Zipp 1Zero HiTop: comfortabele en lichtgewicht carbon crosscountrywielen

De Amerikaanse firma Zipp houdt er een eigen benadering op na bij velgen voor mountainbikes. Zo zijn bijvoorbeeld de Moto-velgen enkelwandig, waardoor ze kunnen meebewegen met het terrein. Het idee: een velg die meegeeft zorgt dat je minder van je lijn wordt geduwd en ook beter hoogfrequente trillingen absorbeert. Met diezelfde gedachte komt Zipp nu met de 1Zero HiTop voor crosscountry. Weliswaar wielen met klassieke dubbelwandige carbon velgen, maar eveneens ontwikkeld om in hoogte bewust niet stijf te zijn. Naast comfortabel zijn ze daarmee óók licht: de 1Zero HiTop SW wielen wegen 1.325 gram.

Zipp 1Zero HiTop: comfortabele en lichtgewicht carbon crosscountrywielen

Meegevende carbon velgen

Stijfheid is een vaak overschat thema in de fietsindustrie. Althans, maximale stijfheid als universeel streven. Zeker bij de het rijden op onverhard terrein heb je namelijk baat bij juist iets van demping tussen jezelf en de ondergrond. Het is dan ook om die reden dat we veelal met vering rijden en volumineuze banden op lage druk. Dit levert tractie én comfort op. Maar zelfs boven op een redelijk grote band op lage druk is er nog méér winst te behalen, aldus de Zipp, het wielenmerk van Sram.

Al redelijk wat jaren bewandeld Zipp een ander pad dan de meeste velgfabrikanten. Hun enkelwandige carbon Moto-velgen voor allmountain- en enduro-toepassing zijn in de hoogte juist niet bijster stijf. Bovendien kunnen ze ietwat torderen om de eigen middenlijn, dus daar waar de spaken met de velgen zijn verbonden. Het idee hierbij is dat de velgen zich zodoende veel beter naar de ondergrond kunnen vormen. En dat maakt dat je beter je lijn kunt houden, aldus Zipp. Bovendien verlaagt het ook de kans op stootlek rijden, zo claimen ze verder.

Zipp 1Zero HiTop: comfortabele en lichtgewicht carbon crosscountrywielen

1Zero HiTop

Nu breidt Zipp z’n aanbod verder uit met de 1Zero HiTop carbon wielen voor crosscountry- en lichte trailbikes, met eveneens een behoorlijk meegevende carbon velg. Anders dan de Moto-velgen zijn de velgen van de 1Zero HiTop wielen wel dubbelwandig en in die zin meer klassiek vormgegeven. De 21 millimeter lage velg is daardoor meer kantelstijf dan de Moto-velgen, maar geeft nog altijd méér mee in hoogte dan andere carbon velgen, zo claimt Zipp.

Met een interne breedte van 30 millimeter zijn de 1Zero HiTop-velgen goed courant voor de 2.3+ inch brede banden die tegenwoordig de norm zijn voor alles van crosscountry- tot trailgebruik. Zipp zet de wielen (er zijn twee varianten) dan ook neer voor alles van crosscountry tot lichte trailgebruik in bikes met maximaal 130 millimeter veerweg. De velgen zijn haakloos en uiteraard – gebruikmakende van een tubeless velglint – tubeless-ready.

De carbon velg van de 1Zero HiTop-wielen is haakloos en tubeless-ready. Het velgprofiel is asymmetrisch, zodat de spaakspanning links en rechts in het wiel niet teveel afwijkt van elkaar. Een meer egale spaakspanning aan beide zijde van het wiel levert een sterker wiel op.

Zipp 1Zero HiTop velgafmetingen

1Zero HiTop SW en S

Zipp levert de 1Zero HiTop-wielen in twee varianten. De 1Zero HiTop SW is opgebouwd met 24 Sapim CX Ray spaken per wiel en Zipps ZM2 SL-naven die op cartridgelagers draaien. De achternaaf in deze wielset heeft een vrijloop met zes pallen die uit fase staan. Zo bieden ze samen met een vrijloopring met 33 tanden in totaal 66 ingrijppunten. Dat betekent dus een vrijloophoek van net geen 5,5 graden. De SW-versie is de lichtste die Zipp biedt van de 1Zero HiTop-wielen en weegt als complete set 1.325 gram. Of dat dit gewicht inclusief of exclusief de TyreWiz 2.0 draadloze bandendrukmeters is, vermeldt het persbericht niet. Die TyreWiz 2.0 zit echter wél standaard bij de SW-versie die je koopt voor een setprijs van 2.200 euro (voorwiel 1.050 euro, achterwiel 1.150 euro).

De 1Zero HiTop SW wordt geleverd met Zipps ZM2 SL-naven.

Deze ZM2 SL-naven draaien op afgedichte cartridgelagers. Bij de vrijloop heb je de keuze uit Sram XD en Shimano Microspline-cassettepassingen.

Bij de 1Zero HiTop SW-wielen zijn TyreWiz 2.0 bandendruksensoren standaard inbegrepen.

Met een setprijs van € 1.600 is de 1Zero HiTop S misschien wel de slimmere keuze. Deze set weegt namelijk slechts 170 gram méér dan de SW en met 1.495 gram nog steeds een relatieve lichtgewicht. Bovendien is de velg identiek aan de SW. Het hogere gewicht komt onder meer door de toepassing van Sapims CX Sprint spaken en de ZM 900-naven die net wat meer wegen dan de ZM2 SL-naven in de SW-wielen. Oók deze naven zijn voorzien van afgedichte cartridgelagers en daarmee onderhoudsarm. De vrijloop heeft echter vier pallen, die samen instaan voor 52 ingrijppunten (vrijloophoek dus circa zeven graden). De TyreWiz zul je los moeten kopen, als je behoefte hebt om je digitale feedback te krijgen over je bandendruk. Je koopt ze in een setje voor € 145.

Beide wielen zijn er alleen in 29 inch en in Boost-inbouwmaten. Verder heb je de keuze uit Sram XD en Shimano Microspline-cassettepassing bij de achternaaf. De ZM2 SL-naven die je de SW-wielen hebt, werken met een centerlock-remschijfpassing, terwijl de je op ZM 900-naven in de S-wielen de remschijven monteert met een 6-bouts-bevestiging.

Zipp 1Zero HiTop S wielset

Dezelfde velg als bij de 1Zero HiTop SW, maar dankzij andere spaken en naven scherper geprijsd: de 1Zero HiTop S biedt dezelfde rijeigenschappen met 170 gram meergewicht.

Zipp 1Zero HiTop S wielset

Levenslange garantie, ook bij gebruik op lichte e-mountainbikes

Zipp geeft op de 1Zero HiTop-velgen een levenslange garantie. Rij je je velg stuk tijdens het gebruik, dan krijg je gratis een vervangende velg. Dat geldt óók voor gebruik in lichte e-mountainbikes die niet meer dan 55 newtonmeter aan trapondersteuning geven én zolang je het maximale systeemgewicht van 130 kilogram (fiets + rijder + bekleding) niet overschreidt.

Bron en meer info: zipp.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments