Specialized nieuws: Licht, lichter, Epic

Sub-800 gram hardtail

Kijk eens een dag om je heen op de Utrechtse Heuvelrug en je zou kunnen gaan denken dat de gemiddelde mountainbike steeds ‘dikker’ wordt. Full suspensions met méér dan 100 mm lijken stilaan de norm te zijn. Dankzij nieuwe inzichten op het gebied van geometrie zijn die fietsen tegenwoordig ook capabeler dan ooit. En door de nieuwe productietechnieken staat daar ook geen al te grote gewichtspenalty tegenover, waardoor ze veel allrounder zijn dan ooit.

Maar terwijl de fietsfabrikanten dus volop inzetten op 120-140 mm full suspensions (en e-mountainbikes), zijn er ook merken die de authentieke hardtail niet vergeten. Sterker nog: ze doen er nog flink de moeite voor. Specialized is zo’n merk. Zij melden vol trots dat ze nog eens 75 gram van hun Epic hardtail af hebben gesnoept én hij is capabeler dan ooit.

Toegegeven; een gewichtsreductie van 75 gram lijkt amper noemenswaardig, tot dat je beseft dat het in 2017 gelanceerde Epic HT frame slechts 865 gram weegt. Het blijft niet slechts bij een optimalisatie van het carbon en de productiemethode en detailwijzigingen zoals het weglaten van de aluminium inserts in de dropouts. De nieuwe Epic hardtail is langer en luier, en ‘meer capabel dan ooit’. Marketingtaal? We hebben het nog steeds over een hardtail, immers…

https://www.youtube-nocookie.com/watch?v=Ys4Mef_Sq4I

Maar binnen de context van cross country hardtails maakt Specialized echter wel wat keuzes die de claim ‘meer capabel’ wel ondersteunen. Zo is er méér ruimte voor de banden. Niet dat de Epic nu een Plus-bike is; de 29er hardtail is nog steeds geschikt voor 2.3-2.4” banden, maar door de trend naar bredere velgen ‘bollen’ die wat breder en daar is dus nu extra ruimte voor gemaakt.

Het hele frame is opnieuw tegen het licht gehouden en elke buis(vorm) en diameter is onder handen genomen. Specialized zegt dat ze daarbij heel bewust gezocht hebben naar een torsiestijve voorkant en comfortabele achterkant van het frame dat vervolgens op elke framemaat afgestemd is: “Small frames aren’t harsh. X-Large frames aren’t flexy.”, zo lezen we in het persbericht.

De zitbuis van de vorige Epic had een interne diameter van 27,2 mm. Deze is nu vervangen voor een exemplaar van 30,9 mm. Geen gehannes meer met droppers die net zoveel doorbuigen als dat ze kunnen inschuiven. Op hedendaagse cross country wedstrijdparcoursen zijn droppers geen overbodige luxe en Specialized onderschrijft dat er simpelweg meer keuze is bij een grotere diameter. Voorheen was de zadelpen bewust klein gehouden qua diameter, met als idee: méér flex = meer comfort. Dat is nu nog steeds hét credo. Nu is het echter de zitbuis zelf die meer flex toelaat. Ook de staande achtervork is dunner gemaakt om die reden.

Simplisme

Een frame dat écht licht is, is vaak ook niet heel complex qua vorm; daar schuilt niet alleen het geheim (een rechte buis is immers korter en daarom meestal lichter), maar ook de schoonheid in. Bij de vorige Epic werden de ranke lijnen nog onderbroken door een bumb-stop op de onderbuis die een impact van een vorkkroon moest opvangen. Dat beugeltje – dat een beetje als een last minute oplossing overkwam – is nu weg. Men heeft er simpelweg voor gezorgd dat de vorkkroon de onderbuis niet kán raken, mocht ‘ie een three-sixty willen doen. De montageoptie (via de bidonhouderbouten van de zitbuis) voor een voorderailleur die de vorige Epic nog wel had, komt nu ook definitief te vervallen. 1x-only, dus. In hun persbericht is Specialized iets algemener over het weglaten van framespecifieke onderdelen:

“There’s a reason people don’t use Ferraris to pick up their groceries. Sophisticated, race-bred machines have a reputation for being fickle, sensitive, and frankly, a royal pain to own and operate. Let’s call bullshit on that right now.

The Epic HT is a World-Cup-caliber race rocket that’s also hassle free. There are no proprietary, bolt-on bits and pieces to fret over. And yep, there’s a threaded bottom bracket here as well. Proven, reliable, and utterly badass.”

Juist ja, terug naar een schroefdraad in het frame voor de trapaslagering! Wat betreft naafinbouwbreedte (148 x 12 mm) en schijfremmontage zijn er (gelukkig) geen specifieke zaken te melden. Van geïntegreerde broodtrommels of tiny houses in één van de framebuizen is bij de nieuwe Epic HT dus ook geen spraken.

Geometrie

De nieuwe Epic voor modeljaar 2020 is langer: bij de XS uitvoering is dat slechts 5 millimeter, bij de S al 10 en bij de XL zelfs 18 millimeter. Dit wordt gecombineerd met stuurpennen van 60 tot 75 mm, afhankelijk van de framemaat. De voorvork staat nu onder een hoek van 68,5º; maar liefst 1,4º vlakker dan voorheen. De vorksprong is van 51 naar 42 millimeter gereduceerd om op dezelfde naloop uit te komen. Overigens is het op te merken dat de XS-framemaat alleen beschikbaar is bij het opstapmodel.

Uitvoeringen en prijzen

De Epic is in al zijn uitvoeringen beschikbaar vanaf ‘vroeg augustus’, dus min-of-meer per direct. Daarbij heb je de keuze uit zeven complete fietsen en een los frame. Zowel het losse frame als de drie topmodellen met respectievelijk Shimano XTR, een Sram XX1 ‘Ultralightweight’ en Sram’s AXS afmontage maken gebruik van het S-Works frame met het lichtste Fact 12M carbon dat dus slechts 790 gram weegt bij een framemaat M. De frames van de overige Epic modellen zijn gemaakt met de zogeheten Fact 11M carbon, dat circa 140 gram meer weegt; nog steeds onder een kilo voor het frame.

Het losse S-Works frame is verkrijgbaar in de kleuren ‘Gloss White Prismaflair/Black Holographic Reflective’ en ‘Satin Ultralight Black/Tarmac Black’ – € 2,999.00

Specialized gaat er overigens prat op dat zij dát frame al in een complete fiets vanaf €2.999 kunnen aanbieden; een prijssegment waar volgens Specialized aluminium frames nog gemeengoed zijn. Goed; er zijn wel wat concurrenten die ook fietsen met lichte carbon frames aanbieden in dit prijssegment, maar die duiken niet onder de kilo-grens.

S-Works Epic Hardtail AXS – € 9.499,00 – Kleuren: ‘Gloss Dove Grey/Rocket Red/Crimson’ en ‘Satin Ultralight Black/Metallic White Silver’

S-Works Epic Hardtail Ultralight – € 8.499,00 – Kleur: ‘Satin Ultralight Black/Gold Foil’

S-Works Epic Hardtail XTR – € 8.299,00 – Kleur: ‘Satin Chameleon Supernova/Holographic Reflective’

Epic Hardtail Pro – € 5.699,00 – Kleur: ‘Gloss Vivid Pink/Pro Blue/Metallic White Silver’
Epic Hardtail Expert – € 4.199,00 – Kleuren: ‘Gloss Metallic Crimson/Rocket Red’ en ‘Satin Carbon/Tarmac Black’
Epic Hardtail Comp – € 2.699,00 – Kleuren: ‘Gloss Dove Grey Blue Ghost Pearl/Pro Blue’, ‘Gloss Mint/Tarmac Black/Aqua’ en ‘Satin Carbon/Hyper Green’
Epic Hardtail – € 2.099,00 – Kleuren: ‘Gloss Flo Red/Metallic White Silver/Tarmac Black’, ‘Satin Black/White’ en ‘Satin Dusty Lilac/Summer Blue’

Bron: www.specialized.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , .