MCi: Magura-ra waar zit de remleiding?

Magura Cockpit integration

Systeemintegratie: als je als fietsfabrikant méér onderdelen dan alleen het frame zelf ontwerpt en bouwt, dan kun je onderdelen slim op elkaar afstemmen en functies integreren. Alles om de fiets lichter, mooier, aërodynamischer, comfortabeler en / of unieker te maken.

Opvallend genoeg komt er nu niet een frame- maar juist een remmenfabrikant op het idee om op bij de mountainbike de remleidingen rondom het stuur te verstoppen: Magura Cockpit Integration.

In de mountainbikewereld begon Gary Klein er al in de jaren 80 mee: Zijn bikes hadden al geïntegreerde, schroefdraadloze stuur-/stuurpencombinaties en direct in het frame ingeperste trapaslagers. Later ging vooral Cannondale er mee aan de haal met onder meer de Headshok en BB30. Op de weg zien we het ook steeds meer. Aan de achterzijde (geïntegreerde zadelpennen), maar vooral aan de voorzijde: stuur-/stuurpencombinaties uit één stuk, met volledige verstopte kabels. Want: aero, én mooi.

Magura Cockpit Integration (MCi) is een samenstelling van frame, vork, stuurpen, stuur, leidingen, cilinders en remhendels die het mogelijk maken om je remleidingen compleet intern naar beneden en achteren te laten lopen. Ze doen dit door de hydraulische cilinders -die nu in de remhendels op je stuur zitten- te verstoppen in cilindrische units in het stuur. De remhendels op het stuur zijn slechts nog hefbomen, die door speciale gaten in het stuur de verstopte hydrauliekcilinders bedienen. Van daaruit gaan leidingen door stuur en stuurpen naar beneden.

Het systeem is bedoeld om af-fabriek in complete fietsen te worden ingebouwd. Logisch ook, want niet alleen stuur- en stuurpen, maar ook de vork én het frame moeten zijn voorbereid op MCi. Een kit om je bestaande fiets om te bouwen tot MCi staat dan ook niet gepland.

MCi, want: integratie?

MCi is een stuk complexer dan een standaard remmensetup. Magura belooft gelukkig simpele, probleemloze ontluchting van de cilinders in je stuur (waarbij je wel de fiets op zijn kant moet leggen…), en je kan elk handvat gebruiken. Daarbij zitten in de vorkbuis speciale snelkoppelingen, zodat je lekvrij je leidingen kan onderbreken als je je vork bijvoorbeeld een moet demonteren. Mooi? Zeker! Nuttig? Dat kun je je afvragen. Het aerodynamica-argument geldt niet echt in de mountainbikewereld. Dus, tja… We hebben er eens goed over nagedacht, en zien de volgende voor- en nadelen:

Voordelen

  • Donders mooi geïntegreerd!
  • Een -volgens Magura- verbeterde ergonomie van de remhendel, omdat het draaipunt op een andere plek zit;
  • Eenvoudiger stuurbordmontage, of;
  • … voor de tegenovergestelde doelgroep: eenvoudiger stuurtasmontage;
  • Het voorste deel van je remleidingen zit beschermd in je frame, dat kan nergens meer achter blijven hangen;
  • Interne snelkoppelingen maken het mogelijk om stuur, stuurpen en vork te demonteren zonder dat je remleidingen leeglopen.

De remzuiger zit dus in het verlengde van het stuur en niet meer ‘in’ de remgreep. De remgreep bedient de zuiger middels een stangetje…

… dat er voor zorgt dat de remgreep nog enige mate van verstelling rondom het stuur kan hebben.

Nadelen

  • Hoger systeemgewicht;
  • Kostprijsverhogend;
  • Beperkter verstelbereik van je remhendels, zowel in positie- als hoek: de grootte van de doorvoergaten in het stuur zijn hier de beperkende factor;
  • Nauwelijks mogelijkheid om je stuur in te korten: de doorvoergaten zitten op een vaste plek!
  • Stuur- en stuurpenkeuze voorlopig beperkt tot Magura;
  • Ingewikkelder eerste montage;
  • Minder sleutelvriendelijk, zéker onderweg;
  • Mogelijk sneller beschadiging van je remhendels en stuur bij een crash: je kan de remhendels niet zó los zetten dat ze ver weg kunnen draaien in een crash: daarvoor zijn de doorvoergaten te klein;
  • Je heb een speciaal geprepareerde voorvork nodig; Er moet een leidingdoorvoergat zitten in de boven-voorzijde van je vorkbuis. daarnaast mogelijk óók nog een tweede gat aan de achterzijde van vorkbuis, afhankelijk van de routing van de achterrem: op de getoonde fiets komt de achterremleiding onder uit de vork: Op de tekeningen gaat de achterremleiding echter intern door een gat in de vorkbuis naar achteren je frame in;
  • Mogelijk sneller beschadiging van de achterremleiding bij een crash, als het stuur dubbel slaat. Dit is wel sterk afhankelijk van wat de uiteindelijke leidingrouting: Met name bij de getekende variant waar de achterremleiding intern door een gat in de stuurbuis naar achteren je frame in gaat. Daar kan de leiding bekneld raken als je stuur dubbel slaat;
  • Minder ruimte voor de voorremleiding om mee te bewegen met het inveren van de voorvork. Op termijn zou hij kunnen gaan knikken, of tegen de stanchion aan kunnen komen;
  • Mogelijk rammelen van de snelkoppelingen in je vorkbuis;
  • Geen ruimte meer in je vorkbuis en stuur om minitools en bandenpluggen te verstoppen (toegegeven; niet het grootste punt…).


Dominee Gremdaat: “Even mijn stuur ontluchten… kent U die uitdrukking…?” – Bleeden doe je door de fiets op zijn zij te leggen…

MCi: wel of nie?

Magura heeft het concept behoorlijk ver doordacht; het gaat beslist verder dan een leuk conceptje om te tonen ‘wat zou kunnen’. Het is werkelijk functioneel en er is rekening gehouden met enige mate van verstelling; geen hand is namelijk hetzelfde. Maar op het eerste gezicht biedt het systeem eerlijk gezegd toch ook een hoop nadelen, waarvan je je sterk moet afvragen of ze die cleane look wel waard zijn. Functionele voordelen ten opzichte van een klassieke setup lijkt het nauwelijks te bieden. We vragen ons dan ook sterk af hoeveel fietsfabrikanten dit systeem toe gaan passen. We verwachten dat het enkel in de top van de markt zal zijn, op fietsen met SRAM’s draadloze AXS-componenten bjvoorbeeld. Je hebt dan een ogenschijnlijk kabelloze cockpit en dat ziet er echt retestrak uit!

Wanneer en hoe te koop?

Op de Eurobike Media Days 2019, begin juli, zal een Duitse fietsfabrikant de eerste productiefiets tonen met MCi. Dat is echter geen mountainbike, maar een “urban” fiets. Wat de eerste productie-mountainbike wordt en wanneer we die gaan zien, is nog niet bekend. Hetzelfde geldt voor de prijzen.

Bron: www.magura.com

Posted in Nieuws.