Een officieel UCI Wereldkampioenschap E-MTB

Mont Saint Anne – 28 augustus 2019

Ik kijk voor de zekerheid nog een keer naar de kalender, maar die staat voorlopig nog echt niet op 1 april. En het staat er echt op de website van de UCI: een WK wedstrijd voor E-MTB’s gedurende het WK mountainbike in het Canadese Mont Sainte Anne.

Veel details geeft het bericht verder niet prijs. Het lijkt er in ieder geval op dat de race verreden wordt op een groter rondje dan het bekende XC parcours aldaar, aangezien het bericht spreekt over een ronde van 7,3 kilometer. De wedstrijd zou ook tussen de anderhalf en twee uur moeten duren. Een snelle rekensom leert mij dat dat al snel een lengte van zo’n 40 kilometer gaat worden.

De regels vermelden verder dat de motor van de fiets alleen ondersteuning mag bieden wanneer er getrapt wordt, dat diezelfde motor maximaal 250 Watt mag leveren en dat de trapondersteuning tot maximaal 25 km/h mag gaan. Over de capaciteit van de batterij wordt niets vermeld, alsook over grenzen aan het gewicht.

“Superleuk” en “lekker boeiend” zul je denken, maar ik vind het wel tekenend dat de UCI een dergelijke status toekent aan een wedstrijd met fietsen die in de Nederlandse media nog altijd het 65+ stempel meekrijgen. Of dit besluit genomen is om de markt – die belang heeft bij de verdere acceptatie van E-MTB’s – tegemoet te komen, of omdat men dit als de toekomst van de algehele mountainbike sport ziet, is onduidelijk. Wat wél zeker is, is dat het ervoor kan zorgen dat we nog spannendere wedstrijden te zien krijgen, want ‘het moet tegenwoordig allemaal snel en flitsend zijn’, anders haakt de kijker af, wordt vaak aangehaald. Dat, terwijl het afgelopen jaar de Red Bull livestreams van het cross country segment een ongekend succes bleek te zijn. Nog nooit keken er zoveel mensen naar de Wereldbeker cross country wedstrijden, terwijl juist het downhillen als dé kijksport werd beschouwd.

Nu heb ik de afgelopen jaren regelmatig langs een parcours van een World Cup gestaan en geloof me: dat gaat echt snel en fitsend genoeg! En die ‘televisiekijkers’, die haken ook niet bepaald af. Ik vraag me daarom af of we over 10 jaar terugkijken op deze tijd en lachend tegen elkaar zeggen “Weet je nog… toen we allemaal nog zonder motor reden, haha, wat waren we toen primitief zeg…”

Worden de traditionele fietsenmerken in de toekomst ‘vintage’ en nemen de grotere motor- en automerken de markt over? Schoenmaker blijf bij je leest…

Bron: www.uci.org

Posted in Nieuws.