Onder de voeten: Crank Brothers Mallet E LS

Iets met hamers, spijker op z’n kop, etcetera

Ruim anderhalve maand geleden kreeg ik van distributeur Cosmic Sports een glanzend nieuwe set Crank Brothers Mallet E LS pedalen ter test. Als verstokt fan van Time pedalen was ik toch wel erg benieuwd hoe een ander systeem me zou bevallen! Mijn eerste ervaringen komen in dit artikel aan bod. Hoe ik er eind van de zomer over denk, als alles wat meer kilo- en hoogtemeters te verduren heeft gehad, lees je in een vervolgartikel.

Na een weekje Riva del Garda is er van nieuwigheid uiterlijk geen sprake meer

Geruime tijd waren er eigenlijk maar twee stromingen klikpedalen: Time ATAC en Shimano SPD (en -klonen). Met de Eggbeater-pedalen bracht Crank Brothers daar meer dan 10 jaar geleden verandering in: Ze waren modderbestendig, konden aan vier(!) kanten inklikken en waren bovenal licht. Ook waren ze een stuk onderhoudsgevoeliger dan reeds genoemde merken. Al met al wist Crank Brothers toch een behoorlijk groot aantal volgers te krijgen in de XC- en marathonwereld, ongetwijfeld geholpen door de verkoop van talloze revisiesetjes. Met de loop der jaren is Crank Brothers het Eggbeater mechanisme gaan voorzien van een groot en stevig platform, in de vorm van de Mallet E en Mallet DH series. Tegelijkertijd is de lagering verbeterd, wat de onderhoudsintervallen flink zou verminderen.

Ontwerp

De Mallet E LS is de long spindle versie van de gewone Mallet E, en heeft als enige wijziging een 5 mm breder langer pedaalas. De body

heeft een grotendeels aluminium lichaam met een stalen as. De lagering bestaat uit een klein industrielager aan de buitenzijde en een Igus glijlager aan kant van de crank. De bindingen kunnen vrij in de pedaalkooi roteren en zijn gelijk aan die van de op XC gerichte Eggbeater en Candy pedalen. Ze bieden 4 punten om in te klikken. Het platform heeft 6 pinnen – 2 voor en 4 achter – voor extra grip op de schoenzool, en plastic spacers om contact tussen schoon en pedaal ter hoogte van het plaatje te optimaliseren. De buitenkant/voorkant van de pedaalkooi is schuin afgevlakt om makkelijk van de onvermijdelijke stenen af te glijden. Bovenal: de LS –  oftewel long spindle– versie heeft een 5 mm langere pedaalas en daarmee een grotere Q-factor. Klaarblijkelijk is die grotere Q-factor bij veel rijders gewenst, want de ‘gewone’ Mallet E is verkrijgbaar in slechts twee kleuren: blauw of zwart geanodiseerd. De E LS variant is er echter in blauw/zwart (zoals getest), zilver, rood, groen of een rood-blauw-zilvere ‘USA’ editie. Merk ook op dat de Mallet familie groot is en wel 9 modellen omvat, van de goedkoopste Mallet 2 (een downhill pedaal met een extra-groot platform) tot de Mallet E 11 met een berg titanium hardware. Voor ieder budget wat wils, dus.

Contact tussen schoenplaatjes, schoenzool en pedaalplatform is in te stellen door middel van plastic spacers op de pedaalkooi en plastic vulringen onder de pedaalplaatjes. Dit is mijn inziens absolute noodzaak, omdat door variërende zooldiktes tussen verschillende schoenenmerken dikwijls óf nauwelijks in/uit kan klikken, of nul steun hebt. Beide doen het de hele functie van een platform klikpedaal volkomen te niet. Crank Brothers levert een duidelijke handleiding hoe de meegeleverde spacers eventueel te gebruiken, zodat je soepel in- en, uitklijk en een schoenzool hebt die voldoende op de pedaalkooi steunt. Doe je dit correct dan is het bijkomend voordeel dat het klikmachnisme niet zo in je schoenzool graaft. Of dit afstelwerk echt uitmaakt zien we straks terug in een vervolgartikel, evenals de vraag of met er met tijd speling op het geheel komt, en. of dat met vulringen opgevangen kan worden.

Naast de berg spacers en vulringen, levert Crankbrothers uiteraard één paar ‘standard’ pedaalplaatjes en boutjes (twee sets, in twee verschillende lengte’s) mee. Kortom: het moet wel héél raar lopen als je het geheel niet naar je zin kan instellen. Tot slot wegen de pedalen zonder plaatjes 468 g per paar.

Ergonomie

Crank Brothers maakt vier verschillende pedaalplaatjes die compatibel zijn met de Mallet… en alle andere Crank Brothers klikpedalen. Genoemde pedaalplaatjes klikken uit bij 10º (‘easy’ variant) of 15º (‘standard’ editie). De 15º plaatjes zijn asymmetrisch – plaats het linker plaatje op je rechterschoen (en andersom) en de uitklikhoek is zelfs 20º. Vervolgens zijn zowel de ‘easy’ als ‘standard’ plaatjes in versie met 0º of 6º float te krijgen (float is de rotatievrijheid van je voet). Uiteindelijk is het klikgedrag vooral een gevolg van de grootte, plaatsing en afronding van de lipjes op de messing schoenplaatjes. Tot slot: standaard krijg je bij Mallet E’s een set 6º float ‘standard’ plaatjes.

Waar Shimano en veel SPD clones een stalen schoenplaatje gebruiken zijn die van Crank Brothers – net als Time – van messing. Messing slijt harder dan staal en naarmate dit proces vordert nemen float en uitklikhoek toe. Voor Crank Brothers en soortgelijke bindingen is messing wel de betere keus – anders kon je jaarlijks je klikmechanisme vervangen! Een fundamenteel verschil tussen Crank Brothers en Time is de afstelbaarheid: Time plaatjes zijn niet zijdelings te verplaatsen op de schoenzool en laten ook ietsje minder rotatie toe. Crank Brothers heeft, net als Shimano SPD, zo’n ±2,5 mm aan zijdelingse aftelvrijheid. Hierdoor kan je de Q-factor nog enigszins naar wens bijstellen en vastleggen. Bij Time heb je die vrijheid ook… maar bestaat die in de vorm van speling op je pedaal. Juist: Waar Crank Brothers alleen rotatie toelaat, heeft Time rotatie en zijdelings speling! Goed, ik ben er aan gewend en omdat ik erg toe-out rij, duw ik onbewust mijn voeten zo ver mogelijk naar buiten. De oplossing bij de Mallet E’s heet, ondanks de extra lange LS pedaalas: zo ver mogelijk de schoenplaatjes zijdelings verschuiven.

De bindingen en aluminium kooi draaien beide vrij van elkaar om de pedaalas – 6 pinnen staan nagenoeg garant voor goede grip op je schoenzool

Eerste indrukken

Het Mallet E LS  testpaar heeft een setje Mavic CrossMax XL  pedalen (bouwtechnisch gelijk aan de Time Atac MX serie) vervangen. De CrankBrothers Mallet E’s  wegen samen 90 gram meer dan de Time’s, maar bieden in ruil daarvoor een aluminium – in plaats van plastic – kooi. Of die echt degelijker is weet ik niet – met Time/Mavic heb ik immers nooit problemen gehad. Feit is wel dat ik door de schuine vlakken van de Mallets tot nu toe minder makkelijk achter wortels en stenen blij hangen. Een vaak gehoorde klacht over dat andere pedaal van Crank Brothers, de Eggbeater, is dat ze open schieten als je een steen schampt. Hoewel het voor verrassingen kan zorgen heb ik dat véél liever dan verbogen of gebroken beugels van het klikmechanisme.

Qua in- en uitklikgevoel zitten goed afgestelde Mallets ergens tussen Time en Shimano SPD in, zij het dichter bij het Franse merk dan bij het Japanse. De benodigde kracht ligt net wat hoger dan bij Time, het smeuïge gevoel is ook nét wat minder. Vergeleken met SPD pedalen voelt de Mallet wel een heel stuk smeuïger en minder mechanisch. Toegegeven, dit is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar mij bevalt het wel. Het enige opmerkelijke vind ik dat de Mallet E LS met schoenplaatjes maximaal zijdelings verschoven nog steeds ietsje smaller aanvoelen dan mijn oude Times/Mavics.

Afgeragd en ingesleten – zo zagen mijn schoenzolen er bij aanvang van de test al uit

Voorlopige conclusies

Inmiddels heb ik aardig wat kilometers op de Mallet E LS gemaakt, vooral in het ruiger terrein waar de Mallet’s voor gemaakt zijn. De stabiliteit van de pedaalkooi, gecombineerd met typische enduro/all-mountain schoenen is perfect, de grip door de 6 aanwezige pinnen ook. Zelfs met teenslippers op de camping staan je voeten stabiel op de kooi. Crank Brothers levert een handleiding voor het perfect op hoogte krijgen van het schoenplaatje en het contact maken met de schoenzool. Ik had geluk dat ik met mijn versleten CrossMax XL schoenen vrijwel direct kon rijden: Geen fijnafstelling met spacers nodig. Klik je te moeilijk in of uit, dan loont het de moeite de handleiding strikt te volgen.

Door de goede grip op de schoenzool is het uitklikken wat langzamer dan bij een XC pedaal, maar in lijn met vergelijkbare platformpedalen. Ik kon me na de eerste ritten ook niet betrappen op situaties waar het (bijna) misging. Daarnaast draaien de pedalen nog steeds als een zonnetje, ondanks de talloze aanvaringen met stenen waarvan alle krassen en putten het bewijs zijn. Ook de pedaalplaatjes zien er vooralsnog prima uit, hoewel ze door mijn afgeragde schoenzolen nu af en toe ook contact maken met de grond als ik er op loop.

Kortom: functioneel bekeken vind ik de Crank Brothers Mallet E (LS) goed, nét ietsje beter zelf dan mijn vertrouwde Time’s. Ze klikken nauwelijks anders in of uit, blijven minder snel achter obstakels hangen en de beugels zijn nog heel.

Voor de lange termijn

Binnen maand is uiteraard weinig te zeggen over de levensduur van een pedaal. Zodoende komen we na de zomer terug op zaken als kwaliteit van lagering en hoe de bindingen zich hebben gehouden. Het is ook interessant om ze zien wat deze pedalen met de schoenen doen: Vreten die pinnen de zool op? Maken de beugels van de bindingen een groef in de middenzool?

Meer info: crankbrothers.com
Distributie: cosmicsports.com
Prijs:€169,-

Posted in Reviews and tagged , , , , , .