Specialized nieuws: Snel, sneller, Enduro

Ik heb sommige fietsvrienden nooit begrepen. Je auto zou niet duurder mogen zijn dan je fiets, was de overtuiging die zij predikten. Ik vroeg me altijd af hoe ze dat voor elkaar kregen: een auto van minder dan 2 a 3 duizend euro, waarmee je vervolgens ook nog half Europa wilt afrijden langs allerlei mountainbike-mekka’s, zonder wekelijks met het ANWB steunpunt te hoeven bellen.

Gelukkig heeft Specialized daar nu de oplossing voor: de nieuwe Enduro S-Works Carbon 29. Met een prijs van €10.999,- kun je naast dit topmodel uit de Enduroreeks jezelf nu ook voorzien van een enigszins fatsoenlijke (derdehands) auto om die dure fiets in te leggen.

Die nieuwe Enduro is gebouwd met één doel: sneller (zijn) op alle mogelijke manieren. Specialized wilde de Enduro onder meer het gevoel meegeven van een Epic of Stumpjumper bij aanzetten – het gevoel dat de fiets ook daadwerkelijk vooruit schiet. Daarnaast zit er naar alle waarschijnlijkheid een hoop ervaring met hun Demo downhillfiets in, waar ze al geruime tijd ieder weekend de data van verzamelen. Door met de data van het World Cup downhillteam te kijken wat wél en wat niet leidt tot een sneller dalende fiets, kon Specialized heel gericht bepaalde principes ook in de nieuwe Enduro verwerken. Met 29″ wielen en 170 mm veerweg behoort dit model ook niet bepaald meer tot de kleinste jongens.

Hoe dan? Het klinkt in theorie leuk, natuurlijk, dat de nieuwe sneller is dan de oude, maar daarmee overtuig je ons niet. Specialized geeft twee redenen om bovenstaande uitspraak te staven. Ten eerst gaat het pad van het achterwiel door de veerweg heen meer naar achteren. De redenering daarbij is dat de vering dan makkelijker in veert bij obstakels en niet alleen naar boven of zelfs naar voren – tegengesteld aan de richting van het rijden en ‘van de klap’ die opgevangen moet worden. Precies om deze reden worden high pivot veerconcepten steeds populairder bij downhill- en inmiddels ook trailbikes. De tweede reden die Specialized geeft is dat er minder pedaalinvloed op de vering is. Specialized geeft aan dat ze ‘geëxperimenteerd hebben met verschillende hoeveelheden zogenaamde anti-squat’ en dat ze gekozen hebben voor een waarde die voor hun gevoel bij een 170 mm bak past. Het netto resultaat is dat de achterkant en demperophanging van de nieuwe Enduro veel weg hebben van de Demo downhiller.

“Hey, ‘leuk’…. Specialized die een Santa Cruz Nomad kopieert!” Alhoewel de lijnen van de nieuwe Specialized Nomad Enduro sterk lijken op die van de Santa Cruz Nomad, is het veerconcept totaal anders.

De ‘x frame’-lijnen waar de Enduro om bekend stond maken bovendien plaats voor een klassieker ogend hoofdframe. Hoe ze bij Specialized geëxperimenteerd hebben lezen we in de het persbericht dan weer niet, dus wat dat betreft kunnen we ze alleen op hun woord gelo… oh nee, dat gaan we natuurlijk gewoon zelf proefondervindelijk vaststellen op een testfiets!

Uitsluitend carbon en andere framebemating

Naast deze ‘hier hebben we wel even over na moeten denken en rekenen’-veranderingen, kiest Specialized bij deze generatie Enduro voor uitsluitend carbon frames geschikt voor 29″ wielen. Een laag gewicht was één van de uitgangspunten en carbon is daar simpelweg het meest geschikt voor, zo claimt Specialized in hun persbericht.

Qua geometrie gaat Specialized mee in de algehele trend van langer en flauwer, door de reach van de frames weer enkele centimeters op te rekken. De stack is daarbij bewust laag gelaten. De reden hiervoor is dat veel rijders zodoende op meer dan één framemaat zouden kúnnen passen. Vervolgens is de keuze voor de exacte framemaat afhankelijk van voorkeur qua rijstijl, waarbij je stabiliteit afweegt tegen maximale wendbaarheid. De klassieke framemaat-benamingen als ‘small’ en ‘large’ zijn dan ook verdwenen. Specialized werkt bij de Enduro nu met de aanduidingen ‘S2’ tot en met ‘S5’.

Opvallend genoeg wordt over de stuurhoek niets expliciet vermeld, al zien we in de specs dat deze van 65,5 graden is verlaagd naar 63,9 (lage setting) en 64,3 (hoge setting). Tevens nog noemenswaardig is dat óók de nieuwe Enduro de onlangs gelanceerde Epic HT volgt wat bottom bracket: schroefdraad dus!

Programma

De Enduro is er als complete fiets in vier uitvoeringen en als frameset (frame, demper en SWAT bidonhouder). De duurste S-Works doet je bankrekening bijna 11 duizend euro dalen. De Enduro Comp is met een prijs van ‘amper’ €4.999,- de ‘instapversie’. Het S-Works frameset kost €3.999,-.

S-Works Enduro Carbon 29- €10.999: Fox Float Factory 36 voorvork, Fox Float DHX2 Factory achterdemper, Shimano XTR aandrijflijn met Race Face Next R carbon cranks, Shimano XTR 4-zuiger remmen, Roval Trasverse SL wielset, RockShox Reverb AXS dropper, kleur: ‘Gloss Dove Gray / Gloss Black / Rocket Red’

Enduro Expert Carbon 29 – €6.999: Fox Float Performance 36 voorvork, Fox Float DPX2 Performance achterdemper, Sram X01 Eagle derailleur en shifter, Sram GX Eagle cassette en ketting, Sram Descendant crankset, Sram Code RSC 4-zuiger remmen, Roval Trasverse Carbon 29 wielset, X-Fusion Manic dropper, kleur: ‘Gloss Red Tint / Dove Gray / Satin Black’

Enduro Elite Carbon 29 – €5.999: RockShox Lyrik Select Plus voorvork, Rock Shox Super Deluxe Select achterdemper, Sram NX/GX Eagle aandrijving, Sram Descendent crankset, Sram Code R 4-zuiger remmen, Roval Trasverse 29 wielset met Roval/DT naven, X-Fusion Manic dropper, kleur: ‘Gloss White Mountains / Satin Carbon / Sage’

Enduro Comp Carbon 29 – €4.999: RockShox Lyrik Select voorvork, Rock Shox Super Deluxe Select achterdemper, Sram NX Eagle aandrijving inclusief crankset, Sram Code R 4-zuiger remmen, Roval Trasverse 29 wielset met Specialized naven, X-Fusion Manic dropper, kleur: ‘Gloss Aqua / Flo Red / Satin Black’

S-works Enduro Carbon 29 frameset – €3.999: Fox Geleverd met Float DHX2 Factory achterdemper, kleur: ‘Granite / Brushed Black Chrome’

De nieuwe Enduro-modellen zijn per direct leverbaar.

Bron: www.specialized.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , .