Zipp terug in de mountainbikescene: Moto 3Zero velgen

Na 22 jaar een herintrede met weer een unieke velg

De laatste keer dat Zipp een mountainbikeproduct maakte was 1997. V-brakes waren toen nét gemeengoed, niemand stond stil bij trapasstandaarden en Michelin had zojuist groene skinwall banden tot statusobject verheven*. Dat Zipp product was de 515, een carbon mountainbikevelg. Eigenlijk betrof het een ‘gewone’ aluminium velg met een carbon profiel er opgelijmd voor de aerodynamica.

Nu betreden ze opnieuw de mountainbikescene. Wéér met een velg. Een met een bijzonder verhaal…

Na hun eerste avontuur in de wereld van dikke noppenbanden is in de tussenliggende 22 jaar (zowat) alles aan techniek veranderd en – gelukkig – verbeterd. Wielen met echte carbon velgen zijn in het hogere prijssegment inmiddels de norm geworden. Langzamerhand begint men ook het mantra dat alles altijd maar lichter én stijver moet te verwerpen. Met name voor velgen en wielen geldt namelijk dat fabrikanten steeds vaker een ontwerpvoorkeur uitspreken voor comfort en degelijkheid. Dit geldt bovenal in het trail- en endurosegment, waar kapotte velgen nog steeds geen uitzondering blijken. Ook Zipp volgt deze gedachtegang en komt met een mountainbikevelg (en wielset): de 3ZERO MOTO.

*: Een mooi voorbeeld hier – inclusief genoemde Zip 515 velgen

Zipp kijk echter wel heel anders naar hoe een carbonvelg er uit moet zien dan de rest van de markt. De 3ZERO MOTO velg is namelijk een enkelwandige velg. De gedachte hierachter is dat het ondiepe u-profiel de velg radiaal niet al te stijf maakt. Daardoor kan de velg makkelijker buigen bij een abrupte schok. Ook zou de velg makkelijker kunnen torderen om z’n eigen middenlijn, rond de lijn dus waar de spaken aan vast zitten. Volgens Zipp zorgt deze lagere stijfheid enerzijds voor meer duurzaamheid. Anderzijds maakt het de wielen comfortabeler, geeft het méér tractie en een egalere rit over rotsachtig terrein. Juist omwille van de duurzaamheid zijn diepere(/hogere), dubbelwandige trail/enduro velgen vaak érg stijf in radiale richting. Hierdoor geven ze alle trillingen van het terrein door aan de rijder. Zeker lichtere rijders kunnen zo’n velg als minder comfortabel en daardoor zelfs vermoeiend ervaren. Naast meer comfort en meer duurzaamheid noemt Zipp ook de mogelijkheid om met lagere drukken te rijden en minder kans op snakebites als belangrijke voordelen.

Of de technologie werkt? Naar eigen zeggen zijn SRAM – waaronder Zipp valt – gesponsorde atleten Jerome Clementz en Nate Hills zéér te spreken over de resultaten tijdens de Andes Pacifico en Trans New Zealand. Maar ja, iets met broodheer en zo… Beide evenementen staan echter te boek als loodzwaar voor mens en vooral materiaal en als ergens het verschil merkbaar resultaat zou kunnen geven, is dat daar wel.

Ook Stan’s is van team ‘minder stijve velgen’, met hun RiACT-technologie; zij claimen tot maar liefst 7 mm beweging radiaal toe te kunnen laten in de velg. De kanttekening is wel dat de spaken hierbij duidelijk spanningsloos worden en je kan je afvragen of dat werkelijk de duurzaamheid ten goede komt. Zipp’s benadering lijkt hierin af te wijken, maar het zou ons zéér verbazen als de velg werkelijk zoveel kan kantelen als de tekening hierboven impliceert. Maar iets beweging zou de claims al wel in perspectief zetten…

Opties

De 3ZERO MOTO velgen worden los of als complete wielset verkrijgbaar, in 27,5″ en 29″ diameters. De velg meet aan de buitenzijde 37,5 mm; intern is de velg 30 mm breed. De spaakgaten zijn asymmetrisch in de velg geplaatst. De complete wielen krijgen 32 spaken per wiel en ZM1 naven met een 52-tands vrijloop (dus 6,9 graden vrije slag). Daarnaast worden wielsets standaard geleverd met TyreWiz om real-time banddruk te meten.

Complete wielen worden behalve met genoemde bandenspanningsmeters ook geleverd met tubeless velglint en ventielen reeds geïnstalleerd. Naven komen enkel in Boost inbouwbreedtes (15×110 mm en 12×148 mm). Voor het voorwiel worden 21 en 31 mm RockShox Torque Caps ook meegeleverd. Je hebt tevens keuze uit decals in 8 verschillende kleuren. Datzelfde geldt ook voor de losse velgen. Opmerkelijk is dat die laatste eveneens met ventielen en velglint geleverd worden! Tot slot: op zowel alle handgebouwde 3ZERO MOTO complete wielen als velgen biedt Zipp een levenslange garantie voor trail- en endurogebruik. Voor zelf veroorzaakte schade geldt nog een crash-replacement regeling.

Adviesprijzen:

  • 3ZERO MOTO velg: €750,-
  • 3ZERO MOTO wielset: €2099,-

Bron en meer informatie: www.zipp.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , .