EuroBike 2022 | Beurs roundup

Terwijl de EuroBike 2022-beurs nog in volle gang doordraaft tijdens de twee publieksdagen in het weekend, zijn wij inmiddels al weer thuis. De voeten komen bij van de wandeldriedaagse die deze editie voor ons beslist was en na onze eerste fotoreportage scrollen we de geheugenkaartjes van onze camera’s nog eens door in deze beurs-roundup.

De Duitse startup One-K Wheels toonde ons hun composiet spaken. Hoewel er 24 spaaknippels per wiel te zien zijn, zijn er in feite maar 4 spaken. One-K heeft een productieproces ontwikkeld waarbij ze composiet vezels eindloos in een ster-patroon maken.

Doordat de ster eindloos is en dus van de nokjes in de spaaknippels en naafflenzen lopen, kan het geheel extreem licht en extreem sterk worden gemaakt. One-K staat dan ook voor ‘één kilo’, het gewicht van de huidige wielset. Nou ja, meer specifiek weegt die nu 930 gram, maar dat bekt iets minder goed…

Naast allerlei oplossingen om een Apple Airtag op of ín je fiets te integreren om hem ná diefstal te kunnen traceren, zien we ook nog steeds nieuwe oplossingen om te voorkomen dat je hem móet traceren.

UpLock heeft een zadelpen waarin een beugelslot zit opgeborgen.

Pilot Cycles uit het Nederlandse Nuenen toont op de EuroBike de Seiren; een prototype racefiets waarbij titanium buizen verlijmd zijn met 3D-geprinte titanium lugs.

Bij dit prototype blijft het echter niet. Pilot is bezig om een gelimiteerde productie in-huis op te zetten.

Bold Cycles‘ Linkin Ultimate met zijn…

…nu in de onderbuis (in plaats van zitbuis) verborgen achterdemper blijft een unieke – en in onze optiek (…) erg strakke – verschijning.

Terwijl Scott je afraadt lak van je frame te schrapen om gewicht te besparen en je er op wijst dat de garantie vervalt, zijn ze zelf toch ook wel fan van het werk van fiets-artiest Gustav Gullholm, a.k.a Dangerholm.

Naast ‘de lichtste Scott Gambler downhillbike ter wereld’ (13,42 kg) stond ook zijn nieuwste creatie op de stand van Scott; een flink geprepareerde Spark RC die hij de ‘Hyperspark’ noemt. Vooraan de nieuwe Intend Samurai CC voorvork. Volgens de ontwerper/maker Cornelius Kapfinger is het met 1.385 gram de lichtste voorvork op de markt met 120 mm veerweg. De Samurai is een doorontwikkeling van de Hero RD upside-down-voorvork die we eerder al eens bekeken. En net als die Hero RD maakt de Samurai CC (en zijn iets zwaardere XC-broer) gebruik van de RockShox Charger Raceday-demper uit de RockShox SID.

Dankzij steeds beter wordende 3D-printtechnieken zien we steeds meer kleinere spelers op de markt komen. Het doet herinneren aan de jaren ’90 waarin iedereen met een freesmachine of draaibank unieke fietsonderdelen leek te maken. Deze titanium crankset van het Engelse Sturdy Cycles kwamen we tegen op de stand van Trickstuff.

Bij TRP doen ze niet zo geheimzinnig (meer) over hun ontwikkelingen. Hoewel nog niet verkrijgbaar, is het duidelijk dat ze volop bezig zijn met nieuwe derailleurs. Dit downhill-specifieke exemplaar heeft de parallellogram rechtop staan, in tegenstelling tot de eerdere versies, zoals de TR12 die we begin dit jaar nog testten. De nieuwe layout vraagt minder schakelkracht en is wat beter bestand tegen schokken.

Oók de shifter wordt vernieuwd. In plaats van één roterende en één rechtlijnig bewegende hendel, roteren beide hendels, zoals we dat ook kennen van bijvoorbeeld de shifters van Shimano.

Met deze gravelbike stoot je je maar één keer aan dezelfde steen…

De fietsindustrie is nog volop in de greep van onder meer de strubbelingen rondom corona; veel merken stellen lanceringen van compleet nieuwe fietsen uit, simpelweg omdat ze tóch niet kunnen leveren. En eerlijk gezegd is zo’n pas op de plaats – hoewel vervelend voor mensen die wachten op hun spullen – misschien niet eens zo slecht. Want door de snelheid van ‘vernieuwingen’ die vóór corona blijkbaar ‘nodig’ waren, zagen we steeds vaker nieuwigheden waar we perfect ook wel zonder kunnen…

Bij Sidi kwamen we deze nieuwe gravelschoenen tegen. Kêk kleurtje hoor!

Oók Endura heeft het 3D-printen omarmt en toonde deze EuroBike een 3D-geprinte zeem voor fietsbroeken.

Door met de opbouw en vorm van de structuur te spelen kan Endura zodoende demping en comfort afstemmen.

American Classic was tot een paar jaar geleden een wielenmerk. Oprichter Bill Shook trok er echter de stekker uit. Nu is het merk – onder leiding van nieuwe eigenaren – terug als bandenmerk.

Het Duitse Pi-Rope werkt al enige jaren hard om mensen te overtuigen van hun lichtgewicht vezel als vervanging van reguliere spaken.

Op de EuroBike kom je ook genoeg tegen dat niet op een stand staat, maar er (letterlijk) tussendoor fietst. Zoals deze Canadees.

Met de ‘WTF Linkage’ voorvering probeert Structure Cycleworks een mountainbike neer te zetten met vering die beduidend méér responsief is en géén ‘brake-dive’ kent.

Een paar jaar terug zagen we voor het eerst ‘knitwear’ (breiwerk) een intrede doen bij high-end fietsschoenen. Het Italiaanse DMT is helemaal om naar deze techniek en heeft alleen nog fietschoenen met gebreide bovenwerken.

Rondom de talloze beurshallen is er in Frankfurt volop ruimte voor standjes én testmogelijkheden. Hoewel een kort rondje natuurlijk lang niet alles zegt, werd er toch volop getest op allerlei soorten twee-, drie- en vierwielers.

M83 Manufaktur richt zich enkel op gravelbikes. Naast een carbon dat ze uit Azië halen, hebben ze nu ook een stalen gravelbike, waarvan het frame in Duitsland wordt gemaakt.

Meer kleur in je leven is altijd goed, toch?

De jongste jaren zijn er – met name in Duitsland – véél startups te vinden die iets unieks neer willen zetten in de fietsindustrie. In de Duitse regio Sachsen zijn er heel veel van dat soort bedrijven. Ze presenteerden zich gezamenlijk op één stand, waar we onder meer deze P-Train van Actofive zagen, met zijn volledig CNC-gefreesde frame.

Oók deze achternaaf van Qvist kwamen we tegen bij Cycling Saxony. De naaf heeft een vrijloop met een dubbele getande ring. Wanneer je een vrijloop met getande ring méér ingrijppunten wilt geven, worden de tanden steeds kleiner. Dat komt de sterkte niet ten goede. Qvist omzeilt dit probleem door twee ringen toe te passen die uit fase om-en-om ingrijpen.

Kamemo is even eens een startup uit Duitsland die met de Tionon-demper een eerste stap zet in de ambitie om zich als speler tussen de RockShox’en en Fox’en van deze wereld te nestelen…

Naast die demper ontwikkelen ze ook frames, waarbij ze er op mikken om al hun producten geheel in Europa te laten produceren.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Mark ten Napel & Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments