook ‘Fahrgenuss’ beleven ;-).

  • Mooi stukje Jeroen!
    En Ibis wat doe je nou… Zit je 2 jaar te wachte op een 29-er Mojo met 140mm komen ze met een of andere mislukte nep-scott-spark-looking xc gebakje met 120mm veerweg! das 20-30mm te weinig!! Hopen ook dattie er met lak beter uit ziet… 😉

  • Johan johan johan wat doe je nu… Waarom er in hun 29-er geen vlas zit is toch simpel! Er helemaal geen vlas in de lijst van de afhaalchinees!
    Gelukkig heeft hij meer verstand van pedaalstoempen dan van mountainbikes!

  • De eurobike beknopt in deze reclame folder:
    http://ifeed.bike-magazin.de/epaper/Eurobike-Special/#/42

  • Overdrive 2 = STOM. Eikels…

    120x29xIbis= jummy 🙂

  • Nieuwe rocky..Mooi!
    Heb je er ook op gereden Jeroen?

    • Ik heb een paar rondjes gereden op de rocky (zie filmpje). Ik heb toch wel erg lang getwijfeld voordat ik hem terug gaf, ik had hem liever gehouden. Maar ja, mijn paspoort wou ik eigenlijk ook wel terug. Bij verre de fijnste 29er die ik gereden heb. Dat gaat weer geld kosten dus…..

      • Zo te zien is het de “950” uitvoering waarop je gereden hebt?
        Wat geven ze aan op eurobike als verkoop prijs?

        Aangezien de meeste carbon fully’s flink aan de prijs zijn gaat mijn aandacht met name uit naar deze bike.

        • Element 950 -> 2999 euro voor de normale, maar je kunt schijnbaar ook een variant met Next cranks bestellen, die kost dan 3479,- De Element 970 kost 3799,-

  • THX!
    Kan vast gaan sparen.