“All-Out XC” – Giant vernieuwt de XtC hardtail

Nu ook als sub 1 kg hardtail frame

In een tijd waarin sub 1 kilo hardtailframes geen uitzondering meer zijn, scherpt een persbericht van Giant de focus. Als één van de grootste carbonexperts ter wereld met iets nieuws komt, dan zal dat wel iets speciaals zijn. Ze maken immers voor veel andere gerenommeerde fietsmerken de lichtste frames en lopen dus mee voorop wat betreft technologie.

Giant heeft nu haar topmodel hardtail, de XtC Advanced, vernieuwd met twee sub 1 kilo frames.

In de tweede helft van de jaren ’90 zag Giant’s XtC het levenslicht. Hij begon als lichtgewicht aluminium full suspension met het No Reponse System (NRS). Later werd die simpelweg NRS genoemd, en nam een hoogwaardige XC-hardtail de naam XtC over. Met het achtervoegsel Advanced kennen we hem tot op de dag van vandaag: het is Giant’s ultieme carbon XC-hardtail.

In al die jaren heeft de XtC Advanced nogal wat veranderingen ondergaan. Uiteraard ging Giant mee in de wieldiameter-debatten, maar wel op haar eigen manier. Pas in 2011 werd een 29″ versie gelanceerd. In 2013 kwam de lichtere Advanced SL op de markt, maar in de jaren daarna was de SL echter alleen nog leverbaar als frame, geschikt voor… 27,5″ wielen.

De vorige generatie werd alleen als Advanced-versie neer gezet en had met horizontale, verstelbare dropouts nog enigszins een identiteitscrisis tussen een 29er of 27,5+ fiets. Voor 2020 heeft Giant de XtC Advanced volledig op de schop genomen, is er opnieuw een SL versie en zijn ze weer recht-voor-zijn-raap 29” cross country race hardtails.

Framedetails

In een tijd waarin framegewichten nog steeds lager worden, kun je verwachten dat de stappen per keer niet al te groot zijn. In het geval van Giant is dat echter een ander verhaal. Hun vorige XtC Advanced 29er frame woog 1.259 gram (maat M). Nu wordt een gewicht bereikt van 995 gram. Een reductie van 264 gram dus. De laatste Advanced SL (29er, modeljaar 2013) woog 1.050 gram en slankt 130 gram af naar een luttele 920 gram.

Beide framesets wegen nu dus minder dan 1 kg, maar vreemd genoeg is de XtC Advanced (niet-SL) slechts 75 gram zwaarder dan het topmodel. Het verschil tussen beide zit hem niet alleen in het gebruikte carbon, maar ook in de productiemethode.

De SL modellen worden gemaakt met Continuous Fiber Technology (CFT), Carbon Nanotube Technology (CNT) en Fusion Process, aldus Giant. Op navraag lichten ze die termen verder toe:

  • CFT: door dit process kunnen frames geproduceerd worden met grotere (en daardoor minder) carbon secties. Hierdoor wordt gewicht bespaard en wordt het frame sterker.
  • CNT: door gebruik van nanodeeltjes in de hars zijn Advanced SL frames 14% beter bestand tegen impact dan frames zonder CNT.
  • Fusion Process Construction: bij dit proces worden de bovenbuis en zitbuis handmatig met elkaar verbonden, waarna deze onder hitte en hoge druk tot één deel worden ‘versmolten’. Dit creëert een lichtere en sterker verbinding dan traditionele verbindingen.

Bij Advanced frames wordt gebruik gemaakt van ‘modified monocoque construction’, waarbij de gehele voordriehoek en achtervork van het frame los in eigen mallen worden gemaakt. Daarna worden beide delen samengebracht.

Hoe verschillend ook; het is ergens toch wel opvallend dat het gewichtsverschil slechts 75 gram bedraagt. De strategie om van hetzelfde model twee gewichtsvarianten neer te zetten is natuurlijk niet nieuw. Veel aanbieders van carbon frames doen dit. Het verschil tussen de twee versies is echter vaak wel wat groter dan in dit geval, waardoor de prijsstelling en de afweging wáár je je geld aan uitgeeft (duurder frame, of duurdere onderdelen) misschien méér relevant is…

Qua frameontwerp is het vermeldenswaardig dat de nieuwe XtC niet meer met een voorderailleur werkt. One-by specifiek dus. Verder is er ruimte voor bredere banden; reken op zo’n 2.4″. De interne kabelgeleiding is verbeterd. De interne diameter van de zitbuis is overigens van 27.2 mm vergroot naar 30.9 mm. Op die manier is de keuze voor een dropper wat breder. Qua trapaslagering blijft Giant vasthouden aan een pressfit 92 systeem.

Geometrie

De updates die de geometrie heeft gekregen zijn subtiel; de voorvork is een halve graad vlakker gezet: 69,5° bij de maten S en M en 70° bij de L en XL. Dat zijn vandaag de dag haast conservatieve getallen. Datzelfde kan gezegd worden van de zitbuishoek. Met 73,5° is ook een halve graad steiler dan bij de vorige editie, maar nog niet zo steil als bij de concurrentie.

Uitvoeringen

Van de XtC Advanced hardtails worden in Nederland 5 uitvoeringen te koop, waarbij de XtC Advanced SL 29 0 voor €8.499 het topmodel is. Er is al een XtC Advanced 29 vanaf €1.699, aldus het persbericht. We hebben alleen nog niet de specificaties en een foto van deze fiets.

XtC Advanced SL 29 0 – € 8.499: Sram XX1 Eagle AXS aandrijving, Sram Level Ultimate remmen, RockShox SID Ultimate vork, Giant Contact SLR cockpit, Giant XCR-0 29 Composite WheelSystem.

XtC Advanced SL 29 1 – € 4.299: Shimano Deore XT aandrijving, Shimano Deore XT remmen, RockShox SID Select+ vork, Giant Contact SL cockpit, Giant XCR-1 29 Composite WheelSystem.

XtC Advanced 29 1 – € 3.499: Shimano Deore XT aandrijving, Shimano Deore XT remmen, Fox 32 Float SC Performance vork, Giant Contact SL cockpit, Giant XCR-1 29 Composite WheelSystem.

XtC Advanced 29 2 – € 1.999: Shimano SLX aandrrijving, Shimano MT500 remmen, RockShox Recon RL Solo Air vork, Giant Contact cockpit, Giant XCT 29” aluminium velgen rond Shimano naven.

Bron en meer info: www.giant-bicycles.com/nl/alloutxc

Posted in Nieuws and tagged , , , , , .