Jekyll inclusief Hyde? Getest: Cannondale Jekyll 3

Dit voorjaar kwam de vraag op de redactie voorbij wie met een Cannondale Jekyll op pad wilde. Met Finale Ligure als mijn reisdoel, was dat voor mij een no-brainer dus mailde ik de hoofdredacteur twee seconden later gretig terug: "Doe mij die maar!"

Gemini

De Jekyll werd in 2001 nieuw leven ingeblazen als Cannondale's meest capabele trailbike, en was herkenbaar aan zijn bijzondere DYAD pull shock; een demper die je - simpel gezegd - uitrekt in plaats van indrukt tijdens het inveren. 17 jaar later is de fiets vooral bekend door enduro rijder Jerome Clementz die er menig wedstrijd mee won. Voor deze nieuwe versie zijn ze weer teruggegaan naar een demper die op een traditionele manier werkt: door hem in te drukken, dus. Toch is de Fox Gemini demper alles behalve traditioneel.

De demper is voorzien van een luchtkamer die met een 2-standen schakelaar op het stuur in volume kan worden gereduceerd. Het heeft hetzelfde effect als het toevoegen van een volume spacer die de veercurve met 20% laat toenemen. Naast dat de vering dus stugger is, is het vrijwel onmogelijk om de volledige veerweg van 165 mm uit te nutten, je blijft op dan op maximaal 130 mm veerweg steken. Omdat de demperlengte niet verandert, blijft de geometrie van de fiets dus ook ongewijzigd bij het schakelen tussen de twee standen. Datzelfde geldt voor de demping; ook die blijft bij het schakelen ongewijzigd, maar is via de bekende blauwe schakelaar op de achterdemper wel te verstellen tussen Open, Medium of Firm.

Cannondale noemt de standen voor de volledige en verkorte veerweg respectievelijk de Hustle en Flow mode, waarbij gezinspeeld wordt op de dualiteit die het literaire karakter Dr. Jekyll in het boek "The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde" heeft. Hij kan namelijk elk moment veranderen in de kwaadaardige Mr. Hyde. Maar geldt dat ook voor deze fiets?

Afmontage

Ik ging zelf op pad met de Jekyll 3 in de maat Large, waarbij de voorste driehoek van het frame is opgebouwd uit “BallisTec” carbon en de liggende en staande achtervork van aluminium. Zowel de Fox 36 vork als de Fox DPS achterdemper met Gemini techniek komen uit Fox' Performance serie en zijn beide uitgevoerd met de vergrootte EVOL luchtveer. Verder is de dropper zadelpen van het merk TranzX. Die voelt zeer soepel en solide aan, met een fijne shifter-achtige schakelaar aan de linkerkant. Helaas is er slechts 120 mm verstelling mogelijk, wat voor een Large frame toch iets meer had mogen zijn. Ook had ik het geluk dat iemand de Maxxis Minion banden al tubeless had gemaakt, waardoor ik met een gerust hart de Liguriaanse bergen op kon zoeken.

De TranzX dropper zadelpen laat zich gemakkelijk bedienen middels deze 'shifter-style' hendel. De 120 mm drop-lengte is wel wat weinig voor een framemaat Large.

De geometrie is met zijn tijd meegegaan doordat de zithoek een stuk steiler en de voorkant een stuk langer is geworden. Dit resulteert in een houding die verder naar voren gericht is, en dat is hard nodig ook! De liggende achterbrug is namelijk érg kort, en als die zithoek luier was geweest zou je moeite hebben om het voorwiel op de grond te houden bij steile klimmen! Op dit vlak kan de Hustle-mode met minder veerweg ook een hulpmiddel zijn, vooral als een helling wat ruwer begint te worden. De achterkant blijft dan net wat hoger in zijn veerweg, en zal je niet snel met je pedaal tegen de ondergrond komen. Door die korte achterbrug is de fiets ondanks zijn lengte nog relatief wendbaar, al vraagt het wat meer body language. Toen ik de getallen zag dacht ik dat de fiets ook een relatief gestrekte zit zou geven, maar door steilere zithoek en de super korte 35 mm stuurpen had ik juist een gedrongen houding. Om die reden heb ik nog wat geëxperimenteerd met een 50 mm stuurpen, wat me beter beviel bij langere dagen in het zadel.


Cannondale Jekyll 3 - Specificaties, geometrie en prijs

Onderdelen

Frame Cannondale Jekyll – “BallisTec” carbon voorframe, aluminium achtervork
Vork Fox 36 Float Performance, 170 mm veerweg
Achterdemper Fox Float Performance DPS EVOL, Gemini dual mode luchtveer met remote. 165 mm/130 mm veerweg
Achterderailleur Shimano XT RD-M8000
Shifter Shimano SLX
Crankset Cannondale Si, aluminium crankarmen, BB30 trapas, Ai offset, 30t SpideRing kettingblad
Cassette Shimano Deore XT CS-M8000 – 11-46t
Ketting Shimano CN-HG601
Remmen Shimano SLX
Remschijven Shimano, 203/180 mm
Velgen WTB Frequency Race i29, 27,5”, 29 mm interne breedte, TCS Tubeless Ready
Spaken DT Swiss Champion 2.0, 32 per wiel
Naven Formula 110×15 / 148×12 met Ai offset
Voorband Maxxis Minion DHF 27.5×2.5″, Dual compound, vouwbaar, tubeless ready
Achterband Maxxis Minion DHR 27.5×2.4”, Dual compound, vouwbaar, tubeless ready
Stuur Cannondale C3 Riser, 6061 Alloy, 15 mm rise, 4° up, 9° back, Ø31.8 mm, 780 mm breed
Stuurpen Cannondale C3, 6061 Alloy, 1-1/8″, Ø31.8/Ø35 mm, 0°
Zadel Fabric Radius Scoop
Zadelpen TransX dropper, Interne bekabeling, Ø31.6 mm, 120 mm drop
Gewicht 15 kg (gewogen, in maat L, zonder pedale)
Prijs €3.999

Geometrie

vz_geometry_transparent_v2
Framemaat Large
Zitbuislengte ST 46,0 cm Offset O 4,4 cm
Bovenbuis TT 63,4 cm Trail T 10,8 cm
Reach R 47,0 cm Balhoofdlengte HT 12,7 cm
Stack S 61,2 cm BB hoogte BBH 34,9 cm
Zitbuishoek STA 75,0 ° Liggende vork CS 42,0 cm
Balhoofdshoek HTA 65,0 ° Wielbasis WB 122,0 cm
Framemaat Large
Zitbuislengte ST 46,0 cm
Bovenbuis TT 63,4 cm
Reach R 47,0 cm
Stack S 61,2 cm
Zitbuishoek STA 75,0 °
Balhoofdshoek HTA 65,0 °
Offset O 4,4 cm
Trail T 10,8
Balhoofdlengte HT 12,7 cm
BB hoogte BBH 34,9
Liggende vork CS 42,0 cm
Wielbasis WB 122,0 cm

Website fabrikant: www.cannondale.com


Klimmen

Dat de fiets geen klimgeit is, mag wel duidelijk zijn gezien de grove Maxxis Minion banden en het gewicht van bijna 15 kg. Bij een asfaltklim merk je dat hij niet bepaald vooruit schiet als je op de pedalen gaat staan. In die situatie is het fijn dat de Fox vering aan beide kanten een harde lock-out heeft, waardoor je je niet gaat storen aan de – toch wel soepel bewegende – achtervering. Ik ben meerdere malen erg dankbaar geweest dat iemand de Shimano XT cassette met een 46-tands krans heeft gekozen. Hoewel de schakelprecisie naar de grootste krans de nodige verfijning mist die we van Shimano gewend zijn, gaf deze krans in combinatie met het 30-tands kettingblad vooraan voldoende bereik om zoveel mogelijk rijdend te kunnen klimmen over grove paden naar het ruwe spul bergaf.

Dalen

Zodra het klimwerk over asfalt achter de rug is en de ondergrond ruwer wordt, voelt de fiets met de dempers op de Medium-stand nog altijd stabiel aan, zelfs zonder de Hustle-mode (meer progressief veerkarakter en dus minder veerweg) aan te zetten. Ik had er persoonlijk ook geen problemen mee om de trails met weinig hoogteverval en zonder al te grote obstakels in deze stand te rijden. Met een beetje aanloop rammel je probleemloos over lastige passages.

Maar zodra een afdaling begint en je de demping volledig open zet, dan begrijp je precies waar deze fiets voor ontworpen is. Je houdt je hakken naar beneden, je polsen achter de grips, en vervolgens verandert hij zonder blikken en blozen in een rots-verslindend monster op een dieet van daalmeters en adrenaline. De dikke Maxxis Minion DHF onder de luie 170 mm vork laat je lijnen kiezen die zelfs de meest ervaren wandelaar zou ontwijken.

Eén van de aspecten waardoor hij zo goed daalt, is de indrukwekkende zijdelingse stijfheid. Het chassis is niet bepaald slank gebouwd en dat vertaalt zichtbaar de merkbare stijfheid. Naast de huidige Boost naaf standaard heeft Cannondale nog een ander trucje uit de kast getrokken, namelijk "Asymmetric Integration". Concreet houdt dit in dat de liggende achterbrug en de achternaaf 6 mm uit het lood staat. Met de velg in het midden van de fiets, ontstaat hierdoor een spaakspanning die wat gelijker is verdeeld over beide zijden van het wiel. Dit geeft de stijfheid en duurzaamheid een extra ‘boost’ (...). Het netto resultaat is dat de fiets direct reageert; je hoeft maar naar een punt te kijken om er in een oogwenk een noppenpatroon op te stempelen.

Terwijl de Shimano XT clutch losrammelde en de ketting daardoor flink tegen het frame spartelde, is het scharnierpunt nabij de cassette aan de binnenzijde juist voorzien van een rubber beschermplaatje om geluid tegen te gaan...

(Ge)klappertanden

Aan het einde van de dag had ik wel pijn aan mijn handen en polsen, wat door de Fox 36 voorvork leek te komen. De redelijk stevige demping geeft veel ondersteuning halfweg de veerweg; dat geeft extra vertrouwen in de ruigste passages, alleen heb ik het vermoeden dat daar boven op de smering van de buitenpoten marginaal was. Vooropgesteld; de testfiets die ik meekreeg was niet nieuw en toonde duidelijk sporen van 'flink gebruik' en gevoelsmatig liep hij al behoorlijk dicht tegen een servicebeurt aan. Op sommige momenten voelde hij namelijk heel soepel over kleine hobbels, terwijl hij dan een korte tijd later aanvoelde alsof hij kurkdroog en stotterend in beweging wilde komen.

Daarnaast stoorde ik me aan de achter zijde van de fiets waar een vervelend klapperend geluid vandaan kwam, alsof ik tijdens het dalen stuksgewijs porseleinen theekopjes uit mijn rugzak verloor. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de clutch op de Shimano XT achterderailleur tijdens het dalen langzaam los ging. Dit zorgde samen met de relatief dikke en hoog geplaatste liggende achterbrug en de lage kettinglijn voor flink wat chainslap. Uiteindelijk heb ik de clutch schakelaar op de derailleur vastgezet met een tiewrap, wat met relatieve stilte beloond werd.

De Jekyll is vooral een Hyde

Is de Jekyll net als het literaire karakter ook een wezen met twee personages? Om eerlijk te zijn was ik af en toe aan het twijfelen voor welke situatie ik nou de compressiedemping van de achterdemper wilde veranderen, en op welke momenten ik de progressiviteit van de luchtkamer van die achterdemper middels de Hustle mode wilde gebruiken. Beide verstellingen voelen namelijk héél verschillend. Als je, net als ik, met relatief weinig body language klimt of elke trail met wat kort daal- en klimwerk niet als een Jerome Clementz aanvalt, dan volstaat simpelweg het iets dichtdraaien van de ingaande demping.

Rij je erg actief; sta je graag op de pedalen en zie je in elk randje een mogelijkheid tot airtime, dan valt de Hustle-mode met zijn progressieve veercurve in combinatie met de dempers volledig open meer op zijn plek. Hoewel dit enige dualiteit impliceert, maken al deze verstellingen dat de Jekyll mijn inziens toch niet in een zachtaardige trailbike kán veranderen. Daarvoor is hij simpelweg te log. Hij is dus eigenlijk vooral een Mr. Hyde, maar als je echter je pijlen richt op het grovere daalwerk op een locatie als Finale Ligure, dan is dat precies het karakter dat je nodig hebt.

Tekst: Toine van Overbeek
Foto's: Jeroen van den Brand

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , , , .