Opgezet: Lazer Impala – ‘gewoon’ een (fijne) mountainbikehelm

Misschien wel belangrijkste aspect van een helm – naast veiligheid, uiteraard – is dat ‘ie goed past. Het feit dat geen twee hoofden gelijk zijn, verklaart waarom er zoveel aanbod is. Binnen dat aanbod zijn er veel verschillende modellen, elk bewust toegespitst op één specifiek segment van de mountainbike-scene. Maar net zoals veel fietsen steeds minder in één subgenre passen, zien we hetzelfde bij helmen. Lazer’s nieuwe Impala is daarom ‘gewoon’ een mountainbikehelm.

Ik wás een die-hard XC-rijder, maar na de nodige kilometers over ruige ‘enduro-paden’ (op een daarbij behorende fiets), pas ik inmiddels ook niet meer strikt in één subgenre. Uiteraard had ik een meer-enduro-achtige helm op bij dat soort tochten. Zo’n helm waarbij de schaal aan de achterzijde van het hoofd verder doorloopt voor meer bescherming.

Inmiddels merk ik dat ik bij het uitzoeken van een nieuwe helm eigenlijk niet meer zo genre-specifiek selecteer. Immers, bescherming; je kan er eigenlijk nooit genoeg van hebben, toch? Een full face is de overtreffende trap en bij het type ritten waar zo’n helm écht nuttig wordt, eindigt redelijkerwijs mijn skillset én drang naar nog meer uitdaging.

Veruit de meeste van mijn offroad kilometers haspel ik echter nog steeds af op rondjes die te classificeren zijn als ‘cross country’. Ik heb daarvoor zelfs bewust een lichte hardtail gekocht. En terwijl de die-hard cross country rijders eerder een racefietshelm kiezen vanwege het lage gewicht, kies ik daar bewust niet voor. XC-parcoursen worden namelijk steeds uitdagender, maar minstens zo belangrijk (…); wat heb je aan een helm die licht is, maar er niet uitziet op een mountainbike, in combinatie met baggies? Ik ben nog opgegroeid met het adagium dat een mountainbikehelm een klep, oftewel een vizier heeft, punt uit. Zelfs in de tijd dat smalle stuurtjes nog de norm waren en je met je kinnebak op de voorband lag (want aero, ofzo) maakte het vizier hét onderscheid tussen boswielrenner en mountainbiker.

Gelukkig hoeft dat tegenwoordig ook niet per sé meer ten koste te gaan van het gewicht. Lazer’s nieuwe Impala weegt namelijk slechts 295 gram (maat S), biedt dankzij de grote schaal veel bescherming én heeft een vizier, gewoon zoals het hoort. Ik rijd er sinds dit voorjaar mee, ongeacht wélke mountainbike ik uit de schuur pak.

De helm zit mij namelijk als gegoten en ik durf de uitspraak wel aan dat hij bij velen fijn zal zitten, ongeacht de omtreksvorm van van je hoofd. Lazer’s Advanced Turnfit System (ATS), dat met een simpele draaiknop achterop de helm strak trekt rond je hoofd, verdeelt de druk namelijk erg goed en je hoeft hem beslist niet snoeihard aan te draaien om de helm stevig te laten zitten. Het kunststof deel van de ATS dat achter op je hoofd rust, is vrij breed, hoog en rond gevormd. Het omsluit een relatief groot deel van de achterzijde van je hoofd, waardoor de helm – zelfs met de ATS niet snoei hard aangespannen – snel stabiel zit.

Bij de Impala is er één kussen dat vanaf de voorzijde naar beide zijkanten doorloopt over 180 graden, zónder onderbreking. Bij veel van soortgelijke systemen ontstaan drukpunten doordat er verschillende kussentjes – al dan niet met verschillende diktes – gebruikt worden, met dus ruimte er tussen. Die werken, óf ze werken niet. Ik heb verschillende helmen gehad waarbij ik er niet mee uit de voeten kon.

De ‘trekbandjes’ van de ATS lopen helemaal door naar voren, onder de kussentjes. Zodoende verdelen ze de druk egaal en met de grote ATS beugel achter op het hoofd, hoef je hem beslist niet hard aan te snoeren om stabiel en comfortabel te zitten.

Het kussen voelt qua stof ook comfortabel aan en lijkt veel zweet op te nemen. Opvallend genoeg nog zonder dat er onaangename geuren vanaf komen. Het nadeel van één kussen is dat bij saturatie van het zweet, dit er af en toe uitdruppelt tússen de punten waar het kussen het strakst aanligt op het voorhoofd. Bij mij is dat ongeveer in het midden. Geholpen door de zwaartekracht druppelt het dan af en toe op mijn bril. Nu moet ik zeggen dit slechts drie keer is voorgekomen en alleen tijdens één van de hittegolven van afgelopen zomer (waarbij niet fietsen misschien zelfs de gezondere optie was…). Overigens merk ik daarbij op dat het dankzij het grote aantal ventilatiegaten (22 om precies te zijn) nooit een broeinest werd.

Het vizier is te verstellen; er zijn in totaal slechts 3 standen, maar dat lijkt voldoende.

Het vizier van de Impala is vrij fors. Het kan in 3 standen omhoog gedraaid worden over een redelijk groot bereik waardoor het nooit in de weg hoeft te zitten. In de hoogste stand kan je je goggle er onder kwijt, wanneer je die eventjes wil afzetten. Ik gebruik hem met ‘normale’ sportzonnebrillen. Bij mij komt de voorrand van de schaal vrij ver naar beneden. Maar doordat de helm stabiel zit, raakt hij mijn bril nooit. De pootjes van mijn BBB bril raken aan de achterzijde helaas wél de kunststof beugel van het ATS. Daar zitten wat opstaande kantjes en randjes op die soms de bril een bepaalde richting op duwen, wat hinderlijk kan zijn. Dit euvel komt bij veel helm-bril-combinaties voor, helaas. De ATS beugel is in hoogte te verstellen en aangezien hij vrij groot is, kon ik hem relatief ver omhoog plaatsen zodat de brilpootjes er het minste last van hadden, zónder dat ik de stabiliteit en draagcomfort van de helm inleverde.

De pootjes van deze BBB bril liggen óp de ATS beugel. Na wat fine tuning liggen ze op een plek waar ze niet snel weg worden gedrukt. De kinbandjes zijn overigens eenvoudig te verstellen, waarbij de kunststof riemlusjes (met ‘Lazer’ opdruk) gemakkelijk te verplaatsen zijn.

De ATS beugel is in hoogte instelbaar.

Wat me verder soms wat hinderlijk opviel is de glimmende rand aan de onderzijde van de helm. Precies bij je bril weerkaatst deze té veel. Dat lijkt een triviaal punt, maar zeker wanneer het zonnig is, ontstaat er veel schittering en dat leidt tijdens een rit af. Inmiddels heb ik dat opgelost door een stukje matte tape over dat randje te plakken.

De Impala is inmiddels mijn standaard helm geworden voor alle offroadritten. Uiteraard niet wanneer ik op de gravelbike zit. Dan heb ik natuurlijk een helm zónder klep met daaronder een koerspet, dat is logisch(…)! Voor alles met banden breder dan 47 mm is het de Impala voor mij. Hij zit namelijk erg prettig, is licht en met €119,95 nog redelijk scherp geprijsd ook. Lazer levert de helm inclusief een montagebeugel voor je camera of lamp. Voor €139,95 is er ook een versie verkrijgbaar met het Multi-directional Impact Protection System (MIPS). Beide versies zijn er in de maten S, M en L, waarbij er geen verschil zou zitten in de passing tussen beide uitvoeringen. De MIPS versie is er in 5 kleuren, de versie zonder MIPS is verkrijgkbaar in 7 kleuren. Lazer biedt bij de Impala standaard ook nog een crash-replacement-garantie, zodat je gedurende 3 jaar na aankoop een vervangend model kunt krijgen tegen een gereduceerde prijs, mocht ‘ie zijn ultieme doel gediend hebben.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Jeroen van den Brand & Marleen Mescher

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , , , , , .