Review: SQlab 711 MX en 711 Tech & Trail handvatten

Allles im griff?

SQlab is een herkenbaar merk. Alles is ontworpen vanuit heldere ergonomische uitgangspunten. Vroeger hadden ze een nogal Duits-klinische uitstraling. Met naast sportief spul vooral veel aandacht voor ‘gezondheidszadels voor de middelbaren’. Die hebben ze nog steeds, maar het SQlab-gamma breidt zich langzaam uit richting het zwaardere werk. De sfeer op de site verandert mee: Minder witgejaste dokters, meer downhillers!

Ter vergelijking stuurden ze ons twee sets grips: De 711 MX met klassieke SQlab-vleugels, en de medio 2018 geïntroduceerde 711 Tech&Trail. Die blijken erg verschillend, maar toch duidelijk familie.

711 MX handvatten: Klassiek SQlab

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik over deze grips vooraf wat sceptisch was. Ze waren op het moment van opbouwen ‘de minst gevleugelde grip van SQlab’, maar ik vond ze toch tamelijk heftig gevormd. En ze hadden voor mij een beetje die ‘Herr Doktor’ uitstraling… Maar om eerlijk te blijven: hoe méér ik er mee reed, hoe méér ik ze ging waarderen.

De 711 MX is opvallend lang. Daarom staan mijn remhendels er vast tegenaan gemonteerd.

Ik monteerde ze op mijn XC singlespeed hardtail, mijn vaste begeleider op mijn Nederlandse ritjes. In het begin vond ik de 711 Mx’s wat (te) hard, maar gaandeweg vond ik dat steeds minder storend. Door de vleugel is het ondersteuningsoppervlak véél groter dan op een normale grip. Ook de welving aan de voorzijde draagt daar aan bij: Je vingers hebben over een groot deel contact met de grip. Daarom hoef je nauwelijks te knijpen om grip te hebben en controle te hebben over het stuur. Een vergelijkend warenonderzoek met één 711 MX en één recht-toe-recht-an siliconenrubber-grip sprak boekdelen: initieel voelde de silicone schuimgrip lekker zacht en de 711 MX erg hard, maar tijdens de rit voelde ik bij de schuimgrip het stuur er doorheen, en na de rit was mijn ‘711 MX-hand’ duidelijk minder vermoeid dan mijn ‘schuimgriphand.’

SQlab zou SQlab niet zijn als hun grips niet in verschillende maten leverbaar waren. De meting voor de juiste maat doe je zelf met een A4tje. Ik zit in het M-gebied, maar voor mountainbikegrips adviseert SQlab een maatje kleiner. Zo kwam ik uit op S.

Bij de 711 MX is de afstelling cruciaal: te ver voorover en de vleugel gaat pijnlijk drukken, te ver achterover en de bout begint te zeuren. Waarbij ik moet opmerken dat ik redelijk diep voorover zit, en dus relatief hard en neerwaarts op de grip duw. Als je minder diep zit, dan is het wellicht wat minder kritisch. Na wat proberen vond ik echter de juiste positie. Het is echter ook de énig mogelijke positie, en daar zit mijn grootste bezwaar tegen de 711 MX. In technischer terrein, of staand bergop (om op de singlespeed maximaal aan het stuur te kunnen trekken) mag ik graag het stuur maximaal aan de buitenkant vastpakken, waarbij mijn handen zelfs een beetje over de rand steken. Dát werkt niet met de 711 MX: de vleugel en met name de uitstekende bout zitten dan hinderlijk in de weg. Je kunt het stuur dan niet goed vastgrijpen, en comfortabel is het dan ook niet.

Met je handen over de rand van de grip hangen is onprettig. Beter schuif je ze wat naar binnen.

711 Tech & Trail grips: nieuw en verbeterd!?

Zoals de kop van dit artikel meldt, breidt SQLab zijn productlijn langzaam uit richting het zwaardere werk. Mid-2018 introduceerden ze een nieuwe lijn grips, met onder meer de 711 Tech & Trail grips. Niet direct bedoeld voor downhillers (daarvoor is de 70X), maar meer voor de marathon-, XC- en trailbiker. Na een paar maanden met de 711 MX, verving ik ze door een set van deze nieuwe 711 T&T’s, eveneens in maat S. Ze zitten er nog steeds op: ze bevallen namelijk prima!

geen vleugels of grote bouten, toch alles behalve rond.

De 711 T&T is op het eerste gezicht nauwelijks als SQlab herkenbaar: geen vleugels te bekennen! Maar wie beter kijkt, ziet dat ook deze grip verre van rond is. En er is nog iets bijzonders aan de hand (…). Het is een schroefgrip, maar toch ook niet: Aan de binnenzijde zit een dunne klemring, maar de plastic huls in de kern houdt op na zo’n 45 mm. De rest van de grip is uit vol rubber. Vreemd dat niemand daar eerder aan dacht, want het klinkt best logisch: muurvast door de klem aan de binnenzijde, comfort aan de buitenzijde.

Met dat comfort zit het wel snor. De grip heeft een bovenkant van dik, dempend rubber. Verder is de buitenkant van de grip -waar de meeste druk op komt- wat dikker en zelfs licht driehoekig; uit rubber is een schuinstaand plat vlakje gevormd, waar je de buitenkant van je handpalm op ligt. Dat heeft dezelfde functie als de vleugel van de 711 MX, het verdeelt de druk wat beter. Ook de bolling aan de voorzijde is ‘afgekeken van de 711 MX. Dat alles maakt de 711 T&T tot een comfortabele, prettige grip. Ook hier geldt: je moet hem nauwkeurig afstellen om te profiteren van de vorm. Gelukkig zitten er maatstreepjes op de klemring

maatstreepjes en grippy rubber

Het nadeel van de 711 MX was de grote bout aan de buitenzijde. De 711 T&T heeft deze gelukkig niet, zodat je hem maximaal aan de buitenzijde kan vastpakken in technisch terrein. Hij maakt je stuur zelfs iets breder: hij is aan het uiteinde dicht en steekt daarom een paar millimeter buiten je stuur uit. Dat voelt soms wel een beetje onstabiel aan als je met je hand over de rand hangt, maar levert in de praktijk zelden problemen op. Het grootste nadeel van het dichte uiteinde is wel dat het kwetsbaar is bij vallen en dan het stuur niet goed beschermt. Toen mijn fiets eens op de tegels omviel, was de grip gelijk beschadigd: het stuur had de grip van binnenuit geperforeerd en het stuuruiteinde is zichtbaar beschadigd. Niet teveel vallen dus. Gelukkig kun je de zijwand er zelf simpelweg uitsnijden en stuurdoppen monteren. Die moet je dan wel eerst zelf kopen, want je krijgt ze niet bij de grips.

bij de 711 T&T kun je wél 100% profiteren van je stuurbreedte

Tot slot de klemming. Bij een sterk gevormde grip als deze is het éxtra belangrijk dat hij niet verdraait, de ergonomie klopt dan immers niet meer. Daar slaagde 711 T&T helaas niet 100% in. De klemring werkt goed, de binnenzijde zit muurvast. Maar de buitenkant van de linker grip verdraaide de eerste maanden steeds ten opzichte van de binnenkant. Erg onprettig. Gelukkig werd dat later vanzelf beter. Mocht jij dezelfde problemen ervaren, dan raad ik je aan om -nadat je de juiste stand van de grip hebt gevonden- de oude indianentruc met de haarspray toe te passen.

Conclusies

De 711 MX verbaasde me. Het een grip die comfortabeler is dan ik vooraf inschatte aan de hand van de hardheid. Daarbij zorgt de uitgesproken vorm voor een goede ondersteuning en plaatsing van de hand. Zelfs als je het stuur slechts lichtjes vasthoudt, blijft je hand op zijn plek. De uitstekende bout aan de buitenzijde maakt dat je hem niet aan de uiterste buitenkant kan vasthouden. Wat mij betreft is de 711 MX daarom vooral een goed product voor rijders met een wat rustiger rijstijl.

Rijd je iets agressiever, maar wil je toch veel comfort, dan is de 711 T&T duidelijk de betere keuze. Ik vind ze erg prettig, ze gaan er voorlopig niet meer af! Daarbij scoort hij meer stijlpunten dan de 711 MX. De kwetsbaarheid van de buitenkant is een duidelijk nadeel. Beter investeer je gelijk in een setje stuurdoppen om je grips én je stuur te beschermen. Nóg beter zou het zijn als SQ-lab deze gelijk mee zou leveren.

Prijzen

  • 711 MX handvatten. Leverbaar in verschillende kleuren in maat S en M, 138 gram (gewogen, maat S inclusief einddoppen), 147 mm lang: €24,95
  • 711 Tech & Trail handvatten Leverbaar in zwart in maat S, M, L, 126 gram (gewogen, maat S), 135 mm lang: €29,95

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Jeroen van den Brand

Posted in Reviews and tagged , , , , , .