Niner RIP 9 RDO 2019: langer, luier en… ook kleinere wielen(!)

De naam van je fietsmerk ophangen aan een wielmaat is natuurlijk een risico. Al had niemand durven te voorspellen dat er ná 29″  nóg een zou volgen.. en dat dat óók een succes zou worden. Dat is ook Niner niet ontgaan komen dan ook met twee versies van hun nieuwe RIP 9 RDO. Juist ja: en 29” én 27,5” versie!

De RIP 9 staat al geruime tijd aan de top van het programma van de Amerikaanse firma die vanaf haar start in 2005 zich volledig committeerde aan de ‘wagon wheels’, zoals ze zelf ook zeggen in hun persbericht. In 2008 zag de RIP 9 het levenslicht en viel in de categorie ‘long travel 29er’, zelfs ‘ondanks’ zijn bescheiden 120 mm veerweg. Inderdaad, de wereld zag er 10 jaar geleden echt heel anders uit. Frameconstructeurs stonden aan de vooravond van de expansie van de definitie ‘long travel 29er’. Méér dan 120 mm veerweg kreeg men niet ‘in’ een frame ontworpen, zonder compromissen te maken op wielbasis. Waar long & slack nu de norm is, moest men er toen nog niets van weten… Niner had met de RIP 9 echter al meteen een hit: de combinatie van 120 mm veerweg en grote wielen bleek zeer capabel en voor veel bikers een troef voor meer lol op ruigere trails.

In 2008 was 120 mm veerweg voor een 29er al heel wat…

De veerweg nam met de jaren toe tot 150 mm achteraan, met vooraan een voorvork met 160 mm veerweg. In 2016 stapte Niner al voorzichtig af van hun ‘wagon wheel-only’ insteek door de RIP 9 ook als 27,5+ fiets aan te bieden. Inmiddels weten we dat die trend minder tractie heeft gekregen bij het publiek, dan dat die brede banden op de trail geven…

Voor 2019 is de RIP 9 volledig nieuw ontwikkeld en wordt in twee versies gelanceerd. Uiteraard een 29er, maar daarnaast een dedicated 27,5” model: géén 29er frame met 27,5”+ wielen dus. Het persbericht vervolgt:

“Lets’s RIP (#eyeroll) this band-aid off right now: the new RIP 9 RDO is available in two different, dedicated, purpose-built platforms for 29er and 27.5-Inch wheels. Yep, we gone and done did it.

Obviously, it’s a WTF moment for Niner, seeing as we’re named after the bigger of those two wheel sizes. We’ve been loud and proud in our support for wagon wheels since our first bike was introduced in 2005.

But after a decade-long commitment to 29er wheels, we have good reasons for expanding our minds (and our rides) to include the 29er’s more playful little brother.

Over the years, riders have told us that they love the stable yet supple, consistent and controlled behavior of our CVA suspension. They love the brand. They love the designs. But they want more standover, less rotating weight, and the fast handling, quick draw agility of 27.5ers. So, they want a Niner, but they actually want a Twenty-Seven- Fiver. But one that’s made by Niner. Go figure.

Well, here it is. We built the most badass non-Niner Niner we’ve ever made.”

RIP 9 RDO 29er

RIP 9 RDO 27,5″

Details

De 29” en 27,5” RIP 9 RDO delen dezelfde details, waarbij de 27,5” versie er in Small, Medium Large komt. De 29er is verkrijgbaar in Small, Medium, Large én Extra Large.

Alle kabels lopen binnendoor dóór een ‘inliner’ zodat ze niet ratelen.

Ten opzichte van de vorige generatie is er 10 mm minder veerweg. Achteraan is er dus 140 mm beschikbaar, vooraan 150 mm. Niner gebruikt achteraan nog altijd haar CVA veersysteem dat, met de twee hevels, een virtueel draaipunt geeft. De ratio van het veersysteem is dusdanig aangepast dat de vering méér gevoelig is aan het begin van de veerweg, maar voldoende ‘ramp-up’ heeft om niet meteen door de volledige veerweg te klappen. Daarbij is er rekening mee gehouden dat rijders kunnen finetunen door gebruik van volume spacers in de achterdemper.

De onderste hevel is iets verkort en verder naar onderen geplaatst om een kortere achtervork te creëren. Over die achtervork gesproken: die laat banden met een breedte van 2.6” toe mét ruimte over voor modder…

De onderste link is voorzien van een kunststof ‘scuff plate’ zodat ruzie met obstakels niet meteen leidt tot permanente beschadiging van de aluminium hevel.

De Niner-ontwerpers hebben zich ten doel gesteld de nieuwe RIP 9 stijver te maken. De ‘Rib Cage’ is één van de troeven van het nieuwe ontwerp. De extra verbinding rondom de demper tussen onderbuis en zitbuis geeft méér torsiestijfheid. De bovenste hevel van het veersysteem is om diezelfde reden ook verbreed.

De ‘Rib Cage’ voegt stijfheid toe, maar bleek niet ideaal te combineren met de nieuwe(re) Fox dempers, waarbij het ventiel 45 graden naar beneden staat. Dat is hierdoor niet goed bereikbaar. Niner levert een specifiek verloopventiel mee met elke RIP 9. Het frame is zelfs voorzien van een speciale clip om het verloopje in mee te nemen.

Geometrie

Over die bovenste hevel van het veersysteem gesproken: die herbergt een ‘flip chip’ met een ‘high’ en ‘low’ mode. Daarmee verander je de stuurhoek van 66 graden naar 65 graden en de zitbuishoek van 75,8 naar 75,2 graden (bij de 29er). Bij de 27,5″ versies verandert de zitbuishoek en van 75,5 naar 74,7 graden. Verder is de zitbuis bij elke maat gemiddeld 20 mm korter geworden, zodat er ruimte is voor langere dropper zadelpennen én meer standover ruimte is boven de bovenbuis.

Prijzen en beschikbaarheid

In Europa wordt de RIP 9 RDO verkrijgbaar vanaf februari als frame voor €3.360. Daarnaast zijn beide modellen beschikbaar met Niner’s “3-star” én “4-star” afmontage, voor respectievelijk €5.880 en €7.298.

Bron: www.ninerbikes.com

Posted in Nieuws.